Print
Zoom In
Zoom Out

کرامت انسانى از نگاه امام رئوف

شناسه مطلب: 13408
زمان انتشار: شنبه 21 خرداد 1401 ساعت 15:47

کرامت اساس هدایت و تربیت وشاخص نظام سازی اخلاقی، تربیتی و اجتماعی اندیشه اسلامی است.

ستاد همکاریها / همان گونه که قرآن کریم می فرماید؛(وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلًا). «ما فرزندان آدم را كرامت بخشيديم و بر دريا و خشكى سوارشان كرديم و از چيزهاى خوش و پاكيزه روزيشان داديم و بر بسيارى از آفريدگانمان برترى شان داديم»./ الإسراء: ۷۰

اسلام عزیز به انسان از چنین دیدگاهى مى‌نگرد، و در تامین نیازهاى او، مذهب، عقیده و افکار او را ملاک قرار نمى‌دهد، بلکه انسانیت و کرامت را ملاک قرار داده است .

دهه کرامت فرصت مناسبی است تا  به برکت وجود بارگاه ملک پاسبان فرزندان حضرت  باب الحوائج موسی بن جعفرعلیه السلام در ایران ولایتمدار،با تاسی به قرآن کریم: کرامت علوی را فرهنگ سازی کنیم. با الهام از آیات قران و نیز سیره معصومین  علیهم السلام در می یابیم برترین و گرامی ترین موجود و آفریده خداوند متعال انسان است.  آنجا که  در سیره امیر مومنان حضرت علی علیه السلام آمده است؛مَرَّ شیخُ مَکفوفُ کبیرُ یَسأل، فقال امیرُالمومنین(ع): ما هذا؟ فقالوا یا امیرالمومنین نصرانى! فقال: استَعملتُموه، حتى اذا کَبَر و عَجَز مَنَعتُموه؟ اَنفِقُوا علیه من بیت المال./ وسائل الشیعه ۱۱/۴۹؛ الحیاة ۲/۴۸۵.

پیرمرد کهن سال نابینایی درحالی که گدایى مى‌کرد گذشت، امیرمؤمنان(ع) پرسید: «این کیست؟»، گفتند: یا امیرالمومنین! نصرانى (مسیحى) است، امام فرمود: «از او چنان کار کشیده اید تا پیر و ناتوان شده ، حال به او چیزى نمى‌دهید؟!  باید خرج او را از بیت المال (مسلمانان) بدهید.

وجود مقدس امام باقر علیه السلام  مقام و منزلت انسان مومن را نزد خداوند به گونه ای تشریح کرده اند که  فرشتگان را خدمتگزار انسان میدانند و می فرمایند؛ما خَلقَ اللّهُ عزّ و جلّ خَلْقا أكرمَ علَى اللّهِ عزّ و جلّ مِن المؤمنِ؛ لأنّ الملائكةَ خُدّامُ المؤمنينَ.خداوند عزّ و جلّ هيچ آفريده اى را نيافريد كه از مؤمن نزد خداوند عزّ و جلّ گرامى تر باشد؛ زيرا فرشتگان، خدمتگزار مؤمنان هستند. الكافي: ۲/ ۳۳/ ۲

*کرامت انسانى از نگاه امام رئوف

زکریابن آدم از شاگردان امام رضا علیه السلام  نقل می کند؛ سَألتُ الرضا(ع) عن رَجلٍ من اَهلِ الذمَّة اَصابَهم جُوعُ، فَاتى رَجلُ بوَلدٍ له، فقال: هذا لکَ اَطعمهُ و هو لکَ عبدُ. قال (ع): لا یُبتاعُ حُرُّ، فانّه یَصلح لکَ ولا من اَهل الذمَّة.تهذیب ۷/۷۷؛ استبصار ۳/۸۳؛ مسند الامام الرضاع ۲/۳۰۴.

از امام رضا(ع) پرسیدم مردى از اهل ذمّه (غیر مسلمانان مقیم در کشورهاى اسلامى) که به فقر و گرسنگى دچار شده بود، فرزندش را آورد و گفت: فرزندم مال تو، او را خوراک بده و او برده تو باشد. امام فرمود، (انسان) آزاده خرید و فروش نمى‌شود!  این کار شایسته تو نیست، از ذمّیان نیز روا نمى‌باشد.

این سخن امام، در اوج کرامت انسان و ارزش‌هاى انسانى قرار دارد، و ارزش‌هاى مالى را نفى مى‌کند. امام رضا(ع) اجازه نمى‌دهد آزادى انسانى اگر چه ذمّى و کافر،با امور مادى معاوضه گردد و کرامت انسان به بهانه این که گرسنه است خدشه دار شود.از نظر امام علیه السلام ،انسان آزاد است و احتیاجات اقتصادى نمى‌تواند او را برده سازد و آزادى خدادادى او را سلب کند، اگر چه مسلمان نباشد...

چنین شیوه ها و  رفتارها یی  از حضرات معصومین  علیهم السلام اصالت انسانگرایى در تفکر اسلامى را روشن مى‌سازد؛ کارى که نمونه آن در سراسر غرب دیده نمى‌شود.

به مناسبت شهادت رئیس مذهب:

تعلیم و تربیت به سبک امام‌ صادق علیه السلام

در محضر امام صادق علیه السلام

چهار درس زندگی از پیشوای ششم شیعیان

آیت‌الله اعرافی:

امروز ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان تبیین کردند:

سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب

آیت‌الله‌علم‌الهدی:

تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود

پیام تبریک آیت الله نورمفیدی به مناسبت روز معلم

صحرایی، در مراسم تجدید میثاق معلمان با آرمان‌های امام راحل؛

ما معلمان با امام راحل عهد می بندیم که پیام او و فرهنگ انقلاب را به نسل آینده منتقل کنیم

تصاویر/ آشنایی دانش آموزان بیجاری با مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار

نشست معرفی کتاب شش جلدی «معجزه تربیت» برگزار شد

گزارشی از هم اندیشی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با مسئولان دفتر تبلیغات

استاد حوزه علمیه قم:

آموزش و پرورش مهمترین و موثرترین سنگر تربیتی کشور است

نماینده ولی فقیه در کاشان؛

فضیلت های یک امت را در کارنامه معلم ثبت می‌کنند

جلسه کارگروه همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اردکان برگزار شد + عکس

انسان‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت مهم آموزش و پرورش است

استاد حوزه علمیه کردستان:

آموزش و پرورش به مقوله آموزش قرآن در مدارس توجه لازم را داشته باشد