Print
Zoom In
Zoom Out

حجت‌الاسلام تراشیون:

نسخه واحدی برای تربیت وجود ندارد / والدین دانش تربیتی خود را به‌ روز کنند

شناسه مطلب: 13000
زمان انتشار: سه شنبه 07 دی 1400 ساعت 10:31

کارشناس حوزه کودک و نوجوان گفت: هیچ نسخه واحدی برای تربیت وجود ندارد، اما می‌توان ترکیبی از دانش و تجربه‌های موجود را به کار گرفت؛ پدران و مادران باید آن قدر مهارت بیابند تا بتوانند با شناخت کودکان‌شان و روش‌ها و ایده‌های موجود برای تربیت، سبک خود را بیافرینند و فرزندانی توانا، مسئول و شاد تربیت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت‌الاسلام سیدعلیرضا تراشیون، کارشناس حوزه کودک و نوجوان در گفت‌وگویی، اظهار کرد: متأسفانه در زندگی‌های امروزی والدین دیواری کوتاه‌تر از فرزندانشان پیدا نمی‌کنند و نارضایتی و مشکلات در هر مسئله‌ای مانند مسائل اقتصادی، کاری، بی‌مسکنی و سایر مسائل را سر بچه‌های خالی کرده و با آن‌ها تندی می‌کنند.

وی ادامه داد: ما پدران و مادران باید چتر حمایتی فرزندانمان باشیم نه اینکه عقده‌گشایی‌های بیرون از منزل را بر سر آنان آوار کنیم؛ فرزندان با کتک و بدرفتاری و پرخاشگری تربیت نمی‌شوند. خداوند در بدی‌ها خیر قرار نداده است و کتک زدن و تنبیه بدی است و در آن خیری نیست و بچه‌هایی که بی‌خیر بزرگ شوند نتیجه آن معلوم نیست.

کارشناس حوزه کودک و نوجوان با اشاره به اینکه ما در تربیت نیاز به روش‌های جدید داریم، بیان کرد: امروزه مدل‌های جدید تربیتی داریم که ممکن است خیلی از مادران با این روش‌ها و مدل‌ها آشنا نباشند؛ لذا نتیجه این می‌شود که یک جمله تأسف‌باری را امروز خیلی از خانواده‌ها می‌گویند که این‌ها بچه‌های این زمانه هستند، دیگر بهتر از این نمی‌شود و در واقع نمی‌گوییم که ما نمی‌دانیم.

وی اضافه کرد: به یاد دارم یک موقعی در یکی از دانشگاه‌ها رفته بودم که دانشگاه کویرشناسی بود، در خدمت اساتید آن دانشگاه این را عرض کردم، گفتم: دختر خانم‌ها را به این دانشگاه می‌آورید و چهار سال کویرشناسی می‌خوانند و سپس فارغ التحصیل می‌شوند و به خانه و زندگی خود می‌روند؛ خدا هم به آن‌ها یک اولاد می‌دهد و حالا سؤال پیش میاد، الآن این دختر خانمی که مادر شده است، کویر را بهتر می‌شناسد یا فرزند خود را؟ قطعاً کویر را بهتر می‌شناسد چون چهار، پنح سال مطالعه کرده است، پژوهش و تحقیق کرده است در حالی که همین دختر خانم در آن دانشگاه دو واحد فرزندپروری نخوانده است.
برخی از سبک‌های تربیتی سنتی جوابگوی نیازها و دغدغه‌های امروز نیست

تراشیون گفت: در حال حاضر، عوامل مهم و مؤثری در روند تربیت فرزندان اختلال ایجاد کرده و والدین را با چالش‌های جدی مواجه کرده است، از سویی برخی از سبک‌های تربیتی سنتی جوابگوی نیازها و دغدغه‌های امروز نیست و از سوی دیگر، برخی از مدل‌های جدید، مبنا و اساس محکمی ندارد و در آزمون‌ها با شکست مواجه شده است. والدین باید دانش پیدا کنند، برنامه داشته باشند، راه‌های گوناگون را تجربه کنند، اشتباهاتشان را اصلاح کنند، تدبیر کنند، عمیق و ژرف‌اندیش باشند و تسلیم نشوند.

وی ادامه داد: هیچ نسخه واحدی برای تربیت وجود ندارد، اما می‌توان ترکیبی از دانش و تجربه‌های موجود را به کار گرفت؛ پدران و مادران باید آن قدر مهارت بیابند تا بتوانند با شناخت کودکان‌شان و روش‌ها و ایده‌های موجود برای تربیت، سبک خود را بیافرینند و فرزندانی توانا و مسئول و شاد تربیت کنند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: پدر و مادر آینه‌های رو به روی فرزندشان هستند و هر رفتاری بکنند، انعکاس آن را در رفتار فرزندشان می‌بینند پدر و مادرها باید با افزایش دانش و مهارت‌شان در فرزندپروری، آینه وجودشان را صیقل دهند تا بتوانند فرزندشان را درست تربیت کنند.

تراشیون با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین دوران تربیت هفت سال اول زندگی کودک است و در تربیت وقتی موفق هستیم که متربی و فرزندمان را بشناسیم، یادآور شد: به والدین توصیه می‌کنم کتاب «آیینه‌های روبه‌رو» را بخوانند تا بتوانند با ابعاد وجودی فرزندانشان در چهار بخش جسمی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی آشنا شوند؛ در این کتاب اصول و روش‌های تربیت کودک بیان شده است.

منبع:ایکنا



تفاهم نامه های ستاد همکاریها از آغاز تاکنون

نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه سمنان 

آموزش و پرورش کلید نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و ارزش‌های اسلامی در جامعه است

گام‌های مهم حوزه علمیه خراسان در توسعه مدارس امین

مدیر حوزه علمیه فارس خبر داد؛

۹۶ درصد مخاطبان مدارس طرح امین ،عملکرد مبلغین را عالی ارزیابی کرده‌اند.

دوره آموزشی «جذب دانش‌آموزان به نماز» در کرمانشاه برگزار شد

امام جمعه اصفهان تأکید کرد؛

ضرورت آموزش مبتنی برفهم کودک

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی

طرح پیوند منزل مدرسه و مسجد از اهداف سند تحول بنیادین است

نشست مسئولان حوزه علمیه و آموزش و پرورش نائین+ عکس

تصاویر/ نشست شورای همکاری حوزه های علمیه با آموزش و پرورش خوی

رئیس ستاد همکاریها تبیین کرد

شش قلمرو مهم نهادهای آموزشی وعلمی برای آینده اسلام و ایران

جذب ۹۸ طلبه طرح امین درخراسان‌شمالی

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان‌شمالی

پیوند «مدرسه، منزل و مسجد» سبب کاهش آسیب اجتماعی می‌شود

امام جمعه اصفهان خبرداد

فعالیت یکهزار طلبه طرح امین دراصفهان

نتایج پایش عملکرد ۵۷۰ مربی طرح امین در استان کرمانشاه اعلام شد.

با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

بیست‌ودومین اجلاسیه مدیران مدارس صدرا در مشهد برگزارشد

آیت‌الله اعرافی در دیدار مدیر مسئول ایکنا:

پیام‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش ترویج شود

تصاویر/امام جمعه خوی در میان دانش آموزان دارالقرآن امام خمینی (ره)