Print
Zoom In
Zoom Out

تربیت فرزند صالح از چه مسیری می‌گذرد

شناسه مطلب: 12901
زمان انتشار: چهارشنبه 10 آذر 1400 ساعت 11:13

کارشناس حوزه کودک و نوجوان با بیان اینکه در تربیت، تنبیه بدترین حالت ممکن است، گفت: در نظام تربیتی، چیزی به‌عنوان تنبیه و تحقیر نداریم. والدین به جای تنبیه کودکان باید مشکلات روحی و روانی خود را حل کنند و در سلامت روح و روان اقدام به تربیت فرزندان خود کرده تا بتوانند فرزندان صالح و سالمی را تربیت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون، کارشناس حوزه کودک و نوجوان در گفت‌وگویی، با اشاره به اینکه در نظام تربیتی چیزی به‌عنوان تنبیه و تحقیر نداریم، اظهار کرد: در تربیت، تنبیه بدترین حالت ممکن است، خواه این تنبیه کلامی باشد و خواه تنبیه بدنی باشد؛ فرزندانی که تنبیه بدنی می‌شوند با سه آسیب جدی جسمی، روحی و روانی و رفتاری و آسیب جنسی تهدید می‌شوند که بستر آسیب جنسی برای آنان فراهم‌تر است.

وی ادامه داد: در آسیب‌های روحی و روانی ناشی از تنبیه بدنی، فرزندان دروغ‌گو شده و یکی ازدلایل دروغ گویی ترس از تنبیه است و یکی دیگر از آسیب‌های روحی ناشی از تنبیه بدنی  پنهان‌کاری است که به‌ مراتب از دروغ‌گویی خطرناک‌تر است؛ یعنی به جای درمان، بیماری کودک را تشدید می‌کنیم، پنهان‌کاری در برخی سنین هوشمندانه شده و حتی والدین متوجه آن نمی‌شوند.

کارشناس حوزه کودک و نوجوان تصریح کرد: یکی دیگر از آسیب‌های روحی تنبیه بدنی، بروز روحیه انتقام‌گیری در فرزندان است؛ به‌عنوان مثال صدمه‌ای به ماشین پدر یا وسایل منزل وارد می‌کند؛ در انجام رفتارهای غیرمنطقی و نامطلوب حرفه‌ای‌تر شده و تنبیه در حد یک مسکن کوتاه‌مدت عمل می‌کند و عامل بازدارنده نیست در حالی که اگر درمان صورت نگیرد این مسکن شدت درد را بعدا افزایش می‌دهد.

وی افزود: بچه‌هایی که تنبیه بدنی می‌شوند، شرور می‌شوند و به دیگران آسیب می‌رسانند. طبق فرموده‌ امام هادی(ع) کسی که احساس خواری کند از شرش در امان نیستید؛ بچه‌هایی که مکرر تنبیه بدنی می‌شوند در نوجوانی بزه‌کار خواهند شد و دچار مشکلات جنسی می‌شوند و به هیچ وجه پدر و مادر خود را قبول ندارند و به حرف آنها گوش نمی‌دهند.

حجت الاسلام تراشیون گفت: یکی دیگر از آسیب‌های روحی بدبین شدن فرزندان نسبت به والدین است. برخی معتقدند که کودکان در گذشته با تنبیه پدر و مادر تربیت شدند و خوب هم تربیت شدند اما ما اعتقاد داریم که مشخص نیست نسل‌های قبلی ما خوب تربیت شده باشند، این‌ها یک تربیت بیرونی دارند اما مشکلات داخل زندگی آن‌ها فراوان بوده ولی چون در آن زمان علم، روابط اجتماعی و رسانه‌ها به این شکل گسترده نبوده این مشکلات پراکنده نمی‌شد، حتی بعضی از این افراد در سنین میانسالی دچار بیماری‌هایی شدید روحی و روانی شدند که دلیل آن نوع برخورد‌های کودکی و اوایل زندگی آنان است.

استاد حوزه علمیه قم کاهش آستانه تحمل و مشکلات عصبی را از علت‌های تنبیه کودکان از سوی والدین عنوان کرد و یادآور شد: والدین به جای تنبیه کودکان باید مشکلات روحی و روانی خود را حل کنند و در سلامت روح و روان اقدام به تربیت فرزندان خود کرده تا بتوانند فرزندان صالح و سالمی را تربیت کنند.
انتهای پیام



با حضور وزیر آموزش و پرورش

تصاویر/ ششمین اجلاسیه سراسری نماز دانش‌آموزی

به همت سازمان تبلیغات اسلامی

رویداد استانی «مدار»  با هدف تربیت دانش آموز در یدان مبارزه مازندران برگزار شد

جذب ۹۸ طلبه طرح امین درخراسان‌شمالی

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان‌شمالی

پیوند «مدرسه، منزل و مسجد» سبب کاهش آسیب اجتماعی می‌شود

امام جمعه اصفهان خبرداد

فعالیت یکهزار طلبه طرح امین دراصفهان

نتایج پایش عملکرد ۵۷۰ مربی طرح امین در استان کرمانشاه اعلام شد.

با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

بیست‌ودومین اجلاسیه مدیران مدارس صدرا در مشهد برگزارشد

آیت‌الله اعرافی در دیدار مدیر مسئول ایکنا:

پیام‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش ترویج شود

تصاویر/امام جمعه خوی در میان دانش آموزان دارالقرآن امام خمینی (ره)

در دوره دانش‌افزایی طلاب آموزش ‌وپرورش

تاکیدامام جمعه قزوین بر تقویت همکاری حوزه و آموزش و پرورش

تفاهم نامه های ستاد همکاریها از آغاز تاکنون

به مناسبت آغازامامت حضرت ولیعصر(عج)

درمحضرغایب حاضر/ ازهمه خبرهاى شما آگاهيم!

موشن گرافی نماز / قسمت اول ؛بیمه واقعی

دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند؛

چهل و ششمین دوره تربیت مربی کودک و نوجوان

فعالیت‌های تبلیغی مدرسه امام صادق(ع) در مدارس شهر تهران

استاندار سمنان در ششمین اجلاسیه سراسری نماز دانش آموزی تأکید کرد؛

لزوم اهمیت ارتباط با خدا و اقامه نماز/ حسرت یک نماز پس از ۴۰ سال

نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه سمنان 

آموزش و پرورش کلید نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و ارزش‌های اسلامی در جامعه است