به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در دیدار رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و اعضای شورای راهبردی حوزه های یادگیری آموزش و پرورش در سخنانی اظهارکرد: مدیریت حوزه در سالهای اخیر فارغ از موضوع اقدام و عمل در یک طرح کلان در نظامات حوزه ورود کرده است بطوریکه می توان به 20 سند راهبردی بلند مدت و یک برنامه 5 ساله با 40 مضمون همراه 900عنوان برنامه و ذیل آن حدود 200 طرح بسیار مهم و یکصد طرح تحولی اساسی اشاره کرد.
مدیر حوزههای علمیه به طراحی برنامههای کوتاه مدت، بلند مدت و همچنین تهیه برشهای استانی که با واسپاری اخیتارات در پاسخگویی به نیازهای هر منطقه اشاره کرد و افزود: شاید در برخی موارد ضعف در تبیین برنامهها باشد و گاهی عنایت بر بازگو نکردن، اما مهم حرکت رو به جلوی حوزه پیشتاز و پویای انقلابی است.
عضو فقهای شورای نگهبان از دیگر برنامههای شاخص حوزههای علمیه در مدیریت جدید به «درختواره رشته ها» با مشارکت ۶۰۰ استاد، کارشناس و صاحب نظر و برگزاری دهها جلسه کارشناسی اشاره کرد و بیان داشت: در این طرح که به مدت سه سال به طول انجامید و شورای گسترش ۵۰ جلسه مختص آن برگزار کرد در ۱۶ حوزه دانشی تعیین شده و در ذیل آن ۴۰۰ رشته گرایش مقطع تهیه شده است که هم اکنون در مرحله سرفصل نویسی، منابع یابی، طراحی فهرست است چرا که باید برای ۱۰ – ۲۰ سال چنین برنامهای تببین و تولید شود.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه این حجم از فعالیت با توجه به کمبود منابع مالی و همچنین تعدیل ۲۰۰ نیرو صورت گرفته است، افزود: طرح آمایش هم به شیوه طرح درختواره و با همان ظرفیت علمی و معرفتی طی ۳- ۴ سال با جمع آوری منابعی از همه نهادهای فرهنگی کشور و همچنین به دنبال آن شکل گیری ۲۰۰ کارویژه روحانیت که قریب به ۶۰ مورد آن در تعامل، همکاری و هم افزایی با آموزش و پرورش، قوه قضائیه، امورمساجد و بخشهای مختلف نظام اسلامی برجستهتر شده است، در حال انجام، تحقیق و توسعه است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در بسیاری از طرحها برشهای استانی در حال تهیه شدن است، بیان داشت: در ذیل طرح آمایش، طرح ارتباط نظامند حوزه با نهادها، دستگاهها که با این قلمرو و کارویژهها مرتبط هستند نه اینکه تفاهم نامهای منعقد گردد چرا که تفاهم نامه مقصد ما نیست، باید بر سر یک برنامه ۵ ساله پیوند و تعامل صورت گیرد که بحمدلله ۱۰ – ۲۰ مورد شکل گرفته است که یکی از آنها وزارت آموزش و پرورش است که دارای ستاد و دبیرخانه بوده و این نشست یکی از ۴۰ مورد محور این همکاریهاست.
امام جمعه قم تصریح کرد: این تعامل و ارتباط و ورود ما به عنوان حوزه در این عرصه باید عالمانه و مبتنی بر نگاه علمی و فکری معرفت افزا باشد چرا که هر دو طرف یک توافق کلی دارند و هدف ارزشمندی را دنبال میکنند، لذا باید حضوری مؤثر، نافذ و دلگرم کننده و معطوف به نتیجه را دنبال کنند.
رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: در کار پژوهشی و علمی هیچگاه عقیب نشینی نداشته ایم، شاید طرحی ابتدای کار با سرعت کمتری پیش برود لذا باید صبوری، شکیبایی، تحمل مشکلات و سختیها را در خود تقویت کنیم.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه تصریح کرد: پرهیز از بروکراسیهای اداری، اتخاذ تدابیر و تمهیدات مناسب به منظور رسیدن به دستاوردهای علمی مطلوب، ارائه راهکار به منظور بهره مندی از محصولات فکری مجموعههای حوزوی بطوریکه همه دوستانی که با حوزه کار میکنند از مجموعه کلان حوزه بهرهمند شوند، از نکاتی است که باید مورد عنایت قرار بگیرد.
آیت الله اعرافی به منظور پیگیری بهتر مطالبات و دغدغههای اعضای شورای راهبردی حوزههای علمیه در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد معرفی یک رابط را داشت و گفت: با معرفی یک رابط با سرعت بیشتری میتوان به نتیجه مطلوب رسید و پاسخ بسیاری از دغدغهها را گرفت.