به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، علیرضا حاجیان زاده در نشست فصلی ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش که با حضور وزیر و مدیر حوزه های علمیه همچنین کمیته های 700گانه همکاریها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهارکرد: بحمدلله با حمایتهایی که تا کنون نسبت به دبیرخانه ستاد وجودداشته است توانسته ایم اقدامات و طرح های ارزشنمدی را پیگیری و علمیاتی کنیم.
دبیرستاد همکاریها با اشاره به تمهیدات اجرای برنامه 5 ساله همکاری افزود: امسال شاهد ابلاغ برش سال 99 برنامه 5 ساله برای دومین سال اجرا هستیم بطوریکه برش سال 99 برنامه 5 ساله، با امضای وزیر آموزشوپرورش در قالب برنامه سالانه، به ادارات کل استانها و توسط مدیر حوزههای علمیه به مدیریتهای استانی ابلاغ شد.
*امضای تفاهم نامه های استانی
حاجیان زاده به امضای تفاهم نامه با دبیرخانه کمیته های استانی اشاره کرد و گفت: دبیرخانه ستاد طی رایزنی با کمیته های استانی، برش استانی و حجم عملکردهراستان در ذیل هر برنامه را تعیین نموده و در قالب تفاهم نامه اجرای برنامه ها، به امضای نماینده ولی فقیه در استان به عنوان رئیس و مدیر کل آموزش و پرورش به عنوان نایب رئیس کمیته استان و امضای دبیر ستاد رسانده است.
وی ضمن تبیین و تشریح برنامه های این برنامه و برش 5ساله گفت: برنامه ها در سفرهای استانی و جلسات ویدئو کنفرانس برای اعضای کمیته های استان ها، نمایندگان ولی فقیه، مدیران کل آموزش و پرورش و مدیران حوزه های علمیه استان ها تبیین شد و همچنین سفری به استان های مرکزی، یزد، مازندران، هرمزگان، فارس، خراسان جنوبی، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری صورت پذیرفت.
مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش در خصوص گزارش عملکرد کمیته های استانی بیان داشت: با پیگیری همکاران در دبیرخانه ستاد، گزارش عملکرد کمیته های استانی در سال تحصیلی 99-98 دریافت شده و با تجمیع گزارش فعالیت کمیته های استان ها ، ارزیابی وضعیت همکاری در استان ها و مناطق با بهره گیری از ظرفیت سامانه ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش انجام می شود.
*کارگروه های تخصصی
وی به راه اندازی کارگروه های تخصصی ستاد همکاریها اشاره کردوافزود: به منظورکیفیت بخشی و بهینه سازی اجرای برنامه ها و افزایش مشارکت واحدهای ستادی و سازمانهای وابسته در آموزش و پرورش و حوزه های علمیه، کارگروه های پنجگانه با عناوین پژوهش، آموزش و برنامه درسی، تبلیغ و امور فرهنگی، منابع انسانی و مدارس وابسته در یک جلسه افتتاحیه با حضور حضرت آیت الله اعرافی و جناب آقای حاجی میرزائی و جلسات پیاپی بعدی فعالیت خود را آغاز کرده اند.
*آمایش سرزمینی در توسعه مدارس علوم و معارف اسلامی
حاجیان زاده ضمن تببین اقدامات اجرایی برنامه 5 ساله همکاریها گفت: به منظور همکاری در ایجاد و توسعه مدارس علوم و معارف اسلامی آمایش سرزمینی و تعیین مناطقی که از نظر جمعیت دانش آموزی، تقاضای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی، امکانات نیروی انسانی و ساختمان مناسب فراهم است آغاز شده و نتایج آن برای تعيين اولویت راه اندازی های جدید سال 1400 استفاده خواهد شد.
*عضویت صاحبنظران حوزوی در گروههای برنامهریزی درسی
وی ادامه داد:عضویت صاحبنظران حوزوی به نمايندگی از مركز مديريت حوزههای علميه در گروههای برنامهریزی درسی و همکاری در اجرای برنامه درسی ملی و 11 راهنمای حوزه یادگیری در سال جاری آغاز شده است.
حاجیان زاده بیان داشت: نقد و بررسی کتب درسی و مطابقت با نظام معیار اسلامی از سوی مرکز مدیریت حوزه هاي علميه به سازمان پزوهش و برنامه آموزشی ارائه و 80 درصد آن در چاپ جدید اعمال شده است.
*فعالیت های مبلغان طرح تربیتی امین در شبکه شاد
مشاورعالی وزیرآموزش وپرورش همچنین با اشاره به شبکه شاد گفت: به منظوراستمرار فعالیت های مبلغان طرح تربیتی امین هماهنگی های با شبکه آموزشی دانش آموز(شبکه شاد) انجام شده و تولید محتوا برای دانش آموزان ابتدائی، متوسطه اول، متوسطه دوم، معلمان و مربیان،خانواده ها و ارائه مشاوره های مذهبی با بهره مندی از ظرفیت های معاونت تبلیغ ، دفتر تبلیغات اسلامی، حوزه های خواهران و سایر بخش های حوزوی در حال انجام است.
* پاسخ گویی به سؤالات و شبهات کرونایی دانش آموزان
دبیرستاد همکاریها که در نشست فصلی ستاد با حضور وزیرومدیرحوزه های علمیه سخن می گفت، به شرایط موجود و ایام کرونایی اشاره کرد وافزود: با همکاری و تعامل مجموعه های وابسته حوزه علمیه، در راستای پاسخ گویی به سؤالات و شبهات دانش آموزان، نرم افزار پاسخگویی به شبهات با موضوع کرونا حاوی 80 سؤال با مشارکت مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات آماده و ازطریق شبکه های مجازی و سامانه های آموزش و پرورش ارائه شد.
*فعال کردن روحانیون طرح هجرت
حاجیان زاده ادامه داد: برای جذب روحانیون طرح هجرت که در مناطق روستایی مستقر هستند در قالب خرید خدمات آموزشی و تربیتی، طی هماهنگی های انجام شده بخشنامه وزارتی صادر و در آن قید شده که حوزه های علمیه به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی می توانند با آموزش و پرورش برای تامین نیروهای لازم قرارداد منعقد نمایند.
*بهکارگیری طلاب در قالب نظام وظیفه عمومی
وی در خصوص وضعیت طلاب وظیفه بیان داشت: هماهنگی جذب، آموزش و بهکارگیری طلاب در قالب نظاموظیفه عمومی در امور تربیتی و آموزشی مدارس با اولویت مدارس شبانهروزی و مناطق محروم، در سال جاری به ظرفیت سهمیه 2000 نفر انجام شده است.
دبیرستاد همکاریها گفت: ایجاد شرایط لازم برای طلاب مستعد علوم دینی جهت شرکت در رشتههای گروه علوم انسانی اسلامی آزمون استخدامی ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و آغاز دوره تکمیلی و مهارتی پذیرفته شدگان در مرکز تربیت مبلغ معلم با مشارکت حوزه های علمیه و دانشگاه فرهنگیان از جمله فعالیت های صورت گرفته دبیرخانه ستاد است.
*برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت فرهنگیان
حاجیان زاده افزود: برگزاری یکی از بزرگ ترین دوره های آموزش ضمن خدمت فرهنگیان با موضوع فرهنگ مهدوی در ایام نیمه شعبان، با مشارکت حوزه های علمیه و با حضور 580 هزار نفر در قالب 12 ساعت از طریق فضای مجازی یکی دیگر از اقدامات ایام کرونایی دبیرخانه ستاد می باشد.
*بررسی اعزام طلبه های زبان دان به خارج از کشور
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بُعد بین المللی حوزه های علمیه و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت:ارتباط بین امور بین الملل مرکز مدیریت حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش و بررسی همکاری در اقداماتی از جمله اعزام طلبه های زبان دان از سوی حوزه علمیه و ظرفیت های جامعه المصطفی ، تمهيد پاسخ به شبهات برای ایرانیان خارج از کشور، مرتبط شدن معلمان خارج از کشور به مرکز پاسخگویی در قم و خدمات مشاوره مذهبی از جمله این موارد است.
*ترویج نگاه تقریبی و نگرش وحدت ملی
حاجیان زاده بیان داشت: تشکیل کارگروهی برای بررسی امور مربوط به اهل تسنن از جمله ترویج نگاه تقریبی و نگرش وحدت ملی در مواجهه با اهل تسنن وفادار به ارزش های انقلاب و رهبری، بررسی چگونگی مواجهه با جریان وهابیت و سلفی گری، کتاب های درسی و منابع آموزشی، مدیریت ها و نیروی انسانی، حضور روحانیون تبلیغی و مبلغین طرح امین در مناطق مرزی، مدارس علوم و معارف اسلامی در مناطق مرزی از دیگر فعالیت های برنامه 5ساله می باشد.
*انتشار (36 ) شماره بولتن الکترونیکی ستاد در رسانه ها
دبیرستاد همکاریها با بیان اینکه می بایست به ترویج گفتمان همکاری با تمام توان اهتمام داشته باشیم، بیان داشت: با بهرهمندی از ظرفیّتهای رسانه ای از طریق مصاحبه با شبکه های تلویزیونی و رادیویی، انتشار 36 شماره بولتن الکترونیکی انعکاس اخبار همکاریها دربیش از 70 رسانه دیداری و شنیداری و همچنین گفت وگو با مسئولین دو دستگاه، صاحبنظران و پیشکسوتان در حوزه و آموزش و پرورش و انعکاس در سامانه دبیرخانه، خبرگزاری حوزه، پانا، پرتال وزارت آموزش و پرورش و... تنها نمونه ای از ترویج این گفتمان است.