به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ،مدیر حوزه های علمیه کشور، «آموزش و پرورش»، «حوزه علیمه» و «دانشگاه» را سه ضلع مهم تعلیم و تربیت دانست و تصریح کرد: آموزش و پرورش قسیم دیگر دستگاه ها نیست، بلکه مَقسم است، لذا همه نهادها و دستگاها باید به نهاد تعلیم و تربیت کشور کمک کنند.
آیت الله علیرضا اعرافی، یکشنبه ۷ دی ماه در چهاردهمین برنامه «گفتگوی هفته» وزارت آموزش و پرورش که با حضور اعضای شورای معاونان، مدیران کل استانها و مدیران ۷۶۰ منطقه آموزشوپرورش کشور به میزبانی این وزارتخانه در تهران برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای فرهنگی، شهدای علم و دانش و سردار حاج قاسم سلیمانی، خدمات آموزش و پرورش به نسل جوان به ویژه در دوره کرونا را قابل تقدیر دانست.
وی«آموزش و پرورش»، «حوزه علیمه» و «دانشگاه» را سه ضلع بنیادین تعلیم و تربیتنام برد و گفت: آموزش و پرورش بر همه نظامات فکری و آموزشی کشور اثرگذار است و این نقش مهم، همه ما را موظف به همکاری، همدلی و همراهی با این وزارتخانه می کند.
آیت الله اعرافی با اشاره فرازی از خطبه 52 نهج البلاغه به برخی از سخنان امام علی (ع) به بیان نکاتی پیرامون عرصه مدیریت تعلیم و تربیت پرداخت و افزود: مدیریت در حوزه تعلیم و تربیت نیازمند دانش افزایی پیوسته است. یک مدیر در حالی که باید بر کارخود متمرکز باشد باید رویکردی جامع و فرابخشی نیز داشته باشد.
مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که مدیریت در حوزه تعلیم و تربیت به دانش افزایی مستمر، مطالعه و خود دانش افزایی نیاز دارد، اظهار کرد: یک مدیر در حوزه تعلیم تربیت، بیش از هر مدیر دیگری به دانش افزایی و خود دانش افزایی مستمر نیازمند است و باید از دانش به روز برخوردار و رویکرد جامع و فرابخشی داشته باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مدیریت در حوزه منابع انسانی باید توأم با ابتکار، نوآوری و خلاقیت باشد، چرا که کلیشه ای شدن در مدیریت های آموزشی و پژوهشی سم مهلک است.
آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: مدیر در حوزه تعلیم و تربیت باید مملو از عشق به تربیت و توانایی، ایجاد نشاط و انگیزه روز افزون در مجموعه را داشته باشد تا بتواند کاروان بزرگ تعلیم و تربیت را به پیش ببرد و به سرمنزل مقصود برساند.
مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه با تاکید بر این که تمام نهادها و دستگاه های رسمی باید پیوست آموزشی و پرورشی داشته باشند، افزود: آموزش و پرورش قسیم دیگر دستگاه ها نیست، بلکه مَقسم است، لذا همه نهادها و دستگاه ها باید به نهاد تعلیم و تربیت کشور کمک کنند.
آیت الله اعرافی به تدوین اسناد جامع در حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: در قالب درختواره آموزشی، ۴۰۰ رشته و گرایش در حوزه های علمیه طراحی شده است که بیش از ۳۰ رشته به ساحت های تعلیم و تربیت اختصاص دارد.
مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ طرح مهم در حوزه های علمیه، در حال نهایی شدن و یا اجراست.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور به این نکته مهم هم اشاره کرد که حوزه علمیه هیچ گاه قصد ندارد جای دانشگاه و یا آموزش و پرورش را بگیرد، بلکه باید مکمل باشد.
آیت الله اعرافی افزود؛همه میدانیم آموزش و پرورش یک نهاد بخشی نیست بلکه نهادی فرابخشی است که تمام جامعه و نهادها باید در تعامل و هم افزایی با آن باشند این برنامه گامی در جهت تثبیت این همگرایی است.
*وقتی تعلیم و تربیت دینی مدنظر باشد بر لایههای پیچیدگی آن افزوده میشود
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با تاکید براینکه وقتی مدیریت منابع انسانی در قلمروی تربیت قرار بگیرد بر پیچیدگیهای آن افزوده خواهد شد گفت: وقتی تعلیم و تربیت دینی مدنظر باشد بر لایههای پیچیدگی آن افزوده میشود لذا ضرورت ابتکار، خلاقیت و نوآوری مدیران در عرصههای مختلف تاکید میشود.
وی کلیشهای شدن در عرصه مدیریت آموزشی را سمی مهلک دانست و عنوان کرد: باید مدیر توانایی برانگیختن شور و نشاط در مجموعه را داشته باشد؛ مدیری که بتواند شور و انگیزه جدیدی بیافریند و افراد را در مسیر اهداف خود به نشاط روزافزون وادارد موفق است.
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد؛ مدیر باید نمادی از صمیمیت و قاطعیت باشد. اگر توازن نداشته باشد نمیتواند در کار بزرگ تعلیم و تربیت موفق باشد؛ شرط ضروری برای معلم و مدیر در سطوح مختلف، عشق به تربیت، است.
مدیر حوزههای علمیه گفت: یک مدیر باید نگاه متوازن به تمام قلمروهای کاری خود داشته باشد. قدرت تعامل و بسیج امکانات، همگرایی درون دستگاهی و فرادستگاهی نیز بسیار مهم است. طراحی برنامههای منطقهای و برش خورده از راهبردهای کلان سند تحول بنیادین نیز باید مورد توجه مدیران عرصه تعلیم و تربیت قرار گیرد.
وی با تاکید بر ضرورت پایهریزی منابع پایدار گفت: باید منابع پایداری برای اجرای رشتهها و فعالیتهای گوناگونی که در بودجههای دولتی نمیگنجد پیش بینی کرد. معماری فضای فیزیکی مدارس نیز نکته حائز اهمیتی است و هنر و ادبیات نیز در تثبیت مبانی فکری و معرفتی، مبانی انقلاب اسلامی و سندتحول بنیادین موثر است.
وی گفت؛طرحهای امین و روشنا طرحهای مهمی هستند که آموزش و پرورش آنها را دنبال میکند. وی اعلام آمادگی کرد تا همکاری برای توسعه طرح امین صورت گیرد.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با بیان اینکه باید به شدت مراقب باشیم که طرح امین، درست اجرا شود افزود: در کنار این موضوع، اخیرا طرح حبلالمتین در حوزه طراحی شده است و بستههای آموزشی دارد که فراتر از آموزشهای متعارف است.
*ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش بسیار بزرگ است
وی با بیان اینکه همه نهادها و دستگاهها باید در یک استان، پیوست آموزش و پرورشی برای برنامههای خود داشته باشند عنوان کرد: ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش بسیار بزرگ است و مدیران استانی میتوانند از این ظرفیت به نحو ویژه تری بهره برداری کنند.
حجت الاسلام اعرافی درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش گفت: با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره بحث مهدها و پیش دبستانیها باید آمادگی کاملتری در آموزش و پرورش و ستادهای همکاری داشته باشیم.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور افزود: اسناد جامع حوزه علمیه آماده شده و بیش از ۱۰۰ طرح مهم در حال نهایی شدن یا اجرا است. حوزه علمیه هیچگاه ادعا نداشته جای دانشگاه را بگیرد اما باید مکمل باشیم و در حدود ماموریتهای خود حرکت کنیم.
*تربیت معلمان
وی درباره توسعه آموزشهای کاربردی مهارتی گفت: برای اولین بار درسهای اجتهادی در قلمروهای جدید در حال شکل گیری است لذا باید حتما ظرفیتهای خود را جهت تولید محتوای متناسب با آموزش و پرورش افزایش دهیم. در زمینه تربیت معلمان که به شکل دقیق و سنجیده و با نظارت خود آموزش و پرورش باشد تعاملات خوبی برقرار شده است.
آیت الله اعرافی ادامه داد:در طرح گفتمان ملی انقلاب اسلامی بیش از 5 هزار اثر برگزیده در قلمروهای دانشی گوناگون شناسایی و طبقه بندی شد و میتواند با دستگاههای علمی و پژوهشی آموزش و پرورش ارتباط جدیتری برقرار کند.
وی پیشنهاد کرد به سمت ایجاد یک مرکزپژوهشی مشترک و قدرتمند حرکت کنیم وی گفت: در طرح آمایش حوزه، یکی از قلمروهای مهم پیش بینی شده آموزش و پرورش است و به یک برنامه پنج ساله رسیده ایم که دارای ۴۰ طرح و محور است و حدود ۱۵ مورد آن استانی است.
وی با بیان اینکه حوزههای علمیه وظیفه خود میدانند در خدمت معلمان و دانشآموزان باشند افزود: حوزهها باید پاسخگوی نیازها باشند در یک دهه گذشته ستاد همکاری بین ما و آموزش و پرورش شکل گرفته که ارتقا پیدا کرده و در سالهای اخیر این ارتباط به شکل یک برنامه 5 ساله با 40 محور درآمده است.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور بیان کرد: از خدمات و تلاشهای آموزش و پرورش تشکر میکنم به ویژه از تمام معلمان در ایام کرونا کرونا که تلاش بسیار کرده اند. کرونا سختیهای زیادی را به وجود آورد و برای نظام تعلیم و تربیت مشکلات زیادی پیدا شد لذا تلاش همکاران در آموزرش و پرورش برای به حداقل رساندن آسیبها قابل تقدیر است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: طرح امین حضور سنجیده و با آمادگی قبلی و هماهنگی کامل طلاب برادر و خواهر جوان در مدارس برای تبیین مسایل دینی و معارف اسلامی است که اکنون از بین 100 هزار مدرسه حدود 3 هزار مدرسه مشمول این طرح هستند در طرح روشنا نیز دوستان فعالیت دارند همچنین فعالیتی مشترک بین ما و آموزش و پرورش در قالب دانشگاه فرهنگیان وجود دارد که واحدی در قم فعال شده و جمعی از طلابیون در حال تحصیل هستند و با مدرک رسمی دانشگاه در آموزش و پرورش حضور مییابند.
وی و بر اهتمام حوزههای علمیه و روحانیت در سراسر کشور نسبت به تعلیم و تربیت و اعلام همراهی و هم افزایی و آمادگی همکاری با تعلیم و تربیت کشور تاکید کرد.