Print
Zoom In
Zoom Out

گفتگو با معلمی که کرونا و خانه نشینی او را دلسرد نکرد

شناسه مطلب: 11969
زمان انتشار: شنبه 25 مرداد 1399 ساعت 11:04

زینب عباس زاد، یکی از معلمان فرهیخته و تلاش گر لاهیجان از استان گیلان است که با شیوه‌های مدرن آموزشی و با کمترین امکانات، تدریس توام با عشق را تداوم بخشید و حتی کرونا و خانه نشینی او را دلسرد نکرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، با توجه به فعالیت‌های این خانم معلم لاهیجانی، گفتگوئی با وی در خصوص تحصیلات، تدریس، روش‌های کاربردی و علاقه‌ای که به این کار دارد انجام داده‌ایم که مرور می‌کنیم.


لطفا خود را معرفی بفرمائید.

زینب عباس زاد اهل و ساکن لاهیجان هستم


بفرمائید در چه رشته‌ای تحصیل کرده‌اید و چه دروسی را تدریس می‌کنید؟

تحصیلاتم را در دانشکده علوم‌پایه دانشگاه گیلان در رشته‌ی شیمی گذراندم و با عشق و افتخار مدرس ریاضیات پایه ابتدایی و متوسطه هستم. متاسفانه در طول ۱۱ سال گذشته از سال ۸۸ که فارغ‌التحصیل شدم تا به امروز موفق به شرکت در آزمونهای استخدامی آموزش و پرورش نشدم چرا که هیچ‌موقع نیروی خانم در رشته شیمی در استان گیلان مورد نیاز این نهاد محترم نبود.


چند سال است که مشغول به این کار هستید؟

حدود ۱۰سال است که شاغلم و در مدارس غیردولتی شهرستان لاهیجان و ۸ سال اخیر در دبستان تربیت پایه چهارم تدریس می‌کنم و نوبت عصر مشغول تدریس خصوصی ریاضی پایه های سوم تا نهم در آموزشگاههای سطح شهر هستم.


چرا به این شغل علاقه‌مند شدید؟

من فرزندِ یک معلم‌ام که در حال حاضر دوران بازنشستگی‌را می‌گذراند و نوه‌ی یک روحانیِ بی‌نظیر هستم که به رحمت خدا رفته و جزء اولین مکتب‌دارانِ شهرمان بود. در واقع عاشق این بودم‌که قدم در راه تدریس بگذرام و مثل نامِ خانوادگیِ مادرم (تدریس‌حسنی) به حُسنِ تدریس بین بچه های دوست داشتنی شناخته شوم، ولی افسوس موفق به ورود به اداره‌ی محترم آموزش و پرورش نشدم.


عدم استخدام در بدنه آموزش و پرورشف هیچ گاه شما را بی‌انگیزه یا ناامید نکرد؟

نه، با همه سختی‌ها، دست از فعالیتهای شخصی دست برنداشته‌ام و همچنان به کار خود ادامه دادم.خلاصه تر بگویم، از شیمی‌به ریاضی رسیدم ‌و با عشق تمام‌کار آموزش را آغاز کردم به طور خصوصی و شخصی در آموزشگاهها و منزل و نیمه‌خصوصی در مدارس غیردولتی بدون بیمه... یا با بیمه های ۱۵ روزه... با یک‌سومِ حقوق همکاران رسمی... و بدون حقوق و بیمه در ماههای خرداد و تیر و مرداد و شهریور به کار مشغول شدم.


با توجه به شیوع ویروس کرونا، وضعیت تدریس به چه شکلی تداوم پیدا کرد؟

متاسفانه پایان سال ۹۸ با وضعیت عجیبی که تا به حال در عمر ۳۳ساله‌ من پیش نیامده بود مواجه شدیم؛ آن هم شیوع ویروسی که تا این حد تعداد زیادی از افراد را خانه‌نشین کرد، با توجه به اینکه تا قبل از این حدود ۶ سال با دکتر محمدحسین‌صفایی از مدرسین دانشگاه تربیت معلم مازندران و از معلمان نمونه‌ی کشوری در تالار کشوری چهارم همکاری و تدریس آنلاین داشتم، دست به کار شدم و برای کمک به دانش آموزان پایه چهارم‌خودم و سایر فرزندان ایران اقدام‌به راه اندازی کانال تدریس چهارم کردم.


تدریس در این گروه به چه شکلی بود؟ 

تمام صفحات کتاب ریاضی چهارم را یک‌به یک با زبانی کودکانه و قابل فهم‌و شاد برای بچه ها ضبط و ارسال کردم، همچنین درسهای علوم و فارسی و هدیه‌های آسمان و مطالعات اجتماعی و قرآن را هم در قالب ویدئو و انیمیشن و در کنار آنها داستان‌گویی های صوتی و تصویری و کاربرگهای مهارتی و تلفیقی تهیه و ارائه کردم.


آیا در مسیر استفاده از شیوه جدید آموزش با مشکلاتی همراه بودید؟ و آیا مورد استقبال قرار گرفت؟

بله کار بسیار سخت و زمان‌بر و در عین حال لذت بخش بود و خدا را شاکر بوده و هستم. بله خدا را شکر حدود ۲۰هزار نفر از کانال تدریس از آن استقبال کردند و مورد توجه قرار گرفت‌،وقتی بازخوردهای بی‌نظیر اولیا و همکارانم رو می‌شنیدم خیلی دلگرم می‌شدم.


آیا پیش از این سابقه تدریس با شیوه نوین را داشتید؟

بله پیش از این کارهای انیمیشن سازی برای ریاضی چهارم‌ انجام داده بودم و سعی کردم در این دوران از برنامه های بیشتری استفاده کنم ‌تا فرزندان چهارمیِ ایران ضمن تجربه‌کردن فضایی شاد و دوستانه و لذتبخش به علم‌آموزی بپردازند.


چه قدر از این کارهای شما استقبال شد و آیا تاثیری در فضای آموزشی به صورت مجازی داشت؟

خدا را شکر صدها همکار و دانش آموز از سراسر ایران کشورهای همسایه هم نظر لطف داشتند و به من می‌گفتند که خانم یا آقای معلم در مدرسه ی خودشان از فیلمهای من استفاده می‌کنند و اعلام رضایت می‌کردند و بر علاقه‌ی من به ادامه‌ی کار و قدرت و قوت من با توجه به اینکه هیچ حمایت‌گری نداشتم و هیچ نهادی حتی مدرسه ای پشتیبانی ام نمی‌کرد‌، افزوده می‌شد.


و کلام پایانی اگر نکته ای از ناگفته‌ها باقیست؟

امیدوارم که بعد از نگاهِ خداوند ، مشمولِ نگاهِ پرمهر فرزندان بیشتری از ایران عزیزمان باشم و از خداوند منان سپاسگزارم که اندک هنری، سرِ سوزن ذوقی، کمی صدای رسا و ذره ای علم و دریایی از عشق و شور و نشاط و علاقه به کار تدریس به من بخشید همچنین امیدوارم این سعادت یار من باشد و بخت‌یاریِ من در راه تدریس به کودکان کشورم مستدام باشد، از اینکه حوصلا کردید و گفته‌های یک معلمِ لاهیجانی را مرور کردید سپاسگزارم.؛جانِ کلامِ من بود، امید که بر جان نشیند، آرزو دارم خدا عاقبت من را به بهترین شکل رقم بزند.






مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان

مدرسه؛ کانون تمرین زندگی و فعالیت‌های اجتماعی دانش‌آموزان است

برگزاری کارگاه‌های سبک زندگی اسلامی در دبیرستان‌های دخترانه تهران

جذب ۹۸ طلبه طرح امین درخراسان‌شمالی

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان‌شمالی

پیوند «مدرسه، منزل و مسجد» سبب کاهش آسیب اجتماعی می‌شود

امام جمعه اصفهان خبرداد

فعالیت یکهزار طلبه طرح امین دراصفهان

نتایج پایش عملکرد ۵۷۰ مربی طرح امین در استان کرمانشاه اعلام شد.

با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

بیست‌ودومین اجلاسیه مدیران مدارس صدرا در مشهد برگزارشد

آیت‌الله اعرافی در دیدار مدیر مسئول ایکنا:

پیام‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش ترویج شود

تصاویر/امام جمعه خوی در میان دانش آموزان دارالقرآن امام خمینی (ره)

در دوره دانش‌افزایی طلاب آموزش ‌وپرورش

تاکیدامام جمعه قزوین بر تقویت همکاری حوزه و آموزش و پرورش

تفاهم نامه های ستاد همکاریها از آغاز تاکنون

به مناسبت آغازامامت حضرت ولیعصر(عج)

درمحضرغایب حاضر/ ازهمه خبرهاى شما آگاهيم!

موشن گرافی نماز / قسمت اول ؛بیمه واقعی

دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند؛

چهل و ششمین دوره تربیت مربی کودک و نوجوان

فعالیت‌های تبلیغی مدرسه امام صادق(ع) در مدارس شهر تهران

استاندار سمنان در ششمین اجلاسیه سراسری نماز دانش آموزی تأکید کرد؛

لزوم اهمیت ارتباط با خدا و اقامه نماز/ حسرت یک نماز پس از ۴۰ سال

نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه سمنان 

آموزش و پرورش کلید نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و ارزش‌های اسلامی در جامعه است