به گزارش ستاد همکاریها به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، حسن ملکی در نشست خبری ستاد ثبتنام با خبرنگاران و اصحاب رسانه که در سالن جلسات این سازمان برگزار شد، با اشاره به برنامههای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، اظهار کرد: اگر بخواهیم این سازمان را تعریف کنیم همان عبارت مقام معظم رهبری را باید گفت که فرمودند؛ سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی قلب آموزشوپرورش است.
*مقام معظم رهبری؛ سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی قلب آموزشوپرورش است
وی افزود: این بیان رسا و حکیمانهای در معرفی سازمان است چراکه تولیدات این سازمان که برنامههای درسی و رسانههای یادگیری است در آموزشوپرورش محور همه فعالیتها است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: در آموزشوپرورش معلم برای تدریس این محتوا تربیت میشود، فضای آموزشی برای تعلیم خوب این محتوا احداث میشود و حتی اگر به فکر اقتصاد آموزشوپرورش هستیم باید آموزش محتوا بهدرستی در مدارس انجام بگیرد.
وی با اشاره به مأموریت اصلی و بنیادی سازمان، اذعان کرد: این مأموریت عملیاتی کردن اسناد تحولی است که چتر علمی و فلسفی ما است و همه برنامههای عملیاتی زیر این چتر باید تعریف شود تا به عملیاتی شدن اسناد تحولی یاری کنند.
ملکی بابیان اینکه اسناد تحولی دو سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و برنامه درس ملی است که برنامه درس ملی بر اساس سند تحول تهیه شده است، گفت: این دو سند مبنای کار در تولید برنامه درسی است و آنچه در عمل انجام شده و در حال پیگیری آن هستیم یازده حوزه تربیت و یادگیری در برنامه درسی ملی است.
وی در ادامه اضافه کرد: این حوزهها شامل؛ حکمت و معارف اسلامی، قرآن و عربی، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، ریاضیات، علوم تجربی، زبانهای خارجی، زبان و ادبیات فارسی، سلامت و تربیتبدنی، فرهنگ و هنر، کار و فناوری، آداب و مهارت زندگی و بنیان خانواده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأکید کرد: اگر مطابق دو سند تحولی حرکت کنیم برنامه درسی باید پنج ویژگی اساسی و کلان؛ مومن پروری، عالم و آگاه پروری، متفکر پروری، اخلاق محوری و عالم محوری و عالم پروری داشته باشد.
ملکی خاطرنشان کرد: هر یک از یازده حوزه تربیت و یادگیری باید پنج عنصر ایمان، علم، تفکر، اخلاق و عمل را در شش ساحت سند تحول بنیادین آموزشوپرورش داشته باشند و بر این اساس طراحی و تدوین شوند.
وی افزود: اگر بتوانیم این پنج عنصر را با ساحتهای سند تحول بنیادین عملیاتی کنیم و هر حوزه بتواند برنامه درسی خود را بر این محور طراحی کنند، یکی از مراحل اصلی تحول در مرحله نرمافزاری رخ داده است.
ملکی تصریح کرد: اگر مواد آموزشی و رسانههای یادگیری که به مدارس وارد میشوند بر پایهیک برنامه درست و منطقی تولید نشوند کارآیی لازم را نخواهند داشت.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بابیان اینکه به دنبال بسته یادگیری هستیم نهتنها کتاب درسی، گفت: منظور از این بستهها مجموعهای از مواد و رسانههای آموزشی همراه با روشهای موردنیاز برای آموزش یک درس خاص است که معمولاً دربسته یادگیری کتاب درسی، کتاب کار، کتاب راهنمای معلم، فیلم آموزشی، نشریات آموزشی و... قرار میگیرد.
*از کتاب درسی بهسوی بسته یادگیری حرکت خواهیم کرد
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه از کتاب درسی بهسوی بسته یادگیری حرکت خواهیم کرد، گفت: مبنای کار استاندارهای برنامه درسی ملی است و اگر مرحله اول درست انجام بگیرد و استاندارد مناسب تولید شود، زمینه برای تولید بسته یادگیری کارآمد شکل خواهد گرفت.
ملکی در ادامه اضافه کرد: سال تحصیلی ١۴٠1-١۴٠0برای اجرای آزمایشی بستههای یادگیری آماده خواهیم شد که البته شامل همه بستههای یادگیری نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: اگر بسته یادگیری اجرای آزمایشی نداشته باشد طبیعتاً ازنظر برنامه درس ملی کار مطلوبی نیست.
ملکی تصریح کرد: تولید مواد آموزشی و رسانههای یادگیری با رویکرد بسته یادگیری مرحله بعدی اقدامات در سازمان است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بابیان اینکه طراحی دورههای تحصیلی بهموازات تولید مواد آموزشی انجام میگیرد، گفت: دورههای تحصیلی توسط وزیر آموزشوپرورش ابلاغ شده است و برای عملیاتی کردن اهداف راهی جز دورههای تحصیلی نداریم.
ملکی افزود: اهداف، ساختار، عناوین درسی، مختصات معلمی که به کار گرفته میشود، فضای آموزشی، زمان و... در طراحی دورههای تحصیلی موردتوجه قرار میگیرد و شورای راهبری هماهنگی و انسجام بین دورههای مختلف تحصیلی را انجام میدهد.
*در سال تحصیلی جدید معارف انقلاب اسلامی ایران در کتابهای درسی ورود پیدا خواهد کرد
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بابیان اینکه در سال تحصیلی جدید معارف انقلاب اسلامی ایران در کتابهای درسی ورود پیدا خواهد کرد، گفت: هرچند که گروههای درسی درباره معارف انقلاب اسلامی ایران مطالبی داشتند اما به شکل برنامهریزی شده در کتابهای مختلف و برنامههای درسی گوناگون خواهد آمد.
وی در ادامه اضافه کرد: معارف انقلاب اسلامی در١٢عنوان کتاب درسی در بخش فنی حرفهای؛ مهارت پایه در رشته زراعت باغبانی، دامپروری، صنایع غذایی و ماشینهای کشاورزی، عملیات آزمایشگاهی در صنایع شیمیایی دانش فنی پایه در الکترونیک و مخابرات دریایی، مکانیک موتورهای دریایی، تولید برنامهریزی تلویزیونی و متالوژی و همچنین در ١۵ عنوان کتاب درسی در بخش نظری؛ آمادگی دفاعی، مطالعات اجتماعی، تاریخ معاصر و تاریخ ٣ علوم انسانی خواهد آمد بطوریکه مطالب با ساختار محتوایی کتاب تناقض و تضادی نداشته باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار کرد: مطالبی نیز درباره سردار شهید قاسم سلیمانی در کتابها خواهد آمد لذا تلاش شد تا با محتوای کتاب سنخیت داشته باشد.
ملکی با اشاره بهضرورت طرح معارف انقلاب اسلامی ایران، گفت: کتابهای درسی رسالت تربیتی دارند که از سالهای قبل به آن توجه شده است و با توجه به تأکید مسئولان بر آموزش این معارف به دانش آموزان، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصمیم گرفت دراینباره در کتابهای درسی مطالب بیشتری بیاورد.
* ۸۶درصد دانش آموزان میانپایه، شامل ۹ میلیون و ۷۱۹ هزار و ۵۱ نفر از دانش آموزان ثبت سفارش کتاب کردهاند
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در پاسخ به حذف محتوای کتابها برای جایگزینی مطالب جدید گفت: مطالب اضافهشده کتب درسی با ساختار کنونی کتب درسی مطابقت دارد و تنها در برخی موارد ممکن است مطالبی جزئی حذفشده باشد ولی تلاش شده است به ساختار اصلی کتاب ضربه نخورد.
وی گفت: مطابق سیاستهای اصلی آموزشوپرورش و اهداف این سازمان، پژوهش مقدم بر آموزش است. بر این اساس در سازمان، پژوهشهای متعددی برای پشتیبانی محتوی مطالب درسی انجامشده و قطعاً تولیدات این سازمان در کتب درسی بر اساس این پژوهشها و مطالعات انجام میگیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: برای ساماندهی مطلوبتر امور پژوهشی در ساختار جدید سازمان بهطور ویژه به پژوهش نگاه شده و دفتری بهعنوان دفتر پژوهش و تحقیقات در چارت جدید این سازمان گنجاندهشده است.
وی گفت: اقدام مهمی که در موردپژوهش در سازمان فناوری این سازمان انجامشده، طراحی و ارتقا شبکه رشد است. این شبکه در حال تولید برنامههای متفاوت برای شبکه شاد و ارائه به دانش آموزان است؛ و همکاران ما در سازمان در حال تولید بسته یادگیری فضای مجازی و ارائه به دانش آموزان از طریق شبکه رشد و شبکه شاد هستند.
*آموزشهای فنی و حرفهای نیز بومیسازی و توجه به شرایط هر استان ارائه میشود
ملکی در مورد عملیاتی کردن سند تحول در آموزشوپرورش گفت: وجه مشترک تمام مدیران این سازمان در عملیاتی کردن اسناد بالادستی است ولی ممکن است در شیوه و روشهای عملیاتی کردن آن رویکرد یک مدیر با مدیران قبلی تفاوت داشته باشد. ساختار تشکیلاتی ارائهشده در سازمان پژوهش با ساختار قبلی این سازمان متفاوت است و بر طبق اسناد رسمی و در راستای اهمیت بر موضوع و جایگاه پژوهش است.
وی در مورد انجام پژوهشهایی در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی گفت: مطالعات و تحقیقاتی در پژوهشگاه مطالعات و همچنین در داخل سازمان پژوهش انجامشده ولی با توجه به اینکه آسیبهای اجتماعی هم از جهت نوع و هم از جهت بروز بسیار متنوع هستند، در نگرش جدید سازمان، تأکیدبر مطالعات میدانی در این زمینه شده و سعی کردیم پژوهش در عرصه آسیبهای اجتماعی مخصوصاً آسیبهای نوپدید اجتماعی را انجام داده و نسبت به آسیبهای نوظهور در جامعه، مطالعات را عمیقتر و قویتر کنیم.
ملکی ادامه داد: در دانشکدههای علوم تربیتی مطالعات خوبی در زمینه آسیبهای اجتماعی انجامشده که سعی این سازمان به برقراری ارتباط قویتر و غنیتر با دانشگاهها است تا بتوانیم از نتایج تحقیقات و پژوهشهای آنها استفاده کنیم.
*تولید محتوی در مورد مهارتهای زندگی از سیاستهای اصلی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی است
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در مورد هدفگذاری پیرامون ورود مهارتهای زندگی به کتب درسی گفت: سازمان پژوهش مکلفبه ارائه مهارتهای زندگی در دورههای مختلف تحصیلی است و باید در کتب درسی دانش آموزان به این مسئله پرداخته شود. در محتوی کتاب درسی مهارت زندگی دوره متوسطه بهصورت خاص به مهارتهای مختلف در زندگی برای دانش آموزان پرداختهشده است. همچنین در کتب علوم اجتماعی در پایههای مختلف به مهارتهای زندگی با توجه به سن دانش آموزان پرداختهایم. لذا تولید محتوی در مورد مهارتهای زندگی یکی از سیاستهای اصلی این سازمان است و لازم است در این خصوص معلمان را با آموزش در تعامل مؤثر خانه و مدرسه همراه خواهیم کرد تا نتیجه لازم را بگیریم.
ملکی گفت: یکی از انتظارات اسناد بالادستی از این سازمان برونسپاری برخی وظایف محوله است؛ که در این خصوص کارگروهی تحت عنوان کارگروه طراحی و تعیین امور برونسپاری تشکیلشده که هدف از تشکیل این گروه تهیه الگوی برونسپاری و اعتباربخشی به آن است بهگونهای که قادر به تولید محتویهای آموزشی مطابق با اسناد تحول و سطح نیاز دانش آموزان باشیم. برونسپاری یک ضرورت است ولی در مورد آن باید محتاطانه عمل کنیم تا از آسیب آفات احتمالیان در امان باشیم.
*برنامهریزی مهارتهای زندگی با در نظرگیری شرایط بوم
ملکی گفت: با تلاش همکاران و آسیبشناسی تجربههای سال قبل، انشالله در اول مهر تمام کتابها چاپشده و در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد. در هر استان ستادی را با مسئولیت مدیرکل استان تشکیل دادیم که مسئول رصد ثبت سفارش کتاب دانش آموزان هستند تا بتوانیم ثبت سفارشها را بهموقع داشته باشیم. تاکنون بیش از ۸۶ درصد دانش آموزان میانپایه، معادل ۹ میلیون و ۷۱۹ هزار و ۵۱ نفر از دانش آموزان ثبت سفارش کردند که ازنظر ما رقم خوبی است؛ بنابراین به خانوادهها این اطمینان را میدهم که نگران در دسترس بودن کتب درسی در سال آینده نباشند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در مورد آموزش مهارت خاص موردنیاز دانش آموزان در هر منطقه مطابق با شرایط بومی آن منطقه گفت: در ارائه آموزشهای جدید قرار است در حوزههای مختلف یادگیری با رویکرد آموزش موردنیاز مهارتهای زندگی با توجه به شرایط بومی اقدام کنیم و در آموزشهای فنی و حرفهای نیز بومیسازی و توجه به شرایط هر استان و مهارتهای لازم دانش آموزان در هر استان موردتوجه ما است تا بتوانیم مهارتآموزی را متناسب با نیاز دانش آموزان به آنها ارائه دهیم