به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، علیرضا حاجیان زاده در روز نخست سیزدهمین هم اندیشی ستادهمکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش با اشاره به نیاز به حضور روحانیان جوان برای تاثیر دینی و علاقمند نمودن دانش آموزان به معارف دینی و انس با قرآن و اهل بیت(ع) اظهارکرد: روش های نوین و جذاب تربیتی، رابطه علم و دین و بسیاری از مسائل برای تربیت جوان دینی و انقلابی وجود دارد که باید با حضور حوزویان به راهکارهای اجرایی رسید.
وی گفت: ارتباط آموزش و پرورش و حوزه سابقه طولانی دارد که سالیان پیش منجر به راهاندازی ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و آموزش و پرورش شده است و ما توانستهایم بر اساس نشستهایی که در طول این سالها برگزار شده، برنامهای را تحت عنوان برنامههای پنچ ساله تجمیع کرده تا بتوانیم این همکاریها را مؤثرتر و هدفمندتر دنبال کنیم.
حاجیان زاده افزود: در این برنامه پنج ساله، موارد بسیاری از جمله رویکرد تبلیغی و ارتباط مستقیم روحانیت با دانش آموزان در مدارس و اردوها، رویکرد پژوهشی بر اساس تبادل اندیشه با حوزههای علمیه، رویکرد مشارکت در تولید منابع و کتب آموزشی، رویکرد تربیت نیروی انسانی اعم از نیروی انسانی مستقر در آموزش و پرورش و روحانیونی که قرار است در آموزش و پرورش همکاری کنند و برگزاری دورههای آموزشی و پرورشی، در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: مطرح کردن این موضوعات در برنامه پنج ساله، توسعه و گسترشی در مبانی ارتباطات و تبادلات حوزه و مدرسه است و ثبات و استمراری برای اجرای این برنامهها محسوب میشود.
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش در خصوص نحوه استفاده از این برنامهها در کتب آموزشی مدارس، گفت: ما دو شکل را پیشبینی کردیم نخست نقد و بررسی کتابهای موجود است که توسط اندیشمندان حوزوی بررسی و تقدیم آموزش و پرورش شود که البته این مرحله انجام شده و در حال حاضر آموزش و پرورش این نقدها را در اصلاح و بازنگری کتب موجود مد نظر قرار میدهد و روش دوم، مشارکت در برنامهریزی تولید کتابهای درسی است.
وی ادامه داد: پیشبینی ما برای مدارس علوم و معارف اسلامی، مدرسه عالی شهید مطهری و جامعهالزهرا (س) این است که در هر سال از برنامه پنج ساله، ۳۲ مدرسه و متوسط در هر استان یک مدرسه راهاندازی شود و بعد از ارزیابی اقدامات اولیه، برای توسعه آنها اقدام خواهیم کرد.
مباحث دینی و شرعی نباید اختصاص به درس دینی داشته باشد
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاریهای آموزش و پرورش با حوزههای علمیه ادامه داد: در حال حاضر، رویکرد دینی و شرعی در همه مدارس پیاده میشود، منتهی موضوعهای دینی و شرعی فقط نباید اختصاص به درس دینی در مدارس داشته باشد بلکه تمام فعالیتهای متنوع مانند اردوها و همچنین همه دروس حتی فیزیک، شیمی و ریاضی نیز باید با رویکرد دینی و توحیدی باشد و به همین دلیل است که میخواهیم از وجود روحانیون برای تزریق آموزههای شرعی و نگاه دینی به مدارس استفاده کنیم.
حاجیان زاده با اشاره به رویکرد تربیتی نیروی انسانی در مدارس با بهرهگیری از حوزههای علمیه، گفت: در حال تقویت رویکرد دینی در مدارس هستیم زیرا در سند تحول بنیادین نیز همین محور تربیتی بر اساس آموزههای دینی تأکید شده است.
وی اظهار کرد: مدارس دینی جدید در واقع بر اساس رشته معارف اسلامی بنا نهاده شده و مانند رشتههای مختلف بر اساس نیازهای کشور و علایق دانش آموزان، برنامهریزی شدهاند مانند رشتههای فنی حرفهای، تجربی و ریاضی؛ تا هر کس خواست بر این مبنا به دانشگاه. باید گفت ما در اینجا مدنظرمان رشته معارف اسلامی است نه فقط اسلامی کردن مدارس.
نیاز به روحانیون و مبلغین جوان و تأثیرگذار دینی برای اولیا دانشآموزان اجتنابناپذیر است
حاجیان زاده گفت: ضرورت نیاز به روحانیون و مبلغین جوان و تأثیرگذار دینی برای نه تنها دانش آموزان بلکه اولیا آنها اجتنابناپذیر است، زیرا ترویج تفکرات ناب دینی، انس با قرآن و اهل بیت (ع) برای تغییر در تفکرات دانش آموزان و علاقهمندسازی به فرهنگ نماز، عفاف و حجاب، عملی اساسی به شمار میرود.
وی افزود: کیفیتبخشی منابع آموزشی با بهرهگیری از نخبگان حوزوی باید در دستور کار قرار گیرد، بهویژه دستیابی به راهکارهایی درباره مسائل تربیتی، آسیبهای اجتماعی، روشهای نوین و جذاب پرورشی، رابطه علم و دین، هنر دینی، نشاط و شادابی با رعایت موازین شرعی؛ تا با تشکیل اتاقهای فکر و هیئتهای اندیشهورز از نظریهپردازی به راهکارهایی عملی نائل آییم تا امور تربیتی دانش آموزان را سامان بدهیم.
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش گفت: توانمندسازی معلمان بر اساس سند تحول و همچنین معارف دینی از یکسو و جذب طلاب علاقهمند به فعالیت در آموزش و پرورش از سوی دانشگاه فرهنگیان از سوی دیگر، میتواند برای دانشآموزان تأثیرگذار باشد.
وی با بیان اینکه تبلیغ و امور فرهنگی، پژوهش و اندیشه ورزی، برنامه درسی و آموزشی، تربیت نیروی انسانی و مدارس وابسته به حوزه علمیه در سند بنیادین دیده شده است، نیاز به ساماندهی مربیان و معلمان و جذب و آموزش طلاب و روحانیان علاقمند به حضور در آموزش و پرورش را از جمله کارهایی دانست که می تواند در مسیر تربیت دینی دانش آموزان کارآیی داشته باشد.
دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش با اشاره به چهار رکن آموزش و پرورش، مدیریت حوزه های علمیه، حوزه های علمیه خواهران و ائمه جمعه در سخنرانی های این نشست، خاطر نشان کرد: 20 برنامه مانند طرح امین، دوره های آموزشی و... با محوریت اصلی استان ها برگزار می شود و ستاد نقش برنامه ریزی دارد و حدود 20 برنامه نیز در برنامه 5 ساله با پشتیبانی استان ها اجرا می گردد.
وی کارگروه توسعه کمی و کیفی مدارس وابسته به حوزه های علمیه را عنوان یکی از کارگروه ها نام برد و با اشاره به 200 مدرسه معارفی مانند صدرا، شهید مطهری و هدی، اظهار کرد: در این کارگروه به مدارس وابسته به حوزه های علمیه پرداخته می شود و هدف این است که علاوه بر ارائه دانش معارف دینی، دانش آموزان با حال و هوای حوزوی و تربیت و سبک زندگی طلبگی آشنا شوند و این بعد مورد توجه قرار گیرد.
حاجیان زاده با بیان اینکه بنا به بیان اساتید بزرگ حوزه، طلبگی فقط درس خواند نیست بلکه تهذیب نفس و مسائل اخلاقی در حوزه علمیه از کارهای مهم در این عرصه است، اظهار کرد: روحانیان و طلاب خوش ذوقی هستند که با همین رویکرد می توانند نقش مدیریتی در مدارس داشته باشند که باید برای شناسایی و سازماندهی در این عرصه هم اندیشی کرد؛ البته اینگونه مدارسی توسط حوزه های علمیه در قالب پیش دبستانی ها و مدارس راه اندازی شده است.
وی توانمندسازی نیروی انسانی را موضوع کارگروه دیگر این نشست برشمرد و اظهار کرد: باید درباره روحانیونی که می توانند نقش طلبگی خود را در کنار تدریس و کارشناسی در آموزش و پرورش ادامه دهند و از سوی دیگر برای طرح هایی مانند امین و روشنا، به منظور رشد و بهینه کردن آن باید هم اندیشی شود.
وی سبک زندگی را عنوان سومین کارگروه نام برد و اظهار کرد: در این کارگروه، خانواده و اولیا که در تربیت دانش آموزان بسیار موثر هستند، مخاطب می باشند و در کنار اهمیت توجه به فضای مجازی، به بحث سبک زندگی خانواده و به ویژه عفاف و حجاب می پردازند تا راهکار خوبی درباره تربیت دینی خانواده استخراج شود.
وی کارگروه چهارم را به پیوند مدرسه و مسجد و رابطه دانش آموزان با مسجد به عنوان یک پایگاه تربیتی مهم مرتبط دانست و اظهار کرد: در این کارگروه نسبت به نقش روحانیت و ائمه جماعات مساجد درباره مسائل آموزش و پرورش و تبیین جایگاه معلمان بحث و گفتگو می شود.
حاجیان زاده، معرفی نظام آموزشی حوزه های علمیه را از دیگر برنامه هایی دانست که در کنار دیدار با علما، دانش آموزان مستعد در یک روز تحصیلی خود در حوزه های علمیه حاضر می شوند تا در صورت تمایل ادامه تحصیل خویش را در این زمینه انتخاب کنند که این عرصه نیز در کارگروه پنجم بررسی و هم اندیشی می شود.