به گزارش مرکز اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، علیرضا رحیمی، معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاری ها، در جلسه کارگروه بهرهگیری از ظرفیّت های حوزه علمیّه در آموزش و پرورش که با حضور نمایندگانی از نهادهای مختلف حوزوی و در محل سالن جلسات دبیرخانه ستاد همکاریها برگزار شد؛ اظهار داشت: اهداف حوزه های علمیّه و وزارت آموزش و پرورش برای پرورش استعدادها و قرار دادن آنها در مسیر صحیح، یک هدف واحد است.
وی گفت: حوزویان برای نشر معارف دینی و جلوگیری از انحراف جامعه، اشتیاق بالایی دارند و از آن جایی که آموزش و پرورش، یک ظرفیّت مطلوب برای حضور حوزویان برای نیل به آن اهداف مقدس است، باید نیازها و زیرساخت های این حضور بیش از پیش فراهم شود.
معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاریها، با بیان این که ظرفیّتهای کار حوزویان در آموزش و پرورش بر اساس اسناد بالادستی، تقریباً کامل است؛ خاطرنشان کرد: برای مثال اگر سند تحول در نظام آموزش و پرورش و سند چشم انداز آن را ببینیم، متوجّه خواهیم شد که خلائی برای استفاده از ظرفیّت حوزویان از این منظر وجود ندارد؛ یعنی نیاز به قانون جدید نداریم و همین اسناد موجود کفایت میکند.
رحیمی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در سفر سال 89 به شهر قم در خصوص اثرگذاری وسیع حوزه در آموزش و پرورش؛ گفت: اگر بخواهیم فرمایش رهبر معظم انقلاب را جامه عمل بپوشانیم، ابتدا باید برنامه مدوّنی داشته باشیم و پس از آن بررسی کنیم که چه ظرفیّت هایی برای اثرگذاری بیشتر در مدارس و آموزش و پرورش نیاز هست تا روی همان ها کارهای اساسیتر صورت گیرد.
معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاریها، آسیب شناسی نظام آموزش و پرورش از منظر حوزه های علمیّه و همچنین بازسازی سند تحول در نظام آموزش و پرورش که هر 5سال یکبار صورت می گیرد را از جمله موضوعات ملی در بحث همکاریهای دو نهاد برشمرد.
علیرضا رحیمی، بر اهمیّت حضور حوزویان در کارگروههای نقد کتابهای درسی تأکید کرد و گفت: در شرایط فعلی حوزویان به صورت رسمی در فرآیند تولید کتاب های آموزش و پرورش حضور ندارند و حداقل خواسته این است که کتاب های آموزش و پرورش در گروه علوم انسانی، با حضور نمایندگانی از حوزه، تدوین و تألیف شود.
وی در ادامه سخنان خود با بیان این که در سال تحصیلی جدید، پیش بینی حضور 18هزار مبلغ در مدارس سطح کشور را داریم؛ گفت: این تعداد مبلغ، می توانند در مناسبتهای ملی و مذهبی مختلف در مدارس سطح کشور حضور پیدا کرده و اثرات مثبتی برای آموزش و پرورش کشور به همراه داشته باشند.
رحیمی با بیان این که در حال حاضر 3500 مبلغ ثابت در مدارس سطح کشور فعال هستند که برخی تحت عنوان مدارس امین به فعالیت می پردازند؛ گفت: بعد از نتایج بسیار مثبت حضور روحانیون در مدارس به صورت ثابت، تقاضای مدارس و اولیاء دانش آموزان برای گسترش این کار بسیار بالا رفته است.
وی با بیان این که برگزاری نشست هایی با موضوع سبک زندگی اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد؛ گفت: باید نسل جدید کشور را با حوزه و حوزویان و پس از آن سبک زندگی اسلامی آشنا کنیم و پس از آن شاهد همگرایی پایدار دو قشر روحانیّت و دانش آموزان باشیم.
رحیمی یادآور شد: دیدار دانش آموزان با علماء و فضلای حوزههای عملیّه و آشنایی با نظام آموزشی حوزه از برنامه هایی است که در سال تحصیلی جدید به دنبال عملیاتی شدن آن هستیم.
معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاریها، در پایان گفت: روحانیون تحت هر شرایطی که وارد مدارس می شوند، مورد مشاوره دانش آموزان و اولیاء قرار میگیرند و لذا ضرورت گذراندان دوره های مشاوره باید برای ایشان فراهم شود.