Print
Zoom In
Zoom Out

مشاور عالی وزیر آموزش‌وپرورش تشریح کرد:

انتظار آموزش و پرورش از حوزه علمیه مشاوره برای تعیین، تولید و نظارت بر محتواهای تولید شده است

شناسه مطلب: 11493
زمان انتشار: يكشنبه 17 آذر 1398 ساعت 14:47

انتظاری که ما از حوزه علمیه داریم، در واقع مشاوره برای تعیین محتوا، تولید محتوا و نظارت بر محتواهای تولید شده، است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،  به نقل از دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، علیرضا حاجیان‌زاده، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش،  پیرامون چگونگی استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه در عرصه های آموزشی و پژوهشی گفت: انتظاری که ما از حوزه علمیه داریم، در واقع مشاوره برای تعیین محتوا، تولید محتوا و نظارت بر محتواهای تولید شده، است.

وی افزود؛ در سازمان پژوهش‌ و برنامه‌ریزی آموزشی و برنامه‌های درسی و در تعریف‌هایی که در این حوزه انجام داده‌ایم، اقدامات مورد نظر به این صورت است که برنامه پنج‌ساله‌ای را با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی پیش‌بینی کرده‌ایم تا حوزه‌ها و کارشناسان حاضر در چند حوزه با ما همکاری کنند.

*نقد و بررسی کتاب‌های درسی است

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش تصریح کرد: یکی از این محورها، نقد و بررسی کتاب‌های درسی است که می‌توانیم این موضوع را به کتاب آموزشی و کمک‌درسی و کتاب‌های مناسبی که در حوزه‌های متفاوت درسی تولید می‌شوند، تعمیم دهیم. یعنی باب نقد و بررسی کتاب‌های تولید شده را از منظر دینی، با مشارکت کارشناسان خبره حوزه باز کنیم و این کار را هم به‌عنوان بخشی از فرایند بررسی کتاب‌های مناسب ناشران آموزشی برعهده بگیریم.

وی افزود: این بخش از اقدامات در واقع به فرایند بعد از تولید کتاب‌ها مربوط است. اما اقداماتی را برای قبل از تولید کتاب‌ها هم پیش‌بینی کرده‌ایم که متضمن حضور صاحب‌نظران در 11 حوزه یادگیری است تا حوزه‌های علمیه در تدوین برنامه درسی و نظارت قبل از چاپ هم حضور داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنمان خود به فرایند طرح ساماندهی منابع آموزشی در دهه هفتاد اشاره کرد و  گفت؛ اگر بخواهیم طرح ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی در بیرون از آموزش‌وپرورش مؤثر باشد، باید ضمن آگاهی مردم، درون آموزش‌وپرورش هماهنگی لازم برای اجرای آن وجود داشته باشد

وی افزود: اکنون که ناشران آموزشی با این طرح همراه شده‌اند، باید این فرصت غنیمت شمرده شود و از همه ابعاد برای موفقیت آن استفاده کنیم.

*استانداردسازی شاخص تولید کتاب‌های آموزشی

حاجیان زاده ‌ با تشریح چگونگی شکل گیری طرح ساماندهی منابع آموزشی در سال های پایانی دهه 70 گفت: یکی از مهم‌ترین عناصر این طرح، «استانداردسازی شاخص تولید کتاب‌های آموزشی» بود، زیرا معتقد بودیم، وقتی قرار است نقش هدایتی و حمایتی داشته باشیم، باید ملاک‌ها و شاخص‌هایی را تعیین و اعلام کنیم که ناشران آموزشی بتوانند بر اساس آن‌ها آثار خود را تولید کنند.

*حمایت  از برگزاری جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد 

مشاور عالی وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: عنصر دوم طرح هم این بود که از آثار ناشرانی که در این زمینه تولید کنند هم به‌صورت مستمر و هم به‌صورت مقطعی حمایت کنیم. حمایت مقطعی سازمان در شکل برگزاری جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد شکل گرفت. در آغاز هر سال کتاب‌های مناسب یک دوره تحصیلی را بررسی و از کتاب‌های استاندارد و مناسب تقدیر و قدرشناسی می‌کردیم. البته در سال‌های بعد چند دوره جشنواره را به‌صورت تلفیقی و با هم برگزار کردیم. نیت ما هم از برگزاری جشنواره‌ این بود که هم یک فرهنگ‌سازی در این خصوص انجام شود و هم آثار مناسب و برتر تشویق و به ادامه کار ترغیب شوند. ضمناً می‌خواستیم باب معرفی کتاب‌های مناسب آموزشی باز شود و نشان دهیم که متولی مشخص و باکفایتی با مرجعیت آموزش‌وپرورش بر نشر این آثار نظارت دارد و از این آثار حمایت می‌کند.

حمایت از تولید «کتابنامه رشد»

حاجیان زاده تصریح کرد: عنصر سوم هم حمایت مستمر و مشخص‌تر بود تا بتوانیم آثار مناسب را به شکلی مدون و مشخص به مردم و مخاطبان معرفی کنیم. برای چنین کاری تولید «کتابنامه رشد» در دستور کار دفتر انتشارات و فناوری ‌آموزشی قرار گرفت. درکتابنامه‌های رشد تمامی آثار تأیید شده و استاندارد با توضیح و نمایه‌ای کوتاه معرفی می‌شد و در شمارگان قابل‌توجه در اختیار مدرسه‌ها و ناشران آموزشی قرار می‌گرفت. در همین زمینه، سایت «سامان‌کتاب» طراحی و بارگذاری شد که علاوه بر اطلاعات و ضمائم مربوط به طرح سامان‌دهی، ‌ فایل کتابنامه‌های رشد هم در آن قرار گرفت.

وی اظهار داشت: در گامی دیگر، این‌گونه آثار را در پایان‌ کتاب‌های درسی هم معرفی کردیم. یعنی کتاب‌های مناسب و تأیید شده آموزشی در پایان کتاب‌های مرتبط با موضوع خود معرفی شدند که با توجه به شمارگان وسیع کتاب‌های درسی و انبوه جمعیت دانش‌آموزان، این معرفی هم امتیاز خوبی برای دسترسی مخاطبان به این آثار بود. به‌علاوه، بازار بزرگی را برای ناشران و مؤلفان فراهم می‌کرد.

*ضرورت اطلاع‌رسانی و تبلیغات لازم 

وی با تاکید بر اهمیت آگاهی مردم اظهار داشت:  اطلاع‌رسانی و تبلیغات لازم در این زمینه صورت نگرفته است. ضرورت دارد این اطلاع‌رسانی و تبلیغات در سطحی وسیع انجام شود تا مردم بدانند، اگر می‌خواهند برای بچه‌هایشان کتاب بخرند، بر اساس چه فهرست و مرجع مناسبی باشد.

تحقق برنامه های همکاریها (11)

توانمند سازی فرهنگیان یزد

تحقق برنامه های ستاد( 10)

نشست توانمندسازی مربیان امین استان کرمانشاه برگزار شد) + تصاویر

تحقق برنامه های همکاریها (9)

دوره توانمندسازی طلاب، روحانیون و ائمه جماعات مدارس آذربایجان شرقی برگزار گردید

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی:

اسلام و ارزش‌های آن را با زبان ساده و شیرین به دانش‌آموزان بگویید

تحقق برنامه های همکاریها (8)

بازدید دانش آموزان از کتابخانه مجتهده "بانوامین"

بسیج در کلام امام خامنه ای

جملاتی ناب از رهبرمعظم انقلاب درباره بسیج

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

گفت وکو با مولف کتاب «مبلغ کودک، تبلیغ با نمک»

گزارشی از فعالیت مبلغین موسسه الزهرای قم در لرستان

تحقق برنامه های همکاریها (7)

فیلم / نگاهی به طرح ملی تعالی پیوند مدرسه، مسجد و منزل "سه میم"

 فیلم/ تحقق برنامه های همکاریها (6)

 آشنایی با مدارس وابسته به حوزه علمیه

تحقق برنامه های همکاریها (5)

نشست طرح پیوند مسجد ،مدرسه و منزل در پاکدشت

تحقق برنامه های همکاریها (4)

برگزاری دوره آموزشی مهارتی« راه نشان تربیت » در شهرستانهای تهران

تحقق برنامه های همکاریها (3)

اجرای آزمایشی طرح "سه میم" دربرخی مدارس 12 استان

با حضور مسئولین شهر سلماس؛

اولین همایش مدارس مجری طرح تربیتی امین شهرستان سلماس برگزار شد

با حضور طلاب و دانشجویان

برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی کودک و نوجوان در شهرستان های جنوب استان کرمان