به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،معاون دبیر خانه ستاد همکاریها به منظوررصد فعالیت های و برنامه های کمیته های استان آذربایجان شرقی وارد تبریز شد و در نشستی بامدیران استانی حوزههای علمیه برادران و خواهران، معاون پرورشی استان، و دیگر اعضای کمیته ،برنامه های سالجاری را بررسی نمودند.
معاون پرورشی فرهنگی استان آذربایجان شرقی در این نشست گفت؛ همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش به نقطه امیدبخشی رسیده است.
*استقبال از راه اندازی مدارس علوم و معارف اسلامی
وی افزود؛یکی از موفقیتها، توسعه مدارس علوم و معارف اسلامی و طرح تربیتی امین است ،با این که 14 منطقه برای راهاندازی مدرسه علوم و معارف اعلام آمادگی کردند ولی با سه مدرسه موافقت شد.
دبیر کمیته همکاریهای استان گفت؛طلاب متخصص در حوزه تربیت کودک به شدت مورد نیاز است.
*سرکشی از شهرستانهای آذربایجان شرقی
هیئت اعزامی از سوی دبیر خانه ستاد همکارها سپس به شهرستانهای آذربایجان شرقی جهت سرکشی از کمیته های شهرستانی و منطقه ای به برخی شهرستانها سفر کردند.
علیرضا رحیمی با حضور دربستان آباد، با رئیس کمیته شهرستان و امام جمعه بستانآباد دیدار و با دعوت از دیگر اعضای کمیته نشست همکاریها در این شهرسات تشکیل شد.
*سجده شکر امام جمعه
امام جمعه بستان آباد که از ابتدای جلسه حضور داشت ،بیشتر تمایل داشت گوش کند و معتقد بود تاکنون حرف زیاد زدهام!
وی درانتهای جلسه گفت؛ از نمایندگان اعزامی ستاد همکاریها تشکر نمیکنم تا از اجرشان کاسته نشود، ولی به خاطر خبرهای خوبی که در این جلسه شنیدم و 20 سال انتظار آنها را داشتم خدا را سپاس میگویم و دراولین فرصت در منزل و با اولویت مسجد سجده شکر بجا خواهم آورد.
وی افزود؛یکی از آرزوهای من در بیست سال گذشته راهاندازی مدرسه علوم و معارف اسلامی در منطقه بود که امروز محقق شد.
*نماد37 شهید در مدرسه زینبیه میانه
هیئت اعزامی سپس به میانه رفتتند،تا در نشست کمیته همکاری شهرستان میانه حضور یابند.
شهرستان میانه یکی از جنوبیترین شهرستانهای استان آذربایجان شرقی است ،این شهرستان 1200 شهید تقدیم انقلاب کرده که 22 نفر آنها معلم شهید و 12 نفر دانشآموز هستند.
مدرسه زینبیه میانه که در زمان جنگ بمباران شد در حال بازسازی است و به یکی از زیباترین ساختمانهای آموزشی با نماد 37 شهید این مدرسه تبدیل میشود.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان امام جمعه میانه ورئیس کمیته همکاری شهرستان، پس از نقل برخی خاطرات و سوابق خود گفت؛ده کانون در مساجد شهر ارومیه داشتم که هر کدام هزار نفر را تحت پوشش خود داشتند.
وی افزود؛امروز از داخل و خارج علیه روحانیت و حوزه و دین تبلیغ میکنند و فعالیت های مشترک حوزه و آموزش و پرورش می تواند بسیاری ازاین هجمه هار ا خنثی نماید.
وی با گلایه از زمان اختصاص یافته جهت ثبت نام جذب طلاب جدید الورود گفت؛ یکی از دلایل استقبال کم برای تحصیل در حوزههای علمیه، زمان ثبتنام میباشد که در تعطیلات عید نوروز بود و اطلاع رسانی در این زمینه تحت تاثیر اخبار سال نو و سفرها ی نوروزی قرار گرفت.
امام جمعه میانه خاطر نشان ساخت ؛انگیزههای لازم برای تحصیل دانشآموزان در مدارس علوم و معارف اسلامی باید فراهم گردد زیرا تربیت دانش آموز در چنینی فضا هایی خروجی های قابل قبولی را برای جامعه خواهد داشت.
*تعلیم و تربیت تک ساحتی آفت است
وی افزود؛یکی از مشکلات جامعه ما این است که خانواده ها در بحث تعلیم و تربیت خواسته یا ناخواسته به دنبال تعلیم و تربیت تک ساحتی هستند و همه هم و غم والدین در برای خوشبختی فرزندان فراهم شدن زمینه تحصیل و سپس دست یابی به کار مناسبو در شان و در نهایت کارمند یا دولت ... هستند و در این میان تربیت فردی و ابعاد آن در سبد حمایتی خانوادها کمتر دیده می شود.
معاونان دبیر خانه ستاد همکاریها در ادامه برنامه کاری خود در آذربایجان شرقی به شهرستان اهررفتند.
اهر منطقهای است که طبق اظهار رئیس آموزشوپرورش اولین بیمارستان تخصصی کودکان کشور توسط دکتر حسن اهری در آن تاسیس شده است.
اولین روزنامه کشور در این منطقه به چاپ رسیده است و اولین مدرسه علوم و معارف اسلامی در سال تحصیلی 99-98 در این منطقه با 54 نفر دانشآموز شروع به کار کرده است.
علیرضا رحیمی معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاریها می گوید؛ در راهرو مدرسه با دانشآموزی مواجه شدم که با معدل 85/19 آمده بود در رشته علوم و معارف اسلامی ثبتنام کند و این نشان از فعالیت خوب شهرستان در جذب دانشآموزان به این رشته داشت.
مدیر حوزه علمیه شهرستان جلسه تشکیل شده را از نظر محتوایی یکی از بهترین جلسات با مطالب آموزنده ارزیابی کرد.
*حضور در دوره آموزشی طلاب وظیفه
از دیگر برنامه های معاونان دبیر خانه ستاد همکاریها ،حضور در مراسم فتتاحیه دوره آموزشی طلاب وظیفه بود.
طلاب وظیفه حاضر دراین دوره اکثرا دارای تحصیلات سطح 2 و 3 بودند.
برای بسیاری از طلاب زمینه گذراندن دوران سربازی در سایر دستگاهها فراهم بوده ولی به دلیل اهمیت آموزشوپرورش و علاقه ایشان به تعلیم و تربیت، آموزشوپرورش را برای دوران خدمتی خود انتخاب کرده بودند.
با اینکه روزانه 10 ساعت آموزشی برای آنها برنامهریزی شده بود ولی پس از اتمام کلاس با علاقه وافر سر کلاس حاضر و پیگیری پاسخ سوالهای خود بودند.
سرفصلهای آموزشی دوره طلاب وظیفه در سال جاری با توجه به تجربیات سه سال گذشته و نظرات داده شده توسط طلاب مقداری متفاوت بود.
اکثر اساتید با بهرهبرداری از فناوریهای جدید کلاسهای خود را اداره میکردند.