Print
Zoom In
Zoom Out

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در جلسه کمیته همکاریهای خراسان رضوی

ستاد همکاریها در زمینه تحلیل و تفسیر داده ها به ما کمک کند/ سند تحول بنیادین میثاق نامه وزارت آموزش و پرورش

شناسه مطلب: 11321
زمان انتشار: چهارشنبه 16 مرداد 1398 ساعت 09:20

با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش، کمیته همکاریهای حوزه خراسان رضوی تشکیل و تفاهم نامه برنامه های یکساله ستاد همکاریها ابلاغ گردید .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ، سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در این نشست گفت؛ طبق آسیب شناسی های صورت گرفته آموزش و پرورش از دو عارضه بزرگ رنج می برد، یکی اینکه اکثر برنامه ها معلول محور است و حتما باید ساختار محور شود و دیگری اینکه اکثر برنامه ها موقتی و زودگذر است که باید طولانی مدت و پایدار باشد.

وی افزود؛در دستگاه تعلیم و تربیت تصمیمات و برنامه ها باید ساختاری، حکمت محورانه و با نگاه تمام ساحتی و نه متمرکز به آموزش صرف باشد و در این بین باید تلاش شود از راه حل های پایدار و بلند مدت استفاده گردد، البته پس از انقلاب اسلامی گام های خوبی در این زمینه ها برداشته شده اما کافی نیست و باید تحول و توسعه یابد.

حسینی در ادامه بزرگترین مشکل آموزش و پرورش را از لحاظ محتوایی، آموزش محور بودن آن دانست.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ما در آموزش و پرورش انواع پژوهش ها را انجام می دهیم و داده های فراوانی تولید می کنیم اما داده کاوی و تحلیل درستی انجام نمی شود و قطعا با یک رویکرد پژوهانه می توان به نتایج خوب رسید.

*ستاد همکاریها در زمینه تحلیل و تفسیر داده ها به ما کمک کند

وی اظهار کرد: برای گرفتن تصمیمات اصولی و دراز مدت باید از ظرفیت تمام جامعه استفاده کنیم وستادهمکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش یکی از پایگاه هایی است که می تواند در زمینه تحلیل و تفسیر داده ها به ما کمک کند تا بتوانیم تصمیمات ساختارمحورانه و بهتری بگیریم.

حسینی گفت: ما در آموزش و پرورش نظام شبکه تصمیم گیری مبتنی بر دانش را راه اندازی خواهیم کرد تا بتوانیم تصمیمات را به بسته های دانش تبدیل کنیم و آن ها را در نظام تصمیم گیری وارد نماییم تا نتایج بهتری حاصل شود.

*ارتقاء کمی و کیفی طرح امین و روشنا

سرپرست وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: با توجه به ظرفیت های بالای حوزه علمیه این همکاری ها را گسترش خواهیم داد و اقداماتی همچون ارتقاء کمی و کیفی طرح امین و روشنا، گسترش پژوهش های مشترک، و مشارکت در تالیف کتب درسی آموزش و پرورش ، جذب بیشتر روحانیون در آزمون استخدامی ماده ۲۸، سهمیه بیشتر از نظام وظیفه برای جذب  روحانیون مشمو ل، توسعه کمی و کیفی رشته های معارف اسلامی را در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش کشور دارای قریب به هشت هزار مدرس آموزش خانواده است که تعداد زیادی از این مدرسین، روحانیون و طلاب هستند که به خوبی می توان از ظرفیت آن ها در جهت کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت استفاده کرد. 

حسینی در پایان افزود: حضور روحانیون و طلاب در مدارس به عنوان ائمه جماعت برای تحقق اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت بسیار مهم و ارزشمند است و تلاش خواهیم کرد هرچه سریع تر در جهت پرداخت حق القدم این عزیزان اقدام نماییم.

در ابتدای این جلسه قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: جایگاه های حوزه های علمیه در بین مردم و جامعه جایگاه رفیع و بلندی است و استفاده از ظرفیت های فرهنگی و تربیتی حوزه می تواند برای پیشبرد اهداف متعالی آموزش و پرورش تاثیرگذار باشد.

*سند تحول بنیادین میثاق نامه وزارت آموزش و پرورش 

نایب رئیس کمیته همکاریهای خراسان رضوی افزود: میثاق نامه اصلی وزارت آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است که باید با استفاده از آموزه های دینی و تعالیم قرآنی و اسلامی دانش آموزان را به مراتبی از حیات طیبه برساند و این موضوع یک فصل مشترک و درهم آمیختگی را بین آموزش و پرورش و حوزه علمیه ایجاد می کند و به همین دلیل باید در جهت تعمیق و توسعه همکاری های دوجانبه این دو نهاد انسان ساز گام های بزرگ تر و اساسی تری برداشته شود.

خدابنده تصریح کرد: استفاده از ظرفیت نیروی انسانی حوزه های علمیه، تولید محتوای علمی توسط حوزه های علمیه، استفاده از اندیشه های حوزه های علمیه در مسائل گوناگون آموزش و پرورش و نیز حضور طلاب و روحانیون در مدارس جهت اقامه نماز جماعت، آشنا کردن دانش آموزان با احکام شرعی و پاسخ گویی به شبهات دینی آن ها از جمله اقدامات مفیدی است که باید توسعه و تقویت شود.

به مناسبت شهادت رئیس مذهب:

تعلیم و تربیت به سبک امام‌ صادق علیه السلام

در محضر امام صادق علیه السلام

چهار درس زندگی از پیشوای ششم شیعیان

آیت‌الله اعرافی:

امروز ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان تبیین کردند:

سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب

آیت‌الله‌علم‌الهدی:

تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود

پیام تبریک آیت الله نورمفیدی به مناسبت روز معلم

صحرایی، در مراسم تجدید میثاق معلمان با آرمان‌های امام راحل؛

ما معلمان با امام راحل عهد می بندیم که پیام او و فرهنگ انقلاب را به نسل آینده منتقل کنیم

تصاویر/ آشنایی دانش آموزان بیجاری با مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار

نشست معرفی کتاب شش جلدی «معجزه تربیت» برگزار شد

گزارشی از هم اندیشی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با مسئولان دفتر تبلیغات

استاد حوزه علمیه قم:

آموزش و پرورش مهمترین و موثرترین سنگر تربیتی کشور است

نماینده ولی فقیه در کاشان؛

فضیلت های یک امت را در کارنامه معلم ثبت می‌کنند

جلسه کارگروه همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اردکان برگزار شد + عکس

انسان‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت مهم آموزش و پرورش است

استاد حوزه علمیه کردستان:

آموزش و پرورش به مقوله آموزش قرآن در مدارس توجه لازم را داشته باشد