Print
Zoom In
Zoom Out

رییس دانشگاه فرهنگیان در جمع پژوهشگران مشهد :

باید آموزش های خود را بومی سازی کنیم/ انسان بدون برنامه، کارنامه نخواهد داشت

شناسه مطلب: 11061
زمان انتشار: چهارشنبه 24 بهمن 1397 ساعت 12:27

در دنیایی زندگی می کنیم که هفت ویژگی قدرت، سرعت، فرصت، ثروت، اطلاعات، ارتباطات دنیای مجازی دارد، اکنون انتقال دانش با مصداق ممکن است نه با دانش.

به گزارش  پایگه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکارها به نقل از شبکه معالم، دکتر حسین خنیفر، رییس دانشگاه فرهنگیان کشور در نشست آموزش تفکرگرا و پژوهش محور که از سوی مرکز تخصصی طوبی با مشارکت حوزه علمیه خراسان برگزار شد؛ گفت: فنون تدریس شیرین و پر تکلیف است، تدریس ۴۰ درصد علم و ۶۰ درصد فن است، بسیاری دانش دارند اما در انتقال دانش مشکل دارند، انتقال دانش کار ساده ای نیست چرا که باید هم کشش و هم کوشش برای مخاطب داشته باشد.

وی به اهداف کارگاه آموزش تفکرگرا و پژوهش محور اشاره کرد و گفت: بررسی پیشینه آموزش در طول دوره های تاریخی، بررسی مقوله آموزش نظام ارزشی، مطالعه روند تغییرات خرد و کلان آموزش در جهان، بررسی آینده پژوهی و مناسبت آن با آموزش در هزاره سوم، بررسی دوره های سه گانه آموزش دوره های تمدنی بشر و بررسی ۵ مولفه معلم، تکنولوژی آموزشی، مواد درسی، دانش آموز از اهداف این کارگاه است.

دکتر خنیفر بیان کرد: آموزش از آغاز خلقت انسان شروع و با ختم رسل نیز مورد تأکید و برای تمام عمر ارزش به شمار می رود. معلمی شغل انبیاست و اشتغال به کار معلمی اتفاق نیست توفیق است.

*مراحل جهانی شدن حوزه

رییس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه تعلیم و تربیت اولویت دار مهارتی باید در اولویت کار نظام باشد، افزود:  کشور هایی که پیشرفت کرده اند تعلیم و تربیت را در اولویت قرار داده اند، دانشی مهم است که منجر به عمل و نتیجه شود؛ در حوزه نیز برای اینکه به مرحله جهانی برسد باید پنج مرحله پذیرش، آموزش، پژوهش، تهذیب و تبلیغ در نظر بگیرد.

وی با مقایسه عوامل آموزش در گذشته و حال گفت: در گذشته روش های آموزش بدون سواد و مهارت، وظایف ساده و فیزیکی، تکنولوژی مکانیکی، آموزشگاه ها ثابت، نگرش خطی و بطنی بوده است؛ اما در زمان حال روش های علمی و تخصصی، وظایف پیچیده و فکری، تکنولوژی الکترونیکی و مجازی، نگرش ارگانیک و متغیر در آموزش و آموزشگاه‌های متحول شناور متفاوت و خلاق است.

وی با بیان اینکه اگر جامعه ای آینده‌نگر نباشد عقبگرد خواهد داشت، اظهار کرد: در هزاره سوم بشر نیاز به در اختیار داشتن منابع کافی، اطلاعات، سرعت عمل، تقویت آموزش رسانه‌ای و غیره است.

*انسان بدون برنامه، بدون کارنامه است

دکتر خنیفر بیان کرد: انسان در زندگی همواره باید برای انجام کارها برنامه داشته باشد، انسان بدون برنامه، بدون کارنامه است و انسانی که این دو را نداشته باشد برج مراقبت زندگی ندارد و ساکن سرزمین سوخته آرزوهاست.

وی با اشاره به دوره های سه گانه آموزش بیان کرد: از ابتدای تمدن بشر تا اوایل انقلاب صنعتی، ساختار آموزشی ساده، غیرضروری و یا بر اساس ضرورت های خاص انجام می شد.

*انتقال دانش با مصداق ممکن است نه با دانش

رییس دانشگاه فرهنگیان افزود: از آغاز قرن ۱۹ تا قرن بیستم میلادی دوره های اموزشی پیچیده و نظام آموزشی تحت عنوان کارخانه آموزش درآمد.

وی با بیان اینکه اکثر کشورها با چشمان بسته وارد دوران دوم شده اند، گفت: ورود به دوران سوم چشمان باز می طلبد، لذا باید تعیین ساختارهای آموزشی بر اساس یک طرح آگاهانه، با برنامه بلند مدت، با نگاه حرفه‌ای و با اتکا به شرایط و خصوصیات محیطی و نیازها مدنظر قرار گیرد.

وی اظهار کرد: دوران سوم اتفاقات زیادی افتاد و آموزش گراف، طبقه بندی رشته ها زیاد، آموزش و ابزارها عوض شدند.

وی افزود: ما باید آموزش های خود را بومی سازی کنیم، مشکل ما در دانشگاه ها این است که دانش غربی را به صورت خام آموزش می دهیم در حالی که باید بومی شود‌.

دکتر خنیفر با بیان اینکه اکنون مهارتها و دانش بسیار تغییر کرده است، گفت: ما در دنیایی زندگی می کنیم که ۷ ویژگی قدرت، سرعت، فرصت، ثروت، اطلاعات، ارتباطات دنیای مجازی دارد، اکنون انتقال دانش با مصداق ممکن است نه با دانش.




انسان‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت مهم آموزش و پرورش است

استاد حوزه علمیه کردستان:

آموزش و پرورش به مقوله آموزش قرآن در مدارس توجه لازم را داشته باشد

معاون پرورشی آموزش و پرورش اصفهان:

حفظ و تقویت سنگر آموزش و پرورش توصیه شهید زاهدی بود

مسئول هماهنگی کننده عقیدتی سیاسی ارتش منطقه اصفهان:

ایفای نقش تبلیغ دینی در بستر تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ است

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه اصفهان:

لزوم حضور طلاب و روحانیون در شوراهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز آموزش و پرورش

نایب رئیس شورای همکاری استان اصفهان:

رسالت مشترک معلمان، طلاب و روحانیون انسان‌سازی است

تصاویر/ گردهمایی طلاب و روحانیون شاغل در آموزش و پرورش اصفهان

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دکتر نیکزاد در جمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم