Print
Zoom In
Zoom Out

رییس دانشگاه فرهنگیان در جمع پژوهشگران مشهد :

باید آموزش های خود را بومی سازی کنیم/ انسان بدون برنامه، کارنامه نخواهد داشت

شناسه مطلب: 11061
زمان انتشار: چهارشنبه 24 بهمن 1397 ساعت 12:27

در دنیایی زندگی می کنیم که هفت ویژگی قدرت، سرعت، فرصت، ثروت، اطلاعات، ارتباطات دنیای مجازی دارد، اکنون انتقال دانش با مصداق ممکن است نه با دانش.

به گزارش  پایگه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکارها به نقل از شبکه معالم، دکتر حسین خنیفر، رییس دانشگاه فرهنگیان کشور در نشست آموزش تفکرگرا و پژوهش محور که از سوی مرکز تخصصی طوبی با مشارکت حوزه علمیه خراسان برگزار شد؛ گفت: فنون تدریس شیرین و پر تکلیف است، تدریس ۴۰ درصد علم و ۶۰ درصد فن است، بسیاری دانش دارند اما در انتقال دانش مشکل دارند، انتقال دانش کار ساده ای نیست چرا که باید هم کشش و هم کوشش برای مخاطب داشته باشد.

وی به اهداف کارگاه آموزش تفکرگرا و پژوهش محور اشاره کرد و گفت: بررسی پیشینه آموزش در طول دوره های تاریخی، بررسی مقوله آموزش نظام ارزشی، مطالعه روند تغییرات خرد و کلان آموزش در جهان، بررسی آینده پژوهی و مناسبت آن با آموزش در هزاره سوم، بررسی دوره های سه گانه آموزش دوره های تمدنی بشر و بررسی ۵ مولفه معلم، تکنولوژی آموزشی، مواد درسی، دانش آموز از اهداف این کارگاه است.

دکتر خنیفر بیان کرد: آموزش از آغاز خلقت انسان شروع و با ختم رسل نیز مورد تأکید و برای تمام عمر ارزش به شمار می رود. معلمی شغل انبیاست و اشتغال به کار معلمی اتفاق نیست توفیق است.

*مراحل جهانی شدن حوزه

رییس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه تعلیم و تربیت اولویت دار مهارتی باید در اولویت کار نظام باشد، افزود:  کشور هایی که پیشرفت کرده اند تعلیم و تربیت را در اولویت قرار داده اند، دانشی مهم است که منجر به عمل و نتیجه شود؛ در حوزه نیز برای اینکه به مرحله جهانی برسد باید پنج مرحله پذیرش، آموزش، پژوهش، تهذیب و تبلیغ در نظر بگیرد.

وی با مقایسه عوامل آموزش در گذشته و حال گفت: در گذشته روش های آموزش بدون سواد و مهارت، وظایف ساده و فیزیکی، تکنولوژی مکانیکی، آموزشگاه ها ثابت، نگرش خطی و بطنی بوده است؛ اما در زمان حال روش های علمی و تخصصی، وظایف پیچیده و فکری، تکنولوژی الکترونیکی و مجازی، نگرش ارگانیک و متغیر در آموزش و آموزشگاه‌های متحول شناور متفاوت و خلاق است.

وی با بیان اینکه اگر جامعه ای آینده‌نگر نباشد عقبگرد خواهد داشت، اظهار کرد: در هزاره سوم بشر نیاز به در اختیار داشتن منابع کافی، اطلاعات، سرعت عمل، تقویت آموزش رسانه‌ای و غیره است.

*انسان بدون برنامه، بدون کارنامه است

دکتر خنیفر بیان کرد: انسان در زندگی همواره باید برای انجام کارها برنامه داشته باشد، انسان بدون برنامه، بدون کارنامه است و انسانی که این دو را نداشته باشد برج مراقبت زندگی ندارد و ساکن سرزمین سوخته آرزوهاست.

وی با اشاره به دوره های سه گانه آموزش بیان کرد: از ابتدای تمدن بشر تا اوایل انقلاب صنعتی، ساختار آموزشی ساده، غیرضروری و یا بر اساس ضرورت های خاص انجام می شد.

*انتقال دانش با مصداق ممکن است نه با دانش

رییس دانشگاه فرهنگیان افزود: از آغاز قرن ۱۹ تا قرن بیستم میلادی دوره های اموزشی پیچیده و نظام آموزشی تحت عنوان کارخانه آموزش درآمد.

وی با بیان اینکه اکثر کشورها با چشمان بسته وارد دوران دوم شده اند، گفت: ورود به دوران سوم چشمان باز می طلبد، لذا باید تعیین ساختارهای آموزشی بر اساس یک طرح آگاهانه، با برنامه بلند مدت، با نگاه حرفه‌ای و با اتکا به شرایط و خصوصیات محیطی و نیازها مدنظر قرار گیرد.

وی اظهار کرد: دوران سوم اتفاقات زیادی افتاد و آموزش گراف، طبقه بندی رشته ها زیاد، آموزش و ابزارها عوض شدند.

وی افزود: ما باید آموزش های خود را بومی سازی کنیم، مشکل ما در دانشگاه ها این است که دانش غربی را به صورت خام آموزش می دهیم در حالی که باید بومی شود‌.

دکتر خنیفر با بیان اینکه اکنون مهارتها و دانش بسیار تغییر کرده است، گفت: ما در دنیایی زندگی می کنیم که ۷ ویژگی قدرت، سرعت، فرصت، ثروت، اطلاعات، ارتباطات دنیای مجازی دارد، اکنون انتقال دانش با مصداق ممکن است نه با دانش.






وزیر آموزش و پرورش

طرح امین ظرفیت ارزشمند تربیت دینی در مدارس کشور است

مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاریها

تربیت نسل مؤمن در گرو نقش‌آفرینی روحانیِ مدرسه است

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب

مدرسه مؤثرترین خاستگاه انتقال ارزش‌ها، باورها و هویت ملی است

مشاوروزیرآموزش و پرورش

تربیت نسل آینده‌ساز، نیازمند بهره‌گیری از گنجینه‌ی معارفی  حوزه علمیه است.

تاجدارفردوس در بیان پیامبر رحمت

بهشت از زيبائى چهره فاطمه سلام الله علیها روشن شده است

 ظرفیت تبلیغی و تربیتی حوزه علمیه آستانه‌اشرفیه برای آموزش و پرورش

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

با همکاری مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی حضور روحانیون و مبلغین در مدارس  افزایش می یابد

گسترش خدمات تبلیغی در مدارس استثنایی مشهد/ پنج‌ هزار دانش‌آموز توان‌یاب در پوشش طرح امین

تصاویر/ دوره توانمندسازی طلاب فعال در آموزش و پرورش (معلم تمدن‌ساز)

تصاویر/ دیدار مدیر کل آموزش و پرورش استان قم به همراه معاونین و مشاوران با آیت‌الله اعرافی

مدیرحوزه‌های علمیه در دیدار مسئولان آموزش و پرورش قم مطرح کرد:

شناخت نسل‌های جدید؛ چالشی جدی برای نظام تربیتی / اگر با تحولات منفعلانه برخورد شود موج‌های بیرونی آینده تربیت دینی را شکل خواهند داد

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم مطرح کرد:

تعامل با حوزه‌های علمیه و اجرای طرح‌های نوین

وزیر آموزش و پرورش

طرح امین ظرفیت ارزشمند تربیت دینی در مدارس کشور است

تعامل اثربخش حوزه و آموزش‌وپرورش، مسیر تربیت نسل تمدنی را هموار می‌کند

تصاویر / اولین اجلاسیه مدارس امین حوزه علمیه خراسان با حضور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاریها

وزیر آموزش و پرورش در اولین اجلاسیه مدارس امین حوزه علمیه خراسان

حضور طلاب طرح امین شتاب‌دهنده تحول تربیتی است/ طرح امین نباید مغفول بماند

مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاریها

تربیت نسل مؤمن در گرو نقش‌آفرینی روحانیِ مدرسه است