به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ساتد همکاری ها ، سید محمد بطحایی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش وپرورش کشور، که صبح امروز اول آبان در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش ها و زحمات مدیران کل آموزش و پرورش استان ها در آغاز سال تحصیلی، اظهار داشت: اگر به طور دائم برنامه های خود را با چشم انداز مطابقت ندهیم و جهت حرکت مان را تنظیم نکنیم، همه انرژی مان در فعالیت های روزمره صرف می شود. وی افزود؛ باید به سمت رشد و تعالی و اجرایی شدن سند تحول بنیادینبرویم و به چشم انداز مورد نظر دست پیدا کنیم.
بطحایی تصریح کرد: مسائلی که در سازمان های دیگر به نظر مهم نمی رسد در آموزش و پرورش بسیار مهم است و باید مدیران ما کوچکترین مسایل را جدی بگیرند و برای آن برنامه داشته باشند و در سال تحصیلی جاری جهت گیری ها براساس چشم اندازها تنظیم خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت اجرایی شدن سند تحول ، گفت: مهمترین برنامه ای که آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری پیش روی خود دارد، استقرار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و فقط این برنامه در دستور کار همه مدیران است که برای استقرار سند تحول بنیادین اقدامات پیش زمینه ای لازم را داشتیم و در طی جلسات متعدد تصویب زیر نظام ها، تنظیم ساختار استقرار و شاخص های آن ، تشکیل کارگروه ها ، تنظیم برنامه اجرایی سند تحول و اهداف دوره های تحصیلی را داشتیم
وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: سلسله مراتب سیاستگذاری آموزشی با تصویب اهداف دوره های تحصیلی تکمیل شده است و اجرای برنامه های زیر نظام ها به معنای اجرای سند تحول و استقرار آن است و شاخص های ارزیابی استقرار سند تحول ،در واقع همان کمیت و کیفیت پیش بینی شده در زیر نظام ها است.
بطحایی گفت : زیر نظام راهبردها و برنامه های تفصیلی تدوین شده است که بر اساس زمینه های اجرای مطلوب سند تحول بنیادین تنظیم شده است و در اجرا و استقرار سند تحول بنیادین باید دقت داشته باشیم تا آفت هایی که در گذشته به اجرای سند تحول خسارت وارد کرده است، رفع شوند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خط مشی های برگرفته از زیر نظام های شش گانه سند تحول را در دو رویکرد پیگیر هستیم، تصریح کرد: رویکرد اول برنامه هایی است که ناظر بر تحول در آموزش و پرورش است و در آن می خواهیم روش اداره آموزش وپرورش را تغییر بدهیم و و رویکرد دیگر مبتنی بر تغییر و تحول در محتوای درسی و آموزشی است.
بطحایی ، مدرسه را رکن و کانون اصلی در نظام تعلیم وتربیت دانست و اظهار کرد: راه نجات آموزش وپرورش مدرسه محوری استو مدرسه باید چابک و و ورزیده باشد و مسائل و مشکلات آن توسط نهادهای مدرسه ای حل شود و از این مسیر است که مدرسه می تواند جای خودش را در نظام سیاستگذاری پیدا کند.
وی با اشاره به چهار برنامه ای که از سال تحصیلی گذشته در آموزش وپرورش شروع شده است، اظهار کرد: اقدامات لازم برای مدرسه محوری را شروع کرده ایم که برای به نتیجه رساندن مطلوب آن برنامه هایی تدوین شده است ازجمله ؛ نظام سنجش و تضمین کیفیت مدارس که پایه و مبنای این نظام ،دو طرح تدبیر و تعالی است ؛ نظام سنجش صلاحیت های حرفه ای مدیران مدیران است که به خوبی مسیر پیش بینی شده را طی کرده است ؛ استقرار گام اول شایسته سالاری مدیران مدارس است که مسئله بسیار مهمی است و باید فضایی برای انتخاب مدیران مدارس ایجاد کنیم که فرصت برای همه افراد وجود داشته باشد و شایسته ترین فرد برای مدیریت انتخاب شود.
ودر نهایت اصلاح ساختار تصمیم گیری و تصمیم سازی در مدرسه است که تفویض اختیار مهم ترین بخش آن است.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی گذشته به دنبال گسترش گفتمان سازی اجتماعی و مشارکت پذیری بودیم و موضوعاتی که امروز از آموزش وپرورشدر جامعه گفته می شود و پخش شده است ، باعث شده که نگاه به آموزش و پرورش کمی بیشتر از سال های دیگر باشد .
بطحایی افزود: ارتقای بهره وری منابع انسانی و کالبدی آموزش وپرورش و همچنینبهینه سازی مشارکت در آموزش و پروشو تبیین اقتصاد مدرسه از دیگر برنامه ها درسال تحصیلی گذشته بوده است و باید در سال تحصیلی جاری این برنامه پیگیری شود تا بتوانیم مسیر بهبود مدیریت در آموزش و پرورش را ادامه و به نتایج موثری دست یابیم.
بطحایی خاطر نشان کرد: در رویکرد تحول در محتوا و متن برنامه های آموزش و پرورش برنامه هایی درنظر گرفته شده است که شامل؛ گسترش مهارت آموزی ، طرح ایران مهارت، کاهش موانع یادگیری فعال در مدارس است که این برنامه ها را از دوره ابتدایی و با حذف کتاب های کمک درسی و آزمون های زائد شروع کرده ایم.
بطحایی اظهار کرد: با نظارت مستمر و پیگیر در مدارس مانع ورود کتاب های کمک آموزشی به مدارس ابتدایی می شویم و اگر لازم باشد مجوز انتشار چنین کتاب هایی را لغو خواهیم کرد.