Print
Zoom In
Zoom Out

به مناسبت ولادت عمه سادات

بارگاه فاطمه معصومه علیها السلام تجلیگاه قبر بی نشان حضرت مادر

شناسه مطلب: 10653
زمان انتشار: شنبه 23 تیر 1397 ساعت 11:49

زندگی حضرت معصومه علیها السلام به دو دوره تقسیم می‎شود؛تولد و کودکی در مدینه؛ سفر به ایران و قم

پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها به مناسبت فرارسدن سالروز ولادت بانوی کرامت شمه ای از زندگی و فضایل آن حضرت را منتشر میکند.  

آغاز ماه ذی القعده برای حضرت رضا علیه السلام و دودمان نبوت پیام آور شادی و پایان بخش انتظاری عمیق و شورآفرین بود؛ زیرا حضرت نجمه فرزندی جز حضرت رضا علیه السلام نداشت و مدت ها پس از حضرت رضا نیز دارای فرزندی نشده بود.

حضرت معصومه علیها السلام در سال 173 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود. پدرش امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام و مادرش حضرت نجمه بود که به علت پاکی و طهارت نفس به او طاهره می گفتند. 

از آنجا که سال ولادت حضرت رضا علیه السلام 148 هجری قمری و سال ولادت حضرت معصومه علیها السلام 173 قمری است و بین این دو ولادت بیست و پنج سال فاصله بود و از طرفی امام صادق علیه السلام ولادت چنان دختری را مژده داده بود، خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله، بی صبرانه در انتظار طلوع خورشید وجود حضرت معصومه علیها السلام بودند.

زندگی حضرت معصومه علیها السلام به دو دوره تقسیم می‎شود؛تولد و کودکی در مدینه؛ سفر به ایران و قم.

با گذشت ایام، حضرت معصومه علیها السلام دوران خردسالی را پشت سر گذاشت محل رشد آن حضرت خاندانی بود که او را با دریایی از علم و معرفت روبه رو ساخت. 

 بیش از ده سال از عمر شریفش نگذشته بود که پدر بزرگوارش در زندان هارون الرشید به شهادت رسید و دریایی از غم و اندوه بر قلب شریف حضرت معصومه  فرو ریخت. 

در ایام غم جانکاه پدر ، تنها مایه تسلی او برادرش حضرت امام رضا علیه السلام بود که ناگهان مأمون وجود مقدس او را از کانون خانواده جدا و به اجبار به خراسان جلب کرد. 

یک سال بعد از رفتن امام رضا علیه السلام به خراسان، حضرت معصومه علیها السلام نتوانست دوری برادر را تحمل کند و به قصد دیدار با برادر از مدینه به مقصد خراسان حرکت کرد،چون آن حضرت با همراهانش وارد ساوه شد، بیمار و رنجور بود ،اما می‎دانست در آن نزدیکی شهری است به نام قم که مردم آن از دوست‎داران اهل بیت علیهم السلام هستند. حضرت حرکت به سوی قم را ادامه دادند، در قم مدت هفده روز ماندند و درسن 28 سالگی و در روز دوازدهم ربیع الثانی سال 201 هجری قمری به جوار رحمت حق شتافت.

فضیلت ها

حضرت معصومه علیها السلام در طهارت نفس امتیازی خاص و بسیار والا داشت، چنان که امام هشتم، برادر آن حضرت، او را که نامش فاطمه بود، معصومه خواند. حضرت معصومه علیها السلام عالمه محدثه آل طه بود و چون جده اش زهرا علیها السلام در عرصه تلاش برای اثبات حق کوشید تا جایی که جانش را فدای ولایت نمود. ایشان با استدلال های متین و استوار، حقانیت ولایت امامان شیعه را تبیین می کرد.

 روایاتی که از آن حضرت نقل شده غالباً درباره امامت و ولایت علی علیه السلام است که با اثبات ولایت او ولایت امـامـان معصوم علیهم السلام نیز ثابت می شود.

جرعه جاری 

حدثنی فَاطِمَةُ وَ زَینَبُ وَ امُّ کلْثُوم بَنَاتُ مُوسَی بْنِ جَعْفَر قُلْنَ:... عَنْ فَاطِمَةَ بِنْت  رَسُولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله قَالَتْ: «أنَسِیتُمْ قَوْلَ رَسُولِ اللّه صلی الله علیه و آله یوْمَ غَدِیرِ خُمٍّ: مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِی مَوُلاهُ، وَ قَوْلُهُ صلی الله علیه و آله: «أنْتَ مِنِّی بِمَنْزِ لَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسی»؟! (بحرانی، 1363: ج ٢١: 353)

فاطمه معصومه علیها السلام و زینب و امّ کلثوم، دختران موسی بن جعفر علیه السلام نقل کرده اند که فاطمه زهرا علیها السلام، دختر بزرگوار رسول اکرم صلی الله علیه و آله، فرمود: «آیا فرمایش رسول خدا صلی الله علیه و آله را در روز غدیر خم فراموش کرده اید که فرمود: هرکس من مولای اویم، علی مولای اوست، و [آیا فراموش کرده اید دیگر فرمایش آن حضرت را که فرمود]: تو برای من همانند هارون برای موسی هستی؟!»

محبان اهل بیت شهید از دنیا می روند 

عَنْ فَاطِمَةُ بِنْتَ موسَی بْن جَعْفَر علیه السلام. .. عَنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللّهِ صَلَّی اللّه عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ، قَالَتْ: قَالَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: «ألا مَنْ ماتَ عَلی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ شَهِیداً (همان)

فاطمه معصومه علیها السلام، از دختر امام صادق علیه السلام روایتی نقل می کند که سلسله سندش به حضرت فاطمه زهرا علیها السلام می رسد که آن حضرت می فرماید: حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «آگاه باشید! هرکس با محبّت آل محمّد بمیرد، شهید از دنیا رفته است».

زائران معصومه سزاوار بهشتند 

قال الصادق علیه السلام: من زارها عارفاً بحقّها فله الجنة (مجلسی، 1372: ج ٦٠: ٢١٦)

کسی که حضرت [معصومه] را زیارت کند در حالی که آگاه و متوجه شان و منزلت او باشد، سزاوار بهشت است.


تجلیگاه قبر بی نشان حضرت مادر

از مرحوم آیت الله سید محمود مرعشی نجفی پر آیت الله سید شهاب الدین مرعشی  نقل است که بسیارعلاقه مند بودم به طریقی محل قبر شریف جده ام حضرت زهرا علیها السلام را بیابم.

برای این مقصود، ختم مجربی انتخاب کرده و چهل شب به آن مداومت کردم، تا شاید با این طریق، از محل مرقد شریف حضرت زهرا علیها السلام، آگاه گردم.

شب چهلم، بعد از انجام ختم و توسل فراوان به بستر خواب رفتم. در عالم خواب به محضر امام باقر یا امام صادق علیهما السلام رسیدم، امام به من فرمود:

عَلَیکَ بِکَریمَهِ اَهلِ البَیتِ؛ به دامن کریمه اهل بیت چنگ بزن…

تصور کردم که منظور امام از این جمله، حضرت زهرا علیها السلام است، عرض کردم: آری قربانت گردم، من نیز ختم را برای همین گرفتم که محل شریف قبر حضرت را دقیق تر بدانم و زیارتش کنم.

امام فرمود: منظور من، قبر شریف حضرت معصومه علیها السلام در قم است، سپس فرمود: به خاطر مصالحی، خداوند اراده کرده است که قبر حضرت زهرا علیها السلام برای همیشه برای همگان مخفی باشد.

از این رو قبر حضرت معصومه علیها السلام را تجلیگاه قبر شریف حضرت زهرا علیها السلام قرار داده و شکوه و عظمت مرقد حضرت زهرا علیها السلام را در قبر حضرت معصومه علیها السلام متجلی کرده است.

او بی درنگ با همه ی اعضای خانواده اش از نجف اشرف، عازم قم شد و به زیارت مرقد مطهّر حضرت معصومه سلام الله علیها پرداخت.

آن مرحوم سرانجام به نجف بازگشت و فرزند برومندش آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی به قم آمد و در جوار مرقد مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها می زیست تا اینکه پس از ۶۶ سال درس و بحث و خدمات علمی و سیاسی فراوان، در سن ۹۶ سالگی از دنیا رفت.

ایشان هر روز صبح قبل از اذان صبح به زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها می رفتند و حتی گاهی اوقات پشت در می ماندند تا درِ حرم باز شود. خود آیت الله مرعشی نجفی می فرماید که: شصت سال است که هر روز من از نخستین زائران حضرت معصومه سلام الله علیها هستم.

منابع

بحرانی، عبدالله بن نورالله. 1363. ع‍وال‍م ال‍ع‍ل‍وم و المعارف و الاح‍وال م‍ن الآی‍ات و الاخ‍ب‍ار و الاق‍وال. ق‍م: ‫مؤسسة الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف .

مجلسی، محمدباقر. 1372. بحارالانوار. تهران: المکتبة الاسلامیه.

مجله اشارات شماره 155با اقتباس و ویراست 

کریمه اهل بیت، ص۴۳ – ۴۵ و حضرت معصومه، فاطمه دوم، ص۱۳۹

آیت‌ الله اعرافی در جمع خیرین مدرسه ساز:

آموزش و پرورش هسته اصلی و کانون تربیت و آینده سازی است

با حضور وزیر و مشاور وزیر

میز خدمت آموزش و پرورش در نماز جمعه تهران برپا شد

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (75) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

بارویکرد دانش آموزی

کتاب "سفیر محبت" منتشر شد

دهمین دوره توانمندسازی طلاب امین شهرستان‌های تهران برگزار شد

درقم برگزارشد

آیین رونمایی از مجموعه کتاب‌های «پرسش و پاسخ دانش آموزی» با حضور مشاور وزیر آموزش و پرورش

تصاویر/ رونمایی از دوره ۵ جلدی کتاب «پرسش و پاسخ های دانش آموزی»

با حضور مشاور وزیر آموزش و پرورش

از مجموعه کتاب‌های "پرسش و پاسخ دانش آموزی" رونمایی شد

وزیر آموزش و پرورش:

راه رسیدن به قله؛ تربیت دانش آموزان فکور و چند ساحتی نه تست زن!

گفتاری از آیت الله العظمی جوادی آملی

چرا بهای زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها بهشت است

به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

کتاب «پرسش و پاسخ‌های دانش‌آموزی(اخلاق)» روانه بازار نشر شد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مشرف خبر داد:

برگزاری جشن تکلیف ۵ هزار دختر نومکلف در حرم بانوی کرامت

به مناسبت ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)؛

شعبه ای ازشفاخانه اهل بیت علیهم السلام

زیارت نامه حضرت معصومه(س) و شاخص‌های حیات طیبه

رضامراد صحرایی در دیدار با خانواده شهید عسگری جمکرانی:

۱۳۷۴ فرزند شهید در مدارس شاهد کشور تحصیل می‌کنند/امروز اصلی ترین قدرت فرهنگی ما شهدا هستند