Print
Zoom In
Zoom Out

در یک نشست صمیمی بررسی شد

نیم نگاهی به نقطه نظرات معاونین ستادی آموزش و پرورش پیرامون همکاری با حوزه علمیه

شناسه مطلب: 10524
زمان انتشار: شنبه 26 اسفند 1396 ساعت 09:54

اگر حوزه می خواهد سبک زندگی اسلامی ایرانی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب را ترویج و تبلیغ کند جای آن در آموزش و پرورش و ورود فعال به عرصه تعلیم و تربیت در ساحت های گوناگون است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها،چند تن از معاونین وزیر آموزش و پرورش در یک نشست صمیمی با مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری ها نقطه نظرات خود را پیرامون نحوه ارتقا همکاری حوزه با آموزش و پرورش مطرح کردند.

دکترمهدی نویدادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش که از سوی رییس جمهور منصوب می شود با اشاره به نقش حوزه های علمیه در تحقق سند تحول بنیادین و تصریح این سند بر بهره مندی از ظرفیت حوزه های علمیه گفت؛در تحقق سند تحول نیازمند فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و بهره گیری از ظرفیت حوزه هستیم و باید نیازهای آموزش و پرورش رصد شود و در جایی بدان پاسخ داده شود .

*نیازمند مبانی نظری توسط حوزه می باشیم

وی افزود :ما بر اساس سند تحول به دنبال آن هستیم آموزش و پرورشی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مقتضی بر شرایط زمان و مکان طراحی کنیم در این خصوص نیازمند مبانی نظری حوزه می باشیم.

وی خاطرنشان کرد:در  تربیت اسلامی ده ها بخش و زیرمجموعه وجود دارد،مثلا در سند تحول، واژه حیات طیبه آمده است، اما کم و کیف و ابعاد متناسب با مراحل رشد دانش آموزان مشخص نیست و در این باره نظریه پردازی نشده است.

وی اظهار داشت:برای نمونه ،در بحث ممنوعیت آزمون ها در مدارس ، پیامد آن جداسازی دانش آموزان خوش استعداد است که جامعه  از نظر عدالت آموزشی  آن را نقد می کنند.

دکتر ادهم خاطرنشان ساخت ؛اینکه با  کدام وجاهت عقلی و شرعی باید این موضوع برای ما تبیین شود جای آن در حوزه علمیه و نظریه پردازی مبتنی  بر آموزه های دینی، فقهی  و کلامی می باشد و این کار حوزه و حوزویان است که آموزش و پرورش را در صدور دستورالعملها یاری کنند . 

*مدارس علوم و معارف اسلامی مولد منابع انسانی برای حوزه 

دکتر ادهم  در ادامه  بیان کرد: از طرفی بحث مدارس علوم و معارف اسلامی یکی از استراتژی های درست نظام ، برای تربیت نیرو و نیزبرای  ورود به حوزه های علمیه است. 

دبیر کل شورای آموزش و پرورش  گفت: در این باره اگر مدیریت حوزه علمیه بپذیرد دانش آموزان یک دوره ای را در این مدارس سپری کنند و غربال گری شوند و افراد واجد الشرایط و دارای اصالت لازم از نظر خانوادگی و فرهنگی و شخصیتی شناسایی شوند ،سرمایه گذاری حوزه اثرپذیر تر است.

*راه رسیدن به کمال تعلیم و تربیت از حوزه میگذرد 

دکتر علیرضا کاظمی معاون فرهنگی و پرورشی وزیرآموزش و پرورش نیز در این نشست با بیان اینکه محور اصلی برنامه‌های معاونت پرورشی و فرهنگی در سه اصل قرآن، عترت و نماز متمرکز است گفت: امروز اگر به فرایند‌های سند تحول بنیادین به‌عنوان نقشه و اساس کار در وزارت آموزش و پرورش نگاه کنیم، می‌بینیم که روح حاکم بر تعلیم و تربیت باید تمام ساحت‌های شش‌گانه را در بر بگیرد.

 وی افزود؛این ساحت ها باید دانش‌آموز را در مسیر کمال قراردهد و رسیدن به این نقطه بدون حضور حوزه اندیشمندان حوزوی میسر نخواهد شد. 

*ماموریت اصلی ما تبیین مبانی دینی و قرآنی

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید براینکه اولویت قرآن، عترت و نماز، بر مبنای سند تحول بنیادین و مبنای دینی انتخاب شده است اظهار کرد: مأموریت اصلی ما تبیین مبانی دینی و قرآنی و تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که حوزه های علمیه و روحانیت در این راستا نقش بازوی معاونت فرهنگی و تربیتی را خواهند داشت .

*جای ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی آموزش و پرورش است 

عضو ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش با بیان اینکه ما به دنبال تربیت انسانی هستیم که درست زندگی کند گفت: راه درست زندگی کردن را باید حوزه و روحانیت بر مدار اسلام و قرآن و عترت به بدنه آموزش و پرورش که همانا ، معلمان ،کودکان و دانش آموزان این سرزمین می باشند تزریق کنند ، اگر حوزه می خواهد سبک زندگی اسلامی ایرانی مورد تاکید  رهبر معظم انقلاب را ترویج و تبلیغ کند جای آن در آموزش و پرورش و ورود فعال به عرصه تعلیم و تربیت در ساحت های گوناگون است . 

کاظمی با بیان اینکه همان گونه که در دوران تصدی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بهترین و بیشترین نوع تعامل با حوزه را درخراسان به منصه ظهور رساندیم در معاونت پرورشی نیز تلاش میکنیم در تعامل با  ستاد همکاری ها از همه ظرفیت های حوزه جهت ارتقا سطح تعلیم و تربیت اسلامی بهره برداری کنیم و این نیاز امروز آموزش و پرورش است .  

* معلمان از گروه های اصلی مرجع اجتماعی هستند

در ادامه دکتر علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیزدر سخنانی گفت: مطالعات نشان می دهد یکی از گروه های اصلی مرجع اجتماعی معلمان و مدارس هستند.

وی افزود: در کنار این واقعیت ،بحث اعتماد مردم به نظام تعلیم از دغدعه های اصلی مسئولین نظام می باشد.

دکتر زرافشان بیان داشت: در دیداری که معلمان با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان به نکات مهمی اشاره کردند و فرمودند ؛ " جریانی درصدد است که اعتماد مردم را نسبت به نظام تعلیم و تربیت کم رنگ کند، من این موضوع را به جریان ارتقا می دهم، چرا که یک موضوع سازمان یافته است".

*اعتماد مردم به نظام آموزش و پرورش را نباید مخدوش کرد 

وی گفت: اعتماد سازی و حفظ اعتماد مردم به نظام آموزش و پرورش یکی از نکات مهم و کلیدی است که باید مدنظر قرار گیرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: متاسفانه در کنار این موضوعات بعضا شاهد برخی اقدامات در گوشه و کنار کشور هستیم که به نوعی سلب اعتماد می شود و ما نیز در مقابل اقداماتی داریم  که در حال انجام است.

*روحانیت در مسیر اعتماد سازی نقش ارزشمندی را ایفا می کند 

دکتر زرافشان تاکید کرد: اما آنچه مهم و می بایست مورد توجه ویژه قرار بگیرد، حوزه بخصوص مبلغانی که برای امر تبلیغ اعزام می شوند می تواند در مسیر اعتماد سازی نقش ارزشمندی را ایفا کنند ،زیرا این اعتماد سازی به اعتماد مردم به آموزش و پرورش، و در نهایت به  حاکمیت می انجامد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سند تحول بنیادین اشاره کرد و افزود: رسیدن به حیات طیبه از اهداف اجرای سند تحول آموزش و پرورش می باشد، چرا که این سند بر اساس مبانی محکم و ارزشمندی تدوین شده است.

*نقش مثبت طلاب در مسائل تربیتی دانش‌آموزان بر کسی پوشیده نیست

دکتر زرافشان با اشاره به اینکه در سند تحول آموزش و پرورش دستیابی به حیات طیبه یکی از اهداف اصلی است، اظهارداشت: باید تلاش کنیم آن بخشی از سند که قابلیت اجرایی شدن دارد را عملیاتی کنیم.

وی با بیان اینکه امروز نقش مثبت طلاب در مسائل تربیتی دانش‌آموزان بر کسی پوشیده نیست، افزود:طرح امین یکی از اقدامات مشترک میان حوزه و آموزش و پرورش می باشد که بحمدالله امروز علاوه بر رشد کیفی، شاهد رشد کمّی آن در کشور هستیم.

دکتر زرافشان به طرح موفق « سند جامع اقامه نماز » در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: استفاده از اندیشه و تفکر حوزوی،  دغدغه اصلی وزارت آموزش و پرورش می باشد چرا که استفاده از تفکر حوزوی در سند جامع تحول نظام آموزشی و سند اقامه نماز در مدارس دیده شده است.

زرافشان بیان کرد: علاوه بر این مسئله با حمایت‌های حوزه علمیه در برخی مدارس روحانی مستقر وجود دارد که این مسئله با توجه به سند جامع اقامه نماز است.

وی یادآور شد: حضور روحانی در مدارس می‌تواند نقش مثبت و فعالی داشته باشد که دانش‌آموزان را در مسیری صحیح هدایت کند.

*ائمه جمعه شورای عالی آموزش و پرورش را جدی بگیرند 

 مجتبی زینی وند، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیر دولتی نیز گفت: شورای آموزش و پرورش در استان ها به ریاست استاندار و ائمه جمعه و مدیران و نمایندگان 16 دستگاه دیگر برگزار می شود و رسمی ترین نهاد آموزش و پرورش در سطح استان ها بوده و مصوبات آن لازم الاجرا می باشد.

وی با بیان اینکه تشکیل چنین شورایی در استان ها یک فرصت ارزشمندی می باشد، افزود: مصوبات این شورا از پایین به بالا لازم الاجرا است و چه خوب است ائمه جمعه در استان ها در این شورا حضور جدی تر داشته باشند.

*آمادگی داریم مدارس پیش دبستانی را به حوزویان واگذار کنیم 

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مراکز پیش دبستانی بیان داشت: این سازمان آمادگی دارد تا مجوز  راه اندازی مدارس پیش دبستانی را به حوزویان و طلاب حوزه های علمیه محول کند تا تربیت نسل دینی و انقلابی از دوران نونهالی شکل بگیرد.

دکتر زینی وند در ادامه با بیان اینکه تحقق سند تحول بنیادین فقط با مشارکت روحانیان وعلما امکان پذیر است، اظهارداشت: فصل مشترک حوزه وآموزش وپرورش آشنایی و تعمیق باورهای دینی وهدایت دانش آموزان است.

وی  با بیان اینکه  کارکرد آموزش و پرورش ، فقط آموزش نیست، اظهارداشت: در این نهاد توجه به مسایل تربیتی و پرورشی به عنوان یک اصل ضروری محسوب می شود و در واقع آموزش و پرورش مأموریت دارد که زمینه دست یابی دانش آموزان به حیات طیبه را در همه زمینه های کارآمد و موثر فراهم کند.

*اتحادعملی حوزه وآموزش وپرورش ارتقا نظام تعلیم وتربیت را به همراه دارد

معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این مطلب که تحقق راهکارهای سند تحول بنیادین فقط با مشارکت روحانیان وعلما امکان پذیر است، اظهارکرد: روحانیت به عنوان سازمان رهبری و هدایت کننده جامعه و حوزه به عنوان عناصر تبیین کننده فرهنگ دینی در این عرصه نقش آفرین هستند.

وی بیان داشت: اتحادعملی حوزه وآموزش وپرورش قطعا ارتقا نظام تعلیم وتربیت را به همراه دارد چرا که روحانیت سازمان رهبری کننده جامعه و افکارعمومی با محوریت دین می باشد.

دکتر زینی وند ادامه داد: بررسی فصول وتامل در ماموریتها وچشم انداز سند تحول با توجه به گستردگی آن، ضرورت مشارکت مردمی و همه نهادها از جمله حوزه های علمیه دراجرای راهکارهای سند امری حتمی است.


تحقق برنامه های همکاریها (11)

توانمند سازی فرهنگیان یزد

تحقق برنامه های ستاد( 10)

نشست توانمندسازی مربیان امین استان کرمانشاه برگزار شد) + تصاویر

تحقق برنامه های همکاریها (9)

دوره توانمندسازی طلاب، روحانیون و ائمه جماعات مدارس آذربایجان شرقی برگزار گردید

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی:

اسلام و ارزش‌های آن را با زبان ساده و شیرین به دانش‌آموزان بگویید

تحقق برنامه های همکاریها (8)

بازدید دانش آموزان از کتابخانه مجتهده "بانوامین"

بسیج در کلام امام خامنه ای

جملاتی ناب از رهبرمعظم انقلاب درباره بسیج

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

گفت وکو با مولف کتاب «مبلغ کودک، تبلیغ با نمک»

گزارشی از فعالیت مبلغین موسسه الزهرای قم در لرستان

تحقق برنامه های همکاریها (7)

فیلم / نگاهی به طرح ملی تعالی پیوند مدرسه، مسجد و منزل "سه میم"

 فیلم/ تحقق برنامه های همکاریها (6)

 آشنایی با مدارس وابسته به حوزه علمیه

تحقق برنامه های همکاریها (5)

نشست طرح پیوند مسجد ،مدرسه و منزل در پاکدشت

تحقق برنامه های همکاریها (4)

برگزاری دوره آموزشی مهارتی« راه نشان تربیت » در شهرستانهای تهران

تحقق برنامه های همکاریها (3)

اجرای آزمایشی طرح "سه میم" دربرخی مدارس 12 استان

با حضور مسئولین شهر سلماس؛

اولین همایش مدارس مجری طرح تربیتی امین شهرستان سلماس برگزار شد

با حضور طلاب و دانشجویان

برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی کودک و نوجوان در شهرستان های جنوب استان کرمان