Print
Zoom In
Zoom Out

در نشست نمایند گان ستادی حوزه و آموزش و پرورش تشریح شد

خیز بلند ستاد همکاری ها برای تحقق سند تحول بنیادین /گزارشی از عملکرد دبیر خانه ستاد در سال 96

شناسه مطلب: 10522
زمان انتشار: سه شنبه 22 اسفند 1396 ساعت 12:51

نشست نمایندگان ستادی مرکز مدیریت حوزه های علمیه و معاونان ستادی وزارت آموزش و پرورش در دو روز کاری به طور جداگانه...

نشست نمایندگان ستادی مرکزمدیریت حوزه های علمیه و معاونان ستادی وزارت آموزش و پرورش به منظور تشریح و تحلیل عملکرد دبیرخانه ستاد همکاری ها با حضور معاون پژوهش و برنامه ریزی دبیر خانه ستاد در قم و تهران  بر گزارشد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها علیر ضا رحیمی در این  دو نشست ضمن خیر مقدم به میهمانان گزارشی  از عملکرد سال گذشته دبیر خانه همکاری ها را تشریح کرد.  

*خیز بلند ستاد برای پژوهش های علمی 

وی گفت ؛ خوشبختانه در سال گذشته در بحث پژوهش های استانی از 32 استان ، 23 استان برای انجام پژوهش در عرصه همکاری ها اعلام آمادگی نموده وبا دبیرخانه ستاد  تفاهم نامه امضا نمودند و 17 استان نیز فعالیت پژوهشی انجام داده اند.  

معاون پژوهش و برنامه ریزی دبیرخانه ستاد همکاری ها گفت ؛با توجه به تعداد  پژوهش پیش بینی شده واعلام فراخوان به کمیته های استان ها ، 67 درصد در تفاهم نامه های  پژوهشی محقق شده است . 

وی با اشاره به اهم اقدامات انجام شده از  سوی استان دراین راستا خاطر نشان ساخت؛جلب همکاری وتامین هزینه پژوهش از طریق گروه ها ومراکز پژوهشی نهاد های عضوکمیته همکاری ها،همکاری کمیته های پژوهشی ادارات  کل آموزش و پرورش ،انتخاب موضوع و ارسال فراخوان و دستورالعمل بر اساس موضوعات پیش بینی شده ،دریافت موضوعات مقالات و پایان نامه های پژوهشی فرهنگیان وداوری توسط کمیته پژوهش ادارات کل آموزش و پرورش استان ،برنامه ریزی واجرای مراحل تحقیقات در جامعه هدف، تحلیل داده های آماری پژوهش ها واستخراج نتایج  وراهکارها از جمله فعالیت های فشرده برای رسیدن به این هدف بوده است .

* اعزام مبلغان مناسبتی

معاون پژوهش و برنامه ریزی دبیرخانه ستاد همکاری ها در بخش دیگی از سخنان خود به اعزام مبلغان روحانی  در جلسات تخصصی ، گفتمان های دینی دانش آموزی ، مناسبت های دینی و ملی ، اردوهای تربیتی و فعالیتهای فوق برنامه و... اشاره کرد و گفت ؛فعالیت اعزام مبلغان مناسبتی در 32 استان به اجرا درآمده است و نسبت به حجم پیش بینی شده در تفاهم نامه استان ها 133.6 درصد  رشد عملکرد را نشان می دهد. 

 وی افزود ؛مبلغان اعزام شده به مدارس با حضوردر فعالیت های تبلیغی متنوع از جمله (جلسات تخصصی ، گفتمان های دینی دانش آموزی ، مناسبت های دینی و ملی ، اردوهای تربیتی و فعالیتهای فوق برنامه ) توانسته اند در 33135  جلسه تخصصی ایفای نقش نمایند . 

*دیدار دانش آموزان با علما و فضلای حوزه های علمیه

رحیمی در بخش دیگری از این گزارش به یکی دیگر ازبرنامه های این دبیر خانه اشاره کرد و گفت ؛ طرح دیدار دانش آموزان با علما و فضلای حوزه های علمیه و آشنایی با نظام آموزشی مدارس علمیه در 32 استان به اجرا در آمده است که در این طرح دانش آموزان با حضور در  449 مدرسه علوم دینی ودر قالب 2128 جلسه با 759 نفر از علما و فضلای حوزه های علمیه دیدار کرده و با برنامه ها ، نظام آموزشی  و اساتید حوزوی آشنا شده اند. 

*استقبال دبیر خانه ستاد از طرح های پیشنهادی 

 رحیمی خاطر نشان ساخت ؛با توجه به حمایت دبیرخانه ستاد از برنامه های ابتکاری و پیشنهادی استان ها در راستای تحقق اهداف تربیت دینی و تعمیق باورهای اعتقادی دانش آموزان، تعداد 24 استان،  43 عنوان فعالیت ابتکاری خارج از برنامه های متمرکز ستاد را در تفاهم نامه سال تحصیلی 96-95 پیشنهاد کرده اند. 

وی افزود ؛جمع بندی گزارش عملکرد استان ها نشان می دهد با 104 درصد تحقق، عملکرد موفقی از فعالیت های پیشنهادی ارائه کرده اند.

توانمند سازی 82 درصدی روحانیون شاغل 

معاون پژوهش و برنامه ریزی دبیر خانه ستاد همکاری ها یا آور شد ؛توانمند سازی روحانیون شاغل در آموزش و پرورش در 31 استان اجرا شده است . براساس گزارش استان ها تعداد 3291 نفر روحانی شاغل در آموزش و پرورش وجود داشته ،پیش بینی شده بود 71 درصد شاغلین معادل 2344 نفر در جریان آموزش و توانمند سازی قراگیرند، عملکرد استان ها نشان می دهد تعداد 1923 نفر از روحانیون در دوره های آموزشی شرکت کرده اند ،این رقم نسبت به حجم پیش بینی شده 82 درصد می باشد.

وی افزود؛در جریان آموزش و توانمند سازی روحانیون شاغل در آموزش و پرورش از 63 نفر استاد حوزه علمیه و 40 نفر از اساتید آموزش و پرورش استفاده شده است . 

بررسی جدول عملکرد استان ها نشان می دهد 15 استان موفق شده است 100 درصد طلاب شاغل موجود خود را در برنامه توانمند سازی شرکت دهد.

*اهم اقدامات انجام شده در راستای توانمند سازی روحانیون

وی اهم اقدامات انجام شده در راستای توانمند سازی روحانیون شاغل در آموزش و پرورش را تشریح کرد و گفت : برگزاری جلسات و کارگروه های ویژه کمیته همکاری های استان جهت برنامه ریزی وتصمیم گیری،اعلام فراخوان برای شناسایی همکاران شاغل در آموزش و پرورش،شناسایی روحانیون شاغل در مناطق و نواحی ودريافت آمار جامعه هدف از  مراجع ذيربط،تعیین سرفصل ها و منابع آموزشی و تدوین برنامه آموزشی ،شناسایی وانتخاب اساتید بر اساس سرفصل ها،تبیین اهمیت دوره توانمند سازی و برگزاری جلسه توجیهی- آموزشی با حضور اساتید حوزه و صاحب نظر در تعلیم و تربیت اسلامی

،برگزاری دوره توانمند سازی روحانیون شاغل در آموزش وپرورش،حضور فعال اعضای دبیرخانه در دوره ها و پشتیبانی لازم ،تهیه کتاب و فلش حاوی 16 گیگ محتوای چند رسانه ای و تحویل به شرکت کنندگان،میزبانی از طلاب شاغل استان های سیستان و بلوچستان، سمنان، خراسان شمالی و جنوبی و برگزاری دوره در خراسان رضوی ( بر گزاری دوره به صورت قطبی ) از اهم فعالیتهای این دبیر خانه جهت توانمد سازی روحانیون شاغل در آموزش و پرورش بوده است . 

*استقبال نمایندگا هر دو نهاد از ارتقا سطح همکاری ها 

در ادامه این جلسه هرکدام از نمایندگان ستادی مرکز مدیریت حوزه های علمیه ونیز نمایند گان معاونت های ستادی وزارت آموزش و پرور ش نقطه نظرات خود را جهت بهبود هرچه بهتر روند همکاری ها بیان کردند 

نمایندگان معاونین ستادی آموزش و پرورش با طرح مسائلی پیرامون باز شدن مسیر های قانونی برای حضور هرچه بیشتر و بهتر حوزه در آموزش و پرورش ، همکاری حوزه با نهاد تعلیم و تربیت را نسبت به دیگر نهاد ها قابل تقدیر دانسته و ابراز امید واری کردند ، همان گونه که ستاد همکاری ها آرام و منطقی جای خود رادر نهاد آموزش و پرورش باز کرده و همه پذیرفته ایم این همکاری ها نیاز مبرم تعلیم و تربیت ماست ، انتظار داریم حوزه نیز از این فرصت استفاده کرده و به کمک آموزش و پرورش بیاید .  

*درخواست های حوزویان 

نمایندگان حوزه علمیه نیز اذعان داشتند ،میزان تاثیر روحانیون در تحقق اهداف مدارس  مورد بررسی قرار گیرد. حضور روحانیون در مدارس به نسبت مدارس موجود در کشور افزایش یابد. جلب همکاری و مشارکت خیرین فرهنگی در این امر پیشنهاد می گردد. حضور روحانیون و مبلغان در اردوهای دانش آموزی و مشاوره دانش آموزان در برنامه های آتی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 

برای ایجاد ارتباط موثر روحانیون با دانش آموزان دوره های ویژه برگزار گردد. مدیران مدارس نسبت به رسالت تبلیغی روحانیون توجیه شوند 

نمایندگان حوزه همچنین  توسعه و استمرار برنامه ها ، ایجاد برنامه های جدید، برگزاری دوره های معلم طلبه ها ، طراحی اردوهای دانش آموزی ، برنامه های ویژه دینی ، انعکاس رسانه ای و خبری برنامه های دبیرخانه ستاد خواستار شدند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دبیرستاد همکاریها درجمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»