به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها ،حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی ملکی دراختتامیه بر گزاری دوره تربیت مدرس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به خبر نگاران گفت؛ هدف از بر گزاری این دوره آشنایی طلاب و رو حانیون شاغل در آموزش و پرورش با متن سند تحول و ساحت های تعریف شده آن است
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش گفت؛سندی که با سالها کار کارشناسی نخبگان عرصه تعلیم و تربیت نگاشته شده و رهبر معظم انقلاب بر همه ارکان نظام تکلیف کرده آنچه از این سند مربوط به آنان می شود را عملیاتی و اجرایی نمایند نباید در حاشیه کارها قرار گیرد.
*قانون اساسی تعلیم و تربیت را پاس بداریم
وی افزود؛ تحقق سند تحول بنیادین که به عبارتی قانون اساسی تعلیم و تربیت است در گرو همکاری های تنگاتنگ حوزه و آموزش و پرورش است و باید با گفتمان سازی و کار عملیاتی مواد مندرج در این سند را در کف مدارس کشور اجرا نماییم .
دبیر ستاد همکاری ها تاکید کرد ، طبق منویات رهبری تحول اگر چه یک واژه است ،اما پشت این کلمه یک دنیا کار و رسالت سنگین نهفته است که یک شاخصه مهم آن ،منابع انسانی در حوزه صف و ستاد است و اهمیت فراوانی دارد.
*کمبودها و خلاء ها را باور کنیم
وی اظهار داشت:اگر قبول کنیم در سیستم و وضع موجودمان نقایص ،کمبودها و خلاء هایی وجود دارد و آن ها را شناسایی کنیم و به این باور برسیم ، به تحول مورد نظر خواهیم رسید .
حجت الاسلام والمسلمین ملکی خاطرنشان کرد: اگر بتوان نیروی انسانی را به این باور برسانیم که نیاز به تحول داریم به موفقیت دست یافته ایم.
*با صدور بخش نامه و دستورالعمل کار درست نمی شود
وی بیان کرد:با صدور بخش نامه و دستورالعمل ،اتفاقی در تحقق سند تحول نمی افتد ، بنا به فرمایش رهبری در سال 93 همه اجزای آموزش و پرورش باید بدانند، سند تحول از آن ها چه می خواهد و چه رسالتی دارند و چه وظیفه ای بر عهده معلم و مدیر است،وقتی این باور را در بستر آموزش و پرورش تبدیل به گفتمان عمومی کردیم می توان به تحول دست یافت.
حجت الاسلام والمسلمین ملکی یادآور شد:امید است بتوانیم با تربیت مدرسین سند تحول بنیادین و مبانی نظری، آن را به گفتمانی در سطح کشور تبدیل کنیم البته برگزاری این دوره مرحله اول و مقدماتی بود و مراحل بعدی در دستور کار است.
دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش افزود: مخاطبین ما روحانیون به ویژه روحانیون شاغل در آموزش و پرورش که منابع پایدار آموزش و پرورش به شمار می روند هستند .
*استفاده مطلوب از ظرفیت مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه
وی با اشاره به ظرفیت خوب مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه گفت؛ ظرفیت مهمی در حوزه ایجاد شده و باید این ظرفیت در عرصه های مختلف به کار گرفته شود،همان طور که به عنوان یک نمونه در عرصه موفق حاضر شدند در برنامه های دیگر نیز از آن استفاده می کنیم چون روحاینون ظرفیت های مهمی جهت تحقق اهداف نظام هستند.
حجت الاسلام والمسلمین ملکی اظهار داشت:دوره ها باید از نظر محتوایی غنی و به روز و متناسب با نیازهای جامعه باشد، اگر برنامه های این مرکز غنی و به روز باشد مورد استقبال قرار می گیرد .
*برای ارتقاسطح علمی روحانیون سازمانها نیازمند برنامه ریزی هستیم
وی خاطرنشان کرد؛ روحانیون شاغل در سازمانها و نهادها ،حوزه را نمایندگی می کنند و با توجه به درگیر شدن در امور اجرایی طبیعی است فرصت پرداختن به درس و بحث طلبگی به شکلی که فضلای قم مشغول هستند را ندارند ، بنا بر این باید کاری کرد آنان از مسائل علمی روز عقب نیفتاند و بهترین کاری که مرکز مهارتها می تواند انجام دهد تجهیز و توانمند سازی این عزیزان به مهارت های علمی و کار بردی است.
*روحانیون شاغل را دریابیم
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش گفت ؛ مثلا در همین دوره ای که عنوان تربیت مدرس سند تحول بنیادین در قم برگزار شد برخی از روحانیون می گفتند؛ کسی سراغ نیامده است تا مسائل روز مرتبط با تعلیم و تربیت را از نگاه کلان حوزوی و نیز مبانی نظری سند تحول بنیادین به ما بیاموزد و این مساله بیانگر علاقه آنان برای آگاهی یافتن از این مباحث است .
وی گفت:دبیرخانه ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، آمادگی لازم جهت برگزاری دوره های مهارتی برای 5 هزار روحانی شاغل در بدنه آموزش و پرورش با همکاری مرکز آموزش های کار بردی و مهارتی حوزه دارد .
دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش عنوان کرد: می توانیم با هم کاری یکدیگر ظرفیت های بالقوه رو حانیون را به فعلیت برسانیم و آن ها را در جهت اهداف نظام و حوزه های علمیه به کار گیریم.