Print
Zoom In
Zoom Out

به بهانه انتشار روزنامه زنگ آخر

ظرفیت های رسانه ای حوزه در عرصه کودک و نوجوان

شناسه مطلب: 10468
زمان انتشار: چهارشنبه 25 بهمن 1396 ساعت 14:32

نخستین روزنامه کودکان ونوجوانان در ایران از دی ماه گذشته به جمع خانواده بزرگ مطبوعات پیوست،در این روزنامه محتوای آموزشی، سرگرمی، داستانی، سلامت و بهداشت با زبان و ادبیات کودکانه ارائه می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها، در این روزنامه محتوای آموزشی، سرگرمی، داستانی، سلامت و بهداشت با زبان و ادبیات کودکانه ارائه می شود.

هدف از انتشار این روزنامه  نشریه خوانی بچه ها از سنین دبستان، همزمان با سواد آموزی و علم آموزی اعلام شده است.  صاحب امتیاز این روزنامه متفاوت می گوید؛ براین باوریم روزنامه خوانی در واقع مقدمه ای بر کتاب خوانی و بالا بردن سطح دانش و آگاهی است. 

این نشریه تنها روزنامه کودکان و نوجوانان ایران است که برای جامعه مخاطب دانش آموزان به تازگی منتشر شده است.

خانم سمیه کرمانی، صاحب امتیاز و مدیر مسئول زنگ آخر از تمامی معلمان و فعالان در عرصه کودک و نوجوان خواسته است  به جهت بهتر شدن محتوا علاوه بر همکاری، انتقادات و پیشنهادات خود را ارائه کنند.

دبیرخانه ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش ضمن تبریک انتشار این روزنامه متفاوت به دست اندر کاران انتشار زنگ آخر برخی از ظرفیت های رسانه ای حوزه علمیه در عرصه کودک و نوجوان را معرفی میکند، باشد که  "زنگ آخر" با بهرگیری از این نشریات فاخر در تربیت دینی دانش آموزان نیز با برکت و مفید واقع گردد. 

حوزه علمیه قم برای تربیت نسل کودک و نوجوان فعالیت های گوناگونی را انجام داده است ، یکی از اقدامات قابل توجه حوزه تمرکز رسانه ای  بر تربیت دینی با انتشار مجلات و ماهنامه های اجتماعی و خانوادگی در سطح بزرگسالان ، خانواده ها و کودک و نوجوان می باشد .

در این راستا دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با انتشار سه نشریه در سطح کودک و نوجوان مطالب دینی ، علمی و فرهنگی را هنرمندانه منتشر و در اختیار خانواده هاو کانون های فرهنگی آموزشی قرار داده است که در ذیل نیم نگاهی به نشریات تربیتی و آموزشی می آید   


*ماهنامه پوپک

ماهنامه فرهنگي «پوپک» در حال وهواي کودکي، شعر و داستان و مطالب متنوع است که از مردادماه سال ۱۳۷۳ به طور منظم منتشر مي شود.

توجه به ارزش هاي ديني و اسلامي و سوق دادن دانش آموزان به اين سمت و سو که همواره مورد تأکيد مقام معظم رهبري بوده است، از اهم برنامه هاي نشريه پوپک است.

نشريه پوپک تلاش دارد دين مداري ، اخلاق توحيدي و سبک زندگي اسلامي را به کودکان بياموزد و آنان را در مسير تعالي و ترّقي ديني قرار دهد. 

پوپک مي خواهد با گام هاي نوين و با استفاده از مطالب روز، کودکان را دينمدار، اخلاق گرا و بانشاط و اميدوار بار بياورد.

سياست هاي اصلي اين نشريه بر اساس سياست هاي دفتر تبليغات اسلامي، جهت رشد و خلاقيت ذهني بچه ها در مسير اخلاق ديني است.

 توجه دادن اين گروه سني به خواندن درس و انس و دوستي با کتابهاي خوب و مناسب، نمود ويژه و مهمي دارد و تلاش می کند کودکان در زندگي خود از بي هدفي و غوطه ور شدن در مطالب و سرگرمي هاي بي نتيجه که منشا آن  شبکه هاي اجتماعي و اينترنتي است ، دور شوند.

*فهرست برخی از عناوین پوپک 

"شعر" به زبان کودکانه با هدف معرفی نعمت های خداوند به انسان ،"حکایت فرشته ها" به منظور سبک زندگی دینی ،"خاطره"  با ادبیات کودکانه برای معرفی و بیان وقایع تاریخی چون انقلاب ، دفاع مقدس و... "روزهای نو" شامل معرفی خصوصیات ماه های شمسی و قمری و تقویم تاریخ به زبان کودکان،  "داستان مصور" برای بیان برخی آموزه های فرهنگی و دینی و سبک زندگی و نیز احترام به بزرگتر ها در قالب نقاشی های جالب و دیدنی ،"علمی‌های کوچولو" برای بیان نکات علمی به زبان کودک، مانند کاربرد اعضای بدن ، فواید باران و برف ، ابرها و کوه ها و..... دیگر مطالب متنوع و جذاب به زبان کودکان و نو جوانان است.

اين ماهنامه به صاحب امتيازي مرکز فرهنگي هنري(وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم) منتشر مي شود که مدير مسؤول اين ماهنامه، محمد حسني و سردبير آن مجيد ملامحمدي است.

نشانی اینترنتی ماهنامه فرهنگي پوپک  به آدرس www.poopak.eshragh.ir می باشد .

*«سنجاقک» پل دوستي خردسالان و بزرگترها

دیگر نشریه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، ماهنامه فرهنگي آموزشي خردسالان با عنوان «سنجاقک»است  که از آن به عنوان  پل دوستي بين خردسالان و بزرگترها یاد می کنند.

ماهنامه سنجاقک با رويکرد فرهنگي و آموزشي در بهمن ماه ۱۳۸۳ منتشر شد؛ چند شماره اول اين نشريه ضميمه روزنامه «جام جم» چاپ شد ،پس از آن به طور مستقل و مستمر انتشار خود را پي گرفت، مخاطبان ماهنامه سنجاقک، خردسالان(سه تا هفت سال) هستند.

*سنجاقک با عناوین کودکانه

سنجاقک با عناوین کودکانه ای تلاش دارد بچه های خرد سال را درگیر کتاب و نقاشی و نیز داستانهای جذاب کند و بر این اساس ، در صفحه ای به عنوان "آموزشگاه خانگی" سعی کرده کودکان را در گیر مهارت آموزی در حد سن و سالشان نماید.

همچنین در عناوینی با عنوان "میهمان حرم"تلاش دارد کودک را با آداب زیارت و نیز روایت امامان  علیهم السلام آشنا نماید ، دیگر عناوین این ماهنامه کودکانه  هر کدام به نوبه خود در مهارت آموزی و توانمد کردن ذهن بچه ها برای تفریح سالم جذاب و مخاطب پسند در نظر گرفته شده است.   

سنجاقک در ۳۸ صفحه باستفاده از آثار بهترين تصويرگران و نويسندگان و شاعران، منتشر می گردد ،همچنين استفاده از مربيان مهد کودک ،جهت ارتقاي مجله، از ويژگي هاي سنجاقک است؛ از مطالب سنجاقک مي توان به بخش هاي "شعر، قصه، علمي، تصوير در متن، کمي کاستريپ و معارف" اشاره کرد؛ همچنين هر ماه مطالبي متناسب با مناسبت هاي شمسي و قمري آن ماه تهيه و درج مي شود.

اين ماهنامه به صاحب امتيازي مرکز فرهنگي هنري دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم و مدير مسؤولی محمد حسني و سردبيری علي باباجاني منتشر می گرددو نشانی اینترنتی آنsanjaqak.eshragh.ir می باشد 

*ماهنامه فرهنگي سلام بچه ها

ماهنامه فرهنگي نوجوانان ايران با عنوان «سلام بچه ها» از فروردين سال ۱۳۶۹ تا کنون مرتب و بدون وقفه منتشر شده و همين امر، نشان دهنده سابقه طولاني و خدمات شناخته شده ي اين مجله است. اين مجله،از  نشريه  هاي فرهنگي براي قشر نوجوان کشور است  نويسندگان شناخته شده و تصويرگران برتر کشور در آن فعاليت دارند.

ماهنامه «سلام بچه ها» در برگيرنده عناويني چون شعر، داستان، طنز، معارف، جدول و سرگرمي، ترجمه، مشاوره و ... مي باشد. «آسمانه» ضميمه اين مجله چاپ است  که در برگيرنده ي آثار ارسالي نوقلمان کشور است.

اين مجله تاکنون چندبار در جشنواره هاي گوناگون از جمله جشنواره مطبوعات کشور در سال ۱۳۷۶، جشنواره مطبوعات کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۷۷ و جشنواره مطبوعات ديني در سال ۱۳۸۲ به عنوان مجله برتر شناخته شده و جوايزي را از آن خود کرده است. 

مديران هنري، نويسندگان و شاعران اين مجله نیز  به صورت متعدد در جشنواره هاي مختلف حائز رتبه های برگزیده شده اند.

سلام بچه ها نیز به صاحب امتيازي مرکز فرهنگي هنري(وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم) منتشر مي شود که مدير مسؤول آن محمد حسني به  سردبير سيد سعيد هاشمي مي باشد.

نشانی اینترنتی ماهنامه فرهنگي نوجوانان ايران(سلام بچه ها) به آدرس www.salambacheha.eshragh.ir است.

ناگفته پیداست نشر یات حوزه علمیه قم در این گزارش کوتاه نمی گنجد و دیگر موسسات و مراکز فرهنگی و تحقیقاتی حوزه دارای نشریات پر محتوا و غنی و سرشار از مطالب متنوع برای قشر کودک و نوجوان هستند که می تواند پایه خوبی برای دست اندر کاران روزنامه زنگ آخر جهت تولید محتوای دینی و تربیت اسلامی باشد  


آیت‌ الله اعرافی در جمع خیرین مدرسه ساز:

آموزش و پرورش هسته اصلی و کانون تربیت و آینده سازی است

با حضور وزیر و مشاور وزیر

میز خدمت آموزش و پرورش در نماز جمعه تهران برپا شد

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (75) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

بارویکرد دانش آموزی

کتاب "سفیر محبت" منتشر شد

دهمین دوره توانمندسازی طلاب امین شهرستان‌های تهران برگزار شد

درقم برگزارشد

آیین رونمایی از مجموعه کتاب‌های «پرسش و پاسخ دانش آموزی» با حضور مشاور وزیر آموزش و پرورش

تصاویر/ رونمایی از دوره ۵ جلدی کتاب «پرسش و پاسخ های دانش آموزی»

با حضور مشاور وزیر آموزش و پرورش

از مجموعه کتاب‌های "پرسش و پاسخ دانش آموزی" رونمایی شد

وزیر آموزش و پرورش:

راه رسیدن به قله؛ تربیت دانش آموزان فکور و چند ساحتی نه تست زن!

گفتاری از آیت الله العظمی جوادی آملی

چرا بهای زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها بهشت است

به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

کتاب «پرسش و پاسخ‌های دانش‌آموزی(اخلاق)» روانه بازار نشر شد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مشرف خبر داد:

برگزاری جشن تکلیف ۵ هزار دختر نومکلف در حرم بانوی کرامت

به مناسبت ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)؛

شعبه ای ازشفاخانه اهل بیت علیهم السلام

زیارت نامه حضرت معصومه(س) و شاخص‌های حیات طیبه

رضامراد صحرایی در دیدار با خانواده شهید عسگری جمکرانی:

۱۳۷۴ فرزند شهید در مدارس شاهد کشور تحصیل می‌کنند/امروز اصلی ترین قدرت فرهنگی ما شهدا هستند