Print
Zoom In
Zoom Out

مشروح میزگرد یازدهمین نشست ملی همکاریها

تحقق سند بنیادین در گرو تقویت گفتمان همکاریها/ کتابهای تعلیم وتربیت نیازمند بازنگری حوزویان فاضل و اندیشه ورز

شناسه مطلب: 10331
زمان انتشار: سه شنبه 14 آذر 1396 ساعت 13:41

تحقق سند بنیادین در گرو تقویت گفتمان همکاریها/ کتابهای تعلیم وتربیت نیازمند بازنگری حوزویان فاضل و اندیشه ورز/آموزش و پرورش پیشرو اجرای سند تحول

در دومین روز از برگزاری یازدهمین نشست دبیران ستادی و استانی ستاد همکاریها ،میزگرد تخصصی با حضور مدیران و معاونان ستادی حوزه و آموزش و پرورش پیرامون تعاملات این دو نهادبرگزار گردید .

پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها مشروح این میز گرد تخصصی را منتشرمیکند 

با تقویت گفتمان همکاری ها تحقق سند بنیادین امکان پذیر خواهد شد


در ابتدای میزگرد  حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی ملکی دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با اشاره به اهداف این نشست ملی عنوان کرد: آیت الله اعرافی در مراسم افتتاحیه  دیدگاهای  خود را  پیرامون جایگاه حوزه و آموزش و پرورش در مسیر تعلیم و تربیت دینی مطرح کردند  که بسیار ارزشمند و قابل استفاده است .

وی افزود: امید است در این میزگرد ، قدم های  مفید و موثری جهت تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت برداریم و با برنامه های  ویژه ای که وزارت آموزش و پرورش با محوریت و اهداف سند تحول بنیادین دنبال می کند، نتایج بهتری تحقق یابد.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی اظهار داشت: از اهداف مهم در برپایی این نشست ،تقویت انگیزه کاری ، روحیه تعامل، گفتمان همکاری، تبیین برنامه های آموزشی و برنامه ریزی سال 96 و 97 می باشد که بدون گفت و گو و دست یافتن به نقطه مشترک امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: امروز ضرورت تعامل و همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش بر کسی پوشیده نیست وما در این نشست، دو هدف مهم ، یعنی بررسی و تصویب قوانین لازم و دیگری افزایش ظرفیت های حوزوی در بدنه آموزش و پرورش را دنبال می کنیم.

دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش بیان کرد:متاسفانه مدارس ما با عدم حضور  قشر فرهیخته  روحانی مواجه است و در سطح کشور 103 هزار مدرسه  فاقد روحانی می باشد.

مشاوروزیر آموزش و پرورش اذعان داشت:اگر همه مسئولان در حوزه های علمیه و آموزش و پرورش مساعدت و همراهی بیش از پیش را  در جهت دست یابی به اهداف داشته باشند ،شاهد اتفاقات مبارک و موثری در روند اجرای برنامه ها خواهیم بود .

نقش آموزش و پرورش در شناسایی دانش آموزان مستعد برای  ورود به حوزه 

در ادامه این میزگرد ، معاون آموزش حوزه با گرامیداشت ایام ربیع الاول و پیروزی جبهه مقاومت خاطرنشان کرد:بحث پذیرش حوزه ها موضوعی جدی است ،افرادی که در حوزه پذیرش می شوند از آموزش و پرورش می آیند و از مقطع پایه 8 یا دیپلم هستند، یکی از تعاملات میان حوزه و آموزش و پرورش همین مساله است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی رستم نژاد افزود؛ فرآیند پذیرش در حوزه طولانی است ،ما فقط به دنبال پذیرش شخص خوش حافظه و خوش استعداد نیستیم ،برای ما خانواده و مذهب و مسائل اجتماعی اهمیت زیادی دارد چرا که یکی از رسالتهای حوزه ،جذب  افراد برای  خادمی دین و سربازی حضرت  ولی عصر(عج) می باشد.

وی تصریح کرد: در آموزش و پرورش افراد از هر مذهب و دینی  می توانند ورود نمایند ،ولی حوزه  سرباز خانه حضرت  ولی عصرمی باشد و در بسیاری از مسائل ملاحظات خاص خود را دارد  که  در آموزش و پرورش این مسائل  مد نظر نیست و اساسا جزو ماموریت های آموزش و پرورش نمی باشد ، لذا به نظر می رسد یکی از راههای تعامل این است برای جذب  دانش آموزی که می خواهد وارد حوزه شود ، در کنار تحقیقات میدانی مدیران و معلمان مدارس نیز به گونه ای در معرفی یک دانش آموز مستعد برای ورود به عرصه طلبگی ،حوزه را کمک کنند و با طراحی فرایندی، یکی از معیار های گزینش طلبه استعلام از مدرسه و معلمان مربوطه باشد  .

حجت الاسلام و المسلمین مهدی رستم نژاد افزود ظهار داشت: تا کنون کانال ارتباطی در زمینه جذب طلبه با آموزش و پرورش نداشته ایم ،به نظر من، بهترین فردی که به عنوان داور می تواند قضاوت کند معلمان و مدیران آموزش و پرورش و مشاوران دینی هستند که ده سال با دانش آموز در ارتباط بوده اند، لذا پیشنهاد اتصال این حلقه را داریم و معتقدیم  آموزش و پرورش می تواند، افراد مستعد را نه فقط  از نظر درسی  بلکه ازلحاظ  قابلیت های دیگر گواهی و به حوزه معرفی  کند .

کتابهای تعلیم وتربیت نیازمند بازنگری حوزویان فاضل و اندیشه ورز است 


درادامه این نشست خانم  دکتر رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد ؛حوزه های علمیه نقش مهمی در تربیت دینی دانش آموزان دارند، بر این اساس باید توانمندی های خود را بشناسند و به آسیب شناسی بپردازند.

وی اظهار داشت: این نشست، همفکری در مورد موضوع مهم تربیت یک نسل می باشد که آینده ساز کشور عزیز اسلامی و کشور امام زمان(عج) هستند، جهت تشکیل این جلسه لازم است قدردانی ویژه ای از حجت الاسلام و المسلیمن ملکی و همکاران  آموزش و پرورش در خراسان رضوی داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: چند نکته را در این نشست یاداور می شوم ،هر چند شنیدن این ها از زبان یک معلم می تواند فقط یادآوری باشد، ما از حوزه ، مطالبه داریم ،حوزه نیز از آموزش و پرورش مطالبه دارد ،مسیر حوزه دعوت از جانب خداست ، انسان در وجود خود باید شایستگی هایی را نشان دهد که لایق این دعوت یعنی وادی طلبگی  باشد،چون مسیر حوزه مانند ، فیزیک و شیمی نیست ،بلکه خداوند افراد را دعوت می کند و باید بر خود ببالند و درقبال آن احساس مسئولیت کنند.

خانم حکیم زاده بیان کرد: مطالبه اول ما از حوزه این است ،بر صفات نظریه قرآنی تربیت تمرکز کند، کتاب های زیادی در مورد تعلیم و تربیت اسلامی وجود دارد که نیازمند بازنگری است ،برخی آیات و احادیثی می آورند و می گویند فلان دانشمند این را گفته و ما 1400 سال قبل آن را در قرآن و احادیث آورده ایم ،به نظرم این تقلیل دادن تربیت اسلامی است.

وی عنوان کرد: ما هنوز وظایف  یک معلم قرآن که  چه رفتاری با دانش آموز داشته باشد یا مدیریک  مکتب قرآنی، چه رفتار و روش های مدیریتی به سبک های نوین مدیریتی و البته برگرفته از قرآن و آموزه های دینی  کسب  کند را استخراج نکرده ایم  .

سخنران این میزگرد، در ادامه یاد آور شد؛وقتی می گوییم قرآن تبیان است، چون ،برای هر مکان و زمان سخنی دارد، اینکه بگوئیم در مدرسه نماز جماعت برگزار شود، خیلی  خوب است ،اما کفایت نمی کند  و نباید  دلمان را به آما رو ارقام خوش کنیم،بدون اینکه به آثار این فعالیت ها توجه داشته باشیم،  این ها آفت است که متاسفانه همه نهاد های حوزوی و دانشگاهی درگیر این آمار ها شده اند و باید از آن حذر کرد وبه  اثر بخشی فعالیت ها و سنجش فعالیت ها بیاندیشیم  ،ما دانشگاهی ها مقاله ، کتاب و همایش می شماریم تا ارتقاء بگیریم، چون نظام ما برگرفته از نظام غربی است ،اما حیف است فعالیت های حوزه در آموزش و پرورش مثلا بر اساس تعداد نماز جماعت ها محاسبه شود، بلکه باید تاثیر آن و خلاء ها را بشناسیم وآمار و ارقام فقط  ابزاری برای اندازه گیری باشد.

خانم حکیم زاده گفت: حوزه ای که روزگاری  افتخارش این بود ،علما و دانش آموختگان خود را جحت الاسلام و آیت الله خطاب میکرد ،اکنون  تن به نظام دانشگاهی داده و بسیاری ازدانش آموختگان آن  با  عنوان و لقب دکتر خطاب می شوند ،در حالی که این عناوین برای  نظام آمکادمیک  اعتبار و ارزش دارد و حوزه علمیه می بایست به داشته های بی شمارسنتی خود بر اساس اقتضائات زمان و مکان ببالد .

وی در تبیین این بخش از سخنان خود  افزود: آیا وقتی به علامه طباطبایی، مثلا دکتربگوئیم ،چیزی به فضل آن حکیم متاله  اضافه می شود ؟ بنا بر این روی این  مساله باید تامل جدی صورت بگیرد و خدای نا خواسته سنت های دیر پای حوزه به فراموشی سپرده نشود که حوزه هرچه دارد از سلف صالح خود دارد و باید از آن پاسداری کند .

 معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: حوزه باید تصویری درست از اسلام ناب محمدی مبتنی بر قرآن و سیره رسول گرامی اسلام و ائمه اطهار(ع) نشان دهد، خوشحالیم که داعش شکست خورده است اما ، فراموش نکنیم ،داعش زائیده تفکر وهابیت است از زمانی که این تفکر آغاز شد ،تمام تلاش خود را برای محو کردن اسلام اهل بیت(ع) به کار برد.

حکیم زاده ادامه داد: ما باید به جوانان دنیا  نشان دهیم ،اسلام چیزی نیست که داعش نشان می دهد و این میس امکان پذیر نمی شود، مگر اینکه  رفتار ما تجلی رحمتی باشد که خداوند بر خود واجب کرده و مورد تاکید قرار داده است.

مطالبه ما از حوزه تکیه برتدوین و استخراج نظام های رفتاری از قرآن است

وی عنوان کرد: مطالبه دیگر ما از حوزه تکیه بر نظام های رفتاری در قرآن به جای تکیه صرف بر تبیین عمل و پاداش آن است، اینکه چه عملی انجام دهیم و چه پاداش و جزایی بگیریم یک طرف مساله است ،اما از طرف دیگر باید نظام رفتاری قران را استخراج کنیم  ، نظام رفتاری قرآن اصالت را به تشویق می دهد، خداوند در آیات متعدد و در رابطه با بحث پاداش و بخشش ،اصالت را به چند برابر بودن پاداش می دهد ،آیا ما این کار را از قرآن احصا کرده ایم و بر روی نظام تشویقی تربیت قرآنی چقدر موفق بوده ایم، این کار حوزه است وباید با استخراج منابع غنی دینی آموزش و پرورش را در نظام تعلیم و تربیت کمک کند .

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد؛ در یک  تحلیل محتوایی از  درسهای  دینی در سالهای قبل به این نتیجه رسیدم  همواره تکیه بر آیات عذاب ،چند برابر آیات تشویق است در صورتی که باید درس و سخنرانی ،نمایی از نحوه سخن گفتن پیامبر و ائمه اطهارعلیهم السلام در امید به مردم از رحمت های بی نهایت خداوند خداوند باشد. 

حکیم زاده اظهار داشت: همه نگرانی ها ی ما این است،برخی عقاید خودشان را به جای قرآن عرضه کنند بنا براین از حوزه  درخواست داریم به ما کمک کند ، مثلا جایگاه رفیعی که قران برای دختران و زنان معرفی کرده را در قالب متن های آموزشی قابل دفاع احصا نموده تا با بیان آن در مقاطع مختلف تحصیلی،  دختران ما  فریب وعده های دروغین شرق و غر ب برای حفظ حقوقشان را نخورند.

حیات طیبه کلید واژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش


در ادامه این میزگرد علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اجرای سند تحول یکی از مطالبات ملی کشور است و به نظر می آید از این جمع حاضرذی نفع تر برای مطالبه ملی این سند نداریم،زحمات زیادی برای تدوین این سند کشیده شده ، مبانی نظری سند دستمایه خوبی برای تربیت دینی است ،باید بر این اساس مبانی تعلیم و تربیت اسلامی را شکل دهیم و جریان تعلیم و تعلم را در مسیر  سند قرار دهیم ،البته برای اجرایی کردن آن ،یک حلقه مفقوده وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، مفاهیمی که در سند تحول آمده نیازمند تعریف عملیاتی است وحوزه علمیه قطعا  در این جریان نقش آفرین خواهد بود .

مهندس زرافشان بیان کرد:برای اینکه دست اندرکاران تعلیم و تربیت بتوانند تعاریف عملیاتی که از مفاهیم سند تحول داریم را مورد توجه  قرار دهند ،واژه هایی مطرح شده که کلید واژه آن حیات طیبه است.

وی تصریح کرد:طبق سند، یادگیرندگان  باید به مراتبی از حیات طیبه دست یابند در این راستا یک تعریف کلی از حیات طیبه وجود دارد، اما اینکه چگونه حیاتی است و مراتب آن چیست در سند نیامده است، همچنین مراتبی از کمال اخلاقی در فصل پنجم و سلسله مراتب ارزش های اخلاقی نیز باید مطرح شود و اینکه در چه دوره ای باید آموزش داده شود، مورد بحث و بررسی قرار گیرد  .

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: درسفررهبری به  قم مطالبه  مهمی  از حوزه علمیه بود که به معنای بازنگری،تفاهم همکاری های حوزه و آموزش و پرورش می باشد، و در واقع مطالبه  ای بود که حوزه های علیمه می بایست  مبانی تعلیم و تربیت را برای آموزش و پرورش تبیین کنند.

وی عنوان کرد: درتفاهم نامه  جدید ،ورود حوزه به برنامه های درسی و مبانی تعلیم و تربیت در همکاری های مشترک  مورد توجه قرار گرفته است و از برنامه هایی است که درسال جاری و آینده باید چارچوب  های آن را تعیین و عملیاتی کنیم، همواره  سئوال می شود، چه میزان از سند عملیاتی شده است ،چه میزان از مفاهیم در سند تحول امکان عملیاتی کردن و اجرایی شدن را دارد و آیا مفاهیم سند تحول،  قابلیت اجرایی شدن را دارد؟

زرافشان خاطرنشان کرد:یکی از درخواست های ما این است باری تحقق این امرکمیته های استانی ستاد، اجرای این سند را در دستور کار خود قرار دهند و بخش هایی که قابل اجراست و می شود عملیاتی کرد ،مورد ارزیابی قرار دهند، زیرا خوشبختانه در این عرصه مطالعات خوبی انجام شده است.

وی تاکید کرد: سند  تحول یک سند بالادستی محکم است و تولید کننده و ناظرین از برجسته ترین شخصیت های علمی کشور می باشند ،آیت الله اعرافی ناظر مبانی نظری آن بوده اند و رهبری قطعیت و سندیت آن را با رها  مورد تاکید قرار دادند ،بنا بر این بحث سند تحول ، تعاریف ابتدایی سند و عملیاتی و اجرایی کردن مفاهیم و رصد بخش های قابل اجرای آن توسط کمیته های استانی ،یک ضرورت برای تحقق دقیق آن است .

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت:مساله دوم  در مورد طرح امین است که در برنامه سال 96 و 97 در چند بخش استقرار 3500 روحانی در مدارس و جذب به کار گیری 500 طلبه  در قالب نظام وظیفه و توانمند سازی 2700 نفر از طلاب شاغل در آموزش و پرورش جزو برنامه های ما در راستای تحقق بند هایی از سند است .

آموزش و پرورش پیشرو در تحقق سند تحول بنیادین 

وی اذعان کرد: آموزش و پرورش تنها دستگاهی  است که یکی از تکالیف شورای عالی انقلاب فرهنگی را در تدوین سند نظام جامع اقامه نماز عملیاتی کرده، امروز آموزش و پرورش این سند را پیش رو دارد که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده و ملاک عمل در مدارس است و طبق این  سند، زمینه سازی حضور روحانیت در مدارس از تکالیف آموزش و پرورش است و  علاوه بر اقامه نماز، بحث مشاوره دینی برای بچه ها و ایفای نقش مربی دینی و حضور در شورای مدرسه برای مطالبات دانش آموزان و تربیت دینی  با حضور روحانیت را در دستور کار داشتیم و در صددارتقا آن می باشیم .

وی عنوان کرد:مطالبات ما از حوزه تکیه بر نظام های رفتاری است  ،از تعاملات در سطح کلان استقبال می کنیم واهتمام به  مبانی نظری با بهره گیری از  فرمایشات امام و رهبری است و باید از سلیقه های شخصی اجتناب شود.

سرنوشت تعامل دودستگاه در ستادها رقم می خورد 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت:این وظیفه حوزه است که علوم انسانی و اسلامی را مد نظر داشته باشد ،برای اینکه حوزه برای آموزش و پرورش این قدم ها را بردارد، باید ستاد را تقویت کنیم سرنوشت این امور در ستادها رقم میخورد ، کارگروهها باید به تولید اندیشه بپردازند و همه آموزش و پرورش را بهره مند سازند، اما اگر مدل همکاری ها در سطوح پایین تر باشد به خروجی نمی رسیم و موازی کاری ایجاد می شود ،ممکن است اختلافاتی نیزدر مدارس و منطقه و استان ها ایجاد شود.

وی یادآورشد؛تربیت طلاب در مدرسه سفیران هدایت گام مهمی برای پرورش نیروهای خوش فکر حوزوی جهت کمک به آموزش و پرورش بود و برای ارتقا سطح همکاریها نیازمند این گونه همکاریهای کلان هستیم و درخواست داریم ،سند جامع اقامه نماز را نیز مورد عنایت قرار دهند وظایفی را برای روحانیون که در مدارس به ویژه در طرح امین فعالیت دارند با اهداف و راهکارهای سند تحول آشنا نموده  تا جامعیت و کیفیت فعالیت روحانیون را شاهد باشیم.

وی  به نحوه فعالیت های مدارس معارف اشاره کرد و گفت؛  فلسفه تاسیس این مدارس در آموزش و پرورش تربیت مقدماتی دانش اموزان مستعد برای ورود به حوزه ها می باشد ،بخشی از افرادی که در حوزه درس می خوانند در این جا آموزش ببیند، در این رابطه از نظر کمی، کمیته مدارس معارف ،اقدامات خوبی انجام می دهد اما در حوزه کیفی باید مورد توجه ستادها قرار بگیرند ودر این مدارس نقش ایفا کنند، امروز نیم درصد از دانش اموزان پایه دهم در مدارس معارف ثبت نام کردندکه رقمی حدود 4792 نفر می باشند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد:اگر همین تعداد جذب شوند خوب است، اما متاسفانه اکثر دانش آموزان وارد رشته دانشگاهی می شوند ،در حالی که برای ایجاد پیوند بین حوزه بوده است در این خصوص آموزش و پرورش باید توجه بیشتری به تقویت کیفی مدارس داشته باشند.

وی تصریح کرد: ورودی های حوزه ،دانش آموزانی از دوره متوسطه می باشند درخواست داریم، سامانه ثبت حوزه و آموزش و پرورش ارتباطی برقرار کند و آمار دقیق افرادی که در آموزش و پرورش مشغول هستند را گزارش نماید تا بر اساس آمار بتوان سند بالا دستی و نقشه جامع کشور و هدف علمیاتی شماره 5 سند تحول وزارت آموزش و پرورش که مکلف به پوشش صدر در صدی تا پایه نهم و پوشش 95 درصدی تا پایه دوازهم است را اجرایی کنیم، اطلاعات دقیق باید در سامانه داشته باشیم نامه ای برای اقدام ارجاع شده و کمیته های استانی این مشارکت را داشته باشند.

زرافشان افزود: برای خدمت سربازی که سهمیه 500 نفری در نظر گرفته ایم درخواست داریم ،این طلاب برای مدارس شبانه روزی در نظر گرفته شود این ها ظرفیت خوبی برای تربیت دانش آموزان دارند، روحانی ای که در مدرسه شبانه روزی باشد ،فرصت سه نوبته برای مشاوره و نماز جماعت دارد، در این باره حتما کمیته های استانی هماهنگی لازم را به عمل بیاورند تا طلاب در مدارس شبانه روزی مشغول خدمت شوند.

حوزه نقش سازنده ای در هویت دینی دانش آموزان دارد

در ادامه این میزگرد ، دکتر مجتبی زینی وند معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیر دولتی ،با قدردانی از دبیر ستاد  تاکید کرد:این ستاد در تعامل میان حوزه و آموزش و پرورش خروجی خوبی داشته ، آموزش و پرورش بزرگترین نهاد اجتماعی و کنش گر فعال و موثر در جامعه است و در تقویت و گسترش و فرهنگ و هویت نقش سازنده ای دارد به طور معمول نمود تجلی این نقش آفرینی در همه ابعاد و فرهنگ عمومی و سیاست گذاری فرهنگی متصورمی شود.

وی تصریح کرد: ساحت  آموزش و پرورش، فقط آموزش و تعلیم نیست ،بلکه در ساحت  تربیت  مباحثی مانند تکلیف گرایی، مسئولیت پذیری و دفاع از ارزش ها از مسئولیت های آموزش و پرورش آموزش و پرورش به عنوان نهادی که متولی فرآیند آموزش در همه ساحات است میباشد  ،طبق سند تحول باید زمینه دست یابی دانش اموزران به مراتبی از حیات طبیه را در همه زمینه ها به صورت نظام مند و هدف مند و ساختاری انجام دهد.

زینی وند عنوان کرد: تامل در ماموریت ها و وظایف در حوزه سیاست گذاری بر اساس سند بر عهده آموزش و پرورش، نشان از این دارد که به واسطه پیچیدگی و گستردگی واقعیت فرهنگی و حجم فزاینده و چالش های نوینی که وجود دارد، تحقق راهکارهای سند و اجرای کارآمد سیاست های فرهنگی تنها از ره گذر مشارکت های موثر همه سازمانها و نهادها و روحانیون و علما امکان پذیر است.

وی ادامه داد؛ روحانیت به عنوان سازمان هدایت کننده افکار عمومی به واسطه محوریت و تعمیق بخشی به باورهای دینی و آشنا سازی نسل جوان و نوجوان با آموزه های اسلامی  و هویت ملی از جایگاه بالایی برخوردار است.

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی خاطرنشان کرد:وقتی آموزش و پرورش در ایران شکل گرفت، ماندگاری اندیشه های دینی و فقه شیعه جز با دود خوردن و ماندن در حجره های نمور امکان پذیر نبوده است، همواره سخت گیری نسبت به علما وجود داشته است و اکنون اگر اتفاق و اتحاد عملی بین حوزه و آموزش و پرورش بیفتد حیات طیبه مورد نظر سند تحول رخ خواهد داد.

دکتر زینی وند دغدغه روحانیون را از سر سوز و تعهد دانست و یاد آورشد؛ اگرحوزه های علمیه نگران این موضوع هستند که حضور روحانی در مدارس ساختار مند و هدفمند نیست ،شاید کوتاهی از جانب اموزش و پرورش است ،شاید ما نتوانسته ایم زمینه را به شکلی فراهم کنیم ،تا یک عالم دینی در مدارس بهترین تربیت دینی را برای دانش آموزان داشته باشد و مانند شهیدان  بهشتی ، مطهری  و باهنر تاثیر گذاری خوبی در تعلیم و تربیت را به نمایش بگذارند. 

حتی مدرسه غیر دولتی هم می تواند از ظرفیت طلاب استفاده کند 

وی بیان کرد؛ آمادگی کامل داریم در سازمان مدارس غیر دولتی در دوبخش در خدمت علما باشیم ،بیش از 99 درصد معلمین در مدارس غیر دولتی نیروهای آزاد هستند، این زمینه خوبی برای حضور و تاثیر گذاشتن بر اندیشه دینی و انتقال درست مفاهیم دینی دارد، من معتقدم طبق اقتضائات دانش آموزان، حتی مدرسه غیر دولتی هم می تواند از ظرفیت روحانی به عنوان مشاوره های دینی استفاده شود.

زینی وند یادآور شد: نمونه های موفقی از حضور معلمان روحانی در تدریس عربی و قرآن دیده ایم ،بهترین معلمان روحانیون هستند،با توجه به اینکه زیربنای شخصیت از کودکی است ،آموخته ها مبنای موفقیت در آینده خواهد بود، اگر در فکر درآمد هستیم نمی توان پیش دبستانی احداث کرد ،ما تقاضا داریم در جهت ابعاد تربیتی ،حضور روحانی در مدارس غیر دولتی و معارف اسلامی تقویت شود.

حوزه ،دانشگاه و آموزش و پرورش سه ضلع ساخت  تمدن اسلامی 

در ادامه میزگرد  حجت الاسلام و المسلمین سید حسین میرمعزی معاون پژوهش حوزه های علمیه به بیان دیدگاه های خود در خصوص تعامل حوزه و آموزش و پرورش پرداخت و اظهارداشت: نقش و اهمیت آموزش و پرورش متفاوت از آن چه امام و رهبری فرموده اند نیست ،ایشان هدف این انقلاب را ساخت تمدن اسلامی دانستند.

وی اظهار داشت: یک طرف تمدن غرب است که مبتنی بر افکار سکولار و مبتنی بر اصالت ماده می باشد ، که قبل از انقلاب وارد کشورهای اسلامی از جمله ایران می شود و نهاد علمی خود را به صورت حساب شده و سلسله وار از بخش ابتدایی تا متوسطه و عالی می چیند ،این ساختار را در کشورهای جهان سوم هم نهادینه می سازد ،در همان زمان شهیدان  بهشتی ،رجایی ،مطهری و مفتح نیز در آموزش و پرورش بودند و برای این که این جریان خطرناک اتفاق نیفتد مبارزه کردند  و فعالیت های مهمی را انجام دادند.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسین میرمعزی گفت: اما آن ساختاری که قبل از انقلاب ایجاد شد، نظامی بود که خروجی آن به درد تمدن غرب می خورد به برکت انقلاب اسلامی و هدایت های  امام راحل و رهبری، استراتژی ساخت تمدن اسلامی رقم خورد و بنا بر فرموده رهبر معظم انقلاب ، تولید علوم انسانی به عنوان نرم افزار این حرکت و الگوی اسلامی ایرانی برای دست یافتن به پیشرفت به عنوان نقشه راه ساخت تمدن اسلامی مطرح گردید .

وی افزود: رهبری سالهاست تفکر خلاق و نظریه پردازی و تولید فقه بر اساس ارزشهای اسلامی را مطرح فرمودند؛ لازم است برای این که این اتفاقات بیفتد ،ساختار آموزش و پرورش و آموزش عالی را متحول سازیم به گونه ای که خروجی آن به درد ساخت تمدن اسلامی بخورد که توانایی تولید علم و فکر برای علوم اسلامی را داشته باشد ،اما از یک طرف آموزش و پرورش و آموزش عالی برای چنین هدفی آماده نبودند و باید تحولاتی را پشت سر میگذاشتند ،از طرفی حوزه درگیر مباحث حکومتی و تمدن سازی بود و آماده نبود ، اکنون پس از گذشت حدود چهار دهه از عمر مبارک انقلاب اسلامی ،تحولات در سه نهاد آموزش و پرورش ، آموزش عالی و حوزه علمیه  باید به گونه ای هماهنگ رقم بخورد که در اقدامی هماهنگ و مکمل ،موجب بالنگی تمدن اسلامی شوند .

ویژگی های آموزش و پرورش در تراز اسلامی 

وی خاطرنشان کرد: برای تحقق این مهم ، همه چیز از آموزش و پرورش آغاز می شود ،آن نهاد محوری که نقطه شروع است، آموزش و پرورش می باشد،  افراد باید  به گونه ای تربیت شوند که  خروجی آن به درد حوزه و دانشگاه در تراز تمدن اسلامی بخورد ،برای این حرکت، موثر فقط تربیت افراد مومن مد نظر نیست ،بلکه افراد به گونه ای  تربیت شوند که با  تفکر خلاق ،بر اساس مبانی اسلامی به تولید علم و نظریه پردازی بپردازند و ما به دنبال انسان های مومنی هستیم که بر اساس آموزه های اسلامی به تولید علم می پردازند.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسین میرمعزی گفت:راهکار تربیت چنین نسلی مستلزم نظام آموزشی پژوهش محور و پرورش ماب است ، فرض کنید یک برنامه آموزشی که بخشی از آن متکفل انتقال دانش، بخشی دیگر ایجاد روحیه پژوهش و بخش سوم  متکفل تهذیب و تربیت است ،اگر این سه جزیره مجزای  ازهم فغالیت کنند ، استاد فیزیک و ریاضی بگوید، من وظیفه دینی ندارم، دینی بگوید من کاری به دیگر مباحث ندارم ،حاصل آن آموزشی  حافظه محور و انتقالی را شاهد خواهیم بود، اما اگر نکات پژوهشی و یا تهذیبی با مدل ترکیبی ،یعنی در هر درسی سه هدف، آموزش ،علم و ایجاد ابزارهای پژوهشی و تهذیب مد نظر باشد، واین سه مقوله  در کنار هم قرار بگیرد شاهد اتفاقات و تحولات شگرفی در تعلیم و تربیت خواهیم بود کما اینکه در سیره سلف حوزه اساتید بزرگی بودند که جمع این سه را با هم منتقل می کردند، واستاد علم ، اخلاق و پژوهش بودند.

معاون پژوهش حوزه ها علمیه تصریح کرد: البته این امر اقتضائاتی دارد ،یک درس برنامه های ارزشی و مبانی سند تحول می باشد که باید حوزه عهده دار آن شود، در برنامه های سال 96 و97 یک سری از مباحث پژوهشی است، معاونت پژوهش در حوزه دارای  ظرفیت های بزرگی می باشد که می تواند در جهت این اهداف به کار گرفته شود ،انجمن های علمی حوزه نیز در رشته های مختلف تربیت ، اخلاق ، کلام ، فقه و حقوق ، حدود بیش از 2 هزار روحانی تحصیل کرده  را  در خود جای داده ،این انجمن ها پایان نامه های سطح 3 و 4 طلاب که  بسیار ظرفیت بزرگی است را  می تواند در خدمت آموزش و پرورش قرار دهد،از طرف دیگر  در حوزه 180 مرکز پژوهشی در قم داریم که در سطح ملی تلاش می کنند و دارای 16 گروه علمی هستند و پژوهشگران آزاد حوزوی از دیگر ظرفیت هایی است که می تواند آموزش و پرورش را یاری رساند .

هشدار نسبت به تهدیدات فضای مجازی


علی الهیار ترکمن معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در ادامهمیز گرد ؛با اشاره به فرایندهای عملیاتی ساختن سند تحول بنیادین اظهارداشت: آنچه امروز باید به کمک این سند بیاید ارائه یک برنامه راهبردی و استراتژیک است

وی افزود: امروز برنامه های پرورشی باید مدنظر برنامه ریزان و صاحب نظران در ستاد همکاریها قرار بگیرد تا الگویی متناسب با نیازهای جامعه و تربیت نسل جوان و نوجوان ارائه گردد.

معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: این ظرفیت ها باید ضابطه مند شود، بند بند این ها مورد توافق قرارگیرد  ،البته از جهت مالی نیازمند تامین بودجه می باشد ،اگر آموزش و پرورش نتواند بودجه را تامین کند و فقط بگوئیم حوزه این توان را دارد ،راه به جایی نمی بریم ،باید در یک  کارگروه منسجم  ایده ها را  تبدیل به طرح کرد و وارد اسناد بودجه ای حوزه و آموزش و پرورش گردد.

وی اظهار داشت: اکنون یکی از بزرگترین چالش ها، وجود آسیب های اجتماعی است که  دانش آموزان به اقضاء سنی و کنجکاوی و تجربه وارد فضاهایی،  همانند فضای مجازی می شوند که خطراتی دارد، نه می توان مانع آنها به این عرصه ها شد  و نه می توان آزادانه رها کرد،یکی از معضلاتی  که با آن مواجه ایم پرسه زنی و بی هدف بودن و سرک کشیدن جوانان و نوجوانان  در فضای مجازی است که در این خصوص ایجاد مکانیزم های خودکنترلی ،اهمیت زیادی دارد ،زیرا ابزار کنترل از بیرون جواب نمی دهد و دانش آموز  تا وقتی در مدرسه باشد خوب رفتار می کند ،اما در خارج از مدرسه به گونه ای دیگر رفتار میکند.

وی تصریح کرد: یکی از راهکارهای برون رفت از این بحران ،خودکنترلی می باشد از دیگر نیازها جذاب بودن کتاب های دینی است، اگر  کتاب شهید باهنر قبل از انقلاب  جذاب بود چون شیوا می نوشت   و قلمی  کاربردی داشت، در این ارتباط  باید در قالب سیاست های مشخص حرکت کنیم ،این برنامه ها با اهداف بالادستی انظباق و هم راستایی داشته باشند و زبان مشترک را تدوین کنیم.

الهیاری تاکید کرد:برای رسیدن به اهداف مشخص  باید قانون بودجه داشته باشیم، مردم برای آموزش خود برنامه دارند و اهداف را مشخص کرده اند و باهزینه های فراوان به موسسات آموزشی رجوع می کنند،اما با کار فرهنگی باید  باید مسیر پژوهش  محوری در آموزش را به مردم نشان بدهیم و در جهت کمی کردن اهداف پژوهش، باید زبان مشترک را تعیین کرد و متناسب با آن برنامه ریزی و بودجه نویسی کنیم.

وی گفت: باید بر روی آموزش و پرورش کار کرد، جامعه نیازمند برنامه دقیق پرورشی ،کاربردی و جوان پسند است، اگر  به این شکل از برنامه پرورشی برسیم و برنامه نویسی و سیاست گذاری را دقیق انجام دهیم و نتیجه به نفع جوان باشد، در20 سال آینده جامعه چالاکی در مسیر اخلاقی خواهیم داشت .

مباحث آموزشی و پژوهشی و تبلیغی باید در کنار هم ارزیابی شود


در ادامه میزگرد  حجت الاسلام و المسلمین رضا اسکندر ی معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه  خواهران اظهار داشت؛  در این جلسه تفاوت های خوبی را شاهد بودیم ،این ظرفیت گران قدری است که تجربه های خود  را از روی احساس تعهدی که داریم  ارایه میکنیم، اما در مقام عمل باید جدی تر عمل کنیم و برنامه ها را مشخص کنیم، بودجه های لازم را ببینیم دغدغه ها را مطرح نماییم و با جدیت و هوشمندی بر اساس نیازهای امروز اولویت ها را  دسته بندی کنیم.

وی اظهار داشت: مباحث آموزشی و پژوهشی و تبلیغی دارای اهمیت  زیادی است، زوایای مختلفی باید در  این برنامه ها باشد، برای اینکه ،در تمدن سازی اسلامی در سطح جهانی  موفق شویم ،باید آموزش تربیت محور طراحی شود .

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: به نظام تبلیغی محور باید توجه شود ،هم نیازمند ،نظام آموزش تربیت محور و هم نظام تبلیغی تربیت محور هستیم ،اساس دین تربیت انسان ها و رشد و تعالی فرهنگی جامعه می باشد، و نتیجه آن فرهنگ غنی دینی در سطح جهانی است، اگر بخواهیم این نظام ها را طراحی کنیم ،باید نگاه سیستمی داشته باشیم ،مگر میشود آموزش و پرورش را جدا از نگاه دین و مسجد ببینیم ،همه عرصه های فرهنگی و ظرفیت ها ،یک سیستم به هم پیوسته می باشد، اگر سهم هر کدام در یک نظام سیستماتیک مطرح شود موفق خواهیم بود .

وی گفت: در همه ساحت های تربیتی اعم  از غریزه جنسی ، تربیت بدنی ،علمی و عقلانی، عرفانی و خانواگی، عاطفی و اعتقادی، عبادی و اجتماعی، سیاسی و معیشتی ، فرهنگی و محیطی ،به برنامه جامع و دقیق و چشم انداز روشن نیاز داریم، نمی توان با سالی یک بار  دور هم جمع شدن این ها را حل کنیم، باید به طور جدی مورد پردازش قرار گیرد ،غرب برای تعلیم و تربیت  برنامه ریزی کرده است، در صد سال قبل ما مکتب خانه داشتیم ،تاریخ آموزش و پرورش در 160 سال قبل نشان می دهد، اولین بار توسط یک مسیحی وارد کشور شد و مهد کودک را تاسیس کردند، و امروزبا همان نگاه  سند 2030 را مطرح می کنند ، در مقابل این ایده های غربی،  ما سند تحول را داریم که ده ها کمیته علمی فهیم آن  را تدوین  کرده و با جدیت پیش میرویم.

وی گفت:  سه محور اساسی برای  محتوای دینی داریم، اگر محتوا حل شده بود، بسیاری از مسائل حل می شد ،سهم هر کدام از باورها در رفتارهای دینی چیست، این ها نیازمند مطالعه است ،اگر نظام مند نشود  در تبلیغ و تدوین کتب دینی موفق نخواهیم بود .

حجت الاسلام و المسلمین اسکندری  یادآور شد: جوان های ما به دنبال ماهواره و فضای مجازی هستند وبا  آسیب های زیادی مواجه اند، فردی در یک محیط پر از خار حرکت کند،اگر حتی یک خار به لباس اش اصابت کند، دچار زیان می شود، جوان باید در مواجهه با این تهدیدات تقوای الهی را یاد بگیرد، این ها مباحثی است که باید با جدیت و بدون تعارف باشد ،درخواست من از همه معاونین آموزش و پرورش و حوزه این است که از خودمان شروع کنیم و به آنچه در این جلسات میرسیم عمل کنیم .

وی بیان کرد: سبک زندگی در ساحت های مختلف نباید به  سمتی بروند که تکاثر گرایی و لذت جویی و حس بیهودگی در وجود انسان نهادینه شود ،در این راستا تطهیر معیشت ،یکی از موضوعات مهم دینی است ،جوانان امروز ما  با  پدیده های جورواجور از جمله  اسراف ،عدم قناعت و مشکلات گوناگونی  مانند طلاق و آسیب های اجتماعی مواجه اند ، برای مقابله با آسیب ها با جدیت کمیته های تخصصی از نخبگان حوزه،دانشگاه وآموزش و پرورش ایجاد کنیم و با پشتیبانی مالی ، نظام آموزش ،تربیت محور را با استفاده از ظرفیت یک میلیون سرمایه انسانی به عنوان معلم و کادر آموزش و پرورش و نیز طلاب و رو حانیون جوان و خوشفکر حوزه و اساتید مطرح دانشگاه  محقق کنیم .

مباحث نشست باید در قالب کمیسیون ها بررسی شود

حسینی نژاد معاون اداری مالی حوزه های علمیه برادران نیز در این میزگرد  عنوان کرد: این نشست خروجی خوبی دارد ، پیشنهاد می شود ،مسائل مهم در قالب کمیسیون ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد تا به نتایج بهتری دست یابیم ،حضور مسئولان در این جلسات می تواند ساماندهی بهتری به وضعیت بررسی مباحث بدهد تا بتوان به نتیجه ای مطلوب دست یافت.

وی بیان کرد: برنامه 5 ساله حوزه در دستور کار است و بخشی از پیشنهادات حضار نیز ناظر به برنامه ریزی مدون است و چنانچه در برنامه پنج ساله حوزه لحاظ نشود ،بعدا افسوس خواهیم خورد،زیرا منابع محدود است و برنامه مدونی باید باشد تا از متولیان  کشور بهتر بتوانیم منابع بگیریم .

حضور روحانیت در آموزش و پرورش ساختارمند تعریف شود


در ادامه دکتر مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش  دیدگاه های خود در خصوص همکاریهای حوزه و آموزش وپرورش را بیان کرد و گفت : مبانی نظری را باید به هم نزدیک کنیم ،این کار جلسات یک طرفه نیست ، اگر مبنای تفکر ما امام خمینی است که ایده وحدت  وحدت حوزه و دانشگاه را اعلام کردند و فرمودند؛ قرار نیست دانشگاه و حوزه هویت خود را از دست بدهد، بلکه باید به وحدت برسند ،تعبیر امام این است که نگاه دانشگاه جزئی نگر و حوزه کلان نگر است و این  دو نگاه  باید مکمل هم باشند .

وی گفت ؛ ما باید دنبال مبنای مشترکی باشیم،در این راستا  افکار امام  خمینی را مبنا قرار دهیم و به یک  مبنای نظری مشترک برسیم ،احساس می کنم مبنای نظری مشترکی  نداریم و با این اختلاف مبنا، در همکاری ها نمی توانیم موفق باشیم .

معاون وزیر آموزش و پرورش یاد آورشد ؛با این رویه که جمعیت قابل توجهی اعم از  معاون پرورشی، مربی پرورشی ،اتحادیه انجمن های  اسلامی ، بسیج و سازمان دانش آموزی، هرکدام در صدد اجرای برنامه در مدارس باشند و یکی افراد را اجتماعی بار بیاورد، هلال احمر بچه ها را بشر دوست تربیت کند ، مشاور جداگانه  بچه ها را مشاوره بدهد و....همه اینها اگر نظام مند نباشد در اجرا و اداره آن با مشکل مواجه می شویم، بنا بر این   بیائیم  بر ای همیشه با طراحی و تصویب آیتم های  جدید حضور حوزه و روحانیت را به صورت قانونی و نظامند طراحی و تصویب نمائیم.

وی خاطرنشان کرد:بحث  نظام مند کردن همکاری ها باید در ستاد مرکزی اتفاق بیفتد، روحانیون می توانند در تدوین کتب دینی و قرآن حضور یابند ، باید  فکر کنیم، چرا کتاب های دینی قبل از انقلاب جذاب تر بودن رهبری می فرمایند؛ نگوئید شهید مطهری بود کافی است، ما همیشه نیازمند تولید اندیشه نوهستیم، چه کسی می تواند به تولید اندیشه دینی بپردازد، حوزه باید اندیشه و نظریه مشاوره دینی  تولید کند، اگر بخواهیم از بحران نجات یابیم ، وظیفه حوزه است علوم اسلامی و انسانی را  درستاد  برنامه ریزی نماید .

فیض یادآور شد: ما باید بحث ها را به نقطه ای مشترک برسانیم و همه دیدگاهها را بشناسیم در این زمینه نیازمند بحث نظری هستیم ،حضور نظام مند این است که همه ی سیستم را با هم ببینیم و بر اساس ظرفیت ها برنامه ریزی کنیم .

نقش بانوان طلبه در تعلیم و تربیت دینی

 

معاون  آموزش و پژوهش حوزه علمیه خواهران نیز در این میزگرد گفت:ظرفیت زیادی در کشور وجود دارد و آموزش و پرورش یک سرمایه کلی و ارزشمند به شمار می رود،هم اکنون  در 170 هزار خواهرو بانوی طلبه  با دغدغه دینی  به  میدان تعلیم و تربیت آمده اند، در یکی از شهرستان ها دانش آموخته های حوزه اعلام کرده اند ،حاضرند بدون هیچ دستمزدی به آموزش و پرورش کمک  کنند و  دین را در مدارس ترویج نمایند.

خالقی اظهار داشت: این یک  ظرفیت ملی است وبرای رسیدن به هدف  ،بایدنظام مند  حرکت کنیم ،معلم پرورشی در کنار روحانی مدرسه و دیگر دبیران ومعلمان مجموعه فاخری از دانش و تربیت را تشکیل میدهد و اگرهم افزایی داشته باشند و از طرفی طبق مبانی امام و رهبری به یک فهم مشترک از همکاریها برسیم اتفاقات خوبی در تحقق سند بنیادین رخ خواهد داد.

اقتضا تحقق سند تحول حضور روحانیت در صف و ستاد است 


حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن زمانی، مدیر دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه نیز بیان کرد: اگر بخواهیم مشکلی در جامعه حل شود ابتدا باید مشکل تربیت دینی در آموزش و پرورش را حل کنیم، جای اساسی برای حل این دغدغه ها و سیاست گذاری ها در ستاد است، اما این بحث هیچ منافاتی با حضور روحانیون در صف ندارد. 

وی تصریح کرد: نگرانی از تعدد گروهها و تشکل ها در مدارس اگر حساب شده وطبق برنامه نباشد  آسیب زا خواهد بود ،این نگرانی ها با ید از بین برود، اما نباید اصل  حضور روحانیت را زیر سوال برد ، زیرا در اصل سند تحول ،برخی از بندها با صراحت بر حضور روحانیت تاکید دارد .

مدیر امور اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه بیان کرد:اقداماتی در معاونت های حوزه و تهذیب صورت گرفت و برنامه هایی را برای تربیت طلاب با تجربه داشته اند، اما کمتر اطلاع رسانی شده، هرچند  این ظرفیت ها و برنامه های سال 96 ،اعزام مبلغان با تجربه  جلسات تخصصی دانش آموزن و تامین و استقرار روحانی در مدارس توسط حوزه و توانمند سازی طلاب شاغل در آموزش و پرورش و جذب سرباز معلم اهمیت زیادی دارد.

65 هزار نماز جماعت در مدارس توسط روحانی برپا شده است

 

** محمد رضا مسیب زاده، مدیر کل نماز و عترت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه خدمتگزاری به قرآن و عترت در مسیر تعلیم و تربیت جایگاه مهمی دارد عنوان کرد: حدود 65 هزار نماز جماعات با حضور 3500 روحانی انجام می شود .

مسیب زاده عنوان کرد: بسیاری از روحانیون با این بودجه کنونی حتی هزینه رفت و آمد شان  تامین نمی شود،ما خدمت مسئولان ستاد اقامه نماز کشور ونهاد  ریاست جمهوری رسیده ایم اگر همین مشکل حل شود، بسیاری از دغدغه ها رفع می شود.

13 میلیون نفر فرزندان نظام آموزش و پرورش را بدون تربیت دینی نمی توان رها کرد


** حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی همدانی ، معاون تهذیب حوزه های علمیه نیز در این نشست تصریح کرد: برگزاری این جلسه فرصت خوبی است ،همه معاونان ستادی و مدیران استانی حوزه و آموزش و پرورش امورجاری خود را تعطیل کرده اند تا خروجی قابل قبولی داشته باشیم، پیشنهاد می کنم معاونت های ستادی  ،سطح همکاری ها را از نظر کمی و کیفی توسعه بدهند .

حجت الاسلام ملکی بیان کرد: در بحث همکاری حوزه و آموزش و پرورش فرصت های ارزشمندی وجود دارد ،باید روحانیت برای تربیت دانش آموزان  نقش آفرینی کند 13 میلیون محصل فرزند آموزش و پرورش اند ،  اگر ما به وظیفه خود عمل نکنیم، متضّرر می شویم ،

معاون تهذیب حوزه های علمیه یادآور شد: علما و روحانیون از آموزش و پرورش بخواهند  ،خروجی شما بعد از 40 سال از عمر مبارک انقلاب اسلامی برای فرزندان ما در امرتعلیم و  تربیت چه بوده است. 

وی متذکر شد: اگر امروز دغدغه داریم چون  ،جوانان  ما با آسیب های اجتماعی مواجه شده اند، باید به دنبال راهکار باشیم  ودر مورد اجرایی شدن تفاهم نامه همکاری ها از علمای فاضل و تاثیر گذار استفاده شود .

پایان سخن جمع بندی دبیر میزگرد

 

در انتهای این میزگرد ، حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی ملکی، مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش عنوان کرد: خوشبختانه مباحث مطرح در میزگرد  بیشتر جنبه اجرایی داشت ،برخی از مباحث هم نظری بود و در جای خود قابل استفاده است، این نشست، جنبه اجرایی دارد و برای تقویت فعالیت ها از نظر کیفی و کمی است، ما از سال 91 این کار را آغاز کرده ایم در آن زمان کمتر از  100 مدرسه روحانی مستقر داشتند ،امروز در سال 96 تعداد مدارس بالغ بر 3500 مدرسه است.

وی بیان کرد: بر اساس توافقنامه با استان ها ،تعداد مبلغین از  سال 91 تا کنون 36 درصد افزایش داشته ، در شرایطی که سال 91  دولت اصول گرا حاکم  بود و ادعا داشتند اسلام را به اوج می رسانند ،و خوشبختانه این آمار  در هم اکنون  36 درصد افزایش داشته است که مرهون تلاشها  و زحمات دبیران کمیته همکاری استان ها وائمه جمعه و مدیران حوزه های علمیه است و از طرفی دغدغه همکاران ستاد ی هر دو نهاد قابل تقدیر است .

حجت الاسلام و المسلمین ملکی یادآور شد: بحمدالله آمار رو به رشد بوده، در هیچ زمینه ای عقب گرد نداشته ایم،وهمان طور که آیت الله اعرافی و وزیر آموزش و پرورش تاکید دارند، کار باید هدف مند و ساماندهی شده انجام شود، امید است خروجی  این نشست دوروزه تقویت فرآیند  همکاری ها را در آینده رقم بزند . 

تحقق برنامه های همکاریها (11)

توانمند سازی فرهنگیان یزد

تحقق برنامه های ستاد( 10)

نشست توانمندسازی مربیان امین استان کرمانشاه برگزار شد) + تصاویر

تحقق برنامه های همکاریها (9)

دوره توانمندسازی طلاب، روحانیون و ائمه جماعات مدارس آذربایجان شرقی برگزار گردید

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی:

اسلام و ارزش‌های آن را با زبان ساده و شیرین به دانش‌آموزان بگویید

تحقق برنامه های همکاریها (8)

بازدید دانش آموزان از کتابخانه مجتهده "بانوامین"

بسیج در کلام امام خامنه ای

جملاتی ناب از رهبرمعظم انقلاب درباره بسیج

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

گفت وکو با مولف کتاب «مبلغ کودک، تبلیغ با نمک»

گزارشی از فعالیت مبلغین موسسه الزهرای قم در لرستان

تحقق برنامه های همکاریها (7)

فیلم / نگاهی به طرح ملی تعالی پیوند مدرسه، مسجد و منزل "سه میم"

 فیلم/ تحقق برنامه های همکاریها (6)

 آشنایی با مدارس وابسته به حوزه علمیه

تحقق برنامه های همکاریها (5)

نشست طرح پیوند مسجد ،مدرسه و منزل در پاکدشت

تحقق برنامه های همکاریها (4)

برگزاری دوره آموزشی مهارتی« راه نشان تربیت » در شهرستانهای تهران

تحقق برنامه های همکاریها (3)

اجرای آزمایشی طرح "سه میم" دربرخی مدارس 12 استان

با حضور مسئولین شهر سلماس؛

اولین همایش مدارس مجری طرح تربیتی امین شهرستان سلماس برگزار شد

با حضور طلاب و دانشجویان

برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی کودک و نوجوان در شهرستان های جنوب استان کرمان