Print
Zoom In
Zoom Out

معاون پژوهشی حوزه های علمیه؛

تفکر خلّاق و نظریه پردازی از ضروریات ساخت تمدن اسلامی هستند

شناسه مطلب: 10310
زمان انتشار: چهارشنبه 01 آذر 1396 ساعت 19:06

حجت الاسلام و المسلمین سید حسین میرمعزی گفت: تفکرخلاّق، نظریه پردازی و تولید فکر براساس ارزش های اسلامی از جمله لوازماتی است که برای ساخت تمدن اسلامی نیاز می باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، معاون پژوهش حوزه های علمیه در دومین روز از یازدهمین نشست سالانه آموزشی – ترویجی ستاد همکاریها اظهارداشت: امروز باید با هم فکری، هم افزایی و تعامل بیش از پیش باید ساختار آموزش و پرورش را به صورتکارآمد تبدیل کرد به طوری که برای خروجی افرادی که به ساخت تمدن اسلامی کمک کنند، منجر شود.

وی با بیان اینکه خروجی فعلی آموزش و پرورش همگام با سند تحول بنیادین نیست، افزود: باید خروجی نظام آموزشی افرادی باشند که توانایی تولید فکر برای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را داشته باشند، لذا در همین راستا ضروری است آموزش و پرورش افرادی را تربیت کند که برای دانشگاه و حوزه مفید باشند و بتواننند نظریه پردازی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین میر معزی ادامه داد: در شرایط حاضر یک طرف تمدن غرب است که مبتنی بر افکار سکولار  است که این تمدن قبل از انقلاب وارد کشورهای اسلامی شده است و در طرف دیگرتمدن اسلامی است.

وی با بیان اینکه با ورود این تمدن ساختارهای آموزشی ازابتدایی تا آموزش عالی شکل گرفت، افزود: در این ساختار کسانی که از این سیستم های آموزشی خارج می شوند برای تمدن غرب کارآمد هستند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با تأکید بر این مطالب که براساس سخنان امام راحل و رهبر معظم انقلاب، هدف از این انقلاب ساخت تمدن اسلامی و معرفی آن به جهان است، تصریح کرد: تولید علوم انسانی اسلامی به عنوان نرم افزار این حرکت والگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان نقشه راه ساخت تمدن اسلامی است که رهبر معظم انقلاب آن را تبیین کرده اند.

حجت الاسلام میرمعزی با بیان اینکه این نظام آموزشی باید خروجی آن افرادی باشد که توانایی تولید فکربرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را داشته باشد، اظهارکرد: در همین راستا آموزش و پرورش نیاز است که افرادی را تربیت کند که برای دانشگاه و حوزه مفید باشند و آنان در حوزه بتواننند نظریه پردازی کنند.

وی با بیان اینکه این هدف فراتر ازتربیت اخلاقی است، اظهارکرد: ما به دنبال انسان های مومنی هستیم که براساس آموزه های اسلامی تولید فکر کنند و از طرفی بتوانند این افکار را اجرا کنند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با تأکید بر نظام آموزشی پژوهش محور گفت: در واقع آموزش و پژوهش، تهذیب و تربیت بهتر است که با هم به کار گرفته شود اما در حال حاضر ترکیب این سه گونه به دو صورت انضمامی و اتحادی است.

وی با بیان اینکه در شرایط خاص، به مبانی آموزشی و کتابها مطالب جدیدی اضافه می شود، گفت: این همان روش انضمامی است و از طرفی به دلیل اینکه نظام آموزشی حافظه محور و انتقالی است در برخی مواقع اضافه پژوهش را به آنها می زنیم تا مشکلات در این عرصه برطرف شود.

حجت الاسلام معزی درادامه افزود: مدل دوم آموزشی ما اتحادی است که در هر درس سه هدف آموزش، علم و اخلاق باید مد نظرگرفته شود اما وقتی فردی پای درسی می نشیند در حال حاضر هر سه این الزامات را نمی تواند به دست آورد اما در گذشته هر سه محور هم زمان از استاد به دانش آموز منتقل می شد.

انتهای پیام /



سه‌شنبه‌های حضور؛

 پیوند مدرسه، مسجد و نسل جدید در شهرستان دنا + و تصاویر

راهکارهای همکاری استعدادهای درخشان با حوزه علمیه اصفهان بررسی شد

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش

ستاد همکاریها‌ حلقه اتصال دو نهاد بنیادین کشور است

دبیرجدید ستاد همکاری حوزه‌علمیه وآموزش و پرورش منصوب شد

در زنجان تاکید شد

لزوم حضور روحانیان متخصص برای آموزش دینی کودکان و نوجوانان

تعبیرزیبای آیت الله جوادی آملی از آموزش و پرورش

امام جمعه اهواز

مکتب حاج قاسم  حاصل پیوند تربیتی  منزل، مدرسه و مسجد است  

مناسبت هزارمین سال تأسیس حوزهٔ علمیهٔ نجف اشرف تدوین شد

فیلم «داستانی ـ تربیتی» شیخ طوسی و تأسیس حوزهٔ علمیهٔ نجف اشرف

سه‌شنبه‌های حضور؛

 پیوند مدرسه، مسجد و نسل جدید در شهرستان دنا + و تصاویر

با همکاری حوزه و آموزش و پرورش

تکاپوی طلاب برای پاسخ به شبهات دینی

امام جمعه رباط کریم:

لزوم همکاری همه دستگاه ها برای کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان

راهکارهای همکاری استعدادهای درخشان با حوزه علمیه اصفهان بررسی شد

با شرکت سه میلیون دانش‌آموز

گزارشی ازافتتاحیه «درس‌هایی از قرآن» در ۴۰هزار مدرسه کشور

طلاب طرح امین عضو مؤثر تیم تربیتی مدارس باشند

به همت دفترتبلیغات اسلامی

کتاب « کار در کلاس» ویژه مقطع پیش‌دبستانی منتشر شد

گزارشی از دوره آموزشی توجیهی کریمه اهل‌بیت(س)

تحولی نو در نظام تعلیم و تربیت اسلامی با اجرای طرح امین   

گزارشی از یک نشست استانی

از گلایه های طلاب طرح امین تا توضیحات با سعه صدر مسئولین