Print
Zoom In
Zoom Out

معاون پژوهشی حوزه های علمیه؛

تفکر خلّاق و نظریه پردازی از ضروریات ساخت تمدن اسلامی هستند

شناسه مطلب: 10310
زمان انتشار: چهارشنبه 01 آذر 1396 ساعت 19:06

حجت الاسلام و المسلمین سید حسین میرمعزی گفت: تفکرخلاّق، نظریه پردازی و تولید فکر براساس ارزش های اسلامی از جمله لوازماتی است که برای ساخت تمدن اسلامی نیاز می باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، معاون پژوهش حوزه های علمیه در دومین روز از یازدهمین نشست سالانه آموزشی – ترویجی ستاد همکاریها اظهارداشت: امروز باید با هم فکری، هم افزایی و تعامل بیش از پیش باید ساختار آموزش و پرورش را به صورتکارآمد تبدیل کرد به طوری که برای خروجی افرادی که به ساخت تمدن اسلامی کمک کنند، منجر شود.

وی با بیان اینکه خروجی فعلی آموزش و پرورش همگام با سند تحول بنیادین نیست، افزود: باید خروجی نظام آموزشی افرادی باشند که توانایی تولید فکر برای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را داشته باشند، لذا در همین راستا ضروری است آموزش و پرورش افرادی را تربیت کند که برای دانشگاه و حوزه مفید باشند و بتواننند نظریه پردازی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین میر معزی ادامه داد: در شرایط حاضر یک طرف تمدن غرب است که مبتنی بر افکار سکولار  است که این تمدن قبل از انقلاب وارد کشورهای اسلامی شده است و در طرف دیگرتمدن اسلامی است.

وی با بیان اینکه با ورود این تمدن ساختارهای آموزشی ازابتدایی تا آموزش عالی شکل گرفت، افزود: در این ساختار کسانی که از این سیستم های آموزشی خارج می شوند برای تمدن غرب کارآمد هستند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با تأکید بر این مطالب که براساس سخنان امام راحل و رهبر معظم انقلاب، هدف از این انقلاب ساخت تمدن اسلامی و معرفی آن به جهان است، تصریح کرد: تولید علوم انسانی اسلامی به عنوان نرم افزار این حرکت والگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان نقشه راه ساخت تمدن اسلامی است که رهبر معظم انقلاب آن را تبیین کرده اند.

حجت الاسلام میرمعزی با بیان اینکه این نظام آموزشی باید خروجی آن افرادی باشد که توانایی تولید فکربرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را داشته باشد، اظهارکرد: در همین راستا آموزش و پرورش نیاز است که افرادی را تربیت کند که برای دانشگاه و حوزه مفید باشند و آنان در حوزه بتواننند نظریه پردازی کنند.

وی با بیان اینکه این هدف فراتر ازتربیت اخلاقی است، اظهارکرد: ما به دنبال انسان های مومنی هستیم که براساس آموزه های اسلامی تولید فکر کنند و از طرفی بتوانند این افکار را اجرا کنند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با تأکید بر نظام آموزشی پژوهش محور گفت: در واقع آموزش و پژوهش، تهذیب و تربیت بهتر است که با هم به کار گرفته شود اما در حال حاضر ترکیب این سه گونه به دو صورت انضمامی و اتحادی است.

وی با بیان اینکه در شرایط خاص، به مبانی آموزشی و کتابها مطالب جدیدی اضافه می شود، گفت: این همان روش انضمامی است و از طرفی به دلیل اینکه نظام آموزشی حافظه محور و انتقالی است در برخی مواقع اضافه پژوهش را به آنها می زنیم تا مشکلات در این عرصه برطرف شود.

حجت الاسلام معزی درادامه افزود: مدل دوم آموزشی ما اتحادی است که در هر درس سه هدف آموزش، علم و اخلاق باید مد نظرگرفته شود اما وقتی فردی پای درسی می نشیند در حال حاضر هر سه این الزامات را نمی تواند به دست آورد اما در گذشته هر سه محور هم زمان از استاد به دانش آموز منتقل می شد.

انتهای پیام /

به مناسبت شهادت رئیس مذهب:

تعلیم و تربیت به سبک امام‌ صادق علیه السلام

در محضر امام صادق علیه السلام

چهار درس زندگی از پیشوای ششم شیعیان

آیت‌الله اعرافی:

امروز ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان تبیین کردند:

سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب

آیت‌الله‌علم‌الهدی:

تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود

پیام تبریک آیت الله نورمفیدی به مناسبت روز معلم

صحرایی، در مراسم تجدید میثاق معلمان با آرمان‌های امام راحل؛

ما معلمان با امام راحل عهد می بندیم که پیام او و فرهنگ انقلاب را به نسل آینده منتقل کنیم

تصاویر/ آشنایی دانش آموزان بیجاری با مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار

نشست معرفی کتاب شش جلدی «معجزه تربیت» برگزار شد

گزارشی از هم اندیشی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با مسئولان دفتر تبلیغات

استاد حوزه علمیه قم:

آموزش و پرورش مهمترین و موثرترین سنگر تربیتی کشور است

نماینده ولی فقیه در کاشان؛

فضیلت های یک امت را در کارنامه معلم ثبت می‌کنند

جلسه کارگروه همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اردکان برگزار شد + عکس

انسان‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت مهم آموزش و پرورش است

استاد حوزه علمیه کردستان:

آموزش و پرورش به مقوله آموزش قرآن در مدارس توجه لازم را داشته باشد