به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی، امروز در یازدهمین نشست سالانه «آموزشی و ترویجی» دبیران کمیته های ستادی و استانی ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش که در هتل نماز برگزار شد، بر تأثیر کشمکش های سیاسی بر فعالیت های فرهنگی اشاره و اظهار کرد: در حوزه آموزش کمتر به روش ها پرداخته شده و محتوای آن بر مبانی دینی و قرآن و سنت مورد قبول همگان است.
وی ادامه داد: اگر روش ها نتوانند محتوا را انتقال دهند به نتیجه نمی رسیم، اگر بخواهیم به نتایج مطلوب برسیم باید روش های انتقالی در قالب هنر باشد و این مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود.
حجت الاسلام والمسلمین تقوی با بیان اینکه روش های آموزشی با روش های تربیتی متفاوت است، تصریح کرد: حوزه های علمیه باید کمک کنند در خروجی های آموزش و پرورش انسان تراز اسلامی تحویل جامعه شود.
وی با بیان اینکه برای محقق شدن این اهداف نیاز به علم های خاص با مهارت های ویژه است، تصریح کرد: در همین راستا روش ها باید متناسب با ظرفیت ها و قابلیت ها مخاطب انتخاب شود.
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه بر ارایه روش های مستقیم و غیر مستقیم آموزشی، تأکید کرد و گفت: یکی از مناسب ترین روش ها در مسیر آموزش، روش شوق آفرینی است که در این روش توجه مربی به نیازهای فکری متربی در رأس قرار دارد چرا که روش های تحمیلی سازنده نیست.
حجت الاسلام والمسلمین تقوی یکی دیگر از روش های آموزشی موثر را روش رفق و مدارا دانست و اظهار کرد: در این روش آسان گیری و تسهیل امور آموزشی صورت می گیرد.
وی گفت: آموزش و پرورش یک جزیره مجزا نیست به همین دلیل بخشی از فعالیت های آموزش و پرورش باید ناظر به دستگاه های فرهنگی باشد چرا که رقبای این نهاد خوب عمل نمی کنند.
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با بیان اینکه دانش آموزان افزون بر حضور در مدرسه در مکان های دیگر جامعه هم حضور دارند که سبب انتقال فرهنگ عمومی می شود، گفت: اگر عملکرد دیگر دستگاههای فرهنگی در بخش فرهنگ عمومی کار آمد نباشد تلاش آموزش و پرورش به جایی نمی رسد.
حجت الاسلام تقوی گفت: دعواهای جناحی و گروهی در زمان اوج به درون وزارتخانه ها راه پیدا می کنند و شواهد نشان می دهد که این نزاع ها و کشمکش های جناحی بر روند آموزش و پرورش تأثیر گذار است.
انتهای پیام /