Print
Zoom In
Zoom Out

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش؛

تنوع بخشی به محیط یادگیری از راهکارهای تحقق سند تحول بنیادین است

شناسه مطلب: 10297
زمان انتشار: سه شنبه 30 آبان 1396 ساعت 18:54

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین، سندی مهم است که آموزش وپرورش بر مدار آن در حرکت بوده و برای پیشبرد آن می بایست اقداماتی را مد نظر قرار داد...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، دکتر مهدی نوید در آیین افتتاحییه یازدهمین نشست سراسری کمیته های ستادی و استانی همکاریها در مشهد مقدس اظهارداشت: یکی از راهکارهای اجرایی شدن سند تحول  نگاه بر تنوع‌بخشی به محیط‌ های یادگیری و تقویت مهارت پژوهشگری و کاستن از حافظه‌گرایی افراطی در دانش‌آموزان است که در این خصوص باید مراکزی تحت عنوان پژوهش‌سرای دانش‌آموزی به وجود بیاید که  خوشبختانه این کار در آموزش و پرورش مسبوق به سابقه است.

عضوشورای راهبری ارزشیابی نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز باید نسلی پژوهش نگر را تربیت کنیم افزود: پژوهش‌سرا مرکزی است که علاوه بر برنامه‌های آموزشی و تربیتی مدرسه، در کنار مدرسه، هم‌پای مدرسه و همراه مدرسه خدمات علمی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی را به دانش‌آموزان ارائه دهد.

وی ادامه داد: برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش باید سه مرحله را پشت سر گذارد، گام اول طراحی، تدوین و تصویب سند تحول است که خوشبختانه این مرحله به خوبی پشت سر گذاشته شد و امروز سند تحول بعد از شش سال تلاش قابل تقدیر بیش از 600 نفر از صاحب‌نظران و متخصصان تعلیم و تربیت، تدوین شد و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان داشت: سپس در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت و آنجا هم به تصویب رسید. مرحله دوم، مرحله زمینه‌سازی و آماده‌سازی برای اجرای تحول بنیادین است. این مرحله حداقل چهار سالی زمان می‌برد فراهم آوردن مقدمات لازم و زیرساخت‌های مناسب برای اجرای سند لازم و ضروری است . 



دکتر نوید اظهارداشت: ازجمله کارهایی که باید در این مرحله انجام شود، بحث آماده‌سازی نیروی انسانی، تدوین اسناد، زیرنظام‌ها و نظایر آنهاست و مرحله سوم، مرحله اجرای سند تحول است.

وی ادامه داد: در تمام فرآیند گام‌های سه‌گانه نظارت، ارزیابی و پاسخ به سیستم نیز در دستور کار بوده است، به دلیل استفاده بهینه از زمان و اصل مهندسی همزمان، سعی شد که مرحله دوم و سوم حتی المقدور با هم همراه شوند، یعنی همزمان که بحث زمینه‌سازی و هماهنگ‌سازی فراهم می‌آید، آن بخش از احکام سند که قابلیت اجرایی دارد، به مرحله اجرا در بیاید.

وی با اشاره به مثالی افزود: به عنوان مثال، در زمینه نیروی انسانی، تحول بنیادین در فکرها، باورها و اندیشه‌هاست و اصلی‌ترین مجریان و مخاطبان سند تحول، مدیران و معلمان هستند، لذا فکر، باور و توانمندی آنها باید تغییر کند. 

دکتر نوید ادامه داد: برای تغییر اندیشه و فکر و مهارت این گروه و همسو کردن شایستگی آنها با اهداف و مبانی سند، دانشگاه فرهنگیان پیش‌بینی شد، زمانی که سند به تصویب رسید این کار هم کلید خورد.

وی به برنامه‌های دیگر سند اشاره کرد و اظهارداشت: بخشی از راهکارهای سند ،عملیاتش آغاز شده است و بخشی هم باید مقدمات فراهم شود. از بخش‌های دیگری که آغاز شده است، همسو کردن کتاب‌های درسی است. اصلاح ساختار نظام آموزشی با تبدیل نظام پنج سه سه یک به نظام شش سه سه یا به نظام چهار تا سه در دوره ابتدایی و دوره متوسطه آغاز شد. پایه ششم اضافه شد. کتاب‌ها و محتوای درسی این پایه‌ها از برنامه درسی ملی الهام گرفت و براساس آن کار شروع شد. الان در مرحله دوم و سوم به سر می‌بریم. بخشی از اقدامات وزارتخانه معطوف بهینه‌سازی و آماده‌سازی سیستم است. 

انتهای پیام /

به مناسبت شهادت رئیس مذهب:

تعلیم و تربیت به سبک امام‌ صادق علیه السلام

در محضر امام صادق علیه السلام

چهار درس زندگی از پیشوای ششم شیعیان

آیت‌الله اعرافی:

امروز ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان تبیین کردند:

سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب

آیت‌الله‌علم‌الهدی:

تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود

پیام تبریک آیت الله نورمفیدی به مناسبت روز معلم

صحرایی، در مراسم تجدید میثاق معلمان با آرمان‌های امام راحل؛

ما معلمان با امام راحل عهد می بندیم که پیام او و فرهنگ انقلاب را به نسل آینده منتقل کنیم

تصاویر/ آشنایی دانش آموزان بیجاری با مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار

نشست معرفی کتاب شش جلدی «معجزه تربیت» برگزار شد

گزارشی از هم اندیشی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با مسئولان دفتر تبلیغات

استاد حوزه علمیه قم:

آموزش و پرورش مهمترین و موثرترین سنگر تربیتی کشور است

نماینده ولی فقیه در کاشان؛

فضیلت های یک امت را در کارنامه معلم ثبت می‌کنند

جلسه کارگروه همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اردکان برگزار شد + عکس

انسان‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت مهم آموزش و پرورش است

استاد حوزه علمیه کردستان:

آموزش و پرورش به مقوله آموزش قرآن در مدارس توجه لازم را داشته باشد