به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها «دوره توانمندسازی طلاب طرح امین» شهرستانهای بویراحمد دنا و مارگون با حضور نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد،مدیران معاونین و مسئولان حوزه علمیه و آموزش و پرورش، استان کهگیلویه و بویراحمد به همت معاون تبلیغ حوزه علمیه در سالن اجتماعات شهید مطهری آموزش و پرورش برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجتالاسلام رحیم رحیمی نیک معاون تبلیغ حوزه علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست توانمندسازی طلاب طرح امین، ضمن بیان بخشی از مشکلات طلاب حاضر در مدارس آموزش و پرورش، شرایط فعالیت آنان را نیازمند بازنگری جدی دانست.
وی گفت: بسیاری از طلاب در مدارس با کمبود امکانات، بیتوجهی برخی مدیران آموزشی و نبود برنامه منسجم برای حضور مؤثر در امور تربیتی روبهرو هستند؛ موضوعی که باعث کاهش انگیزه و ضعف اثرگذاری فرهنگی در جمع دانشآموزان شده است.حجت الاسلام رحیمی نیک تأکید کرد: طلاب طرح امین، در واقع بازوان فکری و تربیتی آموزش و پرورشاند و باید جایگاه آنان در نظام تعلیم و تربیت به رسمیت شناخته شود.
وی با اشاره به اینکه بعضی مدارس هنوز نگاه تشریفاتی به حضور طلاب دارند، از مدیران مدارس خواست تا نگاه خود را از سطح همکاری اداری به سطح مشارکت تربیتی ارتقا دهند.
معاون تبلیغ حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود با لحنی انتقادی، گلایه خود را نسبت به عملکرد بخشی از طلاب نیز مطرح کرد و گفت: انتظار میرود طلاب همانگونه که از مدیران مطالبه دارند، خود نیز با جدیت، مطالعه و رفتار تبلیغی اثرگذار ظاهر شوند.
معاون تبلیغ حوزه علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد در جمعبندی سخنان خود، راهکار اصلی را در تعامل دو سویه حوزه و آموزش و پرورش دانست و تأکید کرد: اگر این تعامل به شکل هدفمند و مستمر دنبال شود، طرح امین میتواند به یکی از موفقترین برنامههای پیوند دین و آموزش در سطح استان تبدیل شود.
در ادامه نشست توانمندسازی طلاب طرح امین، دو نفر از نمایندگان طلاب ـ برادر و خواهر به بیان چکیدهای از مشکلات و دغدغههای خود در فضای مدارس پرداختند و خواستار اقدام جدی مسئولان شدند.

*نماینده طلاب برادر
نماینده طلاب برادر در سخنان خود به نبود حمایت اجرایی از سوی برخی مدیران مدارس اشاره کرد و گفت در بسیاری از مدارس، برنامه فرهنگی طلاب بدون هماهنگی در حاشیه قرار میگیرد.
وی افزود طلاب با وجود مسئولیت سنگین تربیتی، نه جایگاه روشن دارند و نه ابزار کافی برای انجام مأموریت خود. او خواستار مشخص شدن نقش تعریفشدهی طلبه در ساختار مدرسه و برخوردار شدن آنان از پشتیبانی آموزشی و مشاورهای شد.
*نماینده طلاب خواهر
نماینده طلاب خواهر نیز در سخنان کوتاه خود به چالشهای روحی و روانی طلاب زن در مدارس اشاره کرد و گفت برخی مدارس نسبت به حضور مبلغات نگاه جنسیتی و محدودکننده دارند. او اظهار داشت که طلبه خواهر به جای پناه فرهنگی دختران دانشآموز، گاه با نگاه اداری و تشریفاتی مواجه میشود. این طلبه خواستار تقویت برنامههای ویژه بانوان، ایجاد فضای مشاورهی اخلاقی و دینی و نیز توجه به امنیت روانی و اجتماعی طلبههای خواهر شد.
* طرح امین نیازمند بازنگری در رویکرد اجرایی است
سپس ایوب رضایی مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد پس از طرح مطالب نمایندگان طلاب طرح امین، ضمن پاسخ به دیدگاهها و نگرانیهای طلاب، تأکید کرد همکاری میان حوزه علمیه و آموزش و پرورش نباید صرفاً به سطح برنامههای نمادین محدود شود، بلکه باید در قالب یک تعامل واقعی برای تقویت تربیت دینی و اخلاقی دانشآموزان تعریف گردد. رضایی خاطرنشان کرد مسئولان آموزش و پرورش با تمام توان تلاش دارند تا جایگاه طلاب طرح امین در مدارس تثبیت شود و برنامههای آنان در مسیر اهداف فرهنگی و هویتی نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد.
مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به وسعت و گستردگی این دستگاه، آموزش و پرورش را بزرگترین و اثرگذارترین نهاد کشور دانست که با هیچ وزارتخانهای قابل مقایسه نیست.

رضایی با استناد به آمار دقیق گفت: آموزش و پرورش استان وظیفه تربیت ۱۶۵ هزار دانشآموز در ۲۶۰۰ آموزشگاه را با همراهی ۱۵ هزار معلم و فرهنگی بر عهده دارد؛ مأموریتی عظیم که مستقیماً بیش از ۵۰ درصد جامعه را درگیر خود میکند و بهطور غیرمستقیم، هر خانوادهای را زیر سایه خود میبرد.
وی با تقدیر از زحمات طلاب، به ویژه خدمات موثر آنها در سال گذشته، افزود: نقش روحانیون در مدارس در تامین تربیت دینی، اخلاقی و عبادی دانشآموزان انکارناپذیر است. انصافاً کارهای ویژهای توسط طلاب طرح امین انجام شد؛ از برگزاری نماز جماعت تا ترویج عفاف و حجاب و تقویت فضای تربیتی مدارس، مجموعه فعالیتها مثبت و قابل دفاع است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با ابراز نگرانی از ضعف در تبیین وظایف آموزش و پرورش نزد افکار عمومی تصریح کرد: جامعه و اولیا انتظاراتشان را اغلب به سطح نمرات و فرآیندهای درسی محدود میکنند؛ اما مأموریت اصلی ما تربیت شهروند مطلوب و پرورش حیات طیبه است، نه فقط ارتقاء سطح معدل. باید گفتمان تربیتی و نیازهای واقعی مدارس از سوی حوزه و آموزش و پرورش شفاف و منسجم به خانوادهها منتقل شود.
رضایی همچنین اذعان کرد: در برخی بخشها، ضعف اطلاعرسانی، کمکاری و بیتوجهی وجود داشته و بخش قابل توجهی از معایب، هم به آموزش و پرورش و هم به حوزه علمیه مرتبط است. فعالیت کمیته همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش باید جدیتر و عملیاتیتر پیش برود تا هم نقدها، هم پیشنهادها و هم مشکلات مدارس در قالب گفتوگو و تصمیمسازی حل شود.
وی با تاکید بر اهمیت افزایش تعامل حوزه علمیه و آموزش و پرورش، خواستار تشکیل و تقویت کمیته همکاریهای مشترک شد و تصریح کرد: امسال هدفمان این است که در اولین فرصت کمیته برقرار شود تا مشکلات و پیشنهادهای روحانیون و طلاب طرح امین به نتیجه برسد، نه فقط در سطح استان بلکه در سطوح کلان ملی. آموزش و پرورش برای همه دستگاهها دست یاری دراز میکند؛ هیچ نهادی نمیتواند مطالبه تربیت نسل آینده را به تنهایی پیش ببرد؛ تحولآفرینی باید نتیجه همافزایی جمعی باشد.
وی همچنین خاطرنشان کرد:ردر سال گذشته اقدامات خوبی در زمینههای نماز، نماز جماعت، حجاب و دیگر محورهای تربیتی داشتهایم اما این برنامهها باید توسعه یابد؛ آموزش و پرورش جایگاه خط مقدم تربیت نسل است، باید حمایت سیاسی و اجتماعی حداکثری شود.
رضایی در پایان با تقدیر صادقانه از تمامی طلاب، فرهنگیان و فعالان حوزه تربیت در استان کهگیلویه و بویراحمد، برای موفقیت همه همکاران در سال تحصیلی جدید آرزوی توفیق کرد و گفت: امید داریم با فکر و همت جمعی، آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد را به جایگاه واقعی و شایستهاش برسانیم.








