پایگاه جامع اطلاع‌رسانی
ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش

نویسنده کتاب «چلچراغ نماز و مدرسه»

۹۰ درصد دانش آموزان نماز خوان، از مادر یاد گرفته اند

شناسه مطلب :45394
زمان انتشار: دوشنبه 07 مهر 1404 ساعت 09:27
۹۰ درصد دانش آموزان نماز خوان، از مادر یاد گرفته اند

نویسنده کتاب «چلچراغ نماز و مدرسه» گفت: ۷۰ درصد دانش‌آموزان نمازخوان، نماز را در خانه و ۹۰ درصد آنان از مادر یاد گرفته اند، بنابراین نقش خانه و به‌ویژه مادر در این مسیر بی‌بدیل است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی نویسنده کتاب «چلچراغ نماز و مدرسه» در گفتگویی با تشریح تجربه‌های ده‌ساله خود در مدارس کشور، اظهار کرد: موفقیت نماز جماعت در گرو مشارکت همه عوامل مدرسه است و نهاد خانواده، بویژه مادران، نقشی بی‌بدیل در نهادینه‌سازی فرهنگ نماز در میان دانش‌آموزان دارند.

وی با اشاره به بیش از یک دهه مسئولیت در اقامه نماز وزارت آموزش‌وپرورش گفت: در فاصله سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۸ از صدها مدرسه بازدید کردم و حاصل این مشاهدات و تجربیات را در قالب کتاب «چلچراغ نماز و مدرسه» گردآوردم. هدفم انتقال تجربه‌ای پدرانه و دلسوزانه به نسل جوان بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی افزود: زمانی نماز جماعت در مدرسه موفق خواهد بود که همه نقش‌آفرینان، از مدیر و معلمان تا ناظم و حتی سرایدار، سهمی در اقامه آن داشته باشند. این هم‌افزایی رمز ماندگاری نماز در فضای آموزشی است.

وی با اشاره به نقش زنگ نماز تصریح کرد: نماز خود یک مربی پرورشی است. وقت نماز، دانش‌آموز را با وقت‌شناسی و برنامه‌ریزی آشنا می‌کند و زنگ نماز یک تلنگر تربیتی است که شخصیت دینی او را شکل می‌دهد.

نویسنده کتاب «چلچراغ نماز و مدرسه» همچنین بر ضرورت پیوند مسجد و مدرسه تأکید کرد و گفت: امام جماعت و هیئت امنای مساجد باید ارتباط منظم با مدارس اطراف داشته باشند. مدارس نزدیک به مسجد می‌توانند هفته‌ای چند بار دانش‌آموزان را به مسجد ببرند تا انس و ارتباط عملی برقرار شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی در ادامه با بیان اینکه نسل امروز نیازمند شیوه‌های نو در معرفی نماز است، اظهار داشت: روزگاری محصولات نماز فقط مکتوب بود اما امروز باید از قالب‌های دیداری و شنیداری، مانند کلیپ کوتاه، انیمیشن و حتی فناوری‌های نوینی چون هوش مصنوعی بهره گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خانواده را مهم‌تر از مدرسه در نهادینه‌سازی نماز دانست و تأکید کرد: ۷۰ درصد دانش‌آموزان نمازخوان نماز را در خانه و ۹۰ درصد آنان از مادر یاد گرفته اند. بنابراین نقش خانه و به‌ویژه مادر در این مسیر بی‌بدیل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی در پایان با اشاره به ظرفیت انجمن اولیا و مربیان خاطرنشان کرد: این انجمن‌ها امروز علاوه بر مسائل مالی، می‌توانند با بهره‌گیری از افراد صاحب‌نظر، استادان دانشگاه و فرهنگیان، نقش مؤثری در ترویج نماز و ارتقای تربیت دینی دانش‌آموزان ایفا کنند.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش می باشد و استفاده از مطالب با ذکرمنبع بلامانع می باشد