پایگاه جامع اطلاع‌رسانی
ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش

امام جمعه یزد

جایگاه واقعی مدرسه پایگاه تربیت انسان متعهد، مؤمن و انقلابی است.

شناسه مطلب :35296
زمان انتشار: شنبه 27 اردیبهشت 1404 ساعت 11:51
جایگاه واقعی مدرسه پایگاه تربیت انسان متعهد، مؤمن و انقلابی است.

آیت‌الله ناصری گفت: باید مدرسه به جایگاه واقعی خود به عنوان پایگاه تربیت انسان متعهد، مؤمن و انقلابی بازگردد چرا که آینده کشور در گرو تربیت انسان‌هایی آگاه، باایمان و مسئول است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ، آیت الله محمدرضا ناصری رئیس شورای همکاریهای یزد در دیدار طلاب و روحانیون شاغل در آموزش و پرورش استان با اشاره به نقش تحول‌آفرین انقلاب اسلامی در بیداری ملت ایران، اظهار داشت: با ظهور انقلاب اسلامی، ملت ما به خود آمد و پرده‌ها از حقیقت کنار رفت، آنچه پیش از آن مغفول مانده بود، با نور انقلاب نمایان شد و مردم به ارزش‌های دینی، فرهنگی و هویتی خود بازگشتند.

وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی نقطه عطفی در بازشناسی هویت تاریخی، فرهنگی و دینی ملت ایران بود و باید این دستاوردها به نسل‌های جدید منتقل شود.

آیت‌الله ناصری خواستار بهره‌گیری هوشمندانه از ظرفیت حوزه علمیه و آموزش و پرورش در ترویج معنویت، دینداری و مقابله با تهاجم فرهنگی شد و بر ضرورت ارائه الگوهای الهام‌بخش به دانش‌آموزان تأکید کرد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد، با تأکید بر اهمیت بنیادین تعلیم و تربیت در جامعه اسلامی، خاطرنشان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تحولی بزرگ و عمیق در آموزش و پرورش هستیم، تحولی که بتواند پاسخ‌گوی نیازهای نسل جدید و چالش‌های فرهنگی و اعتقادی پیش‌رو باشد.

وی با اشاره به نقش کلیدی معلمان در تربیت نسل آینده، ابراز کرد: معلمان باید علاوه بر آموزش علمی، به انتقال مفاهیم اخلاقی، معنوی و انقلابی نیز توجه جدی داشته باشند.

رئیس شورای همکاریهای یزد، خواستار بازنگری در برنامه‌های درسی و تربیتی بامحوریت تقویت هویت دینی وملی دانش‌آموزان شد وتأکید کرد: باید مدرسه به جایگاه واقعی خود به عنوان پایگاه تربیت انسان متعهد، مؤمن و انقلابی بازگردد چرا که آینده کشور در گرو تربیت انسان‌هایی آگاه، باایمان و مسئول است.

آیت‌الله ناصری، به مشکلات موجود در نظام آموزشی کشور اشاره کرد و ادامه داد: انگلیسی‌ها تدین، خداشناسی، هویت خدایی و مذهبی و اتکاء به خدا را از ما گرفته‌اند، آنها توانسته‌اند تفکر دانش‌آموزان ما را در بسیاری از زمینه‌ها مانند اقتصاد، تولید، اجتماعی، دانشگاهی و حتی در حوزه‌های علمی منحرف کنند.

رئیس شورای همکاریهای یزد بر لزوم بازگشت به اصول و ارزش‌های دینی در تعلیم و تربیت تأکید کرد و یادآور شد: ما در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه‌های آموزشی، درستی مسیر را گم کرده‌ایم و به این مسائل اساسی که در تربیت نسل‌های آینده مؤثر است، نپرداختیم.

لزوم تقویت هویت دینی و فرهنگی دانش آموزان

علی دهقان بهاءآبادی مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این دیدار ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر به ویژه شهدای عرصه خدمت گفت: در راستای تقویت ارتباط مؤثر و مفید میان حوزه علمیه و آموزش و پرورش، تأکید بر پیوند قرآن، عترت و نماز به‌عنوان ریشه‌های تربیتی دانش‌آموزان ضروری است.

وی تصریح کرد: این پیوند باید به‌طور علمی و کارشناسی شکل گیرد تا هویت دینی و فرهنگی دانش‌آموزان در مسیری درست و اصولی تقویت شود.

مدیر کل آموزش و پرورش یزد خاطرنشان کرد: برای کاهش فاصله بین نسل گذشته و نسل جدید، باید معنویت را به‌طور نرم و بدون تحمیل در بین دانش‌آموزان ترویج دهیم. این کار با ارائه الگوهای دینی و مذهبی مناسب و آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان صورت می‌گیرد.

دهقان اظهار کرد: هدف از این اقدامات، تقویت دینداری و مسئولیت‌پذیری در نسل جدید است که به‌عنوان یکی از اصول اساسی در تربیت اخلاقی و دینی آن ها به شمار می‌رود.

وی ابراز کرد: مقابله با تهاجم فرهنگی و پاسخ به شبهات دانش‌آموزان از دیگر اولویت‌هاست.

مدیرکل آموزش و پرورش یزد گفت: نهادینه کردن مسائل دینی و ایجاد گفتمان دانش‌آموزی در مدارس می‌تواند فضایی مناسب برای پاسخ به پرسش‌ها و چالش‌های دینی و فرهنگی ایجاد کند و در این راستا، تقویت ارتباط و هم‌افزایی میان مدرسه، خانه و نهادهای آموزشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دهقان بهاءآبادی بیان کرد: این رویکردها نه تنها به تقویت هویت دینی و فرهنگی دانش‌آموزان کمک می‌کند، بلکه نقش بسزایی در ارتقای مسئولیت‌پذیری، امانت‌داری و مقابله با چالش‌های فرهنگی در دنیای امروز دارد.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش می باشد و استفاده از مطالب با ذکرمنبع بلامانع می باشد