پایگاه جامع اطلاع‌رسانی
ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش

به قلم حجت الاسلام و المسلمین درودی؛

شب قدر، منزلت و جایگاه آن در معارف اسلام

شناسه مطلب :11217
زمان انتشار: سه شنبه 22 فروردین 1402 ساعت 13:41
شب قدر، منزلت و جایگاه آن در معارف اسلام

ستاد همکاریها/ در آستانه شب شهادت مولی الموحدین امام علی علیه السلام و دومین شب از شبهای پرفیض قدر، حجت الاسلام و المسلمین حسین درودی، معاون امور استان های ستاد همکاریها، یادداشتی را با عنوان «شب قدر و معارف آن» به رشته تحریر در آوردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، این یادداشت به شرح ذیل می باشد؛ 

 با شناخت شب قدر برای انسان‌ها مبین می‌شود که هدایت موجودات عالم از جمله انسان بدون تقدیر و اندازه‌گذاری محال است، زیرا انسان بدون الگوی خدادی و هدایت ملائکه باید هم الگوساز بوده و هم هادی آن باشد، در نهایت به این نقطه می‌رسیم که مخفی بودن شب قدر از سوی خداوند متعال دال بر ناتوانی او نیست، بلکه انسان باید به کمال درک شب قدر نائل شود.

حجت الاسلام درودی نوشت: خداوند حکیم در سوره اعلی رهبری ساختمان و ساختار موجودات عالم را به خود نسبت می‌دهد، به همین علت شناخت شب قدر سبب می‌شود که جهان بی‌حساب و کتاب در ذهن آدمی تصویر نشود، زیرا یکی از سلاح‌های پر کاربرد شیطان برای ناامید کردن آدمی نقض قانون علیت و هرج و مرج جلوه دادن جهان خلقت است، به‌ این معنی که گذشته اعمال انسان در آینده او  اثرگذار نبوده و در تعامل نیست.

این سبک تفکر با آفرینش ریاضی موجودات عالم از جمله وجود مادی و مجرد انسان در تضاد و تناقض است، زیرا تمامی خواهش‌ها و خواسته‌های بشر بر مدار کمال ریاضی است؛ و در این موضوع خواجه شیراز بسیار زیبا به میدان آمده است که می‌فرماید: گوهر پاک تو از مدحت ما مستغنیست/ فکر مشاطه چه با حسن خداداد کند/ ز عشق ناتمام ما جمال یار مستغنی است/ به آب و رنگ و خال و خط  چه حاجت روی زیبا را/ هر چه هست از قامت ناساز بی‌اندام ماست/ ور نه تشریف تو بر بالای کس کوتاه نیست/ در نتیجه از انسان‌شناختی لسان‌الغیب بر می‌آید که خداوند حکیم هیچ موجودی را ناقص و ناکام نمی‌کند،  و در شب قدر اصل بر هدایت و احسان‌بخشی حضرت حق‌تعالی است. حال اگر کسی جهان را ناموزن و ناساز وجدان کند این لطمه‌ای به برکات شب قدر وارد نمی‌کند، زیرا جمال حضرت دوست از این نقصیه مبرا است.

با شناخت شب قدر برای انسان‌ها مبین می‌شود که هدایت موجودات عالم از جمله انسان بدون تقدیر و اندازه‌گذاری محال است، زیرا انسان بدون الگوی خدادی و هدایت ملائکه باید هم الگوساز بوده و هم هادی آن باشد، در نهایت به این نقطه می‌رسیم که مخفی بودن شب قدر از سوی خداوند متعال دال بر ناتوانی او نیست، بلکه انسان باید به کمال درک شب قدر نائل شود.

یکی از شرایطی که در شب قدر مطالبات بشر را منطقی می‌کند تمناهای دو بعدی او است مانند (طهارت ظاهری و باطنی، نیاز مادی به همراه معنوی، تقاضای بخشش گناهان به همراه بخشش دیگران، خواهش طول عمر به همراه باورمندی به مرگ، بیداری جسمی به همراه بیداری قلبی، گریه ظاهری به همراه ندامت باطنی، دعای زبانی به همراه منادات باطنی)، اگر درخواست‌های بشر به‌صورت دو بعدی ابلاغ شود دیگر هر لحظه آدمی با نور قرآن قدر و قامت می‌گیرد، و قرآن بالای سر مناجاتیان بر قلب آنان عروج می‌کند، زیرا یکی از دلایل شب قدر نزول قرآن یا همان کتاب زندگی بشر است که هر ساله به یمن برکت آن شب، روح‌القدس با همراهی ملائکه بر قلب امام معصوم که از جنس و سنخ آنان است نازل شده تا هدایت و رهبری بشر، به‌دست او مدیریت شود و انسان‌ها هم بدانند که قد و قامت باطنی خود را باید به سبک جمال او آرایش بدهند.

انتهای پیام /

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش می باشد و استفاده از مطالب با ذکرمنبع بلامانع می باشد