Print
Zoom In
Zoom Out

بازدید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از مرکز تربیت مبلغ معلم

دکتر عاملی: حوزه های علمیه، مطمئن ترین مراکز در امر تربیت معلم هستند

شناسه مطلب: 12544
زمان انتشار: يكشنبه 23 خرداد 1400 ساعت 11:55

دبیر شورای انقلاب فرهنگی با مدیر و کارکنان و اعضای شورای علمی مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه دیدار و از نزدذیگ در جریان روند فعالیت های این مرکز قرار گرفت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ، در این نشست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یکی از اطمینان بخش‌ترین نهادها که امر تربیت معلم را می‌تواند دنبال کند، حوزه‌های علمیه است، گفت: اگر جامعه معلمان ما قوی و برجسته باشند، مشکلات فرهنگی که اکنون وجود دارد را حل خواهد کرد.

حجت الاسلام  سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی به اهمیت ورود حوزه‌های علمیه به موضوع تربیت معلم پرداخت و گفت: افرادی که با تاریخ توسعه علم در جهان آشنا هستند، اطلاع دارند که علم جدید در ادامه علوم دینی است. دانشکده‌ها و کالج‌های دانشگاه کمبریج در کنار کلیسا تاسیس شدند، در واقع به منظور توسعه کلیسا بوده است، لذا علم جدید ادامه علم دینی بوده و تعبیر قدیم و جدید، یکی از فتنه‌هایی بوده که برای تضعیف علوم دینی مطرح می‌شده است. در حدیثی نیز این‌گونه آمده است که؛ احادیث متعددی از ائمه اطهار(ع) وجود دارد که خبر از ظهور حضرت مهدی(عج) با کتاب جدیدی می دهند؛ همانگونه که در حدیثی چنین آمده است: «إِذَا قَامَ‏ الْقَائِمُ جَاءَ بِأَمْرٍ جَدِیدٍ کَمَا دَعَا رَسُولُ اللَّهِ فِی بُدُوِّ الْإِسْلَامِ إِلَى‏ أَمْرٍ جَدِیدٍ»، شاید تلقی این است که اسلام جدید با آمدن امام زمان(عج) همه‌گیر می‌شود. البته که پیام الهی، به این دلیل که قانون تکوینی و تشریعی را بیان می‌کند، همیشه جدید است و تازگی دارد، اما طرح بحث جدید و قدیم، تنزل دادن علوم دینی و با قصد تخریب بوده است.

حجت الاسلام  دکتر عاملی ادامه داد: بعضی از دوستان ما هم گرفتار این مقوله شده‌اند، هر چه به گذشته نظر می‌کنیم، علمای ما جامع همه علوم بودند و خود حضرت امام(ره) در مسائل مختلف دیدگاه‌های به روز و لحظه‌ای داشتند. لذا اینکه برخی علم افراد و عالمان حوزوی را در چند کلاس خلاصه و بیان می‌کنند، نمی‌دانند که علم آن نوری است که در قلب انسان وجود دارد و موجب هدایت او می‌شود و همه علومی که آمده برای تشخیص و تقویت فهم قاعده‌های تکوین است.

وی با بیان اینکه جداسازی بین علوم، سکولاریزم نهادینه شده‌ای است که تلاش داشت آن دو را از هم جدا کند، افزود: در حالی که علوم به هم پیوسته‌اند برخی سعی می‌کنند حوزه را از دانشگاه جدا جلوه دهند، در حالی که آنها از یک جنس اند و ماهیتشان یک چیز است. خودمان آنها را جدا کرده‌ایم و بعد از وحدت این دو سخن به میان می‌آوریم. کشف حقایق هستی، هدف هر دو علوم حوزوی و دانشگاهی است و ساختن زندگی بهتر برای انسان، وجه اشتراک همه این علوم است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: سکولاریزم از اینجا شروع شد که دین را از سیاست جدا کردند، سپس دین را از نهادهای اجتماعی و بعدتر از علم جدا کردند. این جداسازی تا آنجا ادامه یافت که متدینان خجالت می‌کشیدند که حرف از دین بزنند. این اتفاق اما نباید در جمهوری اسلامی رقم بخورد و حتی وقتی از وحدت صحبت می‌شود باید این ملاحظه در نظر گرفته شود که هر دوی این‌ها از یک جنس‌اند.

وی گفت: توصیه‌ام به مرکز مبلغ دینی این است که کلمه مبلغ را از این عنوان حذف کنند و عبارت مرکز تربیت معلم را جایگزین کنند، چرا که کار آن هم همین است که معلم و مربی برای آموزش و پرورش تربیت کند، معلم نیز کار تبلیغی انجام می‌دهد. در فرهنگ عمومی، اشتراکات در بعضی جنبه‌ها در حال زیاد شدن است. فضای مجازی یک قابلیتی داشته و آن اینکه فراملی شدن را گسترش بخشیده است.. کلمه تبلیغ در فرهنگ غربی و در بستر جهانی، معنای خاص و منفی دارد، اگر چه در فرهنگ خودمان اشکالی به آن وارد نیست، اما مواجهه دنیا با مفهوم تبلیغ، منفی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ یکی از اطمینان بخش‌ترین نهادها که امر تربیت معلم را می‌تواند دنبال کند، حوزه‌های علمیه است. اگر جامعه معلمان ما قوی و برجسته باشند، مشکلات فرهنگی که اکنون وجود دارد را حل خواهد کرد. در بحث معضلات فرهنگی نهادهای متولی بالادستی مقصر دانسته می‌شوند، در حالی که پایه و اساس فرهنگ کشور در حوزه آموزش و بستر تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد و جامعه معلمان بیشترین اثر را در این زمینه دارد. همه افراد وقتی درباره زمینه‌های موفقیت خود صحبت می‌کنند، به پدر و مادر و نیز معلمان خود اشاره می‌کنند.

گفتنی است  مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه‌های علمیه با هدف جذب و تربیت نیروهای مستعد از بین داوطلبان حوزوی برادر و خواهر برای ورود به آموزش و پرورش، تربیت صاحب‌نظران و پژوهشگران متخصص حوزوی به منظور نظریه‌پردازی ‏تربیت دینی و بهره‌گیری از ظرفیت تبلیغی- فرهنگی طلاب در عرصه آموزش و پرورش اسفندماه 1397 در هیئت امناء دانشگاه فرهنگیان مطرح و به عنوان مرکز وابسته دانشگاه فرهنگیان مصوب شد. دفتر مطالعات تعلیم و تربیت و مجله تربیت معلم طراز و مجله تخصصی تربیت متعالی از جمله فعالیت های تاسیس در این مرکز به حساب می آید.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دبیرستاد همکاریها درجمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»