Print
Zoom In
Zoom Out

معاون امور استان های ستاد همکاریها؛

ده راهبرد راهگشا و 24 پرسش و پاسخ برگرفته از سخنان ولی امر مسلمین جهان

شناسه مطلب: 12536
زمان انتشار: سه شنبه 18 خرداد 1400 ساعت 15:14

حجت الاسلام و المسلمین حسین درودی در یادداشتی با محوریت سخنرانی رهبر معظم انقلاب در 14خرداد، 10 راهبرد و 24 پرسش و پاسخ از محتوای سخنرانی معظم له تدوین کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، متن یادداشت حجت الاسلام درودی به شرح ذیل است؛


بسم الله الرحمن الرحیم

در آستانه انتخابات 1400 یکی از چهره های جامعه صالح در انقلاب اسلامی   مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بعون الله تعالی، آنچنان به جهانیان مخابره خواهد گردید که حکومت دینی نه اینکه شأن قانونگذاری را به نمایش می گذارد، بلکه قابلیت بین المللی حاکمیت دین را برای دعوت مردم در امور اداره کشورشان از برتری اسلام ناب معرفی خواهد کرد، زیرا اراده آنان را در دو موضوع حق و تکلیف، به روشی شکل و محتوی می دهد که ضوابط آن نه اینکه مانع مردم سالاری نگردیده بلکه به احسن وجه حقوق مردم را در صحنه های مختلف اجتماعی تبیین و تصریح می کند، و در یک افشاگری کم نظیرعلت العلل عدم مردم سالاری دینی در جهان حضوضا کشورهای اسلامی مو شکافی نموده و سبب نیاز بشر به دین اسلام ناب را به معرض قضاوت خواهد گذاشت، در همین راستا بیانات ولی امر مسلمین را در قالب 10 راهبرد و 24 سوال و پاسخ که درروز چهارده خرداد ایراد فرمودند به خدمت اندیشمندان و محققین جهادی تقدیم می گردد. 

الف- توأمانی اسلام و مردم

1- چرا استمرار و استواری انقلاب ایران عزیز وابسته به جمهوری توأمان با اسلام است.؟

راز پرشکوه ماندگاری جمهوری اسلامی و نظام امام خمینی، با وجود همه پیش‌بینی‌های دشمنان در باره زوال این نظام، همراهی دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی» یعنی حاکمیت توأمان اسلام و مردم است و از این پس نیز همراهی همین دو کلمه تضمین پیشرفت مستمر خواهد بود.

ب- راه حل مشکلات کشور

2- از دیدگاه امام خمینی رحمه علیه راه حل نابسامانی ها و مشکلات کشور چیست.؟

تأکید همیشگی امام خمینی درباره ضرورت شرکت آحاد مردم در انتخابات، انتخاب فردی شایسته را راه‌حل نابسامانی‌ها ومشکلات می خواندند.

ج- محاسبات خیالی دشمنان

3- علت اشتباه محاسبه ایی دشمنان داخل و خارج، در فروپاشی انقلاب اسلامی چه بوده است.؟ 

این افراد و گروهها در پیشگویی‌های خود، علاوه بر بیان آرزوهایشان، به شکست و نابودی انقلاب‌های جهان نیز استناد می‌کردند، حتی در داخل کشور نیز دو نهضت مشروطیت و نهضت ملی چند سال بعد از شکل‌گیری با روی کار آمدن دیکتاتوری کاملاً سیاه رضاخان و استبداد کودتایی، پیچیده و عمیق محمدرضا شکست خوردند، بنابراین پیش‌بینی‌ها درباره نابودی جمهوری اسلامی به این مسائل تاریخی نیز متکی بود.

4- نظریه جمهوری اسلامی چگونه پدید آمد.؟

شناخت و تسلط جامع امام خمینی بر معارف اسلامی پشتوانه ایجاد و تحقق نظریه جمهوری اسلامی است زیرا امام، لزوم حاکمیت اسلام و اعتقاد به مردم را از دل اسلام ناب به دست آورده بود و به آنها عمیقاً ایمان داشت.

د- تقسیم بندی مخالفان انقلاب

5- مخالفان انقلاب اسلامی به چند دسته تقسیم می شوند.؟

به 3 دسته، دسته ایی از مخالفان حاکمیت اسلام، «سکولارهای غیرمذهبی» بوده و معتقدند دین شأنیت تشکیل نظام سیاسی و مدیریت کشور را ندارد، و محصور به مسائل فردی و عبادات است، البته عده‌ای از سکولارها هم معتقد بودند دین اصولاً مضر و افیون جامعه است. دسته دیگری از مخالفان حاکمیت اسلام، به دین اعتقاد دارند اما می‌گویند اسلام نباید به سیاست آلوده شود، این افراد در واقع «سکولارهای مذهبی» هستند و به دخالت و حاکمیت دین در شئون زندگی سیاسی- اجتماعی، اعتقادی ندارند.

ه- تولید کنندگان داعش

6- گروه داعش با چه تفکری علیه مردمسالاری دینی پدید آمد.؟ 

«لیبرال‌های سکولار»  می‌گویند دموکراسی و مردم ‌سالاری را باید لیبرال‌ها و تکنوکرات‌ها ایجاد کنند و این مسئله ربطی به دین ندارد، دسته دوم مخالفان مردم‌سالاری دینی، به دین اعتقاد دارند اما می‌گویند مردم در حاکمیت دینی هیچ کاره‌ا‌ند و دین باید بدون اتکا و نقش‌آفرینی مردم، حکومت تشکیل دهد که شکل افراطی این نظر، در سال‌های اخیر در شکل‌گیری گروه داعش ظاهر شد. 

7- آیا حاکمیت دین با اتکا به مردم یک نظریه محیط زده و احساسی نیست.؟ 

حاکمیت دین با اتکا به مردم یک استنباط و نظریه عالمانه و نه احساسی است بلکه، مردم‌سالاری دینی از متن اسلام برخاسته است و هر کس انکار کند در قرآن مطالعه و تدبر نکرده است.

8- کدام آیات قرآن کریم دال بر جواز تشکیل حکومت دینی دارد.؟

 در صدها آیه قرآن زمینه‌های اطاعت مردم از نبی مکرم تشریح شده است که آیات جهاد، اقامه قسط و عدل، اجرای حدود، معاملات اجتماعی - اقتصادی، قراردادهای بین‌المللی و ده‌ها عرصه دیگر از جمله این زمینه‌ها هستند که مجموعه همین زمینه‌ها، به معنای تشکیل حکومت است.

و- مهم ترین معروف ها

9- چرا یکی از مهمترین معروف‌ها برپایی حکومت دینی است.؟

به این موضوع از دو منظر می توان نگریست ۱- از منظر دینی و اعتقادی و در چارچوب مسئولیت و حق ۲- از این منظر که تحقق عملی حاکمیت دین بدون مردم امکان‌پذیر نیست زیرا در آیات و روایات، آحاد مردم و خواص در قبال سرنوشت جامعه و همچنین جلوگیری از انحراف و بروز شکاف طبقاتی مسئول دانسته شده‌اند، و امربه معروف نیز یک وظیفه عمومی شمرده شده که یکی از مهمترین معروف‌ها برپایی حکومت دینی است. 

10- آیا انسانها دارای اراده و حق تعیین سرنوشت هستند.؟

انسانها دارای اراده و حق تعیین سرنوشت هستند که حاکمیت مردم یکی از نمودهای حق تعیین سرنوشت است.

11- چرا تحقق حکومت اسلامی و ادامه آن بدون پشتوانه مردمی به ظلم و زور گرفتار می گردد.؟

 حکومت‌ها بدون پشتوانه مردمی، چاره‌ای جز روی آوردن به زور و ظلم نخواهند داشت و از آنجا که در حکومت اسلامی ظلم جایز نیست، تحقق حکومت اسلامی و ادامه آن، فقط با پشتوانه مردمی امکان‌پذیر است.

12- آیا مردمسالاری یک طرح اقتباسی از جهان غرب است.؟

مردم سالاری دینی و جمهوری اسلامی یک طرح ناب و خالص دینی است، و اینکه برخی می‌گویند امام مردم سالاری را از غربی‌ها گرفت، سخنی بی‌مبنا است زیرا امام کسی نبود که بخاطر رودربایستی از حکم خدا منصرف شود.

ض- اسلام و الزام حجاب

13- آیا از دیدگاه امام خمینی الزام حجاب دستور دین است.؟

 روزی که امام موضوع الزام حجاب در اجتماع را مطرح کردند برخی‌ها از جمله بعضی نزدیکان امام مخالف بودند، اما ایشان بطور قاطع دستور دین را مطرح کردند.

14- نواندیشی دینی امام خمینی چه ثمراتی را به همراه داشته است.؟

امام بزرگوار با انجام این نواندیشی دینی که مبتنی بر معرفت عمیق دینی بود، ملت ایران را که قرن‌ها با استبداد خو گرفته بود، به میدان آورد تا با باور به توانایی‌های خود، کارهای بزرگی همچون ساقط کردن سلطنت چند هزارساله و ایستادگی در مقابل جنگ هشت ساله و متکی به پشتیبانی همه قدرت‌های بزرگ دنیا را انجام دهند.

15- چرا برخی از پیشروی های انقلاب اسلامی متوقف گردیده است.؟

دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی» یعنی «حاکمیت اسلام» و «حاکمیت مردم» گره‌گشای همه مشکلات است، هر زمان که مردم به‌کار گرفته شدند و معیارهای اسلام رعایت شد، پیش رفتیم و هرجا که یکی از این دو رعایت نشد، پیش نرفتیم.

16- با کدام تفکر می توانستیم اقتصاد بهتر و درمان مشکلات را داشته باشیم.؟

اگر در اقتصاد، رشد کارگاههای کوچک و متوسط یعنی زمینه ورود مردم را به حوزه تولید فراهم کرده بودیم اکنون وضع اقتصادی بهتر بود،

 بنابراین اگر مسئولان حدود و موازین اسلامی را در مسائل داخلی و خارجی رعایت، و سازوکار حضور مردم در صحنه را نیز فراهم کنند، مشکلات حل خواهد شد.

ح- معرفی اسلام ناب

17- امام خمینی کدام تعریف از اسلام را قبول داشتند.؟

از دیدگاه امام(رحمه الله علیه)، اسلام از یک طرف «ضد تحجر و التقاط»، «ضد ظلم، استکبار، فساد و ویژه‌ خواری»، «ضد سلطه آمریکا و دخالت بیگانگان»، «ضد اشرافی‌گری و اختلاف طبقاتی»، و از طرف دیگر «طرفدار محرومان و عدالتخواه» است.

ط- انتخابات و گناه کبیره

18- چرا امام خمینی عدم حضور در انتخابات  را در برخی مقاطع، گناهی در رأس گناهان کبیره می دانستند.؟

امام انتخابات را «فریضه دینی» می‌دانستند و در وصیت‌نامه خود می‌گویند «عدم حضور در انتخابات در برخی مقاطع چه بسا گناهی در رأس گناهان کبیره باشد» و «کوتاهی در مشارکت، پیامدهای دنیوی و حتی تا نسل‌های بعد داشته باشد که مستلزم بازخواست الهی است.

19- آیا ضوابط اسلامی با مردم‌سالاری قابل جمع است.؟

 متأسفانه برخی با ادبیات مختلف، حرف دشمنان را تکرار می‌کنند. گاهی از لزوم ایدئولوژی زدایی و حرکت به سمت لیبرال دموکراسی می‌گویند، گاهی از موضع دلسوزی برای قداست دین وارد می‌شوند و حتی برخی هم می گویند ضوابط اسلامی با مردم‌سالاری قابل جمع نیست، کسانی که این سخنان را تکرار می کنند، دلسوز ملت ایران نیستند و به‌دنبال زدن ریشه اسلام هستند.

20- آیا از نظر قانون اساسی رئیس جمهور باید دین مردم را هدایت و حفظ کند.؟

 در قانون اساسی، از شروط رییس‌جمهور، «رجل سیاسی و مذهبی بودن» و «حفظ تقوا و امانت» است و این بدین معناست که رییس قوه اجرایی با اقدامات خردمندانه، در سیاست مصلحت مردم را در نظر بگیرد و در میدان اعتقادات نیز دین مردم را هدایت و حفظ کند.

21- در چه شرایطی امکان دارد اسلام و ایران ضربه و سیلی بخورد.؟ 

 دعوت مردم به حضور نیافتن در انتخابات با بهانه‌های واهی، عمل به خواست دشمنان است، و اگر هر یک از دو رکن مردم‌سالاری و دین تضعیف شود، اسلام و ایران ضربه و سیلی خواهند خورد.

ی- آثار رأی ندادن

22- آیا با شرکت نکردن در انتخابات نابسامانی، ناکارآمدی و ضعف در مدیریت‌ها بر طرف خواهد شد.؟

گفته می‌شود برخی به‌علت فشارهای معیشتی که همه ما آن را لمس می‌کنیم، برای شرکت در انتخابات مردد هستند یا برخی می‌گویند در دوره‌های قبل با شوق به فردی رأی دادیم اما در آخر دوره، منجر به دلخوری شد، بنابراین در انتخابات شرکت نمی‌کنیم، این موارد استدلال‌های درستی نیستند و نباید ما را از مشارکت در انتخابات دلسرد کنند اگر نابسامانی، ناکارآمدی و ضعف در مدیریت‌ها وجود دارد، باید آن را با انتخاب درست و خوب و روی کارآوردن مدیریت مردمی و اسلامی جبران کرد نه با شرکت نکردن در انتخابات.

23- آیا شعار کاندیداها میزان معیار است، یا گذشته و عملکرد آنان باید شاخص باشد.؟

دادن وعده‌های بدون پشتوانه عملی جایز نیست و اینگونه وعده ها، گناه و به ضرر کشور است، چون با محقق نشدن آنها مردم از انتخابات و نظام دلسرد می‌شوند، بنابراین فقط وعده‌هایی بدهید که اهل فن آنها را تأیید می‌کنند،

 24- رئیس جمهور برگزیده چه اولویت هایی باید در کار خود داشته باشد.؟

کاندیداها در صورت پیروزی، خود را به «عدالت اجتماعی»، «کاهش فاصله فقیر و غنی»، «مبارزه بدون ملاحظه با فساد»، «تقویت تولید داخلی و مبارزه با قاچاق و واردات بی‌رویه و افرادی که با پر کردن جیب خود از طریق واردات کمر تولید داخلی را می‌شکنند» متعهد بدانند.

  

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی شد

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد

دانش آموزان را براساس دستورات قرآن تربیت کنیم

در سال گذشته؛

۱۵ هزار دانش آموز همدانی با مضرات مواد مخدر آشنا شدند

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (۷۴) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

با حکم دبیر ستاد:

دکتر ریحانی، سرپرست «مطالعات و راهبری» ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش شد