Print
Zoom In
Zoom Out

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان تلویزیونی همزمان با «روز معلم»؛

«درک شأن و جایگاه والا و تأثیرگذار معلمان» باید به «فرهنگ عمومی» تبدیل شود

شناسه مطلب: 12463
زمان انتشار: دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 ساعت 13:42

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان زنده تلویزیونی خطاب به ملت بزرگ ایران با تشریح جایگاه مهم معلمان و کارگران در پیشرفت کشور، اظهار کرد: معلمان افسران سپاه پیشرفت کشور هستند و با باور این جایگاه عظیم؛ با احساس مسئولیت، نقش تاریخی خودرا ایفا نمایند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رهبر معظم انقلاب اسلامی در آغاز سخنانشان، لیالی مبارک قدر را قله ماه پر عظمت رمضان خواندند و با توصیه به آحاد مردم برای استفاده از ظرفیت بی‌نظیر ایام قدر افزودند: دعا و تضرع واستغفار و اشک، از نمونه‌های ضیافت پر برکت رمضان است که باید با توجه وتوسل هرچه بیشتر به پروردگار کریم، خود را مستعد بهره‌‌مندی از این نعمت‌های گرانقدر کرد.

رهبر انقلاب در نگاهی کوتاه به شخصیت امام علی بن ابیطالب(ع )، امامت را مقامی بسیار والا و عالی برشمردند و افزودند: معنای امامت، ریاست دین و دنیا نیست بلکه امامت مفهومی بسیار عالی است که درک آن به جز معصومین و نخبگان معدود، برای دیگران ممکن نیست.

مقام معظم رهبری با اشاره به ارادت شیعیان و پیروان ادیان و مذاهب دیگر به امیرمؤمنان افزودند: این محبّت و ارادت به علت خصوصیّات عجیب مولای متقیان است که «عدالت حیرت‌انگیز، بی اغماض، گسترده و بدون هیچ ملاحظه‌» در رأس این خصوصیات قرار دارد.

ایشان زهد و بی اعتنایی کامل به دنیا، شجاعت، مهربانی و رأفت در مقابل ضعیفان، عزم راسخ در مقابل زورگویان و مستکبران، فداکاری در راه حق، حکمت عمیق در گفتار و استواری در رفتار را از دیگر ویژگی‌هایی دانستند که در حضرت علی(ع) در اوج کمال و درخشش است.

رهبر انقلاب، پیروی از امیرمؤمنان در خصوصیات شخصی و آداب حکومت را وظیفه ای سنگین خواندند و افزودند: ما در این زمینه‌ها خیلی عقب هستیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شوق بی‌نظیر مولای متقیان به شهادت گفتند: خدا را شاکریم که در دوران ما نیز مردان فداکاری بودند و هستند که در اقتدا به مولایشان، عاشق شهادت بودند که حاج قاسم سلیمانی از چهره‌های بزرگ این عرصه است.

رهبر انقلاب سپس در تبیین جایگاه و شأن مهم معلم به برخی ویژگی‌های شهید مطهری پرداختند و افزودند: شهید مطهری عالِم، فیلسوف، متفکر، فقیه و مسلط به مسائل فکری بود اما ویژگی‌ مهم استاد شهید آن بود که در عرصه تولید و انتشار فکر درست، متقن و عمیق، در یک جهاد نرم‌افزاری مداوم بود و با دغدغه‌مندی نسبت به مخاطبانش و جامعه، با امواج منحرف فکری شرق و غرب مقابله می کرد.

معظم له،  مسئولیت‌شناسی و تکلیف‌گرایی را دو ویژگی دیگر شهید مطهری خواندند و گفتند: او با اولویّت دادن به نیازهای جامعه، ظرفیت‌های حوزه فکر و علم را به این نیازها نزدیک می‌کرد که معلمان عزیز باید این ویژگی ها و روش ها را الگو قرار دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صیانت از فکر دانش‌آموزان و دانشجویان را از مسئولیّت‌های مهم معلمان برشمردند و افزودند: معلمان باید با امانت و توانایی و مهارت، اندوخته‌های علمی بشر را به نسل نوجوان و جوان منتقل کنند و شاگردان خود را اهل فکر و اندیشه بار بیاورند.

ایشان معلمان را از افسران سپاه پیشرفت کشور خواندند و افزودند: معلمان باید این جایگاه عظیم را باور کنند و با احساس مسئولیّت، نقش تاریخی خودرا ایفا نمایند.

رهبر انقلاب با اشاره به هجوم بیگانگان و منحرفان به افکار جوانان تاکید کردند: معلمان باید ضمن استفاده از ظرفیت عظیم آموزش و پرورش، برای خنثی کردن این تهاجم بزرگ نیز جهادگونه تلاش کنند تا ریزش‌ها به صفر نزدیک شود و رویش‌ها در بالاترین سطح قرار گیرد.

مقام معظم رهبری با اشاره به شأن بسیار با ارزش و تأثیرگذار معلمان افزودند: درک این جایگاه والا و تعیین‌کننده باید به «فرهنگ عمومی» تبدیل شود که رسانه‌ها، دستگا ه های تبلیغاتی و آموزش و پرورش در این عرصه مسئولیت سنگینی دارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، گشودن گره‌های معیشتی معلمان را مهم خواندند و با اشاره به مسئولیّت دولت و مجلس در این زمینه، از تلاش بی دریغ معلمان برای ادامه آموزش در دوران کرونا و همراهی خانواده‌ها به خصوص مادران صمیمانه تشکر کردند.


کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دبیرستاد همکاریها درجمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»

ثبت‌نام دانش‌آموزان در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی آغاز شد + پوستر

تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش»