Print
Zoom In
Zoom Out

مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاریها:

آموزش و پرورش باب مدرسه داری را برای حوزه علمیه باز کرده است

شناسه مطلب: 12068
زمان انتشار: دوشنبه 05 آبان 1399 ساعت 11:50

ستاد همکاریها/ مشاورعالی وزیر و دبیر ستاد همکاریها گفت: بعد از یک دهه کار، برنامه ریزی و تلاش نیروهای ستاد و صف ، ستاد همکاری ها به یک ساختار جامع و کامل رسیده است.

علیرضا حاجیان زاده در حاشیه سفر به استان یزد و دیدار با نماینده ولی فقیه و مدیران آموزش و پرورش استان، در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها گفت: امروز با گذشت  بیش از یک دهه فعالیت با عنوان همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش به ساختاری جامع و کاملی رسیده ایم.

وی افزود:روزگاری شاهد بودیم حوزه های علمیه هیچ ارتباطی با مدارس نمی توانستند داشته باشند، ولی امروز به شکل رسمی وارد برنامه ریزی و تألیف کتب درسی شدند و در واقع این یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین ارتباطات بین حوزه علمیه با آموزش و پرورش  است. 

برنامه ریزی حوزه برای ارتباط با ارکان مختلف نظام 

مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش اظهارکرد: ضرورت های حضور حوزه در ارکان مختلف نظام جمهوری اسلامی باعث شده برای ارتباط با ارکان مختلف نظام برنامه ریزی شود که در این راستا  طرح آمایشی  حوزه های علمیه تنظیم وبیش از 200 دستگاه مورد توجه قرار گرفته تا  تفاهم نامه های مختلفی با این دستگاه ها منعقد شود. 

وی گفت: ازنظرحوزه علمیه ،آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین و مهم ترین و تأثیرگذار ترین دستگاهی  که می تواند مرتبط با حوزه باشد، مدنظر قرار گرفته و سابقه ارتباط حوزه و آموزش و پرورش نیز توانسته به این جریان کمک کند. در هر صورت از دو طرف یعنی هم از سوی آموزش و پرورش حوزه دراولویت قرار گرفته و هم از سوی حوزه، آموزش و پرورش در اولویت است و این مهم  باعث شده تعامل بسیار خوبی بین این دو دستگاه بزرگ شکل بگیرد. 

طرح های مشترک پژوهشی در پاسخ به نیازهای فکری

دبیر ستاد همکاریها اضافه کرد: طرح های مشترک پژوهشی در پاسخ به نیازهای فکری آموزش و پرورش شکل گرفته، حتی مرکز پژوهشی مشترکی در حال سامان یافتن است، الگوهای فکری سامان پیدا کرده و یک تبادل فکر و اندیشه میان اندیشمندان حوزوی و کارشناسان و صاحب نظران آموزش و پرورش در حال شکل گیری و تکمیل است. 

حاجیان زاده ادامه داد: خوشبختانه  در تربیت نیروی انسانی از ظرفیت حوزه های علمیه در آموزش های ضمن خدمت فرهنگیان بهره می بریم و چندین دوره مختلف آموزش ضمن خدمت فرهنگیان با مشارکت محتوایی و تولید محتوا از طرف حوزه ها شکل گرفته است. همچنین رشته های تعلیم و تربیت در حوزه های علمیه ایجاد شده و طلابی که علاقه مند هستند و امکان حضور در کلاس را دارند تحت  زیر نظر حوزه با هماهنگی دانشگاه فرهنگیان آماده حضور در بدنه آموزش و پرورش می شوند. 

کرسی های نظریه پردازی در زمینه تعلیم و تربیت

مشاورعالی وزیر تصریح کرد: در راستای تعاملات فی مابین در سطوح عالی حوزه کرسی های نظریه پردازی در زمینه تعلیم و تربیت شکل گرفته، فقه تعلیم و تربیت و فلسفه تعلیم و تربیت امروز در حوزه تدریس می شود و حتی درس های خارج فقه در این موضوع در جریان است و  شخصِ آیت الله اعرافی یکی از این کرسی های را برعهده دارند. 

وی با اشاره به تعداد طلاب وظیفه آموزش و پرورش بیان داشت: طلاب وظیفه که امسال موفق شدیم آنان را در آموزش و پرورش مشغول به خدمت کنیم دو هزار نفر است. در جذب نیروهای خدمات آموزشی نیز حوزه های علمیه می توانند مثل سایر دستگاه های دیگر مشارکت داشته باشند. متقابلاً در هدایت و جذب دانش آموزان مستعد به حوزه های علمیه هم اقداماتی خوبی در حال انجام است، دانش آموزانی که از مدرسه فارغ التحصیل می شوند  علاوه بر کمک به آنان در انتخاب رشته دانشگاهی دانش آموزانی که علاقه مند هستند ،جذب حوزه های علمیه شوند نیز هدایت تحصیلی می شوند. 

دبیر ستاد همکاریها گفت: در راه اندازی مدارس وابسته به حوزه ها تلاش شده که شرایطی فراهم شود رشته علوم و معارف اسلامی از طرف حوزه های علمیه راه اندازی شود که در جایگاه مدارس پیش حوزوی می شود از این مدارس نام برد. حتی مدارس دیگری مثل مدارس ابتدایی یا  پیش دبستانی وابسته به حوزه که مدیریت و برنامه های آن را حوزه علمیه براساس چارچوب و ضوابط و قوانین آموزش و پرورش تنظیم کنند شکل میگیرد. 

باب مدرسه داری برای حوزه ها 

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باب مدرسه داری را برای حوزه ها در چارچوب ضوابط و مقررات باز کرده است، افزود: در اعزام مبلغ و اجرای برنامه تبلیغی از ظرفیت های حوزه های خواهران استفاده های بسیار خوبی می شود و بانوان مبلغ برای اعزام به مدارس دخترانه سازماندهی می شوند، امروز شاهد این هستیم که فعالیت های حوزوی در مدارس دخترانه و پسرانه با تفکیک جنسیتی توسط مبلغین خواهر و برادر شکل گرفته و در اعزام مبلغین، اعزام های مناسبتی داریم. 

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اعزام امام جماعت برای مدارس و اعزام مبلغین ثابت در هر مدرسه تحت عنوان طرح امین را در دستور کار داریم. علی رغم اینکه تعداد مدارسی که تحت پوشش قرار می دهیم، فراگیر نیست و ما امروز از 117 هزار مدرسه توانستیم  4500 مدرسه را تحت پوشش قرار دهیم، اما کیفیت کار و اثرگذاری کار بسیار بالا است.

دبیر ستاد همکاریها گفت: در برنامه 5 ساله ،دو نوع  برنامه داریم، بخشی متمرکز است که در ستاد ساماندهی می شود مانند  مسأله برنامه ریزی برای گفت وگو درسی و پژوهش ها و غیره، بخشی که در استان ها بیشتر فعال است، فعالیت هایی است که ارتباط با دانش آموز یا خانواده های دانش آموزان، کادر مدرسه، معلمان، مدارس دارد، اینها بیشتر در استان ها ساماندهی می شود، ولی متناسب با امکانات ممکن است که محدودیت هایی هم وجود داشته باشد. 

مشاور عالی وزیر افزود: امروز با توجه به وضعیت کرونا که دانش آموزان کمتر در مدارس حضور دارند و آموزش ها به شکل مجازی است، عمدتاً آموزش اولویت پیدا کرده  که دانش آموزان از درس عقب نیفتند و به همین دلیل ضرورت کار تربیتی و حضور روحانیون بسیار بیشتر شده است، که البته حضور روحانیون نیز از طریق فضای مجازی سامان می شود ، به همین دلیل توصیه ما این است که براساس توصیه ای که آیت الله اعرافی داشتند در استان یزد امکاناتی فراهم شود که ما بتوانیم بخشی از این طرح ها از جمله طرح امین را توسعه دهیم. 

گزارشی از سفر به استان یزد 

حاجیان زاده با اشاره به سفر استان یزد ادامه داد: در این سفر جلسه مشترکی با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه، استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش، مدیران حوزه های علمیه برادران و خواهران، معاون تبلیغ مرکز مدیریت حوزه های علمیه قم داشتیم. 

دبیر ستاد همکاریها بیان داشت: در این نشست که با تاکید آیت الله اعرافی صورت گرفت، ایشان معتقد بودند برنامه های خوبی که در ستاد همکاری داریم، مناسب است  در یکی از استان ها به شکل کامل و جامع اجرا شود و به  پیشنهاد رئیس ستاد، استان یزد با توجه به شرایطی که داراست مناسب می باشد. 

عضو شورای معاونین حوزه های علمیه کشور افزود: در این جلسات مباحث متعددی مطرح شد از جمله نیاز آموزش و پرورش به مشارکت دستگاه های مرتبط بود، زیرا حوزه علمیه به عنوان مجموعه ای بزرگ و تأثیرگذار می تواند به عنوان یکی از شرکای مهم و بزرگ  آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد.

حاجیان زاده اظهارکرد: مجموعه برنامه هایی که در سفر به استان یزد موفق شدیم به آن دستیابی پیدا کنیم در قالب برنامه 5 ساله ساماندهی کرده ایم که سال گذشته اولین سال اجرا  را با موفقیت بسیار پشت سر گذاشت و امسال وارد دومین سال اجرا شده ایم. گزارش این فعالیت ها به مقام معظم رهبری هم توسط آیت الله اعرافی تقدیم شده  که رهبری معظم بسیار خوشحال شدند و بسیار حمایت کردند که این فعالیت ها با همین روش توسعه پیدا کند.

دبیر ستاد همکاریها  بیان داشت: امام جمعه و استاندار یزد نیز صحبت هایی داشتند و بسیار خوشحال بودند از اینکه چنین فعالیت هایی انجام می گیرد و توصیه هایی هم داشتند و نماینده ولی فقیه آیت الله ناصری تاکید داشتند  در مقابل توطئه های دشمن که برای تخریب پایه های عقیدتی هزینه می کنند ما هم باید برای تقویت تفکر و تدین و تعقل دانش آموزان و معلمان هزینه کنیم. 


دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»

ثبت‌نام دانش‌آموزان در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی آغاز شد + پوستر

تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش»

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی شد

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد