Print
Zoom In
Zoom Out

مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاریها؛

شرکت بیش از نیم میلیون فرهنگی کشور در دوره مجازی معارف مهدوی/ حضور 25هزار داوطلب در رشته علوم و معارف اسلامی آموزش و پرورش

شناسه مطلب: 11988
زمان انتشار: چهارشنبه 12 شهریور 1399 ساعت 18:01

مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش گفت: سال گذشته در انتخاب رشته دانش آموزان، 25 هزار نفر، داوطلب رشته علوم و معارف اسلامی بودند و این درحالی است که حداکثر 5 هزار نفر ظرفیت جذب ما در این رشته بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، علیرضا حاجیان‌زاده، امروز طی سخنانی در سی و چهارمین اجلاس سراسری رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور با اشاره به سفر سال 1389 مقام معظم رهبری به شهر مقدس قم اظهارکرد: سفر معظم له به قم و تأکید ایشان بر وظیفه مهم و حساس روحانیت در تربیت نیروهایی که توانایی تاثیرگذاری و جهت دهی صحیح فرهنگی در آموزش و پرورش داشته باشند ، موجب شد فعالیت ستاد همکاریها شتاب مضاعفی بگیرد.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش افزود: از طرفی دیگر، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به مشارکت دستگاه ها و نهاد ها برای تحقق سند تحول اشاره شده و از جمله مشارکت حوزه های علمیه کرارا مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش سابقه طولانی دارد؛ اما از 14 سال پیش، عنوان «ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش» تثبیت شد و در این سال ها برنامه ها و طرح های متنوع و متعددی توسط این ستاد به اجرا درآمد اما از سال گذشته موفق شدیم برنامه  5 ساله‌ای را با جامعیت موضوعی و مستند به مفاد سند تحول و چشم انداز حوزه  طراحی کنیم


* 55 برنامه مشترک بین حوزه و آموزش و پرورش شناسایی شده است

حاجیان زاده ادامه داد: ما 55 برنامه زیرنظام سند تحول را که با مشارکت حوزه های علمیه  باید تحقق پیدا کند احصا کردیم و برنامه 5 ساله را ناظر بر آن برنامه ها ، تدوین و عملیاتی کرده ایم. در واقع، این برنامه 5 ساله "برنامه اجرای سند" در این حیطه است که از سال گذشته اجرای آن آغاز شده و امسال وارد دومین سال آن می شویم..

دبیر ستاد همکاریها با اشاره به راه اندازی  یک تشکیلات قرارگاهی افزود: در رأس این تشکیلات  شورای سیاستگذاری با ریاست عالی وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه های علمیه کشور و عضویت معاونین دو طرف ورؤسای سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، حوزه علمیه خواهران و سایر نهادهای مرتبط می باشد.


* 700 کمیته همکاری در سراسر کشور فعال است

وی با اشاره به فعالیت کارگروه های تخصصی با عنوان های پژوهش، برنامه ریزی درسی، تبلیغ و امور فرهنگی، تربیت نیروی انسانی و مدارس وابسته در دبیرخانه ستاد، اظهارکرد: کمیته های همکاری حوزه و آموزش پرورش علاوه بر مرکز استان به ریاست نماینده محترم ولی فقیه و نایب رئیسی مدیرکل آموزش و پرورش استان، در همه شهرها و مناطق کشور که بیش از 700 کمیته می باشد، به ریاست امام جمعه و نایب رئیسی مدیرآموزش و پرورش در هر منطقه تشکیل می شود و این یک ظرفیت عظیم فرهنگی می باشد که در خدمت تعلیم و تربیت است و ما از آن به عنوان قرارگاه های فرهنگی تربیتی در استان و منطقه یاد می کنیم..

مشاور عالی وزیر با بیان اینکه فعالیت های ستاد همکاریها که عمده آن به صورت ستادی و بخشی به صورت منطقه ای در حال انجام می باشد، گفت: طرح تربیتی امین به عنوان یک طرح موفق در سراسر کشور فعال می باشد؛ به طوری که 4500 مبلّغ خواهر و برادر به صورت ثابت در مدارس استقرار دارند و دوشادوش دانش آموزان، کادر مدرسه و خانواده ها به عنوان مشاورمذهبی، در پاسخ گویی به سؤالات و شبهات دینی و اعتقادی نقش آفرینی می کنند.

حاجیان زاده افزود: بخش دیگری از برنامه های ستاد، اعزام مبلّغ در ایام مناسبتی است که سالانه تا 30 هزار طلبه مبلغ به مدارس سراسر کشور اعزام می شوند.

دبیر ستاد همکاریها در بخش دیگری از سخنان خود که مستقیم از شبکه سراسری شاد در حال پخش بود، اظهارکرد: تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش از سوی حوزه های علمیه، به ویژه در مناطق محروم، یکی دیگر از زمینه های فعالیت ستاد همکاریها می باشد که به چند روش، از جمله خرید خدمات آموزشی تربیتی صورت می گیرد. در حال حاضر، بیش از 6هزار روحانی مستقر در روستا ها داریم که در نقاط دورافتاده کشور مشغول به خدمت هستند و نیمی از روز را می توانند متناسب با نیاز آموزش و پرورش منطقه در مدرسه محل استقرار تدریس داشته باشند.

وی تصریح کرد: در بخشنامه اخیر وزارت آموزش و پرورش که تازگی به سراسر کشور ابلاغ شده است، در بند 1/6 تأمین کننده خدمات که نهادهای عمومی و غیردولتی هستند، حوزه های علمیه را نیز مدنظر قرار داده تا از ظرفیت آنان استفاده شود.

حاجیان زاده یادآور شد: شیوه دیگر تامین نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش، ظرفیت روحانیون نظام وظیفه است که دوران خدمت وظیفه عمومی را در آموزش و پرورش سپری می کنند.سهمیه جذب این نیروها طی سه سال گذشته، از تعداد 500 نفر در سال 97 به تعداد 2 هزار نفر در سال 99 رسیده است و امسال با توجه به شرایط کرونا، دوره آموزشی آنها به صورت مجازی برگزار می شود . همچنین علاوه بر فعالیت های تربیتی مجوز 12 ساعت تدریس در بخشنامه ذکر شده است..

دبیر ستاد همکاریها گفت: سال گذشته در انتخاب رشته دانش آموزان، رشته علوم و معارف اسلامی بیش از 25هزار داوطلب داشت که ما حد اکثر 5 هزار نفر ظرفیت جذب در این رشته را داشتیم و با توجه به این حجم از تقاضا باید کمک کنیم که هم مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا، مطهری و هدی ظرفیت خود را بالا ببرند و هم از حوزه های علمیه درخواست کرده ایم از ظرفیت و توانشان برای راه اندازی و دایر کردن مدارس جدید علوم و معارف اسلامی بهره مند شویم.


*تأسیس مدارس علوم اسلامی تحت لوای حوزه های علمیه

وی از تأسیس مدارس علوم اسلامی تحت لوای حوزه علمیه خبر داد و افزود: با انجام این طرح، دانش آموزانی که قصد آشنایی با علوم اسلامی را دارند و می خواهند در محیط دانش آموزی باشند، می توانند از این مدارس برای ادامه تحصیل بهره مند شوند و از همکارانم در استان ها می خواهم دانش آموزان مستعد، مهذب و با اخلاق خود را برای تحصیل در رشته های علوم و معارف اسلامی هدایت کنند تا با گذراندن این دوران، وارد حوزه علمیه شوند و نیازهای دینی و عقیدتی جامعه را پاسخگو باشند.


* بیش از 80درصد نقدهای کتب درسی اعمال شده است

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح نقد کتب درسی آموزش و پرورش در حوزه علمیه گفت: یک دوره نقد و بررسی کتب درسی در حوزه علمیه انجام شده و بیش از 80درصد آن نقدها از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در کتب درسی اعمال شده است.


* در دوره مجازی معارف مهدوی بیش از نیم میلیون فرهنگی شرکت کردند

وی به همکاری حوزه و آموزش و پرورش در آموزش ضمن خدمت فرهنگیان اشاره کرد و گفت: در ایام نیمه شعبان موفق به برگزاری دوره معارف مهدوی ویژه فرهنگیان کشور شدیم که بیش از 545هزار نفر در این دوره حضور پیدا کردند.

 وی در پایان اظهار داشت  این موارد گوشه ای از تعامل و همکاری ارزشمند حوزه های علمیه و آموزش و پرورش است که در این مجال، امکان بیان آن بود.


پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد