Print
Zoom In
Zoom Out

مشاورعالی وزیر در جمع اعضای قطب یک

برنامه پنج ساله ستاد همکاریها فصل نوینی از همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش را رقم میزند

شناسه مطلب: 11488
زمان انتشار: چهارشنبه 13 آذر 1398 ساعت 15:42

تصویب برنامه پنج ساله حوزه و ابلاغ به هنگام رؤسای عالی ستاد یعنی وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه های علمیه بیانگر اهمیت موضوع است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، علیرضا حاجیان زاده در دومین نشست اعضای قطب یک کشوری ستاد همکاریها با اشاره به ظرفیت های بی بدیل حوزه برای تعلیم و تربیت اسلامی گفت؛ تصویب  برنامه پنج ساله حوزه و ابلاغ سریع رؤسای عالی ستاد ،یعنی وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه های علمیه ،بیانگر اهمیت موضوع و نیت خیر خواهانه هر دونهاد جهت تحقق تعلیم تربیت مبتنی برآموزه های دینی و اخلاقی اسلام ناب است.  

حاجیان زاده با بیان اینکه  برنامه  پنج ساله همکاریها حوزه و آموزش و پرورش فصل نوینی از همکاریها را رقم میزند گفت؛ حوزه علمیه بر اساس رهنمود های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید به دنبال اثر گذاری در بدنه و متن نظام جمهموری اسلامی است و کمک به نظام را از وظایف خود می داند و از طرفی آموزش و پرورش نیز برای تحقق سند تحول بنیادین نیازمند مشارکت نهادهای مهم است ، بر این اساس هر دو نهاد برای تحقق این امر پیش قدم هستند و باید از این ظرفیت و فرصت به نفع تعلیم و تربیت اسلامی بهره برداری نماییم.   

*توسعه کمی و ارتقای کیفی مدارس وابسته به حوزه

دبیر ستاد همکاریها با بیان فرازهایی از برنامه پنج ساله همکاریها گفت؛ همکاری در توسعه کمی و ارتقای کیفی مدارس وابسته به حوزه های علمیه ، ایجاد و توسعه پیش دبستانی و مدارس غیر دولتی، ایجاد و توسعه مدارس خرید خدمت به منظور حضور فعال حوزه در خصوص آموزش مبتنی بر دین و اخلاق، بخشی از برنامه های پیش بینی شده و مصوب با بهره گیری ازسند چشم انداز حوزه و نیز سند تحول بنیادین می باشد. 

*ایجاد زیرساختهای حقوقی و قانونی

وی ،همکاری در ایجاد زیرساختهای حقوقی و قانونی ،استفاده بهینه و هدفمند از ظرفیت حوزه های علمیه و آموزش و پرورش

را از دیگر مفاد برنامه پنج ساله همکاریها دانست و گفت؛اصلاح فرایند شناسایی،  سازماندهی، توانمند سازی و بکارگیری روحانیون شاغل درآموزش و پرورش در امرتبلیغ، پژوهش و برنامه ریزی درسی و نیز بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات جذب منابع انسانی جهت جذب طلاب علوم دینی نیز مد نظر این برنامه است. 

*تقویت رشته مشاوره با رویکرد دینی در دانشگاههای وابسته به  آموزش و پرورش

مشاورعالی وزیر ،ایجاد شرایط لازم برای طلاب مستعد علوم دینی جهت شرکت در رشته های گروه علوم  انسانی – اسلامی آزمون استخدامي ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگيان،تقویت رشته مشاوره با رویکرد دینی در دانشگاههای وابسته به  آموزش و پرورش در دوره های تحصیلات تکمیلی با استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه را نیز از دیگر عرصه های برنامه دانست. 

*همکاری در تولید، نقد و بررسی برنامه های درسی

دبیر ستاد همکاریها در ادامه به آموزش و برنامه درسی با استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت؛ همکاری در تولید، نقد و بررسی، اعتبار سنجی و ارزشیابی برنامه های درسی و مواد رسانه های آموزشی و تربیتی  و مطابقت آن با نظام معیار اسلامی ،عضویت صاحب نظران حوزوی به نمایندگی از مرکز مدیریت حوزه های علمیه در گروه های برنامه ریزی درسی و همکاری در اجرای برنامه درسی ملی و 11 راهنمای حوزه یادگیری هم از تصمیمات خوبی است که در برنامه پنج ساله مورد تاکیدمی باشد. 

*به سازی منابع انسانی با رویکرد آموزش های اثربخش

وی با اشاره به ظرففیت فضلای حوزه در عرصه آموزش  بیان داشت؛ همکاری درتألیف، بازنگری و اصلاح برنامه های درسی تربیت معلم و به سازی منابع انسانی با رویکرد آموزش های اثربخش و تقویت شایستگی های معلمان در ابعاد اعتقادي،تربيتي،حرفه اي و ساحت های ششگانه تعلیم و تربیت تلاش خواهیم کرد نهایت استفاده را از این ظرفیت بنمائیم. 

حاجیان زاده با بیان اینکه بیش از یکصد هزار مدرسه در کشور فعالیت می کنند و حوزه از لحاظ نیروی انسانی نمی تواند پاسخ گوی آن باشد،بر این اساس در برنامه پنج ساله همکاریها ضمن استفاده از داشته های حوزه تلاش خواهیم کرد، نیروی انسانی آموزش و پرورش را از لحاظ اعتقادی و دینی و اخلاقی توانمند نماییم تا همه بدنه آموزشی دستگاه تعلیم و تربیت مبلغ مکارم دینی و اخلاقی باشند.

وی گفت؛ در این راستا توانمندسازی مدیران و معلمان، کارشناسان و اعضای کمیته های همکاری با برگزاری نشست های تخصصی، همایش های علمی و کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی در قالب آموزش های ضمن خدمت،آموزش و تربیت مبلغانمعلمان ،  توانمندسازی و نهادینه سازی رفتار اولیای دانش آموزان برای ایجاد رفتار پایدار و التزام عملی به سبک زندگی اسلامی به ویژه حجاب و عفاف را پیش بینی کرده ایم. 

 وی در بخش دیگر ی از سخنان خود گفت؛ برای جذب نیروی کارآمد حوزوی، تأسیس مرکز مبلغ معلم باهمکاری حوزه و دانشگاه فرهنگیان  را نیز مد نظر داریم که این مرکزهم اکنون فعالیت خود را از قم آغاز کرده و به مرور در دیگر استانهای مستعد توسعه خواهیم داد. 

حاجیان زاده در پایان ضمن قدردانی از فعالیت های  کمیته های استانی گفت،بخش عمده ای  از برنامه پنج ساله همکاریها با تعامل و  کمک استانها تحقق می یابد . 


گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد

مشاور وزیر آموزش و پرورش:

ورزش کردن کودکان، سلامت روحی و جسمی آنان را در بزرگسالی تضمین می کند