Print
Zoom In
Zoom Out

مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش تشریح کرد

گامهای موثر تربیتی حوزه و آموزش و پرورش در گام دوم انقلاب

شناسه مطلب: 11418
زمان انتشار: دوشنبه 08 مهر 1398 ساعت 14:45

دبیرستادهمکاریهای حوزه وآموزش و پرورش اهم فعالیت های این ستاد را در جمع مدیران و معاونان ارشد حوزه و آموزش و پرورش تشریح کرد.

به گزارش پایگاه ستاد همکاریها، وی در دومین نشست فصلی شورای عالی سیاستگذاری این ستاد که با حضور وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه های علمیه بر گزارشد گفت؛از فصل گذشته تا کنون اقدامات اثر گذاری برای تحقق سیاست های این دو نهاد انجام شده است که مهمترین آن ، تصویب برنامه 5 ساله همکاری در شورای ستاد، تهیه نسخه نهایی و امضای ریاست عالی ستاد می باشد.

*اجرای اولین سال از برنامه پنج ساله همکاریها 

وی گفت؛ تبیین مفاد برنامه در شورای معاونین حوزه‌های علمیه و تقسیم کار میان معاونین حوزه برای اجرایی شدن آن‌ها، ابلاغ برش سال 1398 برنامه  5 ساله به کلیه ادارات کل و مناطق آموزش‌وپرورش از سوی وزیر آموزش‌ و پرورش از دیگر اقدامات موثر برای تحقق برنامه پنج ساله بود .

حاجیان زاده در ادامه ،ابلاغ هم‌زمان برنامه به مدیران حوزه‌های علمیه استان‌ها در سراسر کشور از سوی آیت‌ الله اعرافی و نیزابلاغ هم‌ زمان برنامه به ائمه جمعه سراسر کشور از سوی حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاستگذاری امامان جمعه را مورد توجه قرار داد و گفت؛ تلاش کرده ایم از همه ظرفیت های دستگاه های مرتبط برای اجرایی شدن برنامه های سال اول برش پنج ساله استفاده کنیم .

 *تدوین و ابلاغ  برنامه استانها به تفکیک   

دبیر ستاد همکاریها، تدوین برنامه هر استان  در قالب تفاهم‌نامه و امضای امام جمعه، مدیر کل آموزش‌وپرورش استان، معاون پرورشی استان و دبیر ستاد همکاری‌ها و نیز تشریح برنامه به تفکیک در جلسات 5 قطب کشوری دبیران کمیته‌های استان‌ها را از دیگر فعالیت های موثر برای نهادینه شدن همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش عنوان نمود. 

وی گفت ؛ خوشبختانه گفتمان سازی در این زمینه پاسخ داده و مسئولان مربوطه در سراسر کشور به خوبی بر اهمیت کار و نیز اجرای برنامه ها طبق زمانبدی مشخص و مصوب اهتمام دارند 

*چهره به چهره در جمع کمیته های استانی 

مشاورعالی وزیر افزود؛درسفرهای استانی با رویکردهای جدیدی درجمع ائمه جمعه شهرستان‌ها،روسای آموزش‌وپرورش، معاونین پرورشی مناطق و نماینده ولی‌فقیه در استان، مدیر کل آموزش‌وپرورش، مدیران کل سازمان تبلیغات، اوقاف و امور خیریه، دانشگاه فرهنگیان و... گرد هم آیی کمیته‌های شهرستانی را در مرکزاستان بر گزارمی کنیم و به صورت چهره به چهره پیشنهادات و انتقادات اعضای کمیته ها را می شنویم و برای رفع مشکلات به راهکار عملیاتی می رسیم و در سه ماه اخیر استانهای اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان‌رضوی، آذربایجان‌شرقی، چهار‌محال‌وبختیاری، کرمان، البرز و کاشان را مد نظر داشته ایم.  

*تشکیل کارگروه‌‌های تخصصی همکاریها 

وی از تشکیل کارگروه‌‌های تخصصی پژوهش، تبلیغ و امور فرهنگی تربیتی، برنامه‌درسی، نیروی انسانی، مدارس وابسته و مدارس علوم و معارف اسلامی و... برای برنامه‌ریزی و هماهنگی تحقق بندهای مرتبط در برنامه 5 ساله خبر داد و گفت؛ خوشبختانه معاونین ستاد حوزه و آموزش و پرورش در این زمینه همکاری و مساعدت خوبی را برای به سامان رساندن این امور با دبیر خانه ستاد داشتند.  

*توجه ویژه به حوزه علمیه خواهران

دبیرستاد همکاریها درادامه، توجه ویژه به حوزه علمیه خواهران را از اولویت های کاری ستاد دانست و خاطرنشان ساخت؛ با بهره مندی ازنظرات حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور مدیر مرکزمدیریت حوزه های علمیه خواهران، یک هسته و کارگروه تخصصی ویژه خواهران با مشارکت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در ستاد همکاری‌ها تشکیل خواهد شد تا در خصوص فعالیت های حوزه علمیه خواهران که نیمی از جمعیت دانش آموزی را می تواند تحت پوشش فعالیت های خود دهد برنامه ریزی منسجم و منطبق براسناد با لا دستی داشته باشیم  .

*آغازراه‌اندازی مدارس علوم و معارف

علیرضا حاجیان زاده، درادامه به اقدامات مربوط به اجرای برخی از محورهای برنامه در سه ماه گذشته اشاره کرد و یادآورشد؛ راه‌اندازی مدارس علوم و معارف اسلامی وابسته به حوزه‌های علمیه (در تهران، قم، تربت حیدریه و...) توسعه رشته‌های مرتبط با روحانیون در آزمون استخدامی ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در رشته های معارف اسلامی، ادبیات عرب، ادبیات فارسی، فلسفه، تاریخ، علوم اجتماعی، مربی تربیتی، آموزگاری اولین اقدامات این ستاد برای اجرایی شدن سال اول برنامه می باشد. 

*تاسیس مرکزتربیت مبلغ- معلم در استانها

وی ازتاسیس مرکزتربیت مبلغ- معلم وابسته به دانشگاه فرهنگیان با مشارکت حوزه‌های علمیه در استانهای (قم، خوزستان، فارس) خبرداد وگفت؛امیدواریم، سایراستانهایی که زمینه این کار را دارند در سالهای آینده شاهد رشد و توسعه کمی و کیفی این مرکز جهت تربیت طلابی در تراز تعلیم و تربیت رسمس وعمومی کشور باشیم.

*کتاب‌های درسی زیر ذره بین حوزه 

دبیر ستاد همکاریها همچنین به نقد و بررسی کتاب‌های درسی از سوی معاونت تبلیغ حوزه و ارائه به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اشاره کرد و گفت؛خوشبختانه سازمان پژوهش اقبال خوبی به این مساله نشان داده و گروهی که در حوزه این امور را رصد می کنند  به صورت علمی و حرفه ای به نقد کتابها می پردازند. 

*ارتقا سهمیه سرباز طلبه ها

حاجیان زاده در ادامه از ارتقا سهمیه سرباز طلبه ها با پیگیری های ستا همکاریها خبر داد و گفت؛ از ظرفیت 500 نفری در سال گذشته ، شاهد جذب  700 نفراز طلاب  در سال جاری با اولویت مناطق در قالب نظام وظیفه عمومی  جهت بکارگیری در امورتربیتی و آموزشی مدارس بودیم. 

*توانمندسازی مدیران، معلمان و مربیان

وی همچنین از برنامه‌ ریزی طرح حکمت ازسوی حوزه‌های علمیه برای توانمندسازی مدیران، معلمان و مربیان در قالب آموزش ضمن خدمت خبر داد و گفت؛ ارزیابی، بازنگری و توسعه طرح تربیتی امین نیزبه تفکیک خواهران و برادران انجام گردید و برنامه ریز ی . برای جذب طلاب در قالب خرید خدمات آموزشی- تربیتی در حال انجام است. 




پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد