امروز : 1398/06/04
2019-08-26
شناسه خبر : 11310
تاریخ انتشار : 1398/05/09 13:52
  نیازمند شبکه استخراج مسائل تعلیم و تربیت هستیم/ علم تعلیم و تربیت همچنان درغربت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی؛

نیازمند شبکه استخراج مسائل تعلیم و تربیت هستیم/ علم تعلیم و تربیت همچنان درغربت است.

چرا ما شبکه منسجمی که به استخراج مسائل تعلیم و تربیت، دسته‌بندی و اولویت‌ آن‌ها بپردازد نداریم...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: برای تأسیس شبکه منسجمی که مسائل تعلیم و تربیت را استخراج کند، نباید منتظر نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی ماند. علاقه‌مندان این حوزه باید یکدیگر را شناسایی کنند.

دکتر جمیله علم‌الهدی،در گفت‌وگویی درباره اینکه چرا ما شبکه منسجمی که به استخراج مسائل تعلیم و تربیت، دسته‌بندی و اولویت‌ آن‌ها بپردازد نداریم، گفت: به موضوع تعلیم و تربیت به منزله علم نپرداخته‌ایم و مسئله اصلی این است که نگاه به تعلیم و تربیت بیشتر در حوزه عمل بوده است. 

*نیازمند تاسیس مدرسه کاربردی هستیم

وی افزود؛باید برای ورود به حوزه علمی  نیز مدرسه‌ای تأسیس ‌کنیم تا اکثر افرادی که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه تعلیم و تربیت هستند، وارد این  مدرسه ‌شوند نبود این مدرسه باعث شده تحقیقات علمی در این حوزه مغفول بماند، از طرفی افراد باهوش و بااستعدادی که به رشته‌های مهندسی و یا سایر رشته‌هایی غیرازعلوم انسانی گرایش پیدا می‌کنند، اغلب علاقه‌مندی برای مطالعه در حوزه تعلیم و تربیت ندارند.

*علم تعلیم و تربیت همچنان درغربت

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: افرادی که در رشته‌هایی غیر از علوم انسانی تحصیل می‌کنند، مثلاً اگر مهندسی خوب و علاقه‌مند به حوزه تعلیم و تربیت شوند، به عرصه علم در حوزه تعلیم و تربیت وارد نمی‌شوند، بلکه مدرسه و مهدکودکی راه‌اندازی یا معلمی می‌کنند، هوش‌های سرشاری در کشور برای ورود به علوم تعلیم و تربیت وجود دارد، اما به این علم کم‌توجهی می‌شود.

*عرصه تعلیم و تربیت پرزحمت وکم‌ درآمد

علم‌الهدی با تأکید بر اینکه باید در حوزه‌های علوم انسانی، علوم روانشناسی و تعلیم و تربیت، کار‌های علمی فاخر انجام شود،افزود: کار‌ علمی در حوزه تعلیم و تربیت معمولاً پرزحمت و کم‌درآمد است و البته تقدیری هم از آن‌ نمی‌شود، اما اگر افراد علاقه‌مند به این حوزه در آموزش ورود کنند، زحمتِ کم و درآمد بالایی برای آن‌ها دارد و بازخورد‌های سریع و خوبی هم از آموزش‌ها حاصل می‌شود.

*برای تاسیس شبکه نباید منتظرسازمان‌ها ماند

وی گفت؛ برای تأسیس شبکه منسجمی که مسائل تعلیم و تربیت را استخراج کند، نباید منتظر نهاد‌ها و سازمان‌ها ماند، علاقه‌مندان این حوزه باید یکدیگر را شناسایی کنند

*بنیاد تربیتی حیات روزنه ای برای احیا علوم تربیتی 

علم الهدی خاطرنشان ساخت در «بنیاد تربیتی حیات» چنین فعالیتی را  آغاز کرده‌ایم و با همین انگیزه، افراد دور هم جمع شده‌اند از راه‌اندازی این بنیاد یک سال می‌گذرد و در همین مدت توانسته است جوانان علاقه‌مند را گرد هم بیاورد.

*دانشگاهیان بی‌خبر ازخزانه‌های فرهنگی کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که آیا منابع عظیم کتابخانه‌ای می‌تواند جلوی واردات در آموزش را بگیرد، گفت: یکی از مشکلات در حوزه علوم انسانی این است که دانشگاهیان بی‌خبرازخزانه‌های فرهنگی کشورهستند و دربرنامه‌های درسی خود در طول تحصیل با خزانه‌های علمی و فرهنگی آشنا نمی‌شوند، اغلبِ آن‌هایی که در داخل یا خارج از کشور تحصیل می‌کنند نمی‌دانند چه ذخایر بزرگ علمی و فرهنگی در کشور وجود دارد و قابل استفاده است.

*تحقیقات اینترنتی بلای جان جنبش علمی

وی ادامه داد؛ پرداختن به این مهم دود چراغ خوردن می‌خواهد، اما متأسفانه این فضا در جنبش علمی ما دیده نمی‌شود، عصر طلایی جنبش علمی در ایران همزمان با دوره قرون وسطا در اروپا بود در این دوره دانشمندان حاضر زحمات زیادی را متحمل شدند، دانشمندان در آن دوران نگاهشان به ذخایر علمی و فرهنگی داخل بود ، اما امروز ما و دانشگاهیانمان می‌خواهیم همه‌چیز را از طریق اینترنت دریافت و جواب سؤالات را استخراج کنیم. تحقیقی هم اگر انجام شود، انسجام ندارد و برای یافتن پاسخی اقناعی نیست؛ در حالی که هم باید برای طرح سؤال تحقیق کرد و هم برای دریافت پاسخ پرسش‌ها به مطالعه و تحقیق پرداخت.

 این استاد دانشگاه یادآورشد؛باید با همتی والا و یاری جستن از هوش سرشار علاقه‌مندان به حوزه تعلیم و تربیت، شاهد شکل‌گیری جنبش علمی در این عرصه باشیم و علاقه‌مندان این حوزه به مسیر صحیح هدایت شوند.

منبع ؛ اقتباس ازایکنا 

انتهای پیام

جلسه کمیته همکاریهای منطقه خلجستان قم برگزار شد

راز پايداري دولت‏ها و شرط پایندگی ریاست از نگاه پیامبر و امام علی علیه السلام

تشکیل میز تحقق سند تحول بنیادین در760 منطقه از ابتدای سال تحصیلی جدید

اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه در ۴۲۸ مدرسه استان البرز

ائمه جمعه کمیته همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش را جدی بگیرند

جشنواره دانش آموزی «تمنّای وصال» در استان گیلان برگزار می شود

مدرسه جهانی اميرالمؤمنين(عليه السلام) را برای تربیت بشر جدی بگیریم

سی و یکمین شماره حلقه وصل منتشر شد

آمادگی آموزش و پرورش در استفاده از اساتید ستاد اقامه نماز

کلید واژه های تربیتی بشر از نگاه انسان کامل

همکاری 633روحانی با آموزش و پرورش خراسان جنوبی

دانش‌آموزباید عنصر مهم مدرسه در برنامه‌ریزی درسی و تربیتی باشد

طلبه عروسک گردانی که محبوب بچه ها است /ایده‌ای جالب برای آموزش دین به کودکان

فرهنگیان قمی با کاربردهای اپلیکیشن "بشری" آشنا شدند

حضور پررنگ فرهنگیان در جلسات طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی

در جامعه و محیط پیرامون خود باعث آرامش شویم

فرهنگیان ودانش آموزان بیشترین حضور را در برنامه های غدیر شناسی دارند

درنگی در دلگویه های معصومانه پیامبر و اهل بیت علیهم السلام

گناه كارترين فرد در عرفات!

رایحه خوش سند تحول بنیادین در پل لندن