Print
Zoom In
Zoom Out

دبیران کمیته های استانی قطب 4 کشوری؛

گفتمان سازی حلقه مفقوده دستگاه تعلیم و تربیت / ستاد همکاری ها مغز متفکر حوزه و آموزش و پرورش باشد

شناسه مطلب: 11235
زمان انتشار: شنبه 25 خرداد 1398 ساعت 11:38

اهمیت و جایگاه ارزشمند ستاد همکاریها بر کسی پوشیده نیست، اما لازم است این اهمیت برای مدیریت های استانی حوزه های علمیه بیش از پیش تببین شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، دبیران کمیته های استانی قطب 4 کشوری ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش گفتند: ایجاد و ابتکار تأسیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش ، حلقه مفقوده وزارت آموزش و پرورش بود.

دبیرکمیته همکاریهای استان آذربایجان شرقی در نشست قطب 4کشوری ستاد همکاریها که چهارشنبه 22 خرداد در قم برگزار شد، اظهارداشت؛ اهمیت و جایگاه ارزشمند ستاد همکاریها بر کسی پوشیده نیست، اما لازم است این اهمیت برای مدیریت های استانی حوزه های علمیه بیش از پیش تببین شود.

*راه اندازی مدارس معارف اسلامی از اقدامات خوب در هر استان

طاهر عِلمی افزود: راه اندازی مدارس معارف اسلامی از اقدامات خوب در هر استانی به شمار می آید، اما آیا این مدارس باید توسط آموزش و پرورش راه اندازی شود یا حوزه های علمیه باید ورود کنند؟

معاون فرهنگی پرورشی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ادامه داد: اگر کار مشترک است باید در عمل این فعالیت ها مشترک باشد،اما گلایه ای که قاطبه فرهنگیان و مسئولین آموزش و پرورش دارند این است که همه نهادهای مرتبط با تعلیم و تربیت می گویند باید به آموزش و پرورش کمک کرد، اما در عمل همه چیز را از ما می خواهند، ایجاد مدارس معارف اسلامی باید توسط خود حوزه علمیه صورت بگیرد نه آموزش و پرورش، طبیعی است که وقتی آموزش و پرورش ورود پیدا کند اجازه نمی دهد که کسی دیگر عهده دار آن مدرسه باشد، مانند مدارس صدرا که سازمان تبلیغات اسلامی متولی آن است.

* سرباز طلبه ها بهترین نیروهای  کمکی 

دبیر کمیته همکاریهای استان آذربایجان شرقی بیان داشت؛ در بحث سرباز طلبه به عنوان یک اقدام ارزشمند از ستاد باید نام برد و امید است این ظرفیت افزایش یابد چرا که  طلاب وظیفه به عنوان نیروی خبره واجد شرایط تعلیم و تربیت و هم در جذب دانش آموزان نقش بسزایی ایفا می کنند.

علمی تصریح کرد:باید اذعان نمود بهترین نیروهاییکه تا کنون به کمک آموزش و پرورش آمده اند سرباز طلبه ها هستند، چون معمم و ملبس به لباس روحانیت هستند و با توجه به انگیزه و دغدغه دینی آنان به بهترین وجه ممکن با دانش آموزان ارتباط برقرار می کنند.

*جایگاه حقوقی ستادهمکاریها تثبیت شود

در ادامه این نشست ، قاسمی  دبیر کمیته همکاریهای آذربایجان غربی نیز گفت؛ستاد همکاریها طی این سالها همانطور که مشخص است به صورت دلی و معرفتی در حال طی طریق است و هر وزیر یا مدیری که می آید نسبت به این ستاد دغدغه دارد.

وی ادامه داد: باید همانطور که ستاد همکاریها مورد اعتمادو اطمینان مدیران عالی حوزه و آموزش و پرورش است جایگاه حقوقی آن نیز تثبیت شود.

معاون پرورشی فرهنگی آذربایجان غربی بیان داشت: روسای عالی ستاد باید نسبت به تثبیت جایگاه ستاد اهتمام داشته باشند زیرا وقتی ستاد قرار و ثبات داشته باشد، بدون تردید برنامه ها و فرایندهای آن نیز به صورت خودکار دارای ثبات خواهد بود.

معاون فرهنگی پرورشی آذربایجان غربی اظهارداشت: متاسفانه امروز با همه تلاش ها و زحماتی که از سوی همکاران تلاشگر ستاد همکاریها شاهد هستیم، برنامه های ستاد به صورت یک فوق برنامه تصور می شود و رکن اصلی ستاد همکاریها همین دوستان باصفا و با کسوت روحانیت است.

* سازو کار قانونی برای استخدام طلاب وظیفه

وی بحث استخدام و به کار گیری سرباز طلبه ها را از دغدغه های دیگر کمیته های استانی دانست و گفت؛حضور طلاب و روحانیون در بدنه آموزش و پرورش خوب است و دوسال هم فرصت بسیار مغتنمی برای کسب تجربه کار در آموزش و پرورش است، لذا نیازمند یک سازو کار قانونی برای جذب این عزیزان هستیم ،طلاب نیز با توجه به علاقه مندی که به کار تعلیم و تربیت پیدا کرده اند ،مطالبه گر، وضعیت استخدام خود هستند،اما راه قانونی برای  پاسخگویی وجودندارد، لذا تقاضامندیم در این خصوص چاره اندیشی شود.

قاسمی با بیان اینکه بیشترین مدارس امین را در آذربایجان غربی دارا هستیم افزود؛ در حال حاضر 353 مدرسه امین در ارومیه فعال هستند و با صراحت عرض می کنم بیشتر این عزیزان به این امید آمدند که جریان استخدام آنان فراهم شود، ولی چون این اتفاق نمی افتد دلسردی وجود دارد.

وی بیان داشت؛ امروز عصر تکنولوژی  ارتباطات است و ساختار مکانی و مرزی وجود ندارد که بخواهیم دور و نزدیک را ترسیم کنیم ، لذا باید تلاش کنیم مقابل هجم گسترده شبهات بایستم و پاسخگو باشیم و همگان باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند وفقط به دنبال طرح و نقد کاستی های یکدیگر نباشند.

دبیر کمیته همکاریهای آذربایجان غربی، ضمن تشکر از فعالیت های معاونت برنامه ریزی و پژوهش ستاد همکاریها، تصریح کرد: برنامه های نو به نو را که می نویسد ابتدا می بایست بستر سازی و سپس ابلاغ کنید، یکی موضوع بحث خرید خدمت است، بحث خرید خدمت ادارات استانی را با چالش مواجه کرده است از طرفی موضوع خرید خدمت طلاب را مطرح کنیم؟!

*مراکز استانها نیازمند اساتید خبره حوزه هستند

در ادامه این نشست سید غلام حسن خلیل موسوی دبیر کمیته همکاریهای استان اردبیل با ارایه گزارشی از روند همکاریهای حوزه و آموزش و پرور در اردبیل گفت؛خوشبختانه رئیس کمیته همکاریهای استان، آیت الله سید حسن عاملی ارتباط منظم و منسجمی با آموزش و پرورش و مدارس مختلف دارند و با وجود ایشان که  از مفاخراستان هستند، از ظرفیت های حوزه ، استفاده می کنیم.

دبیر کمیته همکاریهای اردبیل افزود؛دانش آموزان امروزبا دانش آموزان دهه های گذشته بسیار متفاوت و کنش گرهستند و به لحاظ عصر انفجار اطلاعات و دسترسی شان به پرسرعت ترین رسانه ها و شبکه های پیام رسان با شبهات گوناگونی مواجه هستند، لذا اقتضا می کند مراکز استانها از وجود اساتید خبره حوزه اشباع باشند 

وی خاطرنشان ساخت ؛در حال حاضر روحانیونی که از قم یا حوزه های دیگر می آیند  بیشتر به شکل سنتی پاسخ گوی مطالب هستند که دانش آموزان را قانع نمی کند و نباید فراموش کنیم ،نگاه سنتی به تبلیغ آموزه های دینی و نیز عدم شناخت از فرصت ها و تهدیدهای عرصه تعلیم و تربیت ، گاهی ممکن است دانش آموز را با چالش جدی برداشت ها مواجه کند لذا به نظر می رسد حضور روحانیون در آموزش و پرورش باید با برگزاری دوره های پودمانی و نیزسواد رسانه ای همراه باشد. 

موسوی خاطرنشان ساخت؛در راستای پژوهش های استانی ، کارهای خوبی داریم و تاکید رهبری در گام دوم سپردن کارها به جوانان است و در این خصوص،استفاده از اساتید حوزه علمیه ،برگزاری همایش ها ، دوره های توانمندی سازی باورهای دینی و اعتقادی و  فراهم نمودن امکان حضور روحانیون و طلاب دراتاق فکر آموزش و پرورش برنامه هایی بوده که اجرا کردیم.  

دبیر کمیته همکاریهای اردبیل در ادامه افزود؛ از جمله کارگاه ها و برنامه هایی که با حضور روحانیون انجام  داده ایم  کارگاه "دلایل موفقیت یا عدم موفقیت" ، "آشنایی دانش آموزان با مسائل شرعی متناسب با سنین مختلف " بوده است. 

وی افزود؛عدم بکارگیری نیروی انسانی متخصص،باعث بروزوظهور شبهات و انحرافات دینی ورواج ناهنجاری ها، به جهت هم مرزی با کشور آذربایجان و دسترسی بی حد و حصرقاطبه مردم  به رسانه های خارجی شده  و در این خصوص نیازمند حمایت های فکری ، مالی و برنامه ای ستاد همکاریها هستیم . 

*بیش از هرزمان دیگری نیازمند همکاری با حوزه هستیم

دبیر کمیته همکاری های همدان نیز خواستار توجه جدی وزراتخانه به بودجه ستاد همکاریها شد و گفت؛یکی از مسائلی که جلسات و نشست های کمیته های استانی را تحت شعاع قرارمیدهد ردیف بودجه ای است، اگر در فصل اول ردیف بودجه ای را تعریف کنند بازتاب بهتری خواهد داشت است.

سعیدی  با استقبال از برنامه های ستاد همکاریها افزود؛در شرایط فعلی بیش از هرزمان دیگری نیازمند همکاری حوزه و آموزش و پرورش هستیم و خوب است عرصه های جدیدی برای همکاری با ها تعریف شود، گرچه مسئولین ستاد همواره با طرح های نو به نو برنامه ها را ابلاغ می کنند، اما لازمه نتیجه گرفتن از این برنامه ها، پشتوانه فکری و مالی است. 

*ستاد همکاری ها مغز متفکر حوزه و آموزش و پرورش باشد

دبیر کمیته همکاریهای کردستان نیز در این نشست خاطرنشان ساخت؛کمیته همکاریها برای آموزش و پرورش یک ظرفیت است ، در شرایطی  که وزارت خانه آماج حملات دشمن است،نیروهای آینده نظام ازکانال آموزش و پرورش به جامعه هدف تزریق می شود لذا حوزه های علمیه و طلاب می توانندنقش خوبی در تربیت عطا کنند. 

نریمانی افزود؛ستاد همکاریها بیش از آنکه درصف تاثیر گذاراست ، باید در ستاد عالی و وزراتخانه و تربیت نیروهای متعهد ، نظارت و تولید کتب و محتوای درسی تاثیر گذار باشد.

وی با بیان اینکه هجمه ها علیه دین و ارزشها زیاد است گفت؛ با این گسترش هجمه ها، باید همیارانی باشند تا دستگاه تعلیم و تربیت را کمک کنند و یکی از بهترین همیاران، ستاد همکاریهاست.

معاون پرورشی فرهنگی کردستان تاکید کرد؛  کمیته های استانی نباید به دنبال عدد و آمار باشند، بلکه چاره ای برای تاثیر گذاری بیاندیشند، زیرا تجربه ثابت کرده است  هر جا به دنبال عدد رفتیم، دچار مشکل شدیم. 

وی افزود راز موفقیت ستاد همکاریها در این است که  وارد فاز اجرایی نشود، وباید نقش مغز متفکر حوزه و آموزش و پرورش را داشته باشد و با کارهای پژوهشی و برنامه ریزی های فاخر مجریان را کمک کند. 

نریمانی یادآورشد؛بازنگری در تدوین کتب درسی، توانمند سازی وتربیت نیروی انسانی متخصص با اهداف تعریف شده بسیار مهم است زیرا اگر ده نفر مبلغ حرفه ای داشته باشیم بسیار اثرگذار تر از فعالیت های مقطعی است. 

*فضای مجازی تعلیم و تربیت را با چالش جدی مواجه نموده است

در ادامه این نشست موسوی دبیر کمیته همکاریهای کرمانشاه گفت؛اینکه درکنار آموزش و پرورش از حوزه علمیه نام برده می شود خیلی مهم و ارزشمند است، شبهات امروز در دوره های گذشته و دهه های قبل به مراتب کمتر از الان بود ، فضای مجازی و دنیای گسترده ارتباطات  تعلیم و تربیت را با چالش جدی مواجه نموده است ،ما هم باید مسلح به بحث پاسخگویی باشیم.

وی افزود؛ توسعه کمی و کیفی مدارس اسلامی کار خوبی است منتها در برنامه ها اقتضائات بومی باید لحاظ شود. 

 معاون پرورشی فرهنگی کرمانشاه یادآورشد ؛ باید دید تا چه حد جدا سازی مدارس نیاز است ؟ ظرفیت حوزه ها فراتر از این است که تعدادی ازمدارس از خدمات حوزه، تام و کامل استفاده کنند و دیگر مدارس کم رنگ تر باشند ،مثلا مانند مدارس غیر دولتی عمل کنیم که  توفیقات صد درد صد نداشتیم

وی افزود؛ اینکه در همکاری با حوزه  مانند غیر دولتی ها عمل کنیم ، شاید سئوالات زیادی را برای والدین داشته باشد لذا باید  با کار کارشناسی بیشتر این مسائل پیگیری شود.  

وی با استقبال از حضور حوزه و روحانیت در مدارس تاکید کرد؛ در بحث اردوها حضور روحانیت واقعا اثرگذار است، ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی در همین اردوها می تواند اطلاع رسانی و تبلیغ شود. 

*آینده نگری کلید واژه بیانیه گام دوم

جعفر گنج خانلو،دبیرکمیته همکاریهای استان زنجان به عنوان آخرین سخنران این نشست گفت؛ وقتی به بیانیه گام دوم انقلاب می نگریم ، کلید واژه مشترک همه بندهای آن  آینده نگری است و نگاه آموزش و پرورش نیز چنین است.  

وی افزود؛ وقتی همه فکر و برنامه ما برای آینده است ، گفتمان حلقه مفقود آموزش و پرورش است و در سیاست گذاری هم نشان می دهد از عدم گفتمان در عرصه های  مختلف رنج می بریم.

وی افزود؛ جایگاه ستاد فراتر از کارهای پیش و پا افتاده اجرایی است و باید به عنوان بازوی فکری وزارتخانه مطرح شود بنا بر این ، اگر ستاد را در گیر اقداماتی چون برگزاری نماز جماعت و... که متولی آن اقامه نماز است کنیم به ستاد ظلم کرده ایم. 

 معاون پرورشی وفرهنگی زنجان بیان داشت؛ آموزش و پرورش ما تشنه معارف اهل بیت و معارف الهی است اگر حوزهدر کنار ما قرار گیرد  برای حل اسیب های اجتماعی تاثیر شگرفی خواهد داشت.  

وی افزود؛ زدودن آسیب های اجتماعی از نان شب واجب تر است چون خانه دین گرا، کمتر در معرض آسیب ها قرار می گیرند.

معرفی تنها نرم افزار موبایل کتابخوان تخصصی خردسال و کودک

جلسه تدوین نقشه راه کمیته همکاریها در سال 1403 برگزارشد

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود