Print
Zoom In
Zoom Out

وزیر آموزش و پرورش خبر داد ؛

خیز بلند آموزش و پرورش برای تربیت ده میلیون حافظ قرآن/ سرعت بخشی آموزه های دینی در متون درسی

شناسه مطلب: 11200
زمان انتشار: چهارشنبه 25 اردیبهشت 1398 ساعت 14:39

ستاد همکاریها/درصدد سرعت بخشی آموزه های دینی در متون درسی هستیم

سید محمد بطحائی درگفت وگوی اختصاصی با  پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستادهمکاریها گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری به دنبال سرعت بخشی بیشتر آموزه های دینی و اسلامی در نظام تعلیم و تربیت به ویژه در برنامه های رسمی درسی آموزش و پرورش هستیم.

*حال خوب آموزش و پرورش در خصوص قرآن محوری  

وی با اشاره به فعالیتهای اولویت دار وزارت خانه متبوع خود گفت: امسال یکی از سالهای خوبی بود که در خصوص معارف قرآن و آشنایی دانش آموزان با قرآن قدم های ارزشمندی به صورت صف و ستادی از سوی همکارانم برداشته شد.

*حضور بی سابقه در طرح حفظ جز سی‌ام قرآن

وی با اشاره به حضور قریب به سه میلیون نفری دانش آموزان و فرهنگیان کشور در طرح جز سی قرآن کریم اظهارکرد: امسال شاهد میلیونی دانش آموزان و خانواده بزرگ طرح جز سی‌ام قرآن هستیم و این حضور واقعا بی سابقه بوده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نهضت ملی حفظ جزء سی‌ام قرآن،اصول،رویکردها، راهبردها و اقدامات اجرایی لازم برای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در دستگاه تعلیم و تربیت کشور را تبیین نموده است. 

بطحائی خاطرنشان ساخت:این رویکرد ملی با نگاه سلسله مراتبی ذیل سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز جامعه تعلیم و تربیت با قرآن و معارف قرآنی مأنوس شده‌اند. البته ما به این قانع نیستیم؛ امیدواریم در آینده‌ای نزدیک همه دانش آموزان و فرهنگیان با قرآن ارتباط برقرار کنند، بتوانند قرآن را بخوانند و در قرآن تدبر کنند.

*باید فکرمان را قرآنی کنیم

 رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با اعتقاد به اینکه ، اساس و محور احیاء قرآن عمل به آن است گفت؛ باید فکر،عمل وباورمان را قرآنی کنیم، وعده قرآن را وعده صدق و حق بدانیم.

*تلاش جهت ایجاد انگیزه برای  حفظ آیات

وزیر آموزش‌وپرورش درباره نهضت ملی حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم افزود؛ این نهضت از آغاز سال تحصیلی 98ـ97 و باهدف زمینه‌سازی انس با قرآن در کودکان و نوجوانان؛ تلاش جهت فرهنگ‌سازی مناسب و ارائه آموزش‌های لازم در چگونگی حفظ قرآن و همچنین ایجاد انگیزه و رغبت جهت حفظ آیات و سوره‌های جزء سی‌ام قرآن کریم به ‌صورت فراگیر و با همراهی نهادها و دستگاه‌های فرهنگی عضو شورای توسعه فرهنگ قرآن کشور بین همه اقشار جامعه، مخصوصاً جامعه بزرگ فرهنگیان و دانش آموزان اجرا شد.

وی ادامه داد: در چشم‌انداز ترسیم‌شده برای این نهضت و با اجرای دقیق آن، طی یک سال تحصیلی، 10 درصد از دانش آموزان با اولویت دوره ابتدایی اول و دوم حافظ جزء سی‌ام شده‌اند و در گام بعدی، ضمن تحت پوشش قرار دادن مابقی دانش آموزان، انتظار می‌رود به دوره متوسطه اول و دوم نیز تعمیم داده شود.

*ضرورت توجه به فهم قرآن کریم 

بطحایی حفظ قرآن را راهی برای قرائت مستمر و عمل به آیات قرآن دانست و گفت: ضرورت دارد در برنامه‌های تربیت حافظ، به فهم قرآن کریم توجه ویژه شود.

*آمادگی همه ظرفیت‌ها برای ترویج قرآن و عترت

وی خاطرنشان ساخت: کلیه ظرفیت‌های آموزش‌وپرورش، برای ترویج و فرهنگ‌سازی حفظ قرآن به کار گرفته‌شده است و با توجه به اینکه حافظان قرآن به اخلاق قرآنی آراسته می‌گردند، برنامه‌ریزی‌شده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: توسعه و توجه جدی به سایر زمینه های آشنایی با عترت و اهل بیت(ع)، تشویق و زمینه‌سازی برای آشنایی والدین با قرآن و شروع حفظ از سنین ابتدایی، هدایت مدارس و مراکز دارالقرآن به‌ ویژه مدارس ابتدایی برای برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های حفظ قرآن، ایجاد ساز و کارهای لازم جهت بهره‌مندی از ظرفیت مربیان سایر دستگاه‌ها و نهادهای هم سو، ارتقای جایگاه حفظ و حافظان قرآن در فرآیندهای آموزشی، ارزیابی و ارتقا دانش آموزان و معلمان در مدارس از دیگر فعالیت های وزارت آموزش و پرورش می باشد.

وی با اشاره به منوّیات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان و تأکیدان ایشان گفت: تأکیدی که مقام معظم رهبری داشته و دارند، اینست که با استفاده از این ظرفیت بسیارغنی که در آموزش و پرورش وجود دارد، می توانیم آموزه های تعلیم و تربیتی را با سرعت بیشتری پیش ببریم و امید داریم در برنامه های رسمی درسی این اتفاق مهم را رقم بزنیم.

*تلاش برای تحقق آرمانهای مقام معظم رهبری 

وی خاطرنشان کرد: در جایی که برای اولین بار رهبر معظم انقلاب سخن از 10 میلیون حافظ قرآن داشته اند، امروز به فضل خدا آموزش و پرورش کشورمان در یک نهضت قرآنی با عنوان طرح «جز سی‌ام » دو میلیون و 800 هزار دانش آموز و معلم حضور فعال دارند.

بطحائی تأکید کرد: در نهضت جز سی قرآن یک و نیم میلیون نفر یک سوم جز سی و 450 هزار نفر کل جز سی را حفظ کردند و این عدد در سال گذشته 220 هزار نفر بود.

انتهای پیام /

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دبیرستاد همکاریها درجمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»

ثبت‌نام دانش‌آموزان در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی آغاز شد + پوستر

تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش»