Print
Zoom In
Zoom Out

رییس دانشگاه فرهنگیان در جمع پژوهشگران مشهد :

باید آموزش های خود را بومی سازی کنیم/ انسان بدون برنامه، کارنامه نخواهد داشت

شناسه مطلب: 11061
زمان انتشار: چهارشنبه 24 بهمن 1397 ساعت 12:27

در دنیایی زندگی می کنیم که هفت ویژگی قدرت، سرعت، فرصت، ثروت، اطلاعات، ارتباطات دنیای مجازی دارد، اکنون انتقال دانش با مصداق ممکن است نه با دانش.

به گزارش  پایگه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکارها به نقل از شبکه معالم، دکتر حسین خنیفر، رییس دانشگاه فرهنگیان کشور در نشست آموزش تفکرگرا و پژوهش محور که از سوی مرکز تخصصی طوبی با مشارکت حوزه علمیه خراسان برگزار شد؛ گفت: فنون تدریس شیرین و پر تکلیف است، تدریس ۴۰ درصد علم و ۶۰ درصد فن است، بسیاری دانش دارند اما در انتقال دانش مشکل دارند، انتقال دانش کار ساده ای نیست چرا که باید هم کشش و هم کوشش برای مخاطب داشته باشد.

وی به اهداف کارگاه آموزش تفکرگرا و پژوهش محور اشاره کرد و گفت: بررسی پیشینه آموزش در طول دوره های تاریخی، بررسی مقوله آموزش نظام ارزشی، مطالعه روند تغییرات خرد و کلان آموزش در جهان، بررسی آینده پژوهی و مناسبت آن با آموزش در هزاره سوم، بررسی دوره های سه گانه آموزش دوره های تمدنی بشر و بررسی ۵ مولفه معلم، تکنولوژی آموزشی، مواد درسی، دانش آموز از اهداف این کارگاه است.

دکتر خنیفر بیان کرد: آموزش از آغاز خلقت انسان شروع و با ختم رسل نیز مورد تأکید و برای تمام عمر ارزش به شمار می رود. معلمی شغل انبیاست و اشتغال به کار معلمی اتفاق نیست توفیق است.

*مراحل جهانی شدن حوزه

رییس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه تعلیم و تربیت اولویت دار مهارتی باید در اولویت کار نظام باشد، افزود:  کشور هایی که پیشرفت کرده اند تعلیم و تربیت را در اولویت قرار داده اند، دانشی مهم است که منجر به عمل و نتیجه شود؛ در حوزه نیز برای اینکه به مرحله جهانی برسد باید پنج مرحله پذیرش، آموزش، پژوهش، تهذیب و تبلیغ در نظر بگیرد.

وی با مقایسه عوامل آموزش در گذشته و حال گفت: در گذشته روش های آموزش بدون سواد و مهارت، وظایف ساده و فیزیکی، تکنولوژی مکانیکی، آموزشگاه ها ثابت، نگرش خطی و بطنی بوده است؛ اما در زمان حال روش های علمی و تخصصی، وظایف پیچیده و فکری، تکنولوژی الکترونیکی و مجازی، نگرش ارگانیک و متغیر در آموزش و آموزشگاه‌های متحول شناور متفاوت و خلاق است.

وی با بیان اینکه اگر جامعه ای آینده‌نگر نباشد عقبگرد خواهد داشت، اظهار کرد: در هزاره سوم بشر نیاز به در اختیار داشتن منابع کافی، اطلاعات، سرعت عمل، تقویت آموزش رسانه‌ای و غیره است.

*انسان بدون برنامه، بدون کارنامه است

دکتر خنیفر بیان کرد: انسان در زندگی همواره باید برای انجام کارها برنامه داشته باشد، انسان بدون برنامه، بدون کارنامه است و انسانی که این دو را نداشته باشد برج مراقبت زندگی ندارد و ساکن سرزمین سوخته آرزوهاست.

وی با اشاره به دوره های سه گانه آموزش بیان کرد: از ابتدای تمدن بشر تا اوایل انقلاب صنعتی، ساختار آموزشی ساده، غیرضروری و یا بر اساس ضرورت های خاص انجام می شد.

*انتقال دانش با مصداق ممکن است نه با دانش

رییس دانشگاه فرهنگیان افزود: از آغاز قرن ۱۹ تا قرن بیستم میلادی دوره های اموزشی پیچیده و نظام آموزشی تحت عنوان کارخانه آموزش درآمد.

وی با بیان اینکه اکثر کشورها با چشمان بسته وارد دوران دوم شده اند، گفت: ورود به دوران سوم چشمان باز می طلبد، لذا باید تعیین ساختارهای آموزشی بر اساس یک طرح آگاهانه، با برنامه بلند مدت، با نگاه حرفه‌ای و با اتکا به شرایط و خصوصیات محیطی و نیازها مدنظر قرار گیرد.

وی اظهار کرد: دوران سوم اتفاقات زیادی افتاد و آموزش گراف، طبقه بندی رشته ها زیاد، آموزش و ابزارها عوض شدند.

وی افزود: ما باید آموزش های خود را بومی سازی کنیم، مشکل ما در دانشگاه ها این است که دانش غربی را به صورت خام آموزش می دهیم در حالی که باید بومی شود‌.

دکتر خنیفر با بیان اینکه اکنون مهارتها و دانش بسیار تغییر کرده است، گفت: ما در دنیایی زندگی می کنیم که ۷ ویژگی قدرت، سرعت، فرصت، ثروت، اطلاعات، ارتباطات دنیای مجازی دارد، اکنون انتقال دانش با مصداق ممکن است نه با دانش.




آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی شد

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد

دانش آموزان را براساس دستورات قرآن تربیت کنیم

در سال گذشته؛

۱۵ هزار دانش آموز همدانی با مضرات مواد مخدر آشنا شدند

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (۷۴) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

با حکم دبیر ستاد:

دکتر ریحانی، سرپرست «مطالعات و راهبری» ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش شد