Print
Zoom In
Zoom Out

به مناسبت چهلمین حماسه شور و شعور

مروری بر دستاوردهای آموزشی و فرهنگی انقلاب ملت تمدن سازایران اسلامی

شناسه مطلب: 11057
زمان انتشار: سه شنبه 23 بهمن 1397 ساعت 10:55

ملت تمدن ساز ایران سرافراز در حالی حماسه به یاد ماندنی جشن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را در مقابل چشم جهانیان به نمایش گذاشت که احصا دستاوردهای این انقلاب شکوهمند در چهار دهه گذشته کار آسانی نیست

ملت تمدن ساز ایران سرافراز در حالی حماسه به یاد ماندنی جشن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را در مقابل چشم جهانیان به نمایش گذاشت که احصا دستاوردهای این انقلاب شکوهمند در چهار دهه گذشته کار آسانی نیست ،انقلاب مردم بصیر ایران  نه تنها در ابعاد سیاسی منشاء دگرگونی‌هایی در ایران شد، بلکه در دیگر حوزه‌ها نیز دگرگونی‌های عمیقی ایجاد کرد. یکی از این سرفصل‌ها، آموزشو فرهنگ است. 

پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاریها ضمن تبریک به ملت با کرامت ایران  در خلق حماسه چهلم ،بخش هایی از دستادرهای انقلاب اسلامی در بعد آموزشی و فرهنگی را منتشر میکند.   

*مهمترین دستاورد نظام تعلیم و تربیت

یکی از مهمترین دستاوردهای ارزشمند نظام تعلیم و تربیت کشورمان در این 40 سال برخورداری از سند تحول بنیادین به عنوان یک سند متعالی و مترقی و یک نقشه راه یکدست برای دستیابی به اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت و تربیت انسان طراز جمهوری اسلامی ایران است خوشبختانه امروز آموزش و پرورش درگیر سیاستگذاری های متنوع، متعدد و جزیره ای نیست.

 *دهه شکوفایی سیاستگذاری در نظام جمهوری اسلامی

دهه چهارم انقلاب اسلامی را می توانیم دهه شکوفایی سیاستگذاری در نظام جمهوری اسلامی قلمداد کنیم که حداقل آموزش و پرورش در این حوزه یک دستاورد بزرگ داشته است در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان شده است که از 6 ساحت تربیت باید پنج ساحت به حوزه پرورشی و تربیت بدنی و یک ساحت به تربیت علمی و فناورانه اختصاص یابد.

در شرایط کنونی مهمترین استراتژی مسئولان آموزش و پرورش پیاده سازی و اجرای سند تحول بنیادین است و سه مسیر برای اجرایی کردن سند تحول در نظر گرفته شده است 

تحقق رویکرد پرورشی و فرهنگی یکی از مهمترین چرخش های تحول آفرین سند تحول بنیادین است. تلاش شده است  مجموعه فعالیت های تربیتی و پرورشی را در سبد فعالیت های آموزشی مدرسه پررنگ شود. تحول در برنامه های آموزشی و محتوای کتابهای درسی، کاهش بار آموزش از دوش بچه ها. و ایجاد فضایی برای فعالیت های گروهی در برنامه های درس ملی، حذف آزمون ها و کتابهای کمک درسی از دوره ابتدایی ... از مهمترین اقداماتی است که در گذشته انجام شده و در سال آینده با جدیت بیشتر دنبال میشود 

یکی از برنامه های مهم آموزش و پرورش ،تعلیم و تربیت تمام ساحتی است که روح حاکم بر سند تحول بنیادین است و در این راستا برنامه هایی چون ،تدوین حدود 120 برنامه در مجموع برنامه  های معاونت پرورشی با رویکرد تعلیم و تربیت تمام ساحتی ،تدوین حدود 20 سیاست و راهبرد برای مدیریت فعالیت های پرورشی ، تعیین3 اولویت راهبردی براساس مطالبات رهبری و نیازهای روز جامعه و تدوین کارویژههایی برای هریک از آنها

*توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز و قران و عترت 

تحلیل محتوا و موضوع بندی فرمایشات و مطالبات رهبری در حوزه نماز از نظام آموزش و پرورش و تفکیک و گرد آوری راهبردها و اقدامات انجام شده و آنچه باید انجام شود به صورت یک کتاب .

*تشکیل  ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش 

یکی از برنامه ها و تحولات  درخشان در آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامی تشکیل ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش برای استفاده از ظرفیت حوزه و روحانیت جهت تعلم و تربیت اسلامی بود که این ستاد هم اکنون بیش در از یک دهه فعالیت منشا خدمات و برکات فراوانی برای ارتقاء دینی و اعتقادی دانش آموزان و خانواده آموزش و پرورش شده است 

در سند تحول بنیادین از مجموع ۳۳۲ برنامه زیر‌نظام‌ها، ۵۵ برنامه با همکاری و مشارکت ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش‌ و پرورش اجرایی می‌شود.

انجام پژوهش‌های مرتبط با مشارکت حوزه‌های علمیه، همکاری حوزه با مدارس علوم و معارف اسلامی، ارتباط چهره به چهره روحانیون و پاسخ به شبهات دانش‌آموزان، اعزام مبلغ باتجربه به اغلب مدارس و در قالب طرح امین به مدارس شبانه‌روزی و مناطق محروم و عشایری، برگزاری جلسات گفتمان‌های دینی، نشست‌های تخصصی و دیدار دانش‌آموزان با علما از جمله برنامه‌های ستاد همکاری‌ها در سال تحصیلی جاری است.

جذب و توانمندسازی طلاب شاغل در آموزش‌ و پرورش، برگزاری دوره‌های تربیت مدرس سند تحول، تعامل با دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی، حضور متخصصین حوزوی در گروه‌های برنامه درسی و کمیسیون های شورای عالی آموزش‌ و پرورش، بخش دیگری از حوزه فعالیت این ستاد است.

بهره‌مندی از ظرفیت‌های فکری حوزوی، تولید محتوا، توسعه و تنوع روش‌های ارائه و اشاعه، نظارت سازماندهی‌شده بر امور دینی و تدوین برنامه‌های پنج‌ساله در راستای چشم‌انداز سند تحول از جمله سیاست‌های راهبردی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش‌ و پرورش است.

شناسایی فرهیختگان، ایجاد هسته‌های فکری و هیأت اندیشه‌ورز، اتاق فکر تربیت دینی، تأثیر آموزش بر تربیت دینی بررسی آسیب‌های اجتماعی و برنامه‌هایی از قبیل حجاب، عفاف، نماز، اعتیاد، بلوغ، هویت ملی، دینی و انقلابی، هنر دینی اهل تسنن و قریب مذاهب، نحله‌های کاذب، فضای مجازی و تبیین حیات طیبه و اولویت‌های اخلاقی از جمله برنامه‌های این حوزه است.

انقلاب اسلامی ایران نه تنها در ابعاد سیاسی منشاء دگرگونی‌هایی در ایران شد، بلکه در دیگر حوزه‌ها نیز دگرگونی‌های عمیقی ایجاد کرد. یکی از این سرفصل‌ها، فرهنگ بود. این انقلاب مردمی، طی چهل سال دستاوردهایی در عرصه فرهنگ برای مردم ایران به ارمغان داشت که آن دستاوردها را می‌توان در دو بعد داخلی و خارجی بررسی کرد.

*دیگر دستاورد‌های فرهنگی انقلاب اسلامی 

همزمان با روی‌کار آمدن رژیم پهلوی، رضاخان تلاش کرد با احیای باستان‌گرایی به مقابله با فرهنگ دینی و اسلامی برخیزد. رضاخان در این پروژه قصد داشت اسلام به عنوان یک فرهنگ برتر کنارگذاشته شود. او کوشید به ترویج ملی‌‍گرایی بپردازد.

پیروزی انقلاب اسلامی و معرفی اسلام به عنوان مکتب مبارزه و تنها راه سعادت بشری، علاوه بر این‌که این استراتژی رژیم پهلوی را از بین برد نشان داد ملیت نه تنها تعارضی با اسلامی بودن ندارد، بلکه این دو می‌توانند بدون افراط و تفریط در کنار هم به عنوان هویت هر ایرانی معرفی شود.

توجه به حوزه فرهنگ و تلاش در جهت رشد بالنده آن از اولین وظایف دولت اسلامی است که صراحتاً در قانون اساسی بر آن تاکید شد. از این رو، تغییرات مثبت و پیشرفت در مسائل فرهنگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار مسئولین قرار گرفت.

*انقلاب فرهنگی

یکی از مهم‌ترین اقدامات فرهنگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه آموزش صورت گرفت. اولین اقدام موثر در این زمینه پیام نوروزی امام در فروردین 59 بود که در آن بر ضرورت ایجاد «انقلاب اساسی در دانشگاه‌های سراسر کشور»، «تصفیه‌ اساتید مرتبط با شرق و غرب» و «تبدیل دانشگاه به محیطی سالم برای تدوین علوم عالی اسلامی» در جهت استقلال فرهنگی تاکید کردند.

متعاقب این، حضرت امام در 23 خرداد 59 دستور تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را صادر کردند. از این‌رو ستاد انقلاب فرهنگی با تاکید بر تغییر ارزش‌ها و تصفیه و پاکسازی محیط علمی و دانشگاهی با دعوت از صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف برنامه‌های جدیدی را در دستور کار قرار داد و اهداف اولیه خود را تعیین خط مشی فرهنگی جامعه؛ تهیه و تدوین نظام آموزشی کشور، ادغام و انحلال بعضی از موسسات آموزش عالی موجود و تاسیس دانشگاه‌های جدید، بررسی و تعیین محتوای کتب و برنامه درسی دانشگاه‌ها، بررسی کادر علمی و گزینش اساتید و... برشمرد.

ستاد انقلاب فرهنگی با یک دفتر هماهنگی و سه بخش آموزش پیش‌دانشگاهی، آموزش عالی و جهاد دانشگاهی ساختار خود را تشکیل داد. بخش آموزش عالی شامل قسمت‌های مختلفی نظیر «برنامه‌ریزی آموزشی»، «ترجمه، تالیف و تصحیح کتب دانشگاهی»، «تزکیه»، «مدیریت و سازماندهی دانشگاه‌ها» و «بافت آموزشی دانشگاه‌ها» می‌شد.

پس از دوسال و نیم تلاش ستاد انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها بازگشایی شد و فضای جدید محیط دانشجویی و علمی کشور را فرا گرفت. اما اهمیت حفظ و حراست از استقلال فرهنگی کشور و تسری انقلاب فرهنگی در بدنه جامعه و همه سازوکار‌های آموزشی و برنامه‌ریزی راهبردی در این زمینه موجب شد تا ستاد انقلاب فرهنگی جای خود را به نهاد بالاتری با نام شورای عالی انقلاب فرهنگی دهد. بدین‌ترتیب امام خمینی با صدور پیامی در 19 آذر 63 و با تاکید بر فراگیر شدن انقلاب فرهنگی در همه شئون کشور «شورای عالی انقلاب فرهنگی» تشکیل شد.

در بخشی از این پیام امام خمینی آمده است: «خروج از فرهنگ بدآموز غربي و نفوذ و جايگزين شدن فرهنگ آموزنده اسلامي، ملي و انقلاب فرهنگي در تمام زمينه‌ها در سطح كشور آن چنان محتاج تلاش و كوشش است كه براي تحقق آن ساليان دراز بايد زحمت كشيد و با نفوذ عميق ريشه‌دار غرب مبارزه كرد. اينک با تشكر از زحمات ستاد انقلاب فرهنگي براي هر چه بارورتر شدن انقلاب در سطح كشور، تقويت اين نهاد را لازم ديدم». تشکیل شورای انقلاب فرهنگی یکی از گام‌های مهم و اساسی در زدودن فرهنگی غربی در کشور بود که توانست به مهم‌ترین اهداف خود دست یابد.

*تاسیس جهاد دانشگاهی

جهاد دانشگاهی درواقع اولین نهاد برآمده از ستاد انقلاب فرهنگی است که در مرداد ماه سال 1359 با هدف شناسایی و استفاده از نیروهای آزاد شده دانشگاه‌ها اعم از نیروهای انسانی، تجهیزات فنی، آزمایشگاهی، درمانی و... برای تدوین برنامه‌ای جهت بهره‌گیری از این امکانات، نظارت بر حرکت دانشگاه‌ها منطبق با نظام جدید و جلوگیری از انحراف آنها، تامین کادر تحقیقاتی و اجرایی جهاد سازندگی و سایر نهادهای انقلابی و مردمی کردن دانشگاه با معیارهای اسلامی تشکیل شد و در راستای تحقق بخشیدن اهداف خود توانست دستاوردهای مهمی را کسب کند.

*مطبوعات و کتاب

بررسی تنوع و حجم انتشارات در موضوعات مختلف، توسعه و افزایش شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی جمهوری اسلامی در داخل کشور و آن سوی مرزها، احداث و توسعه فرهنگ‌سراها و مراکز فرهنگی و هنری، برگزاری ده‌ها و بلکه صدها نمایشگاه داخلی و بین المللی کتاب، افزایش میزان مطالعه در بین مردم، افزایش کمی و کیفی آثار نمایشی بویژه در بخش فیلم و کسب موفقیت‌های جهانی در این زمینه و مهمتر از همه، ارتقاء بینش و آگاهی‌های عمومی و اجتماعی در سطح جامعه، از مهمترین گام‌های فرهنگی جمهوری اسلامی به شمار می‌روند.

در دوره پهلوی تنها 86 نشریه و به طور متوسط 2 هزار عنوان کتاب در سال چاپ و منتشر می‌شد که بیشتر آنها از محتوای علمی مناسب برخوردار نبود و بسیاری نیز در موضوعات مبتذل به چاپ می‌رسید. امروز در ایران اسلامی بیش از 3400 نشریه در سلیقه‌ها و دیدگاه‌های گوناگون منتشر می‌شود و حدود 2500 نشریه در نوبت گرفتن مجوزند و سالانه حدود 53 هزار عنوان کتاب به چاپ می‌رسد.

تعداد عنوان کتاب ثبت شده در کتابخانه ملی از 1316 تا 1357 در کل 11 هزار عنوان با میانگین سالیانه 275 عنوان کتاب بود که این آمار بعد از پیروزی انقلاب از 1358 تا 1396 به میانگین سالیانه 32049 عنوان کتاب و در کل 1281996 عنوان کتاب رسیده است.

*رادیو و تلویزیون

رسانه‌های همگانی مانند رادیو و تلویزیون- به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند انتقال مفاهیم و ارزش‌های فرهنگی در هر جامعه- در دوره پهلوی در خدمت ابتذال وتوهین به ارزش‌های ملی و اسلامی ایرانیان بود. همچنین ترویج فرهنگ بیگانه از سیاست‌های دوران پهلوی بود.

تلاش صدا و سیما برای ارتقای فرهنگ عمومی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، منجر به تحول ساختاری این سازمان و تاسیس گروه‌هایی چون معارف اسلامی، جوان، فرهنگ و هنر و ... در شبکه‌های رادیو و تلویزیون شد. تلاش و راه اندازی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی خاص مانند رادیو فرهنگ، رادیو معارف، رادیو جوان و... نیز نشان از تحولی عمیق دارد.

امروزه بیش از 130 شبکه رادیویی و تلویزیونی استانی،ملی،منطقه‌ای و جهانی برنامه‌های خود را پوشش می‌دهد. از این تعداد بیش از 35 شبکه رادیویی و شبکه‌های تلویزیونی برای مخاطبان در سراسر جهان برنامه پخش می‌کند.

*هنر

رسالت «هنر» به  عنوان عاملی فرهنگ ساز و انتقال دهنده پیام، موجب ارتقاء و اعتلای فرهنگ جامعه است. اما رژیم پهلوی با برنامه‌ریزی و سیاست گذاری نادرست، هنر را در خدمت انحطاط اخلاقی جامعه قرار داده بود. اما بعد از پیروزی انقلاب به طور جدی به مراکز فرهنگی - هنری توجه شد.

در عرصه هنر «تئاتر» در دوران پهلوی، به عنوان نمونه می‌توان به «جشن هنر شیراز» اشاره کرد. این جشن که به تعبیر فرح به منظور بزرگداشت هنر و هنرمند ایرانی طراحی و اجرا شد، چیزی جز ابتذال نبود و با استقبال مردم هم مواجه نشد. اما توجه عمیقی که پس از پیروزی انقلاب به هنر اصیل تئاتر در قالب‌های سنتی تعزیه، خیمه شب بازی، نمایش‌های خیابانی و همچنین در قالب‌های نوین آن مانند تله تئاتر و... شد ، موجب توجه بیشتر مردم به این هنر اصیل گشت.

جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، جشنواره فیلم‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جشنواره فیلم‌های آموزشی- تربیتی رشد، جشنواره سراسری تئاتر فجر، جشنواره تئاتر استانی، جشنواره سراسری سرود فجر، مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم، مسابقات کتابخوانی، مقاله نویسی، نمایشگاه مردم شناسی و هنرهای سنتی، نمایشگاه قرآن، نمایشگاه میراث فرهنگی، نمایشگاه بین المللی کتاب و...از مهم ترین فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

*توجه به فرهنگ دينی در کشور

توجه به فرهنگ ديني کشور در سطح عموم مردم جامعه نیز یکی دیگر از دستاوردهای فرهنگی جمهوری اسلامی بوده است. هر چند نمي‌توان آمار دقيقي از اين موضوع ارائه کرد اما مي‌توان با مشاهده عيني و ميداني به راحتي اين تغيير رويکرد در فرهنگ مردم به سمت فرهنگ ديني را لمس کرد؛ به عنوان مثال در اين مقطع شاهد پيدايش هزاران هيات مذهبي و حضور گسترده مردم و به ويژه جوانان در برنامه‌هاي مذهبي از جمله اعتکاف هستيم ، سفر به اماکن مقدس همچون مکه ، عتبات عاليات عراق و سوريه ، مشهد مقدس و ساير اماکن زيارتي ، رشد غير قابل مقايسه‌اي نسبت به گذشته داشته است.

نظام جمهوری اسلامی برآمده از اين انقلاب کوشید با فراهم نمودن فضای مناسب جهت گرایش به ارزش‌ها و دینداری با ترویج و تبلیغ معارف اسلامی از راه‌های مختلف و با شیوه‌های گوناگون از جمله رسانه ملی و آموزش و پرورش و آموزش عالی و در کنار آن فعالیت مساجد و پایگاه‌ها و کانون‌های فرهنگی و... زمینه تقویت باورهای دینی را در میان مردم به ویژه نسل جوان فراهم نماید.

مساجد هم به علت ویژگی‌های مهمی که در بسیج و آگاهی بخشی به مردم داشته و دارند، در دوران رژیم پهلوی مغضوب واقع شدند. اما به برکت انقلاب اسلامی، مساجد جایگاه اصلی خود را بازیافتند و فعالیت و نقش آنها توسعه بسیار زیادی یافت. این تحول از همان ماه‌های اوج مبارزه و انقلاب یعنی ماه‌های پایانی عمر رژیم پهلوی آغاز شده و در سال‌های اولیه انقلاب به نقطه اوج خود رسید.

تقلید شعارهای انقلاب اسلامی ایران از سوی جنبشگران مسلمان، شکل دیگر تأثیر انقلاب اسلامی ایران است. برای مثال شعار مردم مصر «لا شرقیه و لا غربیه»، مردم کشمیر «الله اکبر» و «خمینی رهبر»، شعار مردم فلسطین «لا اله الا اللّه‏»، «اللّه‏ اکبر» می‏‌باشد.

از دیگر مظاهر انقلاب اسلامی ایران که در پیروان جنبش‏های سیاسی اسلامی معاصر دیده می‏شود، حجاب است. با پیروزی انقلاب اسلامی، گرایش به حجاب در نقاط مختلف جهان افزایش یافت. انجام تظاهرات‌های گوناگون در منطقه به شیوه مردم ایران علیه ظلم و جور نیز یکی دیگر از آثار فرهنگی انقلاب اسلامی ایران بر حرکت‏های اسلامی و سیاسی معاصر به شمار می‌‏آید.

*احیای ارزش‌ها و سنت‌های اسلامی

با توجه به جوي که قبل از پیروزی انقلاب حاکم بود، مسلمانان در بسیاري از کشورها به ویژه کشورهاي غربی تحت سلطه و نفوذ افکار و فرهنگ غرب قرار داشتند و از تظاهر به دین‌داري و آداب و رسوم دینی به ناچار خودداري می‌کردند و ارزش‌ها و سنت‌هاي اسلامی مورد غفلت یا تغافل قرار گرفته بود . یکی از آثار فرهنگی انقلاب اسلامی این بود که به مسلمانان روحیه و جسارت داد که پاي بندي خود را به عقاید و ارزش‌هاي دینی خود نشان دهند و با سربلندی و افتخار، آنها را در دنیا و حتی در قلب اروپا به ویژه در مراکز فرهنگی آنجا مطرح سازند. لذا این دستاوردها در طول 40 سال، نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان گسترش یافته است.

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد