Print
Zoom In
Zoom Out

معاون تبلیغ حوزه های علمیه

مهم‌ترین پشتوانه روحانیون مدارس معاونان پرورشی هستند/ اگر پویا نباشیم مردم پراکنده می شوند

شناسه مطلب: 11012
زمان انتشار: چهارشنبه 26 دی 1397 ساعت 11:50

مبلغان باید فراتر از یک مکان و یک‌زمان خاص به امر تبلیغ اقدام کنند، اگر درگذشته هدف این بود که دانش آموزان را باید به مساجد بیاورید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاریها ، حجت الاسلام والمسلمین نبوی، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، در همایش سالانه مبلغین هجرت و مدارس امین کان شهر تهران  که در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد، گفت: مدیریت روحانیون، یک مدیریت ویژه است.

*سبک بی بدیل مدیریت روحانیت 

وی حضور فعال تبلیغی در مناطقی که مبلغان در آن مناطق ساکن هستند را بسیار مهم و قابل‌توجه بیان کرد و ادامه داد: در بحث مدیریت، روحانیون باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که هر یک از روحانیون در هر منطقه‌ای که ساکن هستند خود را مدیرفرهنگی  آن منطقه بدانند و در همان منطقه با حضورفیزیکی در عرصه‌های مختلف اعم از مذهبی، فرهنگی و اجتماعی فعالیت کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نبوی، درباره مدیریت غیررسمی روحانیون، ابراز کرد: انسان زمانی که مفهوم مدیریت را می‌شنود این تصور در ذهن تداعی می‌شود که مدیر، رئیسی است که به زیردستان دستور می‌دهد و در مقابل سرپیچی زیردستان آنان را توبیخ می‌کند، درحالی‌که در عرصه مدیریت روحانیت این امر جاری نیست و روحانی می‌تواند به صورت غیر رسمی و مردمی برخی امور را مدیریت کند و پشتوانه این مدیریت قدرت و نفوذی است که خداوند در قلوب مردم قرار داده است.

عضو ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش  در ادامه بابیان اینکه در مدیریت غیررسمی امور بر اساس میل و رغبت انجام می‌شود، اظهار داشت: در این مدیریت افراد زیردست باعلاقه به سخنان و درخواست‌های روحانیون گوش می‌دهند درحالی‌که در مدیریت رسمی چنین نیست در اصل می‌توان گفت پشتوانه این مدیریت که مردم با میل و رغبت به سخنان و خواسته روحانیون گوش فرا می‌دهند و اطاعت می‌کنند ایمان به خداوند، اسلام و محبت آنان به اهل‌بیت(ع) است.

*تنها یک مدیریت غیررسمی پدیده اربعین را سامان می دهد 

وی با اشاره به حضور و مشارکت پررنگ روحانیت در برگزاری بسیاری از مراسم ملی و مذهبی بخصوص در برگزاری مراسم عزای اباعبدالله الحسین(ع) گفت: اطعام و توزیع میلیون‌ها غذا در دهه اول محرم و برگزاری مجالس عزا آن‌هم با این گستردگی را تنها یک مدیریت غیررسمی می‌تواند انجام دهد و محور چنین حرکت‌هایی روحانیت است که پدیده‌ای مانند دهه عاشورا و اربعین را به وجود می‌آورد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نبوی با اشاره به دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی، گفت: ایران توانسته در طول این 40 سال در برابر توطئه دشمنان مقابله کند و این نشان از یک مدیریت قوی دارد که توانسته ایران را به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل‌ کند. دشمنان از اینکه ایران به هلال شیعی تبدیل شود واهمه داشتند، در حالی که امروز ایران در حال تبدیل‌شدن به قمر شیعی است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه ادامه داد: امروز دشمنان خودشان به موفقیت و پیشرفت ایران اعتراف می‌کنند و دلیل همه این موفقیت‌ها و پیروزی‌ها ایمان و اخلاصی است که مردم انقلابی ایران دارند،ایران با بن‌مایه‌های اعتقادی 40 سال ایستادگی و پیشرفت کرده است و ریشه این بن‌مایه‌های اعتقادی همین روحانیت است که با عشق و با صدها مشکل در مساجد و مدارس اعتقادات مردم را تقویت می‌کنند و حماسه‌هایی بی‌نظیر می‌آفرینند.

با عضو ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش  بیان اینکه روحانیت مردم را به‌سوی خداوند دعوت می‌کند، عنوان کرد: عالمان وارثان انبیا هستند و از آنان معارف دینی را به ارث برده‌اند تا مردم را هدایت کنند و هدایت سرمایه‌ای بی‌نظیر است که خداوند توفیق آن را به مبلغان و روحانیون عنایت می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نبوی، مهم‌ترین وظیفه روحانیت را ابلاغ دین به مردم دانست و اظهار داشت: تنها خداوند ارزش تبلیغ را می‌داند. لازم است مبلغان در فعالیت‌هایی که دارند مدیریت یادگیرنده داشته باشند و از پیشنهاد‌ها، خلاقیت‌ها و ابتکارات دیگران استقبال کنند.

*از فعالیت‌های تشکیلاتی و گروهی غفلت نشود

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه ادامه داد: روحانی موفق کسی است که بداند محیط تبلیغی او چگونه است و بتواند نیازها را به‌خوبی تشخیص و بر اساس آن اقدام به رفع مشکلات کند و این امر نیاز به یادگیری دارد. مبلغی که در ابعاد مختلف تبلیغی فعالیت می‌کند مردم به‌شدت به او علاقه‌مند‌ می‌شوند ولی مبلغی که پویا نیست و کم‌کار می کند مردم به ‌ندرت از اطراف او پراکنده می‌شوند؛ بنابراین مبلغان نباید از فعالیت‌های تشکیلاتی و گروهی غفلت کنند.

وی با تأکید بر اینکه در امر تبلیغ مسؤولیت پذیری بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: مبلغان با حضور در مدارس باید بدانند دانش آموزان نعمت الهی هستند و آنان را دردسر نبینند، در این صورت است که عملکرد مبلغ به ثمر می‌رسد. مبلغان تلاش کنند دانش آموزان خاطرات خوشی از آنان در ذهن به یادگار داشته باشند در این صورت است که آنان تا آخر عمرشان روحانیت را دلسوزان هدایت خواهند شناخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نبوی ادامه داد: همچنین در امر تبلیغ نرم‌خویی و انعطاف‌پذیری بسیار حائز اهمیت است و می‌طلبد مبلغان پذیرای نظرات و پیشنهاد‌های صحیح دیگران باشند و در صورت نیاز پیشنهاد‌های ارائه‌شده را انجام دهند. پیامبر اسلام(ص) و امیرمومنان علی(ع) در بسیاری از امور با افراد مختلف مشورت می‌کردند و این امر در جذب نسل جوان بسیار اثربخش است.

*مبلغان فراتر از یک مکان و یک‌زمان تبلیغ کنند

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه در عصر کنونی امر تبلیغ منوط به مکان و زمان خاصی نیست، ابراز کرد: امروز مبلغان باید فراتر از یک مکان و یک‌زمان خاص به امر تبلیغ اقدام کنند، اگر درگذشته هدف این بود که دانش آموزان را باید به مساجد بیاورید، امروز باید فراتر از این فکر کنید.

*معاونان پرورشی پشتوانه مبلغان 

وی ایجاد مدارس امین را یک کار بسیار ارزشمند دانست و تصریح کرد: استقبال و رضایت مدارس از اجرای این طرح بیانگر موفقیت‌هایی است که در این مدت کسب ‌شده است،مهم‌ترین پشتوانه مبلغ در مدارس مدیران و معاونان پرورشی هستند بنابراین اگر مدیران و معاونان پرورشی از مبلغان حمایت نکنند مبلغ در امر تبلیغ به هیچ موفقیتی دست نخواهد یافت.

ظهر امروز انجام می شود:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی می‌شود

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد

دانش آموزان را براساس دستورات قرآن تربیت کنیم

در سال گذشته؛

۱۵ هزار دانش آموز همدانی با مضرات مواد مخدر آشنا شدند

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (۷۴) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

با حکم دبیر ستاد:

دکتر ریحانی، سرپرست «مطالعات و راهبری» ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش شد

تقدیر مدیرکل آموزش و پرورش قم از فعالیت‌های طلاب طرح امین

اللهم اهل الکبریا و العظمه...

بشارت های اهل بیت در روز عید فطر