Print
Zoom In
Zoom Out

به مناسبت سالروز ورودعمه سادات به قم

تجلی گاه قبر بی نشان مادر/ حضرت معصومه(س) در بیان سه امام همام

شناسه مطلب: 10904
زمان انتشار: شنبه 10 آذر 1397 ساعت 12:44

انقلاب اسلامی مرهون عنایت کریمه اهل بیت علیه السلام

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاریها سالروز ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم، بهانه مناسبی است تا با جایگاه رفیع دختر حضرت امام موسی کاظم علیه السلام از نگاه اهل بیت علیهم السلام که ضریح  نورانیش تجلی گاه قبر گمشده مادر سادات است آشنا شویم.   

در عظمت کریمه اهل بیت سلام الله علیها  همین بس که سه امام معصوم زیارت حضرت را به شیعیان توصیه کرده‌اند.

امام صادق (ع) در روایتی فرمودند:«هرکس حضرت معصوم را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود» و در جایی دیگر گفته‌اند: «زیارت معصومه(س) معادل بهشت است». امام رضا(ع) و امام جواد(ع) با چنین مضمونی در شان زیارت حضرت معصومه(س) روایتی نقل کرده‌اند.

*شفاعت حضرت معصومه(س) از شیعیان

در کتاب تاریخ قم صحفه ۵۷۳ آمده است که عده‌ای از شهر ری به امام صادق(ع) وارد می‌شوند و امام  در پاسخ به آنها فرمودند: «بارک الله به برادرنم از اهل قم». آنها دوباره می‌گویند؛ ما از ری هستیم، امام این سخن را چند مرتبه تکرار می‌فرمایند ،بعد فرمودند: «خدا را حرمی است "مکه"، پیغمبر را حرمی است" مدینه" امیرالمومنین را حرمی است "کوفه" و برای ما اهل بیت حرمی است که آن "قم" است. 

امام صادق(ع) قبل ازدفن حضرت معصومه(س) فرمودند؛ «به زودی در این حرم اولادی از من دفن می‌شود که نامش فاطمه است هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود».

علامه مجلسی نیز  از کتاب مجالس المومنین تستری نقل می‌کند که امام صادق(ع) فرمودند: «خدا حرمی دارد مکه، پیغمبر حرمی دارد: مدینه، امیرالمومنین را حرمی است: کوفه و قم، کوفه کوچک است» 

متاسفانه بر سر زبان‌ها حرف غلطی افتاده است که می‌گوید؛ ما اهل کوفه نیستیم کوفه در یک زمانی بد عمل کرد ،اما خیلی از اصحاب امام حسین (ع) کوفی بودند که از آن جمله می‌توان به « حبیب مظاهر کوفی» ،«وحب»، «عبدالله بن عمرکلبی» اشاره کرد.

زمانی که امام زمان(عج) ظهور می‌فرمایند؛ کوفه را پایتخت خود اعلام می‌کنند، پس از این جهت قم اهمیت پیدا می‌کند، در روایتی دیگر امام صادق فرمود: «بهشت ۸ درب  دارد که ۳ درب آن در قم باز می‌شود. در آینده دختری از اولاد من از در این شهر دفن می‌شود که نامش فاطمه است و به شفاعت این خانم تمام شیعیان وارد بهشت می‌شوند»

*برکات حضرت معصومه(س) برای انقلاب 

پیدایش انقلاب اسلامی را باید مرهون وجود با برکت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) دانست.

در جوار بارگاه این بانوی بزرگوار حوزه علمیه قم بنا شد که از تاثیرگذارترین عوامل در تحقق انقلاب اسلامی، فیضیه و علمای برخاسته از آن است. 

ندای مبارزه با طاغوت توسط خمینی کبیر از فیضیه و در جوار بارگاه نورانی کریمه اهل بیت علیهم اسلام طنین انداز شد و قم و مدرسه علمیه  آن، خاستگاه انقلای اسلامی است و این حرم نورانی  شاهد همه فراز و نشیب های قیام پر خیر و برکت ملت ایران به رهبری امام خمینی و همراهی و همگامی دیگر مراجع بزرگ تقلید شیعه و رو حانیت مبارز و ظلم ستیز است. 

 به نظر می‌رسد از جمله برکاتی که متوجه ایران و مردم شده، وجود امام رضا(ع) ، حضرت معصومه(س)  و به تبع آن امام زاده هایی است که در جای جای ایران زمین عطر خوش ولایت اهل بیت علیهم السلام رابه ارمغان آورده اند.

آری عشق به امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) به طور خاص برای ما ایرانیان مایه سربلندی و عزت است و این مسئله باید برای نسل‌های دیگر نیز نهادینه شود.

*تجلی گاه قبر بی نشان مادر 

حضرت معصومه(س) به کریمه اهل بیت معروف است در جود و کرم بانوی کرامت همین بس شیعیان ایران و جهان هروقت دلتنگ مادر سادات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می شوند با حضوردر بارگاه سراسر نورعمه سادات دل زخم خورده از قبر بی نشان مادر را التیام می بخشند .

*رویای صادقه آیت الله مرعشی 

مرجع عظیم الشأن مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی نقل می کنند ،پدرم مرحوم آیت الله سید محمود مرعشی که در نجف اشرف میزیست، بسیار علاقمند بود به طریقی، قبر شریف حضرت زهرا «سلام الله علیها» را بیابد، برای این مقصود ختم مُجَرَّبی انتخاب نمود، چهل شب آن را انجام داد.

 شب چهلم بعد از انجام ختم و توسل فراوان، به بستر خواب رفت، در عالَم خواب به محضر امام باقر (یا امام صادق) «علیه السلام» رسید، امام به او فرمود:: «عَلَیکَ بِکَریمَۀ اَهلِ البَیتِ؛ به دامن کریمه ی اهل بیت متوسل شو». ایشان تصور کرد منظور امام «علیه السلام» از این جمله، حضرت زهرا «سلام الله علیها» است، عرض کرد: «آری قربانت شوم، من نیز خَتم را برای همین گرفتم که محلّ شریف قبر آن حضرت را دقیق‌تر بدانم و زیارتش کنم»

امام «علیه السلام» فرمود:: «منظور من قبر شریف حضرت معصومه «سلام الله علیها» در قم است» سپس فرمود: به خاطر مصالحی، خداوند اراده نموده که قبر حضرت زهرا «سلام الله علیها» برای همیشه مخفی باشد، از این رو قبر حضرت معصومه «سلام الله علیها» را تجلّی گاه قبر شریف حضرت زهرا «سلام الله علیها» قرار داده است، اگر قرار بود قبر حضرت آشکار شود همان شکوه و عظمت مرقد شریف حضرت زهرا «سلام الله علیها» را برای قبر حضرت معصومه «سلام الله علیها» قرار داده است.

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد