Print
Zoom In
Zoom Out

نیم نگاهی به متن و حاشیه هم اندیشی دوازدهم

از تراکم نظریه پردازی در عرصه تعلیم و تربیت تا تحسین حضار از ارایه یک گزارش

شناسه مطلب: 10900
زمان انتشار: سه شنبه 29 آبان 1397 ساعت 14:52

.در آستانه چهلمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی که به تعبیر بنیان گذار کبیر جمهوری اسلامی " انفجار نور بود" شاهد نور افشانی کار جمعی و ....

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاریها در آستانه چهلمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی که به تعبیر بنیان گذار کبیر جمهوری اسلامی " انفجار نور بود" شاهد نور افشانی کار جمعی و پر برکت  همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش در قالب ستاد همکاریهاهستیم

*درخت جوان و پرثمر همکاریها 

دوازده سال از عمر نهالی که به همت مسئولان و نخبگان  عرصه تعلیم و تربیت در حوزه و آموزش و پرورش در راستای تحقق  منویات رهبر معظم انقلاب و آرمانها و دغدغه های مراجع عظام تقلید برای تربیت نسلی دین مدار و پیشرو غرس شد گذشت. 

نهالی که به تبعیت از از الگوهایی چون شهیدان والا مقام، بهشتی، باهنر و رجایی برای اثر گذاری در آینده سازان ایران اسلامی کاشته شد و اینک درخت جوان پرثمری است که همه صاحب نظران امر تعلیم و تربیت به اثر گذاری آن باور دارند و هرسال پر پیمان تر از سال گذشته برای آن برنامه ریزی میکنند . 

ستاد همکاریها اکنون از مرحله تثبیت و تبیین جایگاه به مرحله گفتمان و اجرای برنامه های مصوب در نهاد های بالا دستی خود رسیده و این مهم در نشست دوازدهم بیش از نشست های قبل خود نمایی میکرد. 

*حضور به موقع دو مسئول ارشد 

حضور به موقع و بدون فوت وقت آیت الله اعر افی و سید محمد بطحائی  به عنوان عالی ترین مقام اجرایی حوز ه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش،  و  وقت گذاری ایشان در یک روز کاری فشرده در دو مرحله صبح و عصر، نشان از باورمندی سیاستگزارن این دو نهاد به اثر گذاری برنامه های ستاد همکاریها بود. 

معاونیین ستادی وزارت آموزش و پرورش و حوزه های علمیه نیز که از مدعوین هم اندیشی دوازدهم بودند با حضور به موقع با دقت و اهتمام ، دید گاه های سخنرانان نشست  را رصد می کردند تاد در کار گروه های سه گانه برای طرح ها و ایده های مطرح شده راهکاری بیاندیشند. 

*دو سخنرانی کوتاه اما پر مطلب 

سخنان امام جمعه بوشهر به عنوان رییس کمیته همکاریهای بوشهر به نمایندگی از روسای سی گانه کمیته های همکاریها  در خور تقدیر و دارای ایده های عملیاتی بود. 

طرح دیدگاه های مدیر کل آموزش و پرورش استان البرزنیز مورد استقبال حضار قرار گرفت و حوزویان و فرهنگیان از نحوه طرح و بیان شیوای وی تقدیر کردند. 

*مدیر میزبان و ایده های نو 

آیت الله مصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان به عنوان رییس کمیته همکاری های استان خراسان رضوی ،ضمن خوش آمد گویی به حضار با توجه به سابقه سی ساله خود در آموزش و پرورش، طرح ها و ایده های خوبی را در این استان با همکاری آموزش و پرورش به اجرا در آورده بود و مباحث مطرح شده توسط ایشان با ارایه ارهکار و در چارچوب قانونین مصرح در امر تعلیم و تربیت بود و مورد تمجید شرکت کنندگان قرار گرفت. 

*تراکم سخنرانان و تدبیر دبیر 

سخنرانی های  نوبت صبح فشرده و بدون تنفس بود و با توجه به افق زود هنگام اذان ظهر در مشهد  این نگرانی وجود داشت  همه برنامه های پیش بینی شده در نوبت صبح تحقق نیابد ،اما  با تدبیر دبیر هم اندیشی و ارایه   مکتوبات مجری برنامه به سخنرانان وقت آنان مدیریت میشد. 

*یادی از نشست یازدهم و جای خالی وزیر 

قبل از سخنرانی مدیر حوزه های علمیه و وزیر آموزش و پرورش، کلیپ گذری بر نشست سال گذشته پخش شد که با عث ایجاد تنوع و تجدید خاطره شرکت کنندگان در نشست  یازدهم شد  و از طرفی جای خالی آقای وزیر که سال گذشته به دلیل وقوع زلزله دلخراش کرمانشاه و حضور در مناطق زلزله زده نتوانست خود را به نشست برساند مشهود بود .

*تاکید مجدد وزیر و مدیر 

سخنرانی وزیر و مدیر حوزه های علمیه پشت سر هم بود و تقریبا هردو  بزرگوار از فعالیت های ستاد همکاریها خرسند بودند  و بر این نکته تاکید مجدد داشتند؛ خروجی بحث های مطرح شده در این هم اندیشی باید خود را در صف ، مدرسه و کلاس نشان دهد . 

*اقامه نماز در جوار امام رئوف 

جلسه نوبت اول روز نخست با نزدیک شدن وقت اذان به پایان رسید و حضار خود را برای اقامه نماز ظهر در جوار امام رئوف آمده کردند و با توجه به کوتاه بودن روزها در مشهد از طرف مجری برنامه اعلام شد نوبت عصر بلا فاصله پس از اقامه نماز و صرف ناهار و استراحت کوتاهی در قالب کار گروه های سه گانه آغاز خواهد شد . 

*حضور پر حجم اصحاب رسانه 

از صحنه های قابل توجه و کم نظیراین نشست، حضور پر حجم خبرنگاران و عکاسان خبر گزاریها ، روزنامه ها و رسانه ملی بود که نشان از اطلاع رسانی درست و اهمیت موضوع برای جامعه فرهنگی داشت. 

*نشست فصلی ستاد در حاشیه هم اندیشی 

روز نخست هم اندیشی واقعا پر حجم بود، وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه های علمیه نیز اهتمام جدی داشتند با توجه به اهمیت موضوع و حضور همه اعضای حقیقی و حقوقی ستاد همکاریها، نشست فصلی ستاد را نیزبر گزار کردند، با توجه به محدودیت مکانی مجتمع فرهنگی نماز ، جلسه ستاد در منطقه دو آموزش و پرورش مشهد برگزارشد. 

*تصویب کلیات برش برنامه پنج ساله حوزه علمیه

نشست فصلی ستاد که هرسه ماه یکبار برگزار می شود، فصل گذشته به میزبانی وزارت آموزش و پرورش بر گزار شد و این بار در جوار بارگاه عالم آل محمد( ص)  بر گزار گردید و خروجی این نشست، تصویب کلیات برش برنامه پنج ساله حوزه علمیه برای همکاری با آموزش و پرورش بود که با تشریح آن توسط حجت الاسلام رجایی مسئول دفتر طرح و برنامه و نظارت راهبردی حوزه های علمیه ،مقرر گردید با نظارت کار گروه های تعیین شده، برخی نواقص و نیز تطبیق آن با سند تحول بنیادین بررسی و برای تصویب نهایی در جلسه بعدی ستاد آماده گردد. 

*اکراه وزیر از اعلام یک خبر 

از  صحنه های غافلگیر کننده این نشست اعلام پایان ماموریت حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی ملکی توسط ایشان بود، گرچه روسای عالی ستاد در جریان این کناره گیری بودند و طبق اظهارات و زیر، تلاشهای زیادی جهت منصرف کردن حاج اقا ملکی برای  کناره گیری از ستاد انجام اشد ، اما سید محمد بطحائی پس از اعلام این خبر توسط حجت الاسلام ملکی ، گفت خبری که از گفتن آن اکراه داشتم را حاج آقا ملکی خودشان اعلام کردند ، البته معاونین هردو نهاد نیز متعجب شدند.

در ادامه سید محمد بطحائی   علیرضا حاجیان زاده را به عنوان دبیر ستاد معرفی کرد و وزیر و مدیر حوزه نیز ضمن قدر دانی از زحمات دبیر سابق، آقای حاجیان زاده را فردی خوش فکر، مومن انقلابی و دارای سوابق اجرایی در عرصه تعلیم و تربیت دانستند. 

*جنب و جوش نظریه پردازی در کارگروها 

کار گروه های هم اندیشی دوازدهم، نسبت به سال  گذشته کاربردی تر بود،در کار گروه اول که توسط آقای علی مددی مشاور وزیر و دبیر اجرایی سند تحول بنیادین اداره میشد، تلاش شد تا نمایه ای از مبانی سند و زیر نظام های آن برای مدیران حوزه های علمیه برادران و خواهران و معاونان پرورشی ادارات کل آموزش و پرورش استانها تشریح شود. 

در این کار گروه تاکید شد مطالعه دقیق، منظم و مستمر اسناد بالادستی آموزش و پرورش از جمله مبانی نظری سند تحول بنیادین، برنامه های زیرنظام، اهداف دوره های تحصیلی و... در دستور کار حاضرین در هم اندیشی قرار گیرد تا هرگونه تصمیم گیری و اقدام بر اساس این اسناد صورت پذیرد.

*بررسی برش برنامه های 5 و 10 ساله حوزه علمیه

کارگروه شماره دو با عنوان "بررسی برش برنامه های 5 و 10 ساله حوزه علمیه"، جهت پاسخ به نیازهای آموزش و پرورش تشکیل گردید. 

این کارگروه با حضور بیش از سی  نفر از دبیران پرورشی و فرهنگی ، رؤسای حوزه های علمیه برادران و خواهران و نمایندگان ستادی و حوزوی توسط حجت الاسلام و المسلمین رجایی اداره شد و در ادامه حجت الاسلام درودی معاون امور استاهای دبیرخانه ستاد همکاریها به پیشنهادات و مباحث مطرح شده پاسخ داد. جنب و جوش و طرح مسائل بعضا جنجالی که از حیطه ستاد همکاریها خارج بود در این کار گروه فضای گرم مباحثات طلبگی در حوزه را تداعی میکرد .

* نشاط توام با احساس تکلیف در کارگروه شماره سه 

کار گروه شماره سه را علیرضا  رحیمی معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاریها  اداره میکرد وی پس از اعلام دستور کار، کارگروه  برنامه های ستاد همکاریها  در سال 97 را در دو محور فعالیت های ستادی و استانی تشریح نمود. 

از ویژگی های اعضای این کار گروه فعال بودن اعضا در نقد مباحث مطرح شده ، روحیه و نشاط توام با احساس تکلیف در به سرانجام رساندن پیشنهادات و دغدغه مندی آنان برای ایجاد نشاط معنوی در بین دانش آموزان بود . 

*گزارشی که تحسین همگان را برانگیخت 

روز دوم هم اندیشی با ارایه گزارش تفصیلی علیرضا رحیمی از عملکرد دبیرخانه ستاد و کمیته های استانی در سالهای 96 و 97 آغاز شد ، رشد فزاینده آمارهای خرسند کننده از جذب دانش آموزان و معلمان به برنامه های ستاد و همت و تلاش مجموعه های ستادی و استانی در اجرایی کردن برنامه های ابلاغی موجی از امیدواری را در مدعوین به وجود آورد، تا جایی که پس از گذشت چند روز از بر گزاری  هم اندیشی،  استانهای مختلف کشوردر تماسها و پیام های مکرر این موفقیت را درعرصه تعلیم و تربیت دینی تبریک می گفتند.  

*آسیب های فضای مجازی کلید واژه میزگرد 

برگزاری میزگرد تخصصی از دیگر برنامه های رسمی روز دوم هم اندیشی بود، معاونان ستادی حوزه علمیه خواهران و برادران و معاونان وزیر آموزش و پرورش در این میزگرد به ارایه دیدگاه های خود در خصوص فرصت ها و چالشهای پیش و روی تعلیم و تربیت رسمی کشور پرداختند و تقریبا کلید واژه مشترک آنان آسیب های فضای مجازی و ارایه راهکارها برای برون رفت ازآثار مخرب این پدیده  بود . 

*تقدیر دبیرستاد از سخنران اختتامیه 

سخنران اختتامیه حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران بود، گرچه معاونان آموزش و تبلیغ حوزه خواهران در میزگرد و کار گروه ها ظرفیت های حوزه علمیه خواهران را تشریح کرده بودند، اما با توجه به عضویت حجت الاسلام بهجت پور در شورای عالی  آموزش و پرورش سخنان وی باشناخت از هر دو مجموعه و کارشناسی شده بود که تحسین حضار و نیز تقدیر دبیر  ستاد را برانگیخت. 

*تجلیل از برگزیدگان

پایان بخش نشست دوازدهم، تقدیر از برگزیدگان در عرصه های گونان گون ستادی استانی و همکاران دبیرخانه بود که با خدا حافظی دبیر ستاد همکاریها حجت الاسلام والمسلمین ملکی مواجه شد. 

وی پس ازهفت سال تلاش خالصانه در ستادهمکاریها جای خود را به علیرضا حاجیان زاده دیگر دانش آموخته حوزه علمیه داد.

حجت الاسلام ملکی در پایان ماموریت خود ضمن ارایه گزارش از برنامه های انجام شده از همه کسانی که در طول این مدت وی را در سامان دادن ستاد همکاریها یاری کرده بودند تقدیر نمود و از خداوند متعال پویایی و بالندگی بیش از گذشته ستاد در آینده را خواستار شد. 

مدیران حوزوی و معاونان پرورشی آموزش و پرورش در استانها نیز در حاشیه این خدا حافظی، راز اثر بخشی برنامه های ستاد را پیگیری توام با اخلاص این روحانی فاضل دانستند و برای ایشان در دیگر سنگر های خدمت به نظام اسلامی آرزوی توفیق کردند.  

*به پایان رسید این دفتر ....

نشست دوزاهم در 23 آبان 1397 پس از دو روز کاری فشرده به کار خود پایان داد، پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاریها، ضمن آرزوی توفیق برای دست اندر کاران و برگزار کنندگان و شرکت کنندگان این نشست امید دارد ، با توکل بر خدا و استعانت از عالم آل محمد، امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه سلام   خروجی بحث های مطرح شده با عث دگرگونی معنوی و علمی در عرصه تعلیم و تربیت رسمی کشور باشد . 

 انشاءالله 

انتهای پیام / 

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»

ثبت‌نام دانش‌آموزان در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی آغاز شد + پوستر

تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش»

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی شد

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد