Print
Zoom In
Zoom Out

مدیر حوزه علمیه خواهران؛

ستاد همکاریها فرصت بی بدیل و بی نظیری را رقم زد/ برای بکارگیری ظرفیت های حوزه عجله نکنیم

شناسه مطلب: 10887
زمان انتشار: چهارشنبه 23 آبان 1397 ساعت 23:10

ستاد همکاریها/ مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش فرصت و ظرفیت بی بدیلی را برای ما رقم زد که بتوانیم در کنار یکدیگر و با هدف اعتلای تعلیم و تربیت دوشادوش هم حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، حجت الاسلام و المسلیمن عبدالکریم بهجت پور در مراسم اختتامیه دوازدهمین هم اندیشی سالانه ستادهمکاریها در مشهد مقدس اظهارداشت: امروز سیستم آموزش و پرورش کشور با پدیده های نوعی مواجه است، وقتی این پدیده ها دیده می شود، انتظاراتی را ایجاد می کند و کاستی ها رخ نشان می دهد، اینجاست که باید با تعامل و همکاری نسبت به یکدیگر یاری رسانی داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه قم افزود: مسئله ما اثر بخشی آموزش و پرورش است، از روزی که آموزش و پرورش شکل گرفت این گونه وانمود می شد که تهدیدی برای تعلیم و تربیت باشد اما به مرور زمان و شناخت لایه های آن به بهترین فرصت برای تعلیم و تربیت مبتنی بر آموزه های دینی شد.

وی ادامه داد: گرچه هدف ابتدایی از تاسیس آموزش و پرورش امپراطوری علم و دانش غربی بود و می خواستند آنچه آنها تدوین و تألیف کنند را در قالب متون آموزشی برای نسل ها تدریس شود، اما با شناخت و تدبیرهای مختلف در طول تاریخ اینک شاهد سکانداری آموزش و پرورش در امر تعلیم و تربیت رسمی کشور هستیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران خاطرنشان ساخت: البته تحمیل فرهنگ غرب فقط به آموزش و پرورش بسنده نشد بلکه در گام بعدی با امپراطوری رسانه ای هر آنچه می خواهند در قالب های مختلف رسانه ای ترویج می کنند و یکباره با بمباران تهاجم فرهنگی غرب مواجه شده ایم، که برای این مهم باید با تمسک به قرآن و آموزه های اسلامی قطب رسانه ای دنیا شویم.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور با بیان اینکه مسئله آموزش و پرورش، مسئله همه ما می باشد، اظهارداشت: مسئله تعلیم و تربیت و تربیت نسلی متعهد، انقلابی، معتقد رسالت و از اهداف همه دستگاههای آموزشی کشور است، تناسب با این هم اندیشی باید بگویم که حوزه های علمیه هرگز به دنبال تضعیف ، سهم خواهی و تحقیر تلاش های آموزش و پرورش نیست، رسالت حوزه علمیه تقویت نظام آموزشی کشور به ویژه آموزش و پرورش است، جایی که بتواند با آموزش و پرورش همکاری و تعاملی داشته باشد بدون هیچ کوتاهی وارد صحنه می شود و با تمام توان از خود هزینه می کند.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش سازمانی با برنامه های مشخص و دارای ارکان و تصمیمات مختص به خود می باشد و هیچ کسی قصد ورود و سهم خواهی نیست بلکه کمک به بهبود فرایندها و تسریع در برنامه های فرهنگی، پرورشی و تربیتی مشترک میان حوزه و آموزش و پرورش می باشد.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: امروز عصر و دوره انعطاف است، اگر بخواهیم در برنامه سازی ها، تعاملات، همکاریها موفق تر عمل کنیم می بایست از انعطاف مطلوبی برخوردار باشیم. اینجا جمع شده ایم برای تعامل و همکاری همچنین قوت گرفتن نقاط مثبت و برطرف کردن ضعفی اگر باشد.

وی اظهارداشت: کسی مدعی نیست که آموزش و پرورش ما ضعیف است یا نظام آموزشی ضعیفی دارد، چرا که ضعف آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت کشور در واقع یعنی تضعیف نظام و چنین دیدگاهی مطلقاً وجود ندارد.

مدیر حوزه علمیه خواهران ادامه داد: اجرای دهها برنامه کلان و موفق مانند سند تحول بنیادین، تلاش شده است تا با انتخاب بهترین شاخص ها بهترین برنامه ها شکل بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور بیان داشت: امروز مسأله آموزش و پرورش پژوهش مدار با تربیت معال با یک نگاه مکانیکی مطرح می شود، در این خصوص باید نظرات را شنید و راه حل مناسب را ارائه کرد. آموزش در خدمت تربیت است دلایل خیلی واضح و روشن است چرا که قرآن کریم مسائل آموزشی خود را به صورت یکجا و به صورت بسته عرضه نکرده و از اجمال به تقسیط می رسد و مباحث به صورت تسهیل شده ارائه می گردد.

وی گفت: جهان پیرامون و نظام آموزشی و تربیتی را باید شناخت، اگر نظام آموزشی و تربیتی به یک جریان ایستا و کِسِل منطبق شود، حتی اگر بهترین فکر و ایده را داشته باشند همیشه عقب خواهند بود. ماهیت حوزه و آموزش و پرورش همین است که با رصد فعالیت ها و اثرگذاری، نسبت به پویایی و شادابی یکدیگر، همچنین ماندگاری و تاثیرگذاری با تکیه بر اهداف، هوشمندی و هوشیاری خود را داشته باشند و تحلیل درستی از محیط پیرامونی خود ارائه دهند. اگر چنین نشود نقش تاثیرگذاری چندان مناسبی نخواهند داشت.

وی بیان داشت: وقتی صحبت از کار و هدف مشترک مطرح می شود دیگر دلیلی ندارد هر کسی برای خودش کار کند. ستاد همکاریها به عنوان حلقه وصل می تواند خدمت دوطرفه تحلیلی، ترویجی، تبلیغی و آموزشی انجام دهد و بحمدلله طی سالهای اخیر اتفاقات ارزشمندی رقم خورده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران ادامه داد: امروز حوزه علمیه می داند که دلسوزتر، متدین تر، انقلابی تر، اسلامی تر و آشناتر از آموزش و پرورش نسبت به بُن مایه های زیست محیطی و خانواده وجود ندارد و ما نیازمند همکاری و تعامل جدّی و ارزشمند با آموزش و پرورش هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مضرات چیدن میوه نارس و کال گفت: اگر ما پیش از رسیدن فصل برداشت از محصول و باغات میوه ای را بچینیم بدون تردید قابل مصرف و بهره برداری نخواهد بود، بهره گیری از ظرفیت طلاب و فضلای حوزه علمیه تا پیش از زمان و موعد مقرر حکم همین میوه کال و نارس را دارد.

وی افزود: طلبه ای باید برای حضور و فعالیت در آموزش و پرورش یا هر نهاد و ارگان دیگر انتخاب شود که توانایی امضای پیامبر(ص) را داشته باشد و این میسّر نمی شود جز اینکه به فهم و درک عمیقی از فلسفه دین و مسائل مرتبط رسیده باشد. ما نگران هستیم وقتی طلاب پایه دوم و سوم هنگامی که تازه به آب و نمک اندیشه و معارف اسلامی برای پخته شدن وارد شده اند، آنان را وارد عرصه تبلیغ کنیم، وارد مرحله ای که حتی نحو ارتباط گیری درست را با مردم و بدنه جامعه نمی دانند و اطلاعات دانشی آنان محدود است.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: بکارگیری طلاب جوان – جدای از برخی استثنائات علمی و اندیشه ای – مانند همان میوه کار است که ضررش برای جامعه و بهره برداری از آن چه بسا بیشتر باشد. حال چه ضرورتی دارد برای به کارگیری طلاب دست پاچه باشیم. اینکه می گویند آموزش و پرورش دارای 106 هزار مدرسه است دلیلی نمی شود که ما قبل از موعد، در بکارگیری از طلاب شتابزده عمل کنیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران در پایان با اشاره به ظرفیت غنی و ارزشمند حوزه های علمیه خواهران در خصوص کمک به راه اندازی و فعال کردن دبیرستان های معارف اسلامی آمادگی خود را به ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش اعلام کرد.

انتهای پیام /

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دبیرستاد همکاریها درجمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»

ثبت‌نام دانش‌آموزان در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی آغاز شد + پوستر

تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش»