Print
Zoom In
Zoom Out

مدیر حوزه علمیه خراسان رضوی:

رهنمودهای تحولی مدنظر مقام معظم رهبری منظومه ای تدوین کرد/ ستاد همکاریها تحولات خوبی را رقم زده است

شناسه مطلب: 10877
زمان انتشار: سه شنبه 22 آبان 1397 ساعت 11:24

ستاد همکاریها/ آیت الله سیدمصباح عاملی گفت:‌ تقویت، تربیت و توانمند کردن روحانیت برای ورود به عرصه های مختلف و نیز پاسخگویی به نیاز های خود، جامعه، نظام و عرصه های بین الملل از مطالبات رهبری است که همه این عرصه ها به صورت مشترک در میان حوزه و آموزش و پرورش وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، مدیر حوزه علمیه خراسان در آیین افتتاح دوازدهمین هم اندیشی سالانه همکاری های حوزه و آموزش و پرورش در مشهد مقدس اظهارداشت: در طول تاریخ نگاه های متفاوتی درباره احیاگری وجود داشته است اما فرمایش امام رضا(ع) نشان می دهد که اگر در طول تاریخ اشکالی وجود دارد به خاطر این است که آموزه های مکتب امامت و ولایت به درستی برای جامعه تبیین نشده و گرنه اثر «محاسن کلامنا» محقق می شود.

وی افزود: در شرایط فعلی که فعالیت های نرم افزای در دنیا حرف اول را می زند، حتی مستکبران نیز در همه عرصه ها از ابزار علمی و فرهنگی بهره می برند و باید حرکت خود را با استفاده از ظرفیت ها و توان بالای حوزه های علمیه و آمورش و پرورش داشته باشیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان اینکه تحول در صورتی موفقیت آمیز است که در هر سه مرحله نگاه تحولی و اعتقاد به آن، گفتمان و هم اندیشی تحولی و عمل تحولی وجود داشته باشد، ابراز کرد: نگاه تحولی اساس کار است و گفتمان نیز ملکه تحول را در اندیشه ها ایجاد می کند و به معنی آن است که زوایای مختلف تحول را بررسی و نهادینه می کند که بسیار مهم است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، اضافه کرد: عمل تحولی نیز هم راستای ایمان است و هرگاه بخواهیم مومنانه عمل کنیم باید این سه مرحله را داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه باید با استفاده از رهنمودهای تحولی مدنظر مقام معظم رهبری منظومه ای تدوین کرد، گفت:‌ تقویت، تربیت و توانمند کردن روحانیت برای ورود به عرصه های و نیز پاسخگویی به نیاز های خود جامعه نظام و عرصه های بین الملل از مطالبات رهبری است که همه این عرصه ها به صورت مشترک در میان حوزه و آموزش و پرورش وجود دارد.

وی افزود: پاسخگویی به قشر اولویت دار جامعه است و دانش آموزان کسانی هستند که باید در عرصه های بین المللی به صورت حضور یابند و از سوی دیگر همین افراد حوزه های علمیه را در آینده تشکیل می دهند و برای نظام اسلامی نیز متولیان و کارگزاران نظام دینی هستند.

در حوزه علمیه خراسان اندیشه ورزی تشکیل شده با هفت قرارگاه دانشی که در همین چهار عرصه برنامه ریزی شده است، اظهار کرد:این حرکت عمیق وسیع اولویت دار بزرگ الزامات خاص خود را دارد که باید به آن توجه کرد گفت: تنظیم بنمرامه روزآمد و کارآمد و تربیت نیرو برای ورود به این عرصه ها مهم است.

وی ادامه داد: حوزه علمیه خراسان آماده است که نیاز به آموزش مبتنی به پژوهش است و حرف اول را همین امر می زند و آمادگی داریم با بهره بردن از نیروی ماهر با استفاده از هیپنت های اندبشه ورز و قرارگاه های علمی نیرو تربیت ماهر و متناسب و بعد اقدام های تحولی را انجام دهیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خراسان رضوی با تأکید بر اینکه امروز به آموزش مبتنی بر پژوهش نیاز داریم، گفت: در زمینه تربیت نیروی انسانی ماهر قرارگاه حوزه علمیه خراسان این آمادگی را دارد که در خصوص این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد. این حرکت نیازمند تیپ ویژه دانشی، پژوهشی و علمی است تا بتوان به ایجاد تحول امیدوار بود.

*تنظیم برنامه جامع، روز آمد و مبتنی بر تربیت نیروی انسانی ماهر؛ عاملی برای اجرای سند تحول بنیادین

آیت الله عاملی با بیان اینکه همه تلاش‌های صورت گرفته در این فعالیت مشترک با رویکرد احیاگری و تحول است، اظهار کرد: اینکه احیاگری با چه شیوه، چه محتوا و چه غالبی صورت بگیرد از مهمترین مسایل است.

وی با بیان اینکه نگاه‌ها و دیدگاه‌های مختلفی در طول تاریخ و در حال حاضر در خصوص احیا گری وجود داشته و دارد، ادامه داد: امام رضا(ع) تعلیم و تربیت را مبنای همه حرکت‌های تحولی می‌داند.

آموزه‌های مکتب امامت و ولایت برای مردم و جامعه تبیین نشده است

آیت الله مصباح عاملی با تأکید بر اینکه مانع جدی در طول تاریخ در تعلیم و تربیت بوده است، ابراز کرد: آموزه‌های مکتب امامت و ولایت برای مردم و جامعه تبیین نشده است والا اگر این آموزه‌ها درست تبیین شده بود، باید امروز شاهد تحول می بودیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خراسان رضوی با بیان اینکه حرف بسیار زده می‌شود ولی در عمل لنگ می‌زنیم، گفت: تعلیم و تربیت باید براساس آموزه‌های اهل بیت(ع) و مکتب اسلام باشد. در شرایط فعلی که فعالیت‌های نرم افزاری و فرهنگی و آموزشی حرف اول را می‌زند و ابزار اصلی مستکبران قداره بند نیز همین ابزار علمی، فرهنگی، تعلیمی و نرم افزاری است باید نسبت به این زمینه آگاهی خود را بالا برده و نسبت به این جبهه آماده باشیم.

وی با بیان اینکه با توجه به رهنمودهای امام باید تمام همت خود را در حرکت سرنوشت ساز تعلیم و تربیت با استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش جمع کنیم، ادامه داد: تحول در صورتی موفق است که سه مرحله نگاه تحولی، گفتمان تحولی و عمل تحولی در آن به خوبی اجرایی شود.

آیت الله مصباح عاملی با بیان اینکه نگاه تحولی ضرورت اصلی برای همه حرکت‌هاست، عنوان کرد: در گفتمان تحولی نیز باید هم اندیشی‌های لازم صورت گیرد و این گفتمان است که باعث می‌شود زوایای مختلف تحول بررسی و نهادینه شود.

مدیر حوزه‌های علمیه خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در تعریف ایمان، اعتقاد، اقرار به لسان و عمل به ارکان از عوامل مهم است، افزود: در هر جایی از مکتب اسلامی که مؤمنانه عمل شود، این سه مرحله نمود آشکاری دارد؛ لذا باید نگاه یا همان اعتقاد، نگاه درستی باشد. گفتمان سازی صورت گیرد که این همان مرحله اقرار به لسان است و نهایتا تحول به مرحله اجرا رسد که در واقع همان عمل به ارکان است.

وی با اشاره به اینکه برای هر حرکتی باید بررسی‌های لازم صورت گیرد تا به نتیجه مطلوب برسیم، گفت: مبنای توافق نامه و سند بنیادین دو عامل است؛ اول رهنمودهای مقام معظم رهبری و دیگر آن که تحول، توسعه و تعمیق با محور تعلیم و تربیت مبنی بر رهنمودهای معظم له باشد. در واقع ضروری است در خصوص رهنمودهای مقام معظم رهبری، در باب تعلیم و تربیت، منظومه‌ای شکل گیرد.

آیت الله مصباح عاملی با بیان اینکه سه واژه تحول، توسعه و تعمیق بار معنایی خاصی دارد، ادامه داد: مقام معظم رهبری در خصوص حوزه‌های علمیه معتقد هستند که حوزه‌ها باید انقلابی، تحولی و پاسخ‌گو باشند. در مرحله پاسخ‌گویی باید بتوانند نیازهای مردم، جامعه، نظام و جامعه بین‌الملل را پاسخ‌گو باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه خراسان رضوی با بیان اینکه در اقدام مشترکی که با آموزش و پرورش شروع کرده‌ایم، مخاطب مان احیاگران آینده جامعه هستند، گفت:  در حوزه علمیه خراسان رضوی قرارگاه‌‌ها و هیات‌های اندیشه ورزی تشکیل شده که توانایی پاسخ به مشکلات را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه این حرکت عمیق و وسیع و تحولی الزامات خاص خود را دارد، گفت: بزرگترین کاری که در این زمینه می‌توان کرد، تنظیم برنامه جامع، روز آمد و کارآمد و مبتنی بر تربیت نیروی انسانی ماهر است. 

آیت الله مصباح عاملی با تأکید بر اینکه امروز به آموزش مبتنی بر پژوهش نیاز داریم، گفت: در زمینه تربیت نیروی انسانی ماهر قرارگاه حوزه علمیه خراسان این آمادگی را دارد که در خصوص این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد. این حرکت نیازمند تیپ ویژه دانشی، پژوهشی و علمی است تا بتوان به ایجاد تحول امیدوار بود.

انتهای پیام /

ظهر امروز انجام می شود:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی می‌شود

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد

دانش آموزان را براساس دستورات قرآن تربیت کنیم

در سال گذشته؛

۱۵ هزار دانش آموز همدانی با مضرات مواد مخدر آشنا شدند

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (۷۴) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

با حکم دبیر ستاد:

دکتر ریحانی، سرپرست «مطالعات و راهبری» ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش شد

تقدیر مدیرکل آموزش و پرورش قم از فعالیت‌های طلاب طرح امین

اللهم اهل الکبریا و العظمه...

بشارت های اهل بیت در روز عید فطر