Print
Zoom In
Zoom Out

گزارشی از یک پایگاه کم نظیر فرهنگی- مذهبی

ظرفیت های جنوبی ترین شهر استان تهران را برای تعلیم و تربیت اسلامی و انقلابی جدی بگیریم

شناسه مطلب: 10864
زمان انتشار: دوشنبه 14 آبان 1397 ساعت 09:41

کهریزک به عنوان جنوبی ترین شهر استان تهران دارای ظرفیت های کم نظیری برای به فعلیت رساندن تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی بر مفاد سند تحول بنیادین است.

پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاریها / همجوار بودن منطقه کهریزک با حرم حضرت امام خمینی (ره) و قرابت با حرم حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام  و نیز عطر دل انگیز سی هزار  شهید  گل گون کفن انقلاب اسلامی در بهشت زهرای تهران، از رییس جمهور ، نخست وزیر و رییس دستگاه قضا گرفته تا نمایندگان مجلس و فرماندهان پرآوازه ارتش و سپاه و بسیج که در طول چهل سال عمر پرخیرو برکت نظام اسلامی جان عزیز خود را تقدیم دین و وطن نمودند، این منطقه را صاحب ویژگی های فرهنگی ، سیاسی ،اجتماعی ومعنوی منحصر بفرد نموده است.

دراین میان وظیفه حوزه علمیه وآموزش و پرورش نسبت به این قطب بزرگ فرهنگی ، سیاسی اجتماعی و مذهبی بسیار خطیر و پر اهمیت است و برای استفاده از این ظرفیت بی بدیل می بایست با برنامه ریزی و همکاری هر دو مجموعه، نسل جدید تحصیلی را با ارزشهای دینی و اسلامی به صورت ملموس و مصداقی آشنا کرد و آنان را با الهام از این سرمایه های جاودان انقلابی و مذهبی تربیت کرد.  

به همین منظورآموزش وپرورش منطقه کهریزک با همکاری و همراهی حوزه و روحانیت فعالیت های تبلیغی متناسب با ظرفیت های این منطقه انجام داده که جا داردنخبگان حوزه وآموزش وپرورش با تمرکزبر ظرفیت های بالقوه این دیار، سطح فعالیت هارا در حد ملی و فراملی ارتقا دهند.

*طرح تجدید میثاق با شهدا

یکی از برنامه های فرهنگی اجرای  طرح تجدید میثاق با شهدا درگلزار ۷۲تن است که دانش آموزان با حضور در مزار پاک شهدا در قالب خاطره ،شعر و دکلمه با فرهنگ جهاد و شهادت آشنا شده  وباعث تقویت روحی و معنوی دانش آموزان می گردد.

 *تجمع بزرگ "احلی من العسل"

از برنامه های دیگر فرهنگی و پرورشی مدارس کهریزک، همایش و تجمع بزرگ "احلی من العسل" در ایام محرم به یاد دلاور مردی های حضرت قاسم ابن الحسن در دفاع از آمانهای عموی معصوم خود است که با اجرای آن درحرم امام خمینی و ایجاد شور و شعور حسینی در بین نوجوانان این دیار، یادآور بیعت جوانان و نوجوانان دوران دفاع مقدس و شهادت قاسم گونه آنان در هشت سال دفاع مقدس را به نمایش می گذارد، با توجه به وسعت و امکانات مناسب در حرم امام خمینی این همایش می تواند با همکاری حوزه و آموزش و پرورش  به تجمع فراگیر دانش آموزان سیزده ساله از سراسر کشور تبدیل شود و مانند همایش شیر خوارگان به یک حماسه ملی و بین المللی تبدیل گردد و از کنار مضجع شریف و نورانی حضرت امام خمینی رحمت الله علیه، شهادت طلبی فرزندان این مرز و بوم به سراسر دنیا مخابره گردد.  

*طرح نوین هر دانش اموز یک شهید

از طرح های زیبای آموزش و پرورش این منطقه "طرح نوین هر دانش اموز یک شهید"است که دانش آموزان با استفاده از ظرفیت همجواری با گلزار شهدا و مطالعه سرنوشت شهدای جنگ تحمیلی به بررسی زندگی شهدای وطن می پردازند این طرح می تواند در سراسر کشور با استفاده از ظرفیت های نهاد هایی چون بنیاد شهید و امور ایثار گران در قالب طرح های فوق برنامه تربیتی حتی به موضوع انشای دانش اموزان تبدیل شود. 

 *پویش سبک زندگی شهدا

دیداربا خانواده شهدا و آشنایی دانش آموزان سبک زندگی خانواده معظم  ایثار گرانازعوامل تاثیرگذار برای ترویج فرهنگ ایثار و  شهادت در منطقه است، این مهم می تواند با استفاده از ظرفیت ائمه جمعه و جماعات و معاونان و دبیران پرورشی مدارس سراسر کشور به پویش سبک زندگی شهدا تبدیل گردد و دانش آموزان در قالب هئیت های اعزامی با حضور در میان خانواده های شهدا و گفت و گو با فرزنان شهید و جانباز و ایثارگر و نیز پدران و مادران شهدا، سبک تحصیلی شهیدان دانش آموز را دوران سخت دفاع مقدس جویا شوند و این مهم قطعا در روحیه دانش آموزان تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.  

*ظرفیتی بی بدیل برای مبارزه با بزه کاری 

از دیگر ظرفیت های بی بدیل منطقه کهریزک و جود ندامتگاه در این منطقه است  آنچه اکنون انجام می شود اجرای طرح یاوران نماز با حضور مسئولین آموزش وپرورش در ندامتگاه کهریزک است که علاوه بر آن  مسائل دینی توسط روحانیون  بیان می شود همچنین  معلمین  منطقه در این مکان به صورت موظفی  حضور می یابند و کلاس های درس رسمی را برای نادمان ندامتگاه به راه انداخته اند، اما همه ظرفیت ندامتگاه این مسائل نیست، بلکه  مسئولین تعلیم و تربیت این دیار می توانند با حضور دانش اموزان در محل ندامتگاه با هماهنگی های از پیش به عمل آمده آنان را از عواقب وخیم قانون شکنی ویا تعرض به مال و آسایش مردم بر حذر داشته ، در این میان با دعوت از زندانیان جوان و ابراز ندامت و پشیمانی از اشتباهاتی که مرتکب شده اند، دانش آموزان را با سختی ها و مشکلاتی که بر سر راه بزه کاران است هوشیار نمایند.

*موضوع انشاء ؛شبی با شهدا 

از دیگر فعالیت های فوق برنامه آموزش و پرورش این منطقه با همکاری روحانیون و طلاب، تزریق روحیه انقلابی باتوجه به فضای موجود دراین منطقه، یعنی تشییع پیکر مدافعان حرم تا بهشت زهرا سلام الله علیهاست که ازمقابل  اداره منطقه باحضور مسولین ودانش اموزان انجام می شود و چه خوب است دیگر شهرستانها و استانها هنگام تشییع شهدای مدافع حرم یا بازگشت پیکر شهدای گمنام به وطن شبی را میهمان دانش آموزان باشند و در آن شب با راهنمایی روحانی مدرسه یا دبیر پرورشی، دانش آموزان دلگویه های خود را در وصف شهدا به رشته تحریر در آورند.

* کارگاه آموزشی سرنوشت انسان 

منطقه کهریزک دارای ظرفیت های بی بدیل فرهنگی و اموزشی است ، با اینکه در مقابل امکانات دیگر مناطق تهران محروم است ، اما وجود پایگاه های بزرگ مذهبی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی می تواند  این منطقه را به یک قطب مهم کارآموزی ، کارورزی و تربیت دینی و اجتماعی کشور تبدیل کند، به عنوان مثال آسایشگاه سالمندان ظرفیت بسیار بزرگی برای تربیت عینی دانش آموزان به سرگذشت انسان و وظیفه آنان نسبت به پدر و مادر را به صورت ملموس اموزش داد ، قطعا هم صحبتی یک دانش آموز با یک سالمند آسایشگاهی که خود روزگاری جوان بوده و سردی و گرمی و فراز و نشیب های زندگی را دیده است در عبرت گیری آن دانش آموز تاثیر به مراتب بهتری از مطالعه و آموزش و کلاس درس خواهد گذاشت، گرچه آموزش و پرورش این منطقه در حد وسع و امکانات تا کنون در این خصوص توفیقاتی داشته است وبا  فعالیت هایی از قبیل تاسیس مدرسه کارو دانش فرزانگان و برپایی کلاس درس در آسایشگاه سالمندان و ندامتگاه زنان با در نظر گرفتن سنین تحصیلی، سواد آموزی را رونق داده و دها بی سواد مطلق را با سواد نموده است، اما ظرفیت های این کانون بسیار بزرگتر از این گونه اقدامات است .

*« دوکوهه »  و تلنگری برای پاسداشت شهدا 

از دیگر ظرفیت های شهر کهریزک روستای « دوکوهه »  محلی که هواپیمای شهید فکوری در آنجا سقوط کرد می باشد،دوکوهه در مجامع فرهنگی و نهادهایی چون سازمان حفظ ارزشهای دفاع مقدس همواره به عنوان یکی از موضوعات پر جاذبه برای معرفی میراث دفاع مقدس نام برده می شود ودانش آموزان این منطقه هر سال 9 مهرماه در مراسم بزرگداشتی یاد و خاطره شهید فکوری و دیگر شهدای راه حق و حقیقت را گرامی میدارند ، اما نباید فقط به این مراسم بسنده کرد بلکه حوزه و آموزش و پرورش در یک فراخوان ملی در سطح مدارس کشور نسبت به این قطعه از تاریخ دفاع مقدس و نیز تشویق دانش آموزان به تحلیل اوضاع جنگ و جبهه و حتی حضور آنان در قالب اردوهای راهیان نور موجب ترویج آموزه های دفاع مقدس خواهد شد.

*تعداد انگشت شمار مدارس طرح امین 

هرچند تعداد مدارس طرح امین در کهریزک انگشت شمار است ،اما ظرفیت مدارس امین می تواند در رونق استعدادهای این منطقه تاثیر شگرفی داشته باشد زیرا در این طرح یک روحانی آشنا با تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور در مدرسه حضور مستمر دارد و با هماهنگی مدیر و معاون پرورشی می تواند برنامه های جذاب فرهنگی و دینی را به اجرا در آورد.  

محمدرضا افضلی نیا، رئیس آموزش و پرورش این شهرستان می گوید؛ کهریزک به عنوان جنوبی ترین شهر استان تهران  با وجود آنکه شاهد فعالیت بیش از هزار واحد صنعتی می باشد، اما همچنان محروم است .

این منطقه در سال 93 میزبان 23 هزار و 500 دانش آموزبوده  و امروز نیز با همان امکانات قبلی 30هزار دانش آموز مشغول به تحصیل هستند.

وی می گوید؛ 88 مدرسه دو شیفته و در قالب124 مدرسه فعال بیش از 30 هزار دانش آموز را تحت مدیریت تحصیلی دارد و یک سوم از دانش آموز اتباع خارجی هستند. 

افضلی نیا اعتقاد دارد حضور  روحانی در مدارس نیاز مبرم دستگاه تعلیم و تربیت است ، اما باید دارای شاخصه های جذب دانش آموز و قادر به ایجاد ارتباط دوستانه و جلب اعتماد دانش آموز را داشته باشد،  سواد رسانه ای  جهت  پاسخگوبودن  نیازهای دانش آموزان راز موفقیت یک روحانی مدرسه محور در فعالیت های تبلیغی خود است . 

*رنگ و بوی تربیت اسلامی در یک دبیرستان 

خانم طیبه آبنیک مدیر مدرسه دختران شهید قادسی نیز با بیان فعالیت های فرهنگی این مدرسه گفت ؛راه اندازی نمایشگاه عفاف و حجاب در مدخل ورودی مدرسه ،ساخت جایگاه نمادین شهدای گمنام هشت سال جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم از اقدامات فرهنگی این دبیرستان است .

وی گفت؛درج سخنان ائمه معصومین(ع)، بزرگان دین و مراجع معظم تقلید به صورت پوستر در سالن های منتهی به کلاس های درس به منظور طرح مسائل مربوط به  امام شناسی، اسلام شناسی و شناخت انقلاب اسلامی، اجرای طرح های  فرهنگی و معرفتی به منظور تعمیق باورهای دینی و اعتقادی در دانش آموزان با هدف جلوی گیری از بروز آسیب های اجتماعی از دیگر برنامه های تربیتی این آموزشگاه است .

مدیر مدرسه شهید قادسی گفت؛نگاه ویژه به آموزش مهارت های زندگی ،توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بهره گیری از روحانی مستقر، برگزاری جلسات گفتمان دینی و پرسش و پاسخ های اعتقادی و اخلاقی با حضور اساتید مجرب حوزه و دانشگاه از دیگر برنمه های ما جهت تعلیم و تربیت اسلامی بوده است .

وی افزود؛ آموزش تکنیک های پژوهشی و ترویج کتابخوانی همچنین چگونگی استفاده از فناوری های نوین و توجه و انجام برنامه های رفتاری در زمینه انس با چادر، مباحث قرآنی و نهج البلاغه نیز جی برنامه های ماست .

*جای خالی روحانی خوش ذوق در آموزش و پرورش

حسن ختام این گزارش دیدار با حجت الاسلام موسوی امام جمعه باقر شهربودوی عنوان کرد ،در سطح مدارس باید برنامه هایی برای حضور روحانیون توانمند اتخاذ شود ،جای خالی روحانی را باید  به بهترین نحو در آموزش و پرورش پر کنیم هر مدرسه ای یک روحانی می خواهد البته روحانی نیز در مدارس باید حضوری موثر داشته باشد.  

وی تاکید کرد:موضوعاتی مانند معرفی امامان، تبیین شخصیت امام خمینی(ره) و مباحث دینی و اعتقادی در سطح کلان باید در مدارس توسط روحانیون فاضل  پیگیری شود.

رییس کمیته همکاری های  باقر شهر یادآور شد:استفاده از ظرفیت حرم امام خمینی (ره) و حرم عبدلعظیم حسنی علیه سلام  اهمیت زیادی دارد ،اگر یک روحانی فاضل با دانش آموزان مانوس شود ، اوقات فراغت و استفاده از برنامه های حرم و حضور در دوره های آموزشی را به بهترین وجه ممکن  ساماندهی می کند . 

حجت الاسلام موسوی بیان کرد:اگر جایگاه روحانیت در مدارس به خوبی پیگیری شود در آینده آسیب های اجتماعی و افراد زندانی نداریم، برخی از طرح ها در مدارس پیاده می شود، اما به خوبی دنبال نمی شود و خروجی ندارد.

وی اظهار کرد:استفاده از روحانیون مستقر در شهر ری برای فعالیت های تربیتی در مدارس کهریزک در مواجهه با آسیب های اجتماعی اهمیت زیادی دارد.

دبیرخانه ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش در پایان ازمدیران و روحانیون شاغل و فعال در عرصه فعالیت های تربیتی آموزش و پرورش تقاضا دارد ظرفیت های مذهبی ، فرهنگی و اجتماعی  مناطق خود را در قالب ایده های نو به مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی این دبیر خانه ارسال نمایند تا در قالب گزارشهای آموزشی و ترویجی برای دیگر مناطق مستعد کشور تهیه و تنظیم گردد و به عنوان الگوی استفاده از ظرفیت های بالقوه مناطق به منصه اجرا در آید . 


معرفی تنها نرم افزار موبایل کتابخوان تخصصی خردسال و کودک

جلسه تدوین نقشه راه کمیته همکاریها در سال 1403 برگزارشد

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود