امروز : 1397/09/19
2018-12-10
شناسه خبر : 10799
تاریخ انتشار : 1397/07/13 12:18
تصویب کلیات لایحه رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون تخصصی دولت/ ممنوعیت برگزاری آزمون در دبستان‌ها

وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران اعلام کرد؛

تصویب کلیات لایحه رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون تخصصی دولت/ ممنوعیت برگزاری آزمون در دبستان‌ها

طرح رتبه‌بندی همسو با ارتقای شایستگی‌های نیروی انسانی و کمک به نظام پرداخت تدوین شد ولایحه آن به دولت ارسال شد .....

به گزارش خبرنگار  پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبه های امروز(13 مهرماه) نماز جمعه تهران ضمن تبریک سال تحصیلی جدید به دانش‌آموزان، خانواده‌ها و فرهنگیان و همچنین تبریک هفته نیروی انتظامی، اظهار کرد: آموزش و پرورش به عنوان زیربنایی ترین دستگاه کشور و مولد سرمایه انسانی و کانون اساسی برای خلق دنیای آینده، نفش مهمی را برای رسیدن جامعه به پیشرفت و توسعه داراست و این مهم صرفاً از مسیر آموزش و پرورش و مدارس محقق می‌شود.

*تعبیر رهبر معظم انقلاب 

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش ادامه داد: از این رو به فرمایش مقام معظم رهبری آموزش و پرورش دستگاهی سرمایه‌ای است و دستگاهی هزینه‌ای نیست.

دکتر بطحایی اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته برنامه‌های خود را بر گرفته از سیاست‌ها و راهکارهای سند تحول بنیادین که نقشه راه آموزش و پرورش برای پیشرفت و توسعه است از دو مسیر و از دو منظر طراحی و به اجرا درآورد.

مدرسه مهم ترین رکن تعلیم و تربیت

وی با بیان اینکه مسیر اول تحول در مدیریت و نحوه اداره آموزش و پرورش بود، گفت: در این راستا مهمترین برنامه حرکت جدی به سمت مدرسه محوری است زیرا مدرسه مهم ترین رکن تعلیم و تربیت و کانون اصلی آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله باید با محیط بیرونی و محله خودش تعامل موثر داشته باشد و برنامه‌هایی که در این راستا به اجرا در آمده است تلاش دارد نقش و جایگاه مدرسه را بر اساس سند تحول بنیادین به جایگاه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شایسته خود نزدیک کند.

 تلاش برای تحول در محتوا و متن برنامه‌های درسی

وی با بیان اینکه رویکرد دوم که به موازات مسیر اول و البته با اهمیت بالاتری از مسیر اول نسب به روش و مدیریت آموزش و پرورش دنبال می‌شود، تحول در محتوا و متن برنامه‌های درسی، آموزشی و پرورشی است، افزود: مهمترین برنامه‌ای که در این راستا اولویت پیدا کرد، گسترش مهارت آموزی در مدارس است که دانش آموزان باید مهارت هایی را که بر اساس الگوی ایرانی و اسلامی طراحی می‌شود‌ و به اجرا در می آید، فرا گیرند.

دکتر بطحایی اضافه کرد: به ویژه در شرایط امروزی در حوزه های فردی و اجتماعی آنها نیاز دارند که بتوانند راه و رسم زندگی را بیشتر تمرین کنند مواردی چون احترام به بزرگتر، دشمن شناسی و دشمن ستیزی، همکاری و همکاری برای تعالی و ده‌ها برنامه ارزشی دیگر از مواردی است که باید در برنامه‌های آموزش و پرورشی در مدرسه تمرین شود از این رو گسترش برنامه های پرورشی و سهم آن در مدرسه از اولویت های تحول در محتوای برنامه های درسی و آموزشی است.

 آغاز آموزش آموزش مهارت های پایه

وی ادامه داد: در کنار آموزش‌های مذکور، آموزش مهارت های پایه به نحوی که دانش آموزان حداقل به یک مهارت لازم دست یابند که بتوانند با استفاده از آن به یک شغل مناسب و موثر در جامعه اشتغال بورزند، دنبال می شود و در سال تحصیلی جاری تمامی دانش آموزان دوره اول متوسطه در ۱۰ درصد مدارس تحت پوشش این طرح قرار گرفتند‌.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه خانه دوم به دانش آموزان و محلی برای تمرین زندگی است، اظهار کرد: شرط اول آن است که دانش آموز با شوق و اشتیاق به مدرسه بیاید و از حضور در مدرسه احساس نشاط داشته باشد و باید موانع رسیدن به چنین جایگاهی را  شناسایی کرده و حدالامکان کاهش دهیم و و عواملی که باعث فشار و اضطراب دانش‌آموزان می‌شود را کاهش داده و حذف شوند.

رئیس ستاد همکاریها افزود: بخشی از این فشار و اضطراب ناشی از فضای فیزیکی و تجهیزات است و بخشی از آن ناشی از برنامه‌های آموزشی است؛ برنامه هایی که خارج از برنامه درسی برای آمادگی برای آزمون، کتاب های کمک آموزشی و کتاب های مکمل مدرسه به بچه ها تحمیل می شود و باعث می شود فضای روانی ایجاد شود و شرایط و شرط اصلی برای یادگیری در مدارس کمرنگ شود که در این مسیر از دوره ابتدایی شروع شد و آزمون های تستی و آمادگی‌ در کنکور در دوره ابتدایی را ممنوع اعلام کردیم.

 نیروی انسانی اصلی ترین عامل در تحول

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نیروی انسانی اصلی ترین عامل در تحول است، افزود: شایستگی در کنار سوز و علاقه نیروی انسانی شرط اصلی و موفقیت در هر تحولی است؛ در این راستا طرح رتبه‌بندی همسو با ارتقای شایستگی‌های نیروی انسانی و کمک به نظام پرداخت تدوین شد که لایحه آن تنظیم و برای تایید به دولت اعطا شد و کلیات آن در کار گروهی یکی از کمیسیون‌های تخصصی دولت به تصویب رسیده و در آینده نزدیک برای تصویب به مجلس ارائه خواهد شد.

۸ هزار کلاس جدید در مهر ماه افتتاح شد

وی به بهسازی و نوسازی مدارس و استانداردسازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی اشاره کرد و گفت: به لطف خداوند و مشارکت خیرین۸ هزار کلاس جدید در مهر ماه افتتاح شد که علی رغم محدودیت ها و فشارهای اقتصادی دشمنان، حدود ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم.

دکتر بطحایی از سیاست کاهش تمرکز از حوزه های اجتماعی اجرایی به مدارس خبر داد و گفت واحدهای اجرایی کمتر کار مدارس دخالت خواهند کرد تا مدارس با خلاقیت بیشتر و فعالیت کنند و در این راستا برنامه ویژه مدارس ابلاغ شد تا هفته‌ای ۲ ساعت از برنامه‌های درسی رسمی در اختیار مدارس قرار گیرد.

انتهای پیام/

نیم نگاهی به دیدگاههای معاونین حوزه در خصوص همکاریها

حیات و ارتقا ستاد درگرو همراهی مسئولان هر دونهاد است

وزیرآموزش وپرورش معتقد به اصول اسلام و تعامل با حوزه است/ کارنامه ستاد همکاریها قابل قبول است

گفتمان دینی با موضوع «نماز وسلامت روان» در آشتیان

دوره توانمندسازی ائمه جماعات مدارس« طرح مفتاح» در شهرضا برگزارشد

حکم انتصاب دبیرجدید ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش ابلاغ شد

گزارش تصویری/معارفه‌ی دبیر جدید ستاد همکاری‌ها در شورای معاونین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیّه

دوره آموزشی توانمندسازی سازی معلّمان کلاس سوم ابتدایی شهرستان تیران اصفهان

از تعطیلی مهم ترین سخنرانی تاریخ عصرما تا آخرین نماز امام خمینی

آموزش و پرورش مدارس را به نمازخوانی نوجوانان مزین کند

عزت کشور در گرو آموزش و پرورش پویا است

کارگاه توانمند سازی مربیان ومعاونین پرورشی بندر عباس

برنامه های گذشته را با نگاه تحولی ادامه خواهیم داد

تربیت 80 مدرس سند تحول گام مهمی برای توسعه همکاریها بود./ از هیچ کمکی برای ارتقا ستاد مضایقه نخواهم کرد.

تصاویر/ تودیع و معارفه دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش

علیرضاحاجیان زاده رسما تدبیر امور ستاد همکاری ها را بر عهده گرفت

انتشار بولتن الکترونیکی ستاد همکاری ها در آیینه رسانه ها ویژه «آبان‌ماه»

دوره توانمندسازی معلمان و مربیان قرآن در ساری بر گزارشد

تجلیل مدیر حوزه های علمیه از دانش آموزان برگزیده جشنواره گیاهان دارویی کشور

نیازمند کارزیر بنایی برای تحقق حیات طیبه هستیم