Print
Zoom In
Zoom Out

وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری:

۸هزار کلاس درس جدید به فضاهای آموزشی اضافه شد / بیش از ۱۴ میلیون دانش آموزسر کلاس رفتند

شناسه مطلب: 10769
زمان انتشار: دوشنبه 02 مهر 1397 ساعت 09:30

وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه در آستانه بازگشایی مدارس، از افزودن ۸هزار کلاس درس جدید به فضاهای آموزشی در آغاز سال تحصیلی و آغاز سال تحصیلی جدید با بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز خبر داد.

ستاد همکاری ها / به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدمحمد بطحایی، عصر امروز و در آستانه بازگشایی مدارس در سال جدید تحصیلی با تسلیت ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفایش، گرامیداشت یاد و خاطره رشادت های هشت سال دفاع مقدس و همچنین تبریک آغاز بهار تعلیم و تربیت، اظهار کرد؛ تقارن ایام محرم با آغاز سال تحصیلی را برای کسب درس از مکتب عاشورا قدر بدانیم .

وی با تقدیر از زحمات اصحاب رسانه، افزود:  رسانه ها می توانند در تقویت تعامل آموزش و پرورش با جامعه ذی نفعان بسیار موثر باشند.

 وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از تلاش های یک میلیون و هفتصدهزار معلم شاغل و بازنشسته که  علیرغم همه مشکلات همواره چراغ تعلیم و تربیت را روشن می دارند، تقدیر می کنیم.

 وی اضافه کرد: بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز از فردا سال تحصیلی خود را آغاز خواهند کرد ومن از همین جا آغاز بهار تعلیم و تربیت را به آنها تبریک می گویم.

 وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: بیش از ۱۳ هزار دانش آموز ایرانی نیز در ۶۰ کشور جهان مشغول تحصیل خواهند شد، همچنین بیش از ۴۵۰ هزار دانش آموز  اتباع خارجی در ایران اشتغال به تحصیل دارند.

وی ادامه داد: براساس آخرین آمار تا کنون ۱۳ میلیون و ۷۸۸ هزار دانش آموز ثبت نام قطعی شده اند و۳ درصد از دانش آموزان نیز همچنان ثبت نام شان قطعی نشده است که با احتساب آنان حدود ۱۴ میلیون دانش آموز  در سال جدید تحصیلی خواهیم داشت.

عضو کابینه تدبیر و امید  از بسته شدن ۴۸۳هزار باب کلاس درس تاکنون خبر داد و افزود: این آمار افزایش ۱۶هزار واحدی نسبت به سال قبل را داشته است و این به علت استقرار پایه دوازدهم در دوره متوسطه دوم است.

وی افزود: در سال تحصیلی جدید ۱۱۰۰ مدرسه جدید به آمار۹۱ هزارو ۷۲۱ سال قبل افزوده شده است، در بخش غیر دولتی نیز ۱۵ هزار و ۳۵۵ مدرسه فعالیت دارند.

بطحایی نرخ پوشش تحصیلی دوره ابتدایی را بیش از ۹۸ درصد اعلام و خاطر نشان کرد: در سال تحصیلی قبل متاسفانه با وجود تلاش های فراوان که صورت گرفته همچنان در گروه سنی ابتدایی۱۴۲ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل داشتیم.

 وی اضافه کرد: به دلیل اهمیت تعلیم و تربیت تعداد ۵۰۶۹ دانش آموز فاقد مدارک هویتی در سطح کشوربا هماهنگی وزارت کشور و سایر نهاد ها در مدارس ثبت نام شدند، و این موضوع در سال جاری ادامه و افزایش خواهد یافت.

وزیر آموزش و پرورش نرخ ثبت نام دوره ابتدایی در سال جاری را بیش از ۹۷ درصد اعلام و عنوان کرد: تلاش خواهیم کرد این آمار را به ۱۰۰در صد برسانیم.

*ساخت۱۰ هزار مدرسه تا پایان سال ۹۷ 

وی ادامه داد: در حوزه فضای آموزشی ۸۰۰۰ کلاس جدید را آماده کردیم و امروز این مقدار فضا به مجموعه فضاهای موجود اضافه شد و این آمار تا پایان سال ۹۷ به ۱۰ هزار مدرسه افزایش خواهد یافت و در این راستا از خیرین مدرسه سازدر خصوص  مشارکت و حمایت از  طرح های عمرانی تقدیر می کنم.

عضو کابینه تدبیر وامید تصریح کرد: در سال جاری اعتبارات طرح های عمرانی در ماه های نخستین سال تخصیص یافته است و ما به همین دلیل و همچنین مساعدت و همراهی خیرین مدرسه ساز توانستیم تعدادی از پروژه ها را به بهره برداری برسانیم.

وی اضافه کرد: سال گذشته با وقوع زلزله کرمانشاه ۷۸باب مدرسه به طور کامل تخریب و یا به میزان بسیار زیاد دچار خسارت شده بودند با همتی که  صورت گرفت ۵۹ مدرسه در مناطق زلزله زده  در سال جدید تحصیلی آماده بهره برداری است و در این خصوص کار بازسازی را همزمان با تخریب مدارس کرمانشاه با کمک خیرین مدرسه ساز شروع کردیم البته اکنون۲۰۰ پروژه در کرمانشاه داریم که پیگیر تکمیل کارعمرانی آنها هستیم.

وزیر آموزش و پرورش  گفت: در ۶ماهه اول سال  با اعتباری حدود ۴۹ میلیارد تومان، کار تجهیزات هنرستان های فنی و حرفه ای را شروع کردیم علیرغم مشکلات اعتباری با مساعدت هایی که صورت گرفت ۵۰ میلیارد دیگر نیز در روزهای آینده به این امر تخصیص خواهد یافت، بنابراین سال تحصیلی ۹۸-۹۷را با تخصیص اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی   کارگاه و هنرستان ها ی فنی را تجهیز  می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار در مهرماه امسال ۳۴۶۰۰ نفر پذیرفته شده دانشگاه فرهنگیان، مشغول به تحصیل خواهند شد که حدود ۱۵ هزار دانشجو معلماز طریق ماده ۲۸ جذب این دانشگاه شده اند، با احتساب ۳۱هزار دانشجو سال های  قبل در دانشگاه هستند که مجموعا حدود ۶۵ هزاردانشجو در سال تحصیلی ۹۸_ ۹۷ دانشگاه فرهنگیان به تحصیل می پردازند.

 بطحایی از توزیع کتاب های درسی  در سراسر کشور خبر داد و تصریح کرد: حدود ۱۴۰ میلیون جلد کتاب درسی با بیش از ۱۲۰۰ عنوان در کشور توزیع شده است و با استقرار پایه دوازدهم، کتاب های این پایه کاملا نونگاشت است.

*تا سال ۱۴۰۰  هیچ کتاب نونگاشتی نخواهیم داشت

وی گفت: با توجه به تغییرات به وجود آمده در محتواهای آموزشی تا سال ۱۴۰۰  هیچ کتاب نونگاشتی نخواهیم داشت ، بنابراین از دانش آموزان  می خواهم در نگهداری کتاب های درسی دقت کنند تا قابل استفاده مجدد درسال بعد برای سایر دانش آموزان باشند  البته نسخه پی دی اف کتاب ها جهت استفاده دانش آموزان بر روی سامانه سازمان پژوهش قرار گرفته است.

 عضو کابینه تدبیر وامید افزود: در ۶ماهه اول امسال اعتبارات جاری اعم از حقوق مزایا و سرانه در بخش اعتبارات استانی حدود ۵۲ درصدتخصیص یافته است و این به غیر از اعتبارات ردیف هاست و حدود ۴۰ درصد از اعتبارات متمرکز نیز تا کنون تخصیص یافته است که در مجموع نسبت به سال گذشته افزایش ۱۳ درصدی رشد عملکرد را داشتیم.

 وی خاطرنشان کرد: البته مطالباتی از سال های قبل وجود دارد مثل خرید خدمات و حق الزحمه امتحانات و فوق العاده از مهمترین مطالبات منتقل شده به سال۹۷ است، در مجموع تنها ۱۸۰ میلیارد تومان  از سال ۹۶ باقی مانده است  لذا انضباط بودجه ای مطلوبیت در سال ۹۷ داشته ایم.

 *کاهش چشمگیر میزان شکایات 

وزیر آموزش و پرورش  تصریح کرد: در حوزه مدارس غیردولتی با همکاری موسسان اقداماتی خوبی داشته ایم وبا ایجادسامانه های مختلف باعث  انضباط بخشی به فعالیتها شده ایم و سامانه های نظارتی باعث شد میزان شکایات به نسبت سال های قبل کاهش چشمگیری داشته باشد، در همین راستا ۳۲ مدرسه متخلف ملزم به باز گرداندن شهریه های اضافه دریافتی شدند.

وی با اشاره به استفاده از آموزش های الکترونیکی در آموزش و پرورش گفت: از این طریق در تابستان گذشته توانستیم کمک زیادی به دانش آموزان زلزله زده کرمانشاه انجام دهیم.

سید محمد بطحایی با اشاره به مشکل سنوات خدمت بازنشستگان فرهنگیانی که سابقه حق التدریس داشته اند حل شده و تا قبل از این باید مبالغ خیلی زیادی و تا حد پاداش پایان خدمت باید برای احتساب سنوات خود پرداخت می کردند که این مشکل حل شده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به مصوبه جدید شورای حقوق و دستمزد گفت : بر اساس این مصوبه معلمان شاغلی که اضافه تدریس می گیرندتا ۶ساعت اضافه تدریس آنها تا ۲۵درصد در حق شاغل احکام آنان محاسبه خواهد شد.

وی گفت از مهرماه سال جاری دو ساعت رسمی مدرسه در ابتدایی دوره دوم و متوسطه اول در اختیار مدرسه قرار می گیرد تا با صلاحدید معلم، شورای مدرسه و مدیر و چارچوبی که اعلام شده محتوی متناسب با نیاز دانش آموزان ارایه دهند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه های سال گذشته وزارت آموزش و پرورش و تاکید این وزارت  بر حذف آزمون ها در دوره ابتدایی اظهار کرد: آزمون های متعدد و کتاب های کمک آموزشی بسیار در این دوره باعث شده بود تا این مدارس از اهداف تربیتی و آموزشی خود دور شوند و با بررسی متوجه شدیم عامل اصلی دور شدن مدارس ابتدایی از اهداف خود، آزمون های ورودی مدارس خاص است و به همین علت تاکید کردیم که این آزمون ها باید حذف شود.

*آنچه روح و ذهن دانش آموزان را مکدرکرده حذف می کنیم 

سید محمد بطحایی در ادامه افزود: با روش های مختلف استعدادیابی مخالفتی نداریم اما آزمون های ورودی مدارس متوسطه اول به دلیل اینکه آزمونی مبتنی بر پیشرفت تحصیلی بود موجب شد تا آزمون های پیشرفت تحصیلی تا سال سوم دوره ابتدایی هم نفوذ پیدا کند.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش مصمم است که آنچه روح و ذهن دانش آموزان و کودکان ما را مکدر کرده است را اصلاح کند و هیچ کجای دنیا تا این حد کودکان را درگیر اینگونه مسایل نکرده اند و به همین علت در برخی مدارس از ابتدای سال تحصیلی جدید، دانش آموزان باید تکالیف خود را در مدرسه انجام دهند و تکالیف مهارت محور را به منزل می توانند ببرند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حفظ حرمت مدارس و معلمان اظهار کرد: همانطور که وظیفه حرمت و حریم تعلیم و تربیت را بر عهده دارم وظیفه صیانت از یک میلیون و هفتصد هزار نفر از همکارانم بر عهده دارم و از همه می خواهم تا حریم و حرمت مدرسه، کلاس و معلمان را حفظ کنند.

عضو دولت دوازدهم به بازنشستگی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در سال های آینده اشاره کرد و گفت:  با ایجاد روش های انگیزشی سعی می کنیم تا همکاران ما بازنشستگی خود را به تاخیر بیاندازند و در سال جاری هم شانزده روش را اجرا کرده ایم تا بتوانیم مشکلات مربوط به کمبود نیروی انسانی را حل کنیم.

*چاپ ۱۲۰۰ عنوان کتاب درسی در ۱۴۰میلیون جلد 

وی گفت: ۱۲۰۰عنوان کتاب درسی در ۱۴۰میلیون جلد چاپ می شود و گاهی سو برداشت نسبت به کتاب های درسی پیش می آید و به عنوان مثال در حالیکه مولف از یک منبع استفاده کرده است و با یک منبع دیگر این کتاب نقد می شود.

سید محمد بطحایی گفت: کیفیت کاغذ کتاب های درسی و نگهداری آنها ضعیف است اما برنامه هایی داریم که بتوانیم کتاب های درسی را برای چند سال استفاده کرد و در برخی کشورها کتاب های درسی تا پنج سال مورد استفاده قرار می گیرد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار تلویزیون افغانستان  با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در مورد ثبت نام کودکان اتباع به ویژه کودکان افغانستان در ایران اظهار کرد: موظف هستیم هر فردی را بدون هیچ تبعیضی از شرایط آموزش رایگان بهره مند کنیم و در سال تحصیلی گذشته با طرح کسی از مهر جا نماند، گروهی به صورت متمرکز روی این طرح کار کردند و توانستند بسیاری از محدودیت ها و موانع را کاهش و یا از بین ببرند و در سال گذشته بیش از ۴۰۰هزار دانش آموز افغان ثبت نام کردند و در سال تحصیلی جدید پیش بینی می کنیم ۵۰۰هزار نفر در مدارس ثبت نام شوند و این دانش آموزان برای ورود و حضور در مدارس خاص مشکلی نداشته اند.

بطحایی در مورد فرهنگیانی که به مشکلات دچار شده اند، گفت:  به عنوان یک عضو خانواده فرهنگیان نمی توانم نسبت به مشکلات همکارانم بی تفاوت باشم و برای حل مسایل و مشکلات آنان پیگیری انجام می دهم.

وزیر آموزش و پرورش در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: همانطور که در وزارت آموزش و پرورش به دنبال جوان گرایی هستیم در صندوق ذخیره فرهنگیان هم به دنبال جوان گرایی مدیران خواهیم بود و این طرح در مرحله مقدماتی است.

بطحایی در مورد طرح تعطیلات زمستانی مدارس اظهار کرد: در این مورد دو نظریه حقوقی داریم که یکی می گدید این تصمیم بر عهده مجلس است و دیگری می گوید که از اختیارات شوراهای آموزش و پرورش است که ما این استعلام را از معاونت حقوقی ریاست جمهوری پرسیده ایم و در صورت پاسخ ما پنج روز تعطیلی در زمستان را در دستور کار داریم.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: نباید انجام طرح های تحولی به امید رسیدن به آینده ای مطلوب متوقف شود و باید همزمان هر دو کار را انجام دهیم و هر چند ممکن است تراکم کلاس های درس بالا باشد یا مدارس دوشیفته، کمبود نیروی انسانی و تجهیزات و ... را داریم اگر طرح های تحولی را انجام ندهیم نخواهیم توانست اصلاحات مد نظر را در آموزش و پرورش اجرا کنیم.

وی با توجه به تغییر ساختار در وزارت آموزش و پرورش گفت: پس از تصویب مراجع بالادست این کار اتفاق می افتد و هدف اصلی آن چابک سازی آموزش و پرورش در راستای مدرسه محوری خواهد بود و تا آنجایی که بتوانیم ساختارهای بالادست مدرسه را باز تعریف خواهیم کرد تا مدارس استقلال بیشتری کسب کنند.

*مقاومت در برابر تغییر از موانع و چالش های اصلی است

وزیر آموزش و پروش تصریح کرد: مقاومت در برابر تغییر یکی از موانع و چالش های اصلی در وزارت آموزش و پرورش است و به عنوان مهمترین موضوع سال تحصیلی جدید دانست.

بطحایی در مورد خروج کمیسیاریای سازمان ملل و عدم پرداخت هزینه های حمایتی سازمان های بین المللی در مورد آموزش اتباع بیگانه  اظهار کرد: در این مورد پیگیری هایی از طریق وزارت امور خارجه انجام می دهیم تا این سازمان ها مسیولانه تر به این مساله وارد شوند و به تعهدات بین المللی خود پایبند باشد و نیاز است تا این سازمان ها به ویژه در مناطقی که با مشکل مواجه هستیم ما را حمایت کنند.

وی در مورد بار مالی طرح رتبه بندی معلمان اظهار کرد: این لایحه در طی سه سال بار مالی آن اعمال خواهد شد و از این جهت امیدواریم که حمایت دولت و مجلس را برای تصویب این طرح جلب کنیم.

بطحایی در مورد پایان قرار داد بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ تا انتهای مهر ماه گفت: بخشی از بدهی مان را به این بیمه پرداخت کردیم و حدود ۷۰میلیارد تومان بدهکار هستیم و در حال حاضر با توجه به اتمام قراردادمان با بیمه تکمیلی، با توجه به افزایش هزینه های درمان که در ماه های اخیر رخ داده است، بیمه ها مبالغ خیلی زیادی را برای قرارداد بیمه تکمیلی مطالبه می کنند که ممکن است مجددا ما را به سمت بیمه صندوقی سوق دهد

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد