Print
Zoom In
Zoom Out

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش؛

بهترین الگوی امیدواری برای دانش‌آموزان «عاشورا» است

شناسه مطلب: 10750
زمان انتشار: سه شنبه 27 شهریور 1397 ساعت 09:19

مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری‌‌های حوزه‌های علمیه و آموزش‌ و پرورش گفت: در مدرسه باید به دانش‌آموزان، امید بدهیم و بهترین الگوی امیدواری، «عاشورا» است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی ملکی با حضور در استودیو الفبا ضمن عرض تسلیت ایام شهادت و سوگواری امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفایش، اظهار کرد: عالم و فیلسوف فرزانه علامه طباطبایی وقتی از گذر خان در شهر قم عبور می‌کرد که در ماه محرم سیاه‌پوش شده بود، پارچه‌های نصب‌شده را به‌صورت می‌کشید و اعتقاد داشت هرجا عزاداری اباعبدالله باشد همانجا حرم حضرت است.

وی افزود: حاج عباس قمی را در عالم رؤیا دیدند که از موقعیت و جایگاه بالایی برخوردار است از او پرسیدند این جایگاه بابت کدام اعمال تو بوده است؟ پاسخ داد «زیارت‌های اباعبدالله (ع) و حرم ایشان است».

مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: امروز هم استودیو الفبا که پرچم امام حسین (ع) را برافراشته و برنامه‌ای به نام اباعبدالله(ع) ضبط می‌کند، بخشی از حرم امام حسین(ع) است و فرصتی برای بهره‌برداری از شرایط معنوی فراهم شده است که باید مراقب این باشیم، دست‌خالی برنگردیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش‌ و پرورش، ستاد فرماندهی تعلیم و تربیت رسمی کشور است، تصریح کرد: یکی از بهترین و مناسب‌ترین مکان‌ها برای بیان واقعه عظیم عاشورا، آموزش‌ و پرورش است و واقعه کربلا تاریخ، انسانیت و انسان‌ها را از هر مکتب و جامعه‌ای را تحت تأثیر خود قرارداده است و از سال ۶۱هجری تا امروز هرچه جلوتر آمده‌ایم، شعاع دامنه و نفوذ درس‌آموزی عاشورا بیشتر شده است و امروز کتاب‌های نقلی و تفسیری و تحلیلی زیادی برای حادثه کربلا وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی افزود: مقام معظم رهبری، بارها با تأکید بر ضرورت پاسخگویی آموزش و پرورش به نیازهای جامعه بر اجرای سند تحول بنیادین اشاره فرموده‌اند که خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش در این زمینه اهتمام بسیار خوبی دارند؛ سند تحول بنیادین با همکاری جمع کثیری از صاحب‌نظران تدوین و تهیه‌ شده است تا خلأ موجود در تعلیم و تربیت رسمی را کاهش دهد و از بین ببرد.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، همه‌جانبه‌گری و جامع‌نگری در آموزش‌ و پرورش را محور اصلی دانست و گفت: در سند تحول سه حیطه عاطفی، شناختی و رفتاری مورد توجه قرار گرفته است اما آنچه در مدارس وجود دارد تنها دانش‌محوری است، درحالی‌ که در آموزش‌ و پرورش، برنامه‌ریزان و همکاران فرهنگی داریم که هزینه‌هایی برای تعظیم شعائر الهی عرضه می‌کنند و باید از وجود آنان استفاده شود.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به آمار بالای اعتیاد و طلاق و آسیب‌های اجتماعی در جامعه، اظهار کرد: اگر تنوع و تعدد بزه‌ها در جامعه روزبه‌روز بیشتر می‌شود، نقیصه اصلی این است که در مدارس تنها به بعد شناختی و رفتاری اکتفا کرده‌ایم و حافظه محوری عمل می‌شود، درحالی‌که در سند تحول بنیادین، مدرسه مطلوب مدرسه‌ای است که کانون فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و دانشی در محله باشد و به دانش‌آموزان درس زندگی کردن یاد بدهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی تصریح کرد: اگر به دنبال اجرایی شدن سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی هستیم، نیاز به الگوهای شایسته و برتر داریم تا به هدف برسیم و مدرسه عاشورا همان الگو برتر است چراکه هرچه در عاشورا تأمل شود بیشتر به نایافته‌های تربیتی و آموزشی آن پی می‌بریم و در حقیقت برگی از قرآن است که اگر صدبار هم مرور شود برای نوبت بعدی باز هم نکات جدیدی دارد و در این مدرسه به هر سه حیطه شناختی، رفتاری و عاطفی اهمیت داده‌ شده است.

وی با اشاره به اینکه خداوند در قران کریم می‌فرمایند تاج کرامت بر سر انسان قرار داده‌ایم، اظهار کرد: امام حسین(ع) با زبان فطرت در کربلا سخن می‌گفتند و به کرامت انسانی و گوهر انسانی اشاره می‌کردند و درجایی از سخنان خود می‌فرمایند که «اگر دین ندارید حداقل در دنیا آزاده باشید» و امام(ع) مرگ شرافتمندانه را سعادت می‌دانستند و با این تعالیم می‌خواستند که انسان به منزلت خودش پی ببرد و امام (ع) انسانیت انسان را در کربلا به تصویر کشیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی بابیان اینکه در مدرسه باید امید به دانش‌آموزان یاد بدهیم و بهترین الگو امیدواری «عاشورا» است، افزود: درس دیگری که می‌توان از واقعه عاشورا گرفت، امید است؛ در قرآن کریم به‌شدت ناامیدی نهی شده است و امام در گفتار و رفتار خود امید را به تصویر کشیده‌اند و مدام در زمان‌های مختلف به یاران خود می‌گفتند که مبادا ناامید شوید و باید صبر و بردباری داشته باشید و به همین دلیل است که در تمام طول سفر این خانواده عجز و ناامیدی ندارند.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، درس دیگر واقعه عاشورا را آزادگی دانست و گفت: حضرت امام حسین(ع) در شب عاشورا که تمام راه‌ها به روی سپاه بسته شد به یاران خود گفتند که من بیعت خودم را از شما برداشتم و با این جمله اختیار و آزادی در تصمیم‌گیری را به آنان می‌دهد و نمی‌خواهد با الزام و اجبار کسی بماند.

وی با اشاره به این سؤال مردم که «چرا امام(ع)، علی‌اصغر را بیرون از خیمه آوردند»، تأکید کرد: این تصمیم و حرکت امام(ع) اتمام‌حجت بوده است تا تاریخ بداند چه کسانی مقابل سپاه امام بودند و امروز ما به امام حسین(ع) افتخار می‌کنیم که درس آزادگی و حریت به ما دادند.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر کنترل اجتماعی نباشد زمام امور از دست خارج می‌شود، گفت: امربه‌معروف و نهی از منکری که باید روی آن کار شود یک‌زمانی برای توسعه خوبی‌ها است و یک‌زمانی برای مقابله با منکرات است و ما باید برای گسترش نیکی‌ها در آموزش‌ و پرورش تلاش کنیم و بسترها را فراهم کنیم و در مدارس بیش از گذشته با روش‌هایی که برای دانش‌آموزان قابل‌فهم است به توسعه خوبی‌ها بپردازیم.

وی در پایان گفت: زیبایی واقعه عاشورا را باید در قالب‌های مختلف و متنوع همچون فیلم، داستان، شعر نمایشنامه و دیگر انواع ابزار تبلیغی و آموزشی به زبان قابل‌فهم برای دانش آموزان تبدیل کنیم و در اختیار آنان قرار دهیم تا تربیت‌شده مدرسه و مکتب عاشورا باشند و به دنبال آن از بزه‌ها و آسیب‌های اجتماعی کم شود.

انتهای پیام/

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی شد

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد

دانش آموزان را براساس دستورات قرآن تربیت کنیم

در سال گذشته؛

۱۵ هزار دانش آموز همدانی با مضرات مواد مخدر آشنا شدند

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (۷۴) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

با حکم دبیر ستاد:

دکتر ریحانی، سرپرست «مطالعات و راهبری» ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش شد