Print
Zoom In
Zoom Out

گزارشی از سفر مدیران دبیرخانه ستاد همکاری ها به همدان

از دیدار با شخصیت های دینی و فرهنگی تا همکاری هایی که فرهنگ ساز شده است

شناسه مطلب: 10691
زمان انتشار: شنبه 20 مرداد 1397 ساعت 15:42

دبیر و چند تن از مدیران و معاونین ستاد همکاری ها، هفته گذشته میهمان استان همدان برای بررسی راهکارها و تعاملات بیش ازپیش حوزه و آموزش و پرورش در این استان بودند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاریها ،در این سفر دوروزه  حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی ملکی مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری ها در ملاقات با آیت آیت الله طه محمدی ،نماینده ولی فقیه وامام جمعه همدان ،آیت الله موسوی اصفهانی مدیر  حوزه علمیه استان همدان ، مدیر حوزه علمیه خواهران و مدیر کل آموزش و پرورش و دیگر اعضای ستاد همکاری ها در مرکز استان روند  همکاری ها در استان را مورد بحث و بررسی قرار دادند. 

بر پایه این گزارش، دیگر معاونین و مدیران دبیر خانه ستاد همکاری ها با حضور در شهرستانها و مناطق دور و نزدیک استان در جلسات کاری فشرده از نزدیک در جریان نحوه اجرایی شدن برنامه های ابلاغی وزارتخانه قرار گرفته و به  معرفی برنامه های سال تحصیلی جدیدپرداختند.  

آنچه در پی می آید گزارشی از سفر همکاران دبیر خانه ستاد همکاری ها به برخی  شهرستانها و مناطق استان همدان است ، گرچه به لحاظ محدودیت زمان و نیزتوسعه وسعت استان، بازدید این هیئت از همه مناطق میسر نشد ،اما گزارش هیئت های اعزامی نشان از عملکرد قابل قبول استان همدان در عرصه همکاری با حوزه و آموزش و پرورش دارد.  

حضوردرناحیه های یک و دو مرکز استان 

از برنامه های  هیئت اعزامی دبیر خانه ستاد همکاری ها بررسی برنامه های انجام شده در سال تحصیلی 97-96 در ناحیه های یک و دو همدان در مرکز استان بود 

حجت الاسلام درودی، با حضور در ناحیه یک و دیدار با مدیر و معاونان این اداره در جریان بر نامه های سال تحصیلی گذشته قرار گرفت.  

بهمن پارسا، نایب رییس کمیته همکاری حوزه و آموزش و پرورش ، از فعالیت های مربوط به سازماندهی ائمه جماعات روحانی ، برگزاری گفتمان های دینی ، حضور روحانیون طرح سراج در مدارس ، طرح امین و روشنا گزارشی ارائه نمود. 

معاون امور استانهای دبیر خانه ستاد همکاری ها در این بازدید بر گسترش همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش جهت انجام فعالیت های فرهنگی و اعتقادی در مدارس تاکید گردید.

حجت الاسلام درودی همچنین در نشستی با مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو،با ابراز رضایت ازاقدامات صورت گرفته در سطح ناحیه دو اظهار کرد: محور برنامه های ستاد همکاری ها مباحث تربیتی و قرآنی است.

وی به کار گیری طلاب خوشفکر در آموزش و پروش را در بعد نیروی انسانی  مفید دانست وبیان کرد؛ پاسخگویی به شبهات دینی دانش آموزان از دیگر طرح هایی است که در این ستاد دنبال می شود.

در ادامه این نشست باب الحوائجی مدیر ناحیه دو همدان  کسب رتبه های برتردر فعالیت های قرآنی ونماز توسط این ناحیه را  نشانه  موفقیت های آن در سطح استان وکشوردانست.

وی با بیان این که همکاری خوبی بین آموزش و پرورش حوزه علمیه ونماینده ولی فقیه  وجود دارد، تصریح کرد:  ائمه جماعات  در مدارسناحیه دو حضور خوب وپر رنگی دارند که امید واریم در سال تحصیلی جدید تقویت گردد.

*منطقه سامن و برکات همفکری دو دستگاه 

مسعود بهرامی ، مدیر دفتر دبیرخانه ستادهمکاریها در تهران با حضور در دفتر امام جمعه سامن و شرکت درنشست  کمیته همکاری ها  به معرفی رسالت ها و وظایف این ستاد در راستای تحقق سند تحول بنیادین برای تربیت دینی دانش آموزان  پرداخت. 

وی گفت: طرح های خوبی توسط این ستاد در مدارس اجرا شده و محور برنامه های ستاد ،مباحث تربیتی و قرآنی است.

بهرامی ،به  کار گیری طلاب توانمند در آموزش و پروش را تقویت دستگاه تعلیم و تربیت در بُعد نیروی انسانی دانست و خاطرنشان کرد؛تمهیدات خوبی از طرف وزارتخانه و مرکز مدیریت حوزه های علمیه اندیشیده شده تا طلاب و روحانیون توانمند جهت تقویت تربیت دینی و اعتقادی دانش آموزان در آموزش و پرورش فعالیت نمایند .

وی اقدامات آموزش و پرورش منطقه را خوب ارزیابی نمود و از اساتید حوزه علمیه سامن  تقدیر نمود و گفت : گفتمان سازی برای پاسخگویی به شبهات دینی دانش آموزان از دیگر طرح هایی است که ستاد آن را دنبال می کند.

احمدوند ،رئیس آموزش و پرورش سامن نیز رابطه آموزش و پرورش و حوزه علمیه را مناسب دانست وگفت ؛ عمل به تمامی مفاد قرارداد بین حوزه و آموزش و پرورش  نشانه ی تعاملات خوب هر دو دستگاه است . 

وی اظهار کرد: دو مجموعه حوزه و آموزش و پرورش تلاش می کنند در تربیت دینی دانش آموزان بهترین خروجی را داشته باشند .

*ضرورت اولویت بندی همکاری ها 

امام جمعه و رئیس کمیته همکاری های  سامن هم در این نشست گفت : همکاری‌های حوزه‌ و آموزش و پرورش باید اولویت بندی شود و ائمه جماعات و مبلغین حضورشان در مدارس به صورت متکلم وحده نباشد ،بلکه جلساتی که با دانش آموزان گرفته می‌شود اغلب به صورت پرسش و پاسخ برگزار شود.

حجت الاسلام طباطبایی خاطر نشان کرد: معلمان برای دانش آموزان الگو هستند، لذا توجه به وقت نماز و مسائل عبادی ازطرف معلمان تشویق بسیار خوبی است و بسیار اثرگذارخواهد بود.

حجت الاسلام مشفق ، مسئول فرهنگی حوزه علمیه نیز دراین جلسه با بیان مسائل و مشکلات ائمه جماعات و مبلغین خواستار رفع آن شد و از همکاری آموزش و پرورش با حوزه ی علمیه و کارهای فرهنگی قابل توجهی که طی این چند سال انجام شده تشکر کرد.  

*عطر خوش همکاری ها در شهرستان بهار 

شهرستان بهار نیز میزبان دیگر معاون دبیر خانه ستاد همکاری ها بود،حجت الاسلام حسین درودی معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد با حضور در دفتر امام جمعه در جلسه کمیته همکاری های این شهر حضور یافت.   

در این نشست ابتدا حجت الاسلام حاتم نیا، امام جمعه بهار گفت:توجه به مباحث مذهبی و فرهنگی در مدارس از ضروریات است ، امروز جنگ اصلی دشمن فرهنگی است و دانش آموزان ما را هدف قرار داده  و تنها راه در امان نگه داشتن دانش آموزان از توطئه ها، تقویت بعد دینی و اعتقادی است.  

حجت الاسلام حاتم نیا با ابراز رضایت از تعامل آموزش و پرورش شهرستان بهار با حوزه وروحانیت گفت ؛ مشارکت جویی و مشارکت پذیری از لوازم پیشبرد اهداف تربیتی است و آموزش و پرورش شهرستان بهار در این زمینه موفق است و در سایه این همفکری ها شاهد اتفاقات مبارکی در عرصه همکاری حوزه و آموزش و پرورش هستیم . 

معاون امور استان های ستاد همکاری تاثیر گذاری اقدامات ستاد همکاری ها  در مسایل تربیتی نسل نوجوان ،گفت: در صورت انجام اقدامات فرهنگی و مشارکت دستگاه های مرتبط با تعلیم و تربیت  می توان سبک زندگی دینی بر مدارفرهنگ سازی  قوانین جاری کشور را از طریق آموزش دانش آموزان به خانواده ها منتقل کرد.

حجت الاسلام درودی  با تاکید بر اختصاص اعتبارات فرهنگی برای پیگیری برنامه های تربیتی ، دینی و مسایل پرورشی دانش آموزان ، جلب مشارکت معنوی، فکری و مالی شهرستان در پیگیری برنامه های کمیته را یک ضرورت دانست.

*اقامه نماز جماعت در همه مدارس بهار 

مدیرآموزش و پرورش شهرستان بهار نیز گفت: سیاست اصلی مدیریت آموزش و پرورش توجه به قرآن و نماز است و در کلیه مدارس شهرستان نماز اول وقت اقامه می شود و 38 روحانی در مدارس فعالیت می کنند.

یوسف سعیدی ،ضمن برشمردن مهم ترین محورهای ارتباط حوزه و آموزش و پرورش، بر آمادگی این مدیریت در استقبال از طرح ها و برنامه های نهاد های فرهنگی در چارچوب کمیته همکاری ها تاکید کرد.

وی جذب و سازماندهی ائمه جماعات روحانی جهت اقامه نماز،برگزاری گفتمان های دینی درمدارس،برگزاری همایش نماز،همکاری در راستای ثبت نام دانش آموزان در حوزه های علمیه،برگزاری همایش طرحی برای فردا،آموزش نماز و احکام در مدارس را از مهم ترین محورهای همکاری حوزه و آموزش و پرورش شهرستان بهار برشمرد.

*نگرانی های امام جمعه نهاوند از فضای مجازی 

مسعود بهرامی پس از شرکت در جلسه کمیته همکاری ها در سامن ،به شهرستان نهاوند رفت و با حضور در جمع اعضای کمیته همکاری ها روند فعالیت های این ستاد را جویا شد.

در جلسه کمیته همکاری های نهاوند، مدیر حوزه علمیه برادران ، مدیر حوزه علمیه خواهران ومعاون پرورشی آموزش و پرورش نهاوند، حضور داشتند.  در این جلسه، حجت الاسلام مغیثی امام جمعه نهاوند از آمادگی خود برای حضور در مدارس جهت رفع شبهات دانش آموزان به صورت دو روز در هفته خبر داد و گفت: مهمترین مشکلی که در حال حاضر گریبانگیر جوانان ما شده است شبهاتی است که دشمنان اسلام در فضای مجازی به وجود آورده اند.

وی افزود؛لازم است در این زمینه حوزه علمیه و دیگر نهاد های متولی وارد کار شوند و در راستای رفع این شبهات با آموزش و پرورش همکاری کنند.

در ادامه این نشست  برنامه های حوزه پرورشی در سال تحصیلی ۹۸-۹۷، بررسی شد و راه های گسترش همکاری هر چه بیشتر حوزه و آموزش و پرورش و استفاده حداکثری از ظرفیت دستگاه های دیگر، مانند اداره اوقاف و سازمان تبلیغات اسلامی مورد تاکید قرار گرفت.

*تشریح آیین نامه کمیته همکاری ها در فامنین 

بر پایه این گزارش، سید حسام ملکی، مدیر نظارت و ارزیابی عملکرد، دبیرخانه ستاد همکاری ها با حضور در شهرستان فامنین در نشست کمیته همکاریها شرکت کرد.  

وی در این نشست  که با حضور امام جمعه و دیگر اعضای کمیته برگزارشد گفت؛ 14 هدف عمده در آیین نامه ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش بیان گردیده است که برگزاری گفتمان های دینی و دیدار دانش آموزان از حوزه های علمیه به مظور آشنایی با سبک تحصلی حوزه و نیز آیین طلبگی  ازبرنامه های شاخص آن می باشد.

سید حسام ملکی  با تأکید بر اهمیت حضور روحانیون و طلاب در مدارس افزود؛ پیگیری مباحث تربیتی و رفع شبهات از مهم ترین اهدافی است که در قالب این همکاری ها دنبال می شود.

*هزینه کردن در فرهنگ سرمایه گذاری است 

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین مصباح امام جمعه  و رئیس کمیته همکاری حوزه و آموزش و پرورش فامنین گفت:در حوزه های فرهنگی هزینه کردن به صلاح  جامعه و نهادهای مختلف بوده و مهمترین هدف باید توانمندسازی معلمان باشدزیرا،معلم الگوی دانش آموزان بوده و رفتار او سرمشق دانش آموز است. 

حجت الاسلام مصباح با بیان اینکه سلسله نشست های دینی و پاسخگویی به شبهات معلمان در این زمینه بسیار تاثیر گذار است ،خواستار گسترش این قبیل فعالیت ها شد.

*اهداف چهارده گانه همکاری ها را اجرا میکنیم 

عباس رجبی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان فامنین نیز با ارائه گزارشی از فعالیت های کمیته همکاری های حوزه و آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امسال اهداف 14 گانه کمیته همکاری ها حوزه  اموزش و پرورش که در آیین نامه تدوین شده به اجرا در می آید.

*منطقه لالجین وظرفیت منحصر بفرد امور هنری

سفر پرکار هیئت اعزامی ستاد همکاری ها به استان همدان در فامنین ختم نشد و حجت الاسلام درودی پس از شهرستان بهار به لاجین رفت تا وضعیت همکاری ها در این منطقه را نیز بررسی نماید .  

معاون امور استانهای دبیر خانه ستاد، ابتدا  با امام جمعه شهر لالجین دیدار کرد و سپس در یک جلسه کاری ظرفیت های هر دو نهاد حوزه و آموزش و پرورش برای تربیت نسلی که میخواهد سکانداران نظام اسلامی از بین آنان برخیزد به بحث و تبادل نظر پرداختند. 

حجت الاسلام سیفی امام جمعه شهر لالجین ضمن تقدیر از اقدامات آموزش و پرورش منطقه در عرصه همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش آمادگی خود جهت  کمک به آموزش و پرورش  را اعلام نمود  .

در ادامه این نشست ، حجت الاسلام درودی ، اظهار کرد؛با توجه به ظرفیت منحصر بفرد امور هنری در لالجین می بایست هنر دستی این شهر توسط دانش آموزان و آثار خلاقانه آنها معرفی کرده و بین هنر دستی  و سبک زندگی  اسلامی ارتباط برقرارنمود و بحث توحید و اخلاق را در قالب نمایشگاههایی جهت تشویق و ایجاد انگیزه برگزار کرد .

وی بر لزوم زمانبندی و تدوین تقویم اجرایی و سرفصل های مورد نیاز جهت آموزش احکام و معارف اسلامی توسط روحانیون تاکید نمود.

*تقدیر ازامام جمعه پرتلاش

در پایان این جلسه که رئیس اداره آموزش و پرورش ، معاونت پرورشی و تعدادی از روحانیون منطقه حضور داشتند از خدمات امام جمعه شهر لالجین تقدیر به عمل آمد .  

*بازدید از مدارس طرح امین اسد آباد 

اسد آباد دیگر مقصد هیئت اعزامی دبیر خانه ستاد همکاری ها بود.

مدیر دفتر تهران با حضور در مدارس طرح امین شهرستان اسدآباد از روند فعالیت های این مدارس بازدیدنمود .

مسعود بهرامی ضمن  بازدیدازمدارس مجری طرح امین شهرستان اسدآباد بامدیر واساتید حوزه علمیه صاحب الزمان(عج)این شهر دیدار وگفت و گو کرد .  وی در یک نشست کاری همکاری حوزه و آموزش وپرورشاسد آباد رابررسی و نقطه نظرات حوزویان در این خصوص را جویا شد . 

بهرامی ،همکاری دونهاد دربرگزاری جلسات منظم ومفیدواجرای طرح امین درمدارس را  خوب ارزیابی نمودواززحمات مدیر وطلاب وروحانیون حوزه علمیه ومدیرآموزش وپرورش ومعاون پرورشی وکارشناسان حوزه معاونت پرورشی ومدیران وکارکنان مدارس مجری طرح امین تقدیروتشکرنمود.

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»

ثبت‌نام دانش‌آموزان در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی آغاز شد + پوستر

تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش»

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی شد

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد

دانش آموزان را براساس دستورات قرآن تربیت کنیم